فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

آدم، آدم است


فرهادی از معدود فیلمسازانی است که همیشه چیزی برای شگفت زده کردن تماشاگر در چنته دارد، مهم نیست که آثارش را دوست داشته باشیم یا نه، مهم مشاهده روند تحسین برانگیزی است که او از ابتدا و با پردازش سناریوی سریال های متفاوت تلویزیونی و در شرایطی نه چندان مساعد آغاز کرد و با وفادار ماندن به اصولش آن را ادامه داد و به سرعت به یکی از بهترین های سینمای ایران تبدیل شد.


فرهادی از معدود فیلمسازانی است که همیشه چیزی برای شگفت زده کردن تماشاگر در چنته دارد، مهم نیست که آثارش را دوست داشته باشیم یا نه، مهم مشاهده روند تحسین برانگیزی است که او از ابتدا و با پردازش سناریوی سریال های متفاوت تلویزیونی و در شرایطی نه چندان مساعد آغاز کرد و با وفادار ماندن به اصولش آن را ادامه داد و به سرعت به یکی از بهترین های سینمای ایران تبدیل شد.

صحنه ابتدایی فیلم با جر و بحث نادر و سیمین آغاز می شود، جر و بحثی از نگاه قاضی که اکنون تماشاگر به جای او نشسته است.

ازهمین صحنه، کارگردان تکلیفش را با تماشاگر مشخص می کند. این بار او مانند شهر زیبا قصد ندارد قانون و قضاوت رسمی را به چالش بکشد، به همین علت است که از صحنه اول حس می کنیم که فرهادی از پرداختن به مسائل و موانع مهم قانونی که در اکثر جدایی ها تاثیرگذار است چشم پوشی می کند.

قاضی تاکیدی بر حق سرپرستی پدر نمی کند و به نحوی جر و بحث میان آن دو است که جلسه را پیش می برد اما آنها برای سخن گفتن به حضور شخص سوم و مخاطب قرار دادن او نیازمندند چون از گفتگو با هم عاجزند.

فرهادی به همین شیوه تا انتهای فیلم از دوربین صرفا برای ثبت وقایع استفاده می کند، به عنوان ناظری که اعمال آدم های فیلم را زیر نظر دارد و تا انتهای فیلم نامی از امکان قانونی نادر برای جلوگیری از خروج سیمین از کشور نمی برد، این جا آدم ها هستند که باید تکلیفشان را با خودشان و روابط واصولشان مشخص کنند.

در ادامه نیز هر جا قضاوتی رسمی وجود دارد که می تواند جهت گیری خاصی به داستان بدهد، فرهادی آگاهانه از نزدیک شدن به آن پرهیز می کند. تماس گرفتن با پزشک زن قاعدتا راه معقولی برای مشخص شدن دلیل سقط جنین است و ممکن است بر بی گناهی نادر صحه بگذارد، اما فرهادی آن را در نقطه ای مطرح می کند که اتفاقات جانبی مجالی برای پیگیری باقی نگذارند.

حتی در انتها نیز، هر دو طرف ترجیح می دهند با یک گفتگوی دو سویه و بدون دخالت قاضی مبلغی را درنظر بگیرند و به اختلافات خود پایان دهند و نیز نادر و سیمین هم به طور توافقی جدا می شوند و بدون استفاده از حق قانونی خود انتخاب سرپرست را به ترمه می سپارند.

اما دوربین فرهادی لحظاتی از وظیفه خودش تعلل می کند و دوربینی که از زاویه دانای کل، ناظر وقایع است، زمانی که زن برای آوردن پدر نادر به آن سوی خیابان می رود، انتخاب می کند که بخشی از این صحنه را حذف کند تا جایی دیگر به وسیله آن بتواند دوباره روند دست به دست شدن حقیقت را به جریان بیندازد. این درحالیست که خود او به شیوه ای هوشمندانه درهمان سکانس های ابتدایی، با استفاده از امکانات چنین ناظری، موقعیتی بالقوه برای شکل گیری درگیری میان خدمتکار و نادر می سازد.

