فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

آخرین نقاش قهوه‌خانه‌ای و نگرانی‌هایش + عکس



محمد فراهانی,نقاشان قهوه‌خانه‌ای,نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای

 

خبرگزاری فارس: نه طاقت نشستن دارد، نه دراز کشیدن، نه غذا می‌خورد، نه آب... اما با این حال گاهی در رویا دستش را در هوا تکان می‌دهد و نقشی بر پرده خیال می‌کشد... آخرین نقاش قهوه‌خانه‌ای، حمایت مسئولان را انتظار می‌کشد.

 

خبرگزاری فارس: آخرین نقاش قهوه‌خانه‌ای و نگرانی‌هایش + عکس


به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی فارس، محمد فراهانی تنها بازمانده قافله نقاشان قهوه‌خانه‌ای است که روزگاری نه چندان دور نقاشی‌هایشان طرفداران و خریداران بسیاری داشت، در آن روزگاران که بازار این نقاشی‌ها رونقی داشت، سفارش‌های بسیاری با موضوعات مذهبی از جمله عاشورا ، داستان‌های حماسی شاهنامه‌ و آداب و رسوم ایرانی به آن‌ها داده می‌شد و نقالان و راویان با استفاده از تصاویر این پرده‌های بزرگ نقاشی، داستان‌ها و روایات مذهبی و یا بزمی و رزمی را با شور و هیجان روایت می‌کردند.

 

در آن روزگار رونق نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای، محمد مدبر و حسین قوللرآقاسی جلوداران این نوع نقاشی بودند که شاگردان بسیاری را تربیت کردند.

 

 

محمد فراهانی,نقاشان قهوه‌خانه‌ای,نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای

 

اما با ظهور نقاشی مدرن در ایران و همچنین رواج استفاده از رادیو و تلویزیون، رفته رفته از طرفداران نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای کاسته شد تا جایی که بعدها، این هنر  تنها به واسطه حضور معدود نقاشان قهوه‌خانه‌‌ای، زنده ماند و هر از گاهی از آثار آن‌ها به مناسبت‌های مختلف استفاده می‌شد.  اما در طول سالیان گذشته این هنرمندانی که بعدها از آن‌ها با عنوان نقاشان خیالی‌نگار یاد می‌شد،‌یکی پس از دیگری از دنیا رفتند که از آن جمله می‌توان به عباس بلوکی‌فر، سیدحسن اسماعیل‌زاده (چلیپا)،‌ حسین همدانی،‌ احمد خلیلی و علی‌اکبر لرنی اشاره کرد.

 

اکنون از این قافله تنها محمد فراهانی باقی مانده است که او هم این روزها حال خوشی ندارد.

 

فراهانی 76ساله از 5 تیرماه سال جاری به دلیل درد شدید شکم در بیمارستان بقیةالله (عج) بستری شده است.

 

 

محمد فراهانی,نقاشان قهوه‌خانه‌ای,نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای

 

فرصتی برای دیدار با این نقاش خیالی‌نگار دست داد و برای عیادتش راهی بیمارستان شدیم. او را بیمار و رنجور یافتیم در حالی که از شدت درد  ناله می‌کرد، نه طاقت نشستن داشت و نه دراز کشیدن، نه توان خوردن غذا داشت و نه آب. این‌ها را اضافه کنید به همه نگرانی‌هایی که بابت تأمین مخارج بیمارستان و هزینه‌های درمانی‌اش دارد.

 

دخترش ایران فراهانی که امورات پدرش را با وسواس و دقت بسیار انجام می‌دهد در پاسخ به اولین سؤال ما درباره وضعیت بیمه و تأمین هزینه‌های درمان این هنرمند از سوی مسئولان می‌گوید: نماینده وزارت ارشاد به عیادت پدر آمد و قول پیگیری وضعیت ایشان را داده است.

 

 

محمد فراهانی,نقاشان قهوه‌خانه‌ای,نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای

 

او به بیمه یک‌ساله محمدفراهانی هم اشاره می‌کند و می‌گوید: پدرم به صورت یک ساله از سوی مرکز هنرهای تجسمی بیمه شده بود که حالا این بیمه مدت‌هاست که تمام شده است و تنها یک بار از آن استفاده کردیم و توانستیم مدتی پیش که پدرم در بیمارستان بستری بود، مخارج بیمارستانش را که یک میلیون و هشتصد هزار تومان بود،‌ به هشتصد هزار تومان کاهش دهیم ولی باز هم مجبور به پرداخت این 800 هزار تومان بودیم چون تنها 40 درصد این هزینه را بیمه تقبل کرد.

