فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

آذرماه و تولد شش سینماگر ایرانی



 

 

آذرماه و تولد شش سینماگر ایرانی

 

آذرماه مصادف با سالروز تولد شش چهره تاثیرگذار سینمای ایران است.

جمشید مشایخی، مهدی هاشمی ، داریوش مهرجویی، رسول صدرعاملی ، كیومرث پوراحمد و پرویز دوایی از جمله سینماگرانی هستند كه در آذرماه به دنیا آمدند.

 

جمشید مشایخی

جمشید مشایخی یكی از ماندگارترین چهره های عرصه بازیگری متولد ۶ آذر ۱۳۱۳ در تهران است و از سال ۱۳۳۶ با نمایش «وظیفه پزشك» فعالیت بازیگریش را آغاز كرد و با فیلم كوتاه «جلد مار» در سال ۴۲ مقابل دوربین رفت و دو سال بعد با فیلم «خشت و آینه» وارد سینما شد.

این هنرمند تا به امروز ایفاگر نقش های ماندگاری بوده است كه از جمله آنها می توان به فیلمهای «گاو»، «قیصر»، «شازده احتجاب»، «سوته دلان»، «خانه عنكبوت»، «كمال الملك»، «گل های داودی»، «آوار»، «پدر بزرگ»،

«طلسم»، «سرب»، «روز واقعه»، «خانه روی آب»، «یك بوس كوچولو»، «جرم» و «سیزده۵۹» و مجموعه های «هزاردستان»، «داستان های مولوی»، «سلطان صاحبقران»، «امام علی(ع)»، «پهلوانان نمی میرند» و «ستایش» اشاره كرد.

 

مهدی هاشمی

مهدی هاشمی بازیگر برگزیده بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر متولد ۱۶ آذر ۱۳۲۵ در لنگرود، فارغ التحصیل رشته هنرهای نمایشی از دانشگاه تهران است.

او در سال ۱۳۴۸ با مشاركت داریوش فرهنگ و چند تن دیگر از دوستانش گروه تئاتر «پیاده» را تشكیل داد و خودش به عنوان نویسنده، بازیگر، كارگردان در آنجا فعالیت می كرد و فعالیت در سینما را از سال ۱۳۵۹ با بازی در فیلم «زنده باد» به كارگردانی خسرو سینایی آغاز كرد.

«مرگ یزدگرد»، «بگذار زندگی كنم»، «خارج از محدوده»، «زرد قناری»، «دو فیلم با یك بلیت»، «ناصرالدین شاه آكتور سینما»، «بهترین بابای دنیا »، «همسر»، «معجزه خنده»، «هیچ»، «خانه پدری»، «آلزایمر»، «آقا یوسف» و «مصائب چارلی» از جمله فیلم های سینمایی این بازیگر گزیده كار است.

 

داریوش مهرجویی

داریوش مهرجویی متولد ۱۷ آذر ماه ۱۳۱۸ در تهران و فارغ التحصیل رشته فلسفه از دانشگاه كالیفرنیا است كه فعالیت در سینما را با كارگردانی فیلم «الماس ۳۳» آغاز كرد.

مهرجویی ساخت فیلم های سینمایی «گاو»، «آقای هالو»، «پستچی»، «دایره مینا»، «مدرسه ای كه می رفتیم»، «اجاره نشین ها»، «هامون»، «بانو»، «سارا»، «پری»، «لیلا»، «درخت گلابی»، «میكس»، «دختر دایی گمشده»، «بمانی»، «مهمان مامان»، «سنتوری» و «آسمان محبوب» را در كارنامه اش دارد.

این كارگردان این روزها در حال ساخت «نارنجی پوش» است.

 

رسول صدرعاملی

رسول صدر عاملی متولد ۲۲ آذر ۱۳۳۳ در اصفهان است و فعالیت حرفه یی در سینما را با تهیه فیلم «خونبارش» به عنوان اولین پروژه سینمایی پس از انقلاب آغاز کرد و اولین فیلمش را به عنوان کارگردان به نام «رهایی» در ساخت و سپس میلاد فیلم اولین شرکت تولید و توزیع فیلم سینمایی پس از انقلاب را تاسیس کرد.

در كارنامه فیلمسازی او آثاری چون «پاییزان»، «گلهای داوودی»، «قربانی »، «سمفونی تهران»، «دختری با كفشهای كتانی»، «من ترانه پانزده سال دارم »، «من ترانه پانزده سال دارم»، «دیشب باباتو دیدم آیدا»، «هر شب تنهایی»، «شب» و « زندگی با چشمان بسته» به چشم می خورد.

«در انتظار معجزه» آخرین ساخته این كارگردان است.

 

كیومرث پوراحمد

کیومرث پوراحمد متولد ۲۵ آذرماه سال ۱۳۲۸ در نجف آباد اصفهان و دانش آموخته کارگردانی سینما است.

او کارش را با نقدنویسی آغاز و با دستیاری در مجموعه تلویزیونی «آتش بدون دود» وارد عرصه سینما شد.