سیمین احتیاج به پول خرد دارد و برای برداشتن آن به سراغ کمد نادر می رود، در این حین اتفاقات مهمتری در خانه در جریان است که تمرکز تماشاگر را به خود اختصاص می دهد و بعید است که برای بار اول فیلم را ببینید و زمان درگیری، این صحنه را به یاد بیاورید. جدا از این چون تاکیدی بر آن وجود ندارد و جزئیات آن به تصویر کشیده نشده است، تا انتهای فیلم نمی توانید ازحدس خود مطمئن شوید. تنها چیزی که به طور عینی برای قضاوت وجود دارد خلق و خو و اعتقادات زن جوان است.

در صحنه ای که معلم آدرس دکتر زنان را به زن می دهد نیز همین اتفاق می افتد، همه یک بار این صحنه را دیده ایم اما واقعا نمی دانیم نادر صدای حرف زدن آنها را شنیده است یا خیر; با این حساب حذف آگاهانه بخشی از یک سکانس که تاثیری حیاتی در روند فیلم دارد و رو کردن آن در جایی دیگرعملا به یکدستی ساختارفیلم آسیب می رساند و از این منظر، تماشاگری را می فریبد که از ابتدای فیلم یاد گرفته به آن چه می بیند اعتماد کند.
با صرف نظر از این سکانس گمشده، پیوندهای مناسب و فضاسازی هوشیارانه و جزئی نگر، مخاطب را آن چنان درگیر فیلم می کند که طولانی بودن برخی از گفتگوها چندان حس نمی شوند.

فرهادی چندین بار در طول فیلم از کنار امکان بروز اتفاقی مشابه آن چه شخصیت ها را تا انتها درگیر می کند می گذرد و به نوعی اخطار می دهد. در سکانسی که دختر کوچک با شیر دستگاه اکسیژنی که به پدر متصل است بازی می کند امکان بروز یک فاجعه وجود دارد اما در یک ثانیه با نگاهی کم و بیش غلوآمیز و البته آگاهانه حالت کمیک به خود می گیرد. در سکانسی که پدر از خانه بیرون رفته است بار دیگر و این بار به طور جدی تری پیش زمینه وقوع فاجعه را حس می کنیم.

اما این اخطارها بیش از آن که ذهن مخاطب را برای واقعه اصلی آماده کند قضاوت او را به چالش می کشد. یک حرکت ساده کودک می تواند به مرگ پیرمرد منجر شود، یک فراموشی کوتاه مدت، یک سهل انگاری و ... هر کدام اینها تنها یک باربه نتیجه وحشتناکی می انجامد و آدم ها را ناچار می کند با دست و پا زدن میان درست و غلط و واقعیت و دروغ، تصویر دیگری از آن ارائه دهند.

با وجود این که بیشتر بار درام داستان را همین دست به دست شدن واقعیت به دوش می کشد اما بخش مهمی از توجه فرهادی به خط پیوند دیگری است که حتی نام فیلم هم بر آن تکیه دارد. جدایی نادر از سیمین; علت این جدایی در همان سکانس اول قابل مشاهده است.

کلام ، کارایی خود را از دست داده است. نادر از بیان یک جمله عاجز است. خلاصه آن جمله این است که او باید از سیمین بخواهد که زندگی اش را ترک نکند وکلامی که ربطی به اصول و قواعد و قوانین ندارد، باید بار دیگری داشته باشد و ضمن انتقال یک معنا و مفهوم مشخص بتواند اهمیت حضور سیمین را بازتاب دهد و نادر در زمان ابراز این احساسات فلج می شود.

شخصیتی که به هیچ عنوان حاضر نیست از حقش کوتاه بیاید، شخصیتی که دخترش را مستقل و قدرتمند بار آورده است(یا او را این گونه می پسندد) و شخصیتی که سیمین را به خاطر گریز ازمشکلات و ضعف تحقیر می کند، در برقرارکردن ساده ترین ارتباط عاطفی با همسرش درمی ماند. گفتگویی شکل نمی گیرد و در نتیجه چیزی حل نمی شود. دراین میان یک پدر بیمار می ماند که نه حرفهایش مفهوم چندانی دارند و نه قادر به درک حرف های دیگران است و با این وجود همه با او و گویی با خودشان حرف می زنند.

