فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

آداب و رسوم محلی گیلان / گهواره بندان



مراسم گهواره بندان, فرهنگ زندگی

نوزاد و مادر را پس از مراسم استحمام به خانه می آورند . دوستان و همسایگان را دعوت می کنند. بساط شیرینی ، فندق ، گردو ، و دیگر میوه های تروتازه فصل را می گسترانند .

 

قابله محلی (ماما) حاضر می شود و گهواره کودک را مرتب و آماده می کند وسه بار نوزاد را از زیر دسته به بیرون گهواره می برد و از روی دسته گهواره داخل می کند و بعد برای اولین بار ،نوزاد را در گهواره می پیچد مهمانان حاضر در اتاق میوه وشیرینی می خورند .

 

هرکس به اندازه استطاعت مالی خود ، مبلغی پول به ماما هدیه می دهد ،سپس روپوش پارچه ای گهواره را پهن می کنند و روی آن نخود و کشمش و فندق میریزند . از بین حاضران در این جشن ، یکی از افراد را که خوش سیما و خنده رو است جلوی گهواره می آورند تا نوزاد گشاده رو و خندان شود .

 

مراسم گهواره بندان, فرهنگ زندگی

 

دیگری گردویی را روی بازوی گهواره می شکند تا بچه با صداهای سنگین عادت کند . از طرف مادر کودک ، پول ، شیرینی ، آجیل ، حنا ، صابون وقند و... به قابله (ماما ) می دهند قابله هر چند روز یک بار ( تاچلگی= 40روز ) به زائو سر می زند. پس از 40 روز معمولاً نوزاد ومادر را به حمام برده و مراسم مخصوص را درباره استحمام انجام می دهند .

 

در گیلان برای کودک جشن های مختلفی گرفته می شود . زمانیکه لثه نوزاد تاول بزند ونیش دندان از آن بیرون آید ، برایش جشن دندان فروشان می گیرند که به آن جشن دندانی نیز می گویند .

 

گندم – باقالی – عدس و لوبیا را خیس نموده و درون تابه هایی جداگانه ، هرکدام را بو داده می کنند و مقداری نمک می زنند سپس نقل و کشمش را نیز به آن اضافه کرده و مخلوط می نمایند .

 

اهل فامیل و همسایگان را نیز در این جشن دندانی دعوت می کنند تمام خوراکی های جشن ، میوه و شیرینی و آجیل و آیینه ، قرآن ،اشیاء مختلف مثل قیچی ، قلم ،شانه ،و... را روی سفره و اطراف کودک قرار می دهند ، کودک به اولین اشیاعی که دست بزند و بردارد ، معتقدند که همان شغل آینده کودک خواهد بود.
منبع:negahmedia.ir


ویدیو مرتبط :
آداب و رسوم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آداب و رسوم مردم گیلان



 

اداب و رسوم ایرانیان, آداب و رسوم گیلان

آداب و رسوم مردم گیلان

آیینها و مراسمی كه در طول زندگی یك فرد انجام می شود ومحور انجام آن، فرد انسان است.در این بخش آیینها و مراسمی انجام می گیرد كه به مقاطع مختلف زندگی یك فرد, از تولد تا مرگ مربوط می شود. از جمله این مراسم در گیلان: مراسم فرزند خواهی و آداب و رسم های تولد؛ گاز فروشان« دندون فروشان», ختنه سوران و آیین ازدواج؛ عقد كنان, حنابندان ، گیشه بری و آداب ومراسم سوگواری است .

آداب و مراسم سوگواری آیین ها و مراسمی است كه در انتهای عمر یك انسان برگزار می شود. بنا براعتقاد به معاد و وجود جهانی دیگر ،در هر نقطه از ایران و جهان، مراسم خاصی را برای فراد مرده برگزار می كنند كه ریشه در اعتقادات و دستورات دینی و مذهبی مردم آن منطقه دارد . از برگزاری این گونه مراسم دوهدف مد نظر است: یكی طلب آمرزش و آرامش برای روح شخص درگذشته{جنبه اعتقادی} ،و دیگری به منظور همراهی و همدردی با بازماندگان و حفظ احترام و رعایت شئون خانواده{جنبه اعتقادی} می باشد.

2- آیینها و مراسمی كه در گردش یك سال قمری برگزار می شود و برگزاری آنها به یك روز معین از سال بستگی دارد. از قبیل: شب اول ماه, ماه محرم و روز عاشورا, اعتقادات و رسوم ماه رمضان(عید فطر), ماه رجب,نیمه شعبان,عید قربان وعید قدیر.