ازمیان آثار او می توان به فیلم های بلند «تاتوره»، «بی بی چلچله»، «لنگرگاه»، «شکار خاموش»، «شرم»، «نان و شعر»، «به خاطر هانیه» ، «خواهران غریب»، «شب یلدا»، «گل یخ» ، «نوک برج»، «اتوبوس شب» و چند فیلم کوتاه و مجموعه های تلویزیونی اشاره كرد.

همچنین مجموعه تلویزیونی «قصه های مجید» از جمله آثار این کارگردان است.

 

پرویز دوایی

پرویز دوایی كه اخیرا در سومین جشن جایزه کتاب سال سینمای ایران مورد تقدیر قرار گرفت متولد ۲۷ آذر ۱۳۱۴ است.

او كه فارغ التحصیل دانشكده ادبیات دانشگاه تهران در رشته زبان انگلیسی است به عنوان نویسنده و منتقد از تاثیرگذاران جریان سینمای ایران محسوب می شود.

دوائی دبیری جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان را در سال ۵۰ تا ۵۲ برعهده داشته است.... / خبرگزارى ایسنا 


ویدیو مرتبط :
پیشنهاد بی‌شرمانه یک سینماگر به بازیگر زن معروف

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حضور دو سینماگر ایرانی در جشنواره امسال ونیز+عکس



حضور دو سینماگر ایرانی در جشنواره امسال ونیز+عکس

رامین بحرانی و کیانوش عیاری دو فیلمساز ایرانی هستند که امسال در بخشهای «مسابقه» و «افقها»ی جشنواره ونیز حضور دارند.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

«رابرت ردفورد»، «اسپایک لی» و «برایان دی پالما» مهمترین کارگردانان هالیوودی هستند که تازه ترین آثارشان در جشنواره ونیز امسال به نمایش درخواهد آمد. لیست فیلمهایی که در شصت و نهمین جشنواره ونیز به نمایش درخواهند آمد دیروز اعلام شده و در کنار این کارگردانان نامدار آمریکایی یک سری چهره مطرح اروپایی از جمله «سوزان بی یر» دانمارکی هم در جشنواره حضور دارند.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

«زاک افرون» در نمایی از «به هر قیمتی که شده» ساخته رامین بحرانی از جمله فیلمهای بخش مسابقه جشنواره ونیز

 

آن طور که thewrap.com گزارش داده جشنواره امسال ونیز بیش از هر چیز به افتتاحیه تازه ترین اثر ترنس مالیک افتخار خواهد کرد؛ فیلمی با عنوان «به سوی شگفتی» که داستان عاشقانه ای را با محوریت «بن افلک» و «راشل ویز» به تصویر می کشد. سوزان بی یر هم با فیلمی با عنوان «عشق همه آن چیزی است که شما نیاز دارید» به ونیز می آید.

در شب افتتاحیه این جشنواره تریلر سیاسی «میرا نایر» با نام «بنیادگرای ناراضی» به نمایش درمی آید؛ فیلمی که از حضور «کیفر ساترلند» و «کیت هادسون» سود می برد. میرا نایر نخستین کارگردان زنی است که شیر طلای جشنواره ونیز را در سال ۲۰۰۱ و به خاطر فیلم «عروسی موسمی» از آن خود کرد.

دیگر فیلمهایی که شاید جزو اتفاقات ونیز امسال باشند عبارتند از تریلر «اشتیاق» اثر برایان دی پالما، «شرکتی که شما نگهش می داری» ساخته رابرت ردفورد و فیلم مستندوار «زندگی موسیقایی انزو اَوِتِبل» اثر «جاناتان دمی».

فستیوال ونیز از ۲۹ آگوست مقارن با هشت شهریور تا ۸ سپتامبر برابر با هجده شهریور ماه در ونیز ایتالیا برگزار خواهد شد.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

مهدی هاشمی در نمایی از «خانه پدری» ساخته کیانوش عیاری از جمله فیلمهای بخش «افقها»ی جشنواره ونیز

 

پیش از این اعلام شده بود که آخرین ساخته سینمایی کیانوش عیاری با عنوان «خانه پدری» هم در بخش «افقهای» جشنواره ونیز حضور خواهد داشت و براساس تازه ترین آمار ارائه شده thewrap.com معلوم گشته که این فیلم در همین بخش حضور خواهد داشت.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

رامین بحرانی فیلمساز ایرانی که در بخش مسابقه جشنواره ونیز حضور دارد

 

ایرانیان در بخش «مسابقه» هم یک نماینده دارند و او کسی نیست جز رامین بحرانی فیلمساز ایرانی مقیم آمریکا که امسال با فیلمی با عنوان «به هر قیمتی که شده» در جشنواره ونیز حضور دارد. داستان فیلم بحرانی درباره یک کشاورز متهور است که برنامه ریزی هایش مشکلاتی را برای خانواده اش به ارمغان می آورد. «زاک افرون»، «دنیس کواید» و «هیثر گراهام» بازیگران این فیلم هستند و فیلم محصول مشترک ایالات متحده و انگلستان است./شبکه ایران