او به واسطه ای امن برای ابراز احساسات بدل شده است. سیمین در ماشین برای او درد دل می کند و از بی تفاوتی نادر می گوید، نادر تاکید می کند که پدرش بعد از افتادن از تخت دیگرهمان چند کلمه حرف را هم نمی زند و این را با مرگ کودک مقایسه می کند. چون همان چند کلمه هم حقیقتا برای او مهم است. در عوض زمانی که سیمین تصمیم به ترک خانه دارد این پدر است که دست او را رها نمی کند و این پدر است که پس از آن، زن خدمتکار را هم سیمین صدا می زند.

فرهادی با طعنه زدن نیز این موضوع را به رخ می کشد، وقتی شهاب حسینی در دادگاه می گوید که مشکل او این است که مثل نادر نمی تواند خوب حرف بزند و در نهایت سکانس ابتدایی به نتیجه می رسد، نادر و سیمین از هم جدا شده اند و اختیار انتخاب را به ترمه داده اند; مطابق روند فیلم دوباره دست قانون سرنوشت ساز نیست... قرار گرفتن ترمه در این وضعیت پایان باز برای داستان فیلم نیست، داستان فیلم به سرانجام رسیده است.

دروغ یا راست گفتن پدر و مادر در جریان فیلم چیزی نیست که روی انتخاب ترمه تاثیر بگذارد و حتی ناتوانی پدر از گفتگو با مادرش... این پایان باز ترمه را در موقعیت دشوار انتخاب و قضاوت رها می کند.

منبع: روزنامه مردم سالاری




ویدیو مرتبط :
داستان آدم خوشبخت و آدم بدبخت در عصر موسی -ع ( قسمت دوم )

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بامیوه هامی توان شخصیت آدم هاراشناخت!



آیا می دانید که از طریقمیوه ها می توان شخصیت آدم ها را شناسایی کرد .آیامی‌دانید كه می‌توانید از روی میوه‌های انتخاب شده شخصیت آدم‌ها را شناسایی كنید و براساس میوه‌های موردنظر بگویید كه شرایط روحی و روانی اشخاص مختلف چگونه است؟

میوه

پرتقال

از بین میوه‌ها اگر پرتقال میوه محبوب شماست، شما آدمی پرقدرت و بسیار صبورید و دوست دارید كارها را به آرامی و با متانت، اما در عین حال با درایت كامل و جسارت به انجام برسانید. سخت‌كوش، پرتلاش و كمی خجالتی هستید؛ اما در دوستی می‌توان به شما اعتماد كرد. شما دوستان خود را با دقت انتخاب كرده و با تمام وجود به آنه عشق می‌ورزید و از درگیری و تنش به هر قیمت پرهیز می‌كنید.

میوه

سیب

چنانچه سیب میوه محبوب شماست، فردی اسراف‌كار و بسیار رك‌گو هستید. اگرچه ممكن است شخصاٌ بهترین سازمان‌دهنده و مدیر نباشید، اما می‌توانیدرهبریك تیم كوچك باشید كه با تلاش زیاد تیم را به موفقیت‌های بزرگ می‌رسانید. در بیشتر موقعیت‌ها می‌توانید به سرعت و به درستی تصمیم بگیرید؛ شما از سفرهای كوتاه و غیرمنتظره لذت می‌برید. زمانی كه با شریك زندگی خود به سر می‌برید، جذاب و خونگرم به نظر می‌آیید و به شدت عاشق زندگی به مفهوم واقعی آن هستید.

میوه

آناناس

اگر آناناس میوه مورد علاقه شماست، بسیار سریع تصمیم می‌گیرید و سریع‌تر از آن عمل می‌كنید. در تغییر شغل و خطر كردن در زمینه اجتماعی شجاع و بی‌باك هستید. شما دارای یك توانایی استثنایی در مدیریت می‌باشید و نمی‌گذارید كار روی دستتان بماند.

دوست دارید مورد اعتماد دیگران باشید، معمولاً خیلی سریع با دیگران ارتباط دوستانه برقرار نمی‌كنید، ولی به محض انجام این كار دوستتان را برای همیشه برای خود نگه می‌دارید. به ندرت به دنبال زندگی رمانتیك می‌روید و شریك شما غالباً به واسطه این صفات ممتاز تحت تأثیرتان قرار می‌گیرد، اما از توانایی شما در نشان دادن این احساسات ناامید است.