درمراسم ماه محرم و عزاداریهای مربوط به آن،روضه خوانی ، دسته گردانی و تعزیه خوانی ،3 گونه عمده مراسم عزاداری است. تعزیه از مهمترین ، پرشورترین و پر جاذبه ترین مراسم سنتی - مذهبی و درعین حال كامل ترین گونه نمایش سنتی و مردمی ایران است.

تعزیه در گیلان،هم در روزهای سوگواری امام حسین ‹ ع› و هم در برخی از ماهها برگزار می شود، به ویژه در روستاها دو ماه آخر تابستان و فصل پایان كار و فعالیتهای زراعی ،هنگام رواج تعزیه خوانی است كه از جهت روش و شیوه اجرا و نوع تعزیه نامه زیر نفوذ و تاثیر قزوین است. درشهرهای گیلان تعزیه خوانان محلی هستند. مكان خاصی برای اجرای تعزیه ساخته نشده است ،بلكه در فضای باز جلوی مسجدها (تكیه)،این گونه مجالس تعزیه برگزار می شود. مانند: تكیه سردار معتمد در سنگر و تكیه چارده.

3-آیینها و مراسمی كه در گردش یك سال خورشیدی برگزار می شود.

4-آیینها و مراسمی كه در رابطه با فعالیتهای تولیدی و معشیتی انجام می شود.

مراسم ازدواج
1- گیشه بری:بردن عروس به خانه داماد را به اصطلاح گیشه بری می گویند ،كه با هیجان ترین قسمت از مراسم عروسی و نقطه اوج این مراسم است. در این هنگام صدای سازونقاره, ترانه خوانی و مباركباد فضا را آكنده می كند. اما گویی درضمیرفرهنگ جامعه نیز ، همانند عروس كه دارای دلی نگران و غم اندوه خداحفظی از دوران كودكی و نوجوانی)دختری(خود در خانه پدر است , دل نگرانی و تشویش وجود دارد و بنا به رسم، به صورتهای مختلف برای عروس بخت و اقبال خوب آرزو می كنند.

اداب و رسوم ایرانیان, آداب و رسوم گیلان

2- نحوه اجرای گیشه بری در مناطق مختلف :در گیلان در مناطق مختلف مراسم گیشه بری با شیوه های خاصی انجام می گیرد. در شرق گیلان, نهالی را كه از خانه پدر عروس كنده اند، همراهش می كنند و این نهال را عروس و داماد، با هم در خانه داماد می كارند. در بعضی از روستاهای غرب و شرق گبلان، مادر عروس پای خروسی را كه از مادر داماد گرفته، با رشته های رنگین ابریشمین به پای مرغ می بندد و آن مرغوخروس را با عروس همراه می كنند, تا در خانه داماد بند از پای آن بر گیرند و در لانه ای كه آماده كرده اند،جایشان دهند.

در خیلی از نقاط گیلان نان وآرد را در سفره ای ، به كمر عروس می بندند تا با خود خیر و بركت به همراه داشته باشدو به این ترتیب عروس عازم خانه بخت می شود، اما قبل از آنكه پا رااز خانه بیرون بگذارد, در هر منطقه بنا به رسم , برادر یا دایی عروس جلوی در را می گیرد تا چیزی از عروس بگیرد ، و به آنچه دریفت كرده ؛ درسری(در ماسال) ودائیانه(در نومندان و شرق گیلان) می گویند .

اگر راه خانه داماد نزدیك باشد. عروس را پیاده می برند و اگر راه دور باشد، مركبش اسبی مزین و آراسته خواهد بود كه البته باید نر و اخته نكرده باشد. در مناطق شرق گیلان( روستاهای كوهستانی دیلمان )، عروس از هر جوی آب روان كه بگذرد ،بخشی از مهریه خود را به حضرت فاطمه الزهرا‹س› می بخشد و جمع این بخششها را ازمهریه او كم می كنند. در نیمه راه ،داماد با دو تن ساقدوس و سلدوش به پیشواز عروس می آید و یك نارنج ، پرتقال و سیب یا یك تكه قند به طرف عروس پرتاب می كند كه مفهوم بركت خواهی و طلب نیك بختی درآن نهفته است. مراسم داماد قاپان.

منبع:gilane-ma1.blogfa.com