میوه


موز

عاشقان موز افرادی دوست داشتنی، آرام و طبیعتاً گرم و بااحساس هستند. شما غالباً از نداشتن اعتماد به نفس و خجالتی بودن در رنج هستید. دیگران از طبع آرام و شیرینتان سوء‌استفاده كرده و سعی می‌كنند به این وسیله برای خود موقعیت‌های جالبی را رقم بزنند. عاشق شریك زندگی خود در تمام زمینه‌ها هستید و این عشق به خاطر زیبایی جسمی و روحی اوست! به خاطر روشی كه دارید روابط شما با او همواره در یك هماهنگی كامل است.

نارگیل

دوستداران این میوه سنگین و كمیاب افرادی جدی، بافكر و باشعور هستند. از روابط اجتماعی لذت می‌برید و به ویژه روی همراهان و دوستان خود حساسیت خاصی دارید. ممكن است كمی خودخواه به نظر آیید، اما لزوماً چنین صفتی در شما برجسته نمی‌شود. شما فردی سریع‌الانتقال، آگاه و گوش بزنگ هستید كه در زمینه شغلی همیشه در بالاترین رده قرار داشته و به بهترین نحو كارها را انجام می‌دهید. شما نیاز به شریكی عاقل داشته و عقل و احساس را با هم در این مسأله دخالت نمی‌دهید.

میوه

گیلاس

چنانچه گیلاس میوه محبوب شماست، زندگی همیشه به شیرینی كه در نظر دارید خود را به شما نشان نمی‌دهد. فراز و فرود در زندگیتان زیاد است، به ویژه در موقعیت‌های حرفه‌ای و كاری. شما همیشه و در هر پروژه‌ای كمی پول به دست می‌آورید و نه به مقدار زیاد. ذهنی فعال و خلاق داشته و غالباً به دنبال چیزهای نو هستید. شما شریكی صمیمی و وفادار هستید، اما اثر گذاشتن بر احساسات شما كار ساده‌ای نیست. خانه‌تان برای شما به منزله بهشت است و هیچ چیزی را بیشتر از این دوست ندارید كه در منزل باشید و دوستان، آشنایان و افراد خانواده شما را دوره كنند.

میوه

انگور سیاه

به طور كلی آدمی مؤدب و خوشرو هستید، اما گاهی اوقات سریع و به‌شدت عصبانی می‌شوید، هر چند به همان سرعت نیز عصبانیت شما فروكش می‌كند. از زیبایی‌ها به هر شكلی كه باشد، لذت می‌برید. بسیار محبوب و موردعلاقه دیگران هستید و این محبوبیت به علت طبیعت گرم شماست. شور، شوق، علاقه وافری به زندگی دارید و از هر كاری كه می‌كنید، لذت می‌برید؛ اعم از لباس پوشیدن، خوردن و خوابیدن. شریك شما باید در تمام شور و علاقه شما سهیم باشد تا بتواند از تمام چیزی كه به او هدیه می‌دهید، لذت ببرد!

هلو

درست مثل هلو شما از عصاره زندگی لذت می‌برید. فردی رك‌گو بوده و روشی دوستانه دارید در بخشش و در فراموش كردن نظیر ندارید و برای دوستی‌ها ارزش بسیار زیادی قائل هستید. حس استقلال‌طلبی در شما بسیار قوی است و این امر از شما فردی راستگو ساخته است.

عاشقی ایده‌آل، صبور، صمیمی و یكرنگ هستید. با این حال به هیچ وجه دوست ندارید احساسات خود را در ملاء عام بروز دهید.

میوه

گلابی

چنانچه فكر خود را معطوف به انجام كاری می‌كنید، می‌توانید آن را با موفقیت به انجام برسانید. شما دوست دارید كه نتیجه تلاش‌هایتان را به سرعت ببینید. از انگیزه‌های مفید ذهنی لذت برده و دنباله‌رو آن هستید. كمی خجالتی به نظر می‌رسید و در بیان احساسات خود چندان راحت نیستید. زمانی كه به دنبال شریك زندگی هستید به هوش سرشار، دید وسیع و دل دریایی‌اش اهمیت می‌دهد.