 

دختر این هنرمند از بی‌توجهی مسئولان نسبت به وضعیت بیمه پدرش انتقاد کرده و می‌گوید: از میان نقاشان قهوه‌خانه‌ای تنها پدر من باقی مانده است که او هم در این وضعیت بدون هیچ گونه حمایتی از سوی مسئولان در بیمارستان به سر می‌برد،‌واقعاً چه کسی باید از این هنرمندان حمایت کند؟

 

محمد فراهانی توانایی حرف زدن ندارد اما با حالتی رنجور درباره پیگیری بیمه درمانی‌اش توضیح می‌دهد: من تنها نقاش قهوه‌خانه‌ای هستم که مانده‌ام، همه نقاشان دیگر از دنیا رفته‌اند، بیمه نیستم و حقوق بازنشستگی هم ندارم، هیچ وقت از ما حمایت درستی نشد.

 

او در وضعیتی که دیگر توان آموزش نقاشی را ندارد، هنوز هم‌ از آرزوی دیرینه‌اش که آموزش به جوانان علاقه‌مند است، سخن می‌گوید و ادامه می‌دهد: ما بارها برای آموزش این نوع نقاشی به مسئولان پیشنهاد کردیم و از آن‌ها خواستیم که جایی را برای آموزش به شاگردان در اختیار ما قرار دهند ولی کسی گوشش به این حرفها بدهکار نبود،‌حالا هم که این جا هستم...

 

 

محمد فراهانی,نقاشان قهوه‌خانه‌ای,نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای

 

فراهانی،‌درد شدیدی را تحمل می‌کند، بنابراین او را آسوده گذاشتیم تا استراحت کند.

 

در ادامه از دخترش ایران فراهانی درباره آثار نیمه تمام پدرش پرسیدیم که در پاسخ توضیح می‌دهد: پدر تنها یک پرده بزرگ نیمه تمام دارد با موضوع عاشورا که تنها چند صورت از شخصیت‌های آن از  جمله صورت شمر ناتمام باقی مانده است. این پرده را برای خودش به یادگار نگه داشته است.

 

او به امضای پدرش پای آثارش هم اشاره می‌کند و می‌گوید: امضای پدرم با عنوان «به قلم محمد فراهانی» پای همه آثارش هست که این آثار در موزه‌های مختلفی از جمله رضا عباسی، میراث فرهنگی و ... نگهداری می‌شود.

 

دختر این هنرمند به نگرانی‌های مادرش هم اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: مادرم نگران وضعیت پدرم است و این که اگر نتواند دیگر نقاشی کند چگونه می‌توانند امرار معاش کنند.

 

او به آثاری سفارشی اشاره دارد که بدون تسویه حساب از سوی برخی از شرکت‌های صنایع غذایی خریداری شده‌اند و در ادامه می‌گوید: آثار پدرم را با قیمت‌های پایین خریداری می‌کنند و پدر هم چون تنها از این راه امرار معاش می‌کند، چاره‌ای جز فروش آثارش به قیمت اندک ندارد.تعدادی تابلو سفارشی هم برای شرکت‌های صنایع غذایی کار کرده بود که هنوز بخشی از این پول را پرداخت نکرده‌اند.

 

او در بخش دیگری از سخنانش به وضعیت جسمانی محمد فراهانی که بر اثر نقاشی کردن به وجود آمده است اشاره می کند و می‌گوید: پدرم زمان نقاشی کردن از یک سوی پرده شروع به نقاشی می‌کرد و شرایط قرار گرفتنش در برابر تابلو به گونه ای بوده است که حالا ستون فقراتش به سمت داخل انحراف پیدا کرده است.

 

او گاهی در حین خواب نیز دستش را بلند می‌کند و گویی قلم به دست دارد،‌طرحی روی هوا می‌کشد.

 

محمد فراهانی,نقاشان قهوه‌خانه‌ای,نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای

 

ایران فراهانی در ادامه درباره وضعیت زندگی این نقاش قهوه‌خانه‌ای می‌گوید: پدر و مادرم در یک خانه 60 متری زندگی می‌کنند و در این فضای اندک پدر نقاشی هم می‌کند که مطمئناً بوی رنگی که در فضا می‌پیچد،‌سلامت ریه‌هایش را نیز به خطر انداخته است.

 

ایران فراهانی درباره مبلغ هزینه‌های بیمارستان این نقاش قهوه‌خانه‌ای هم توضیح می‌دهد: تاکنون که حدود یک هفته از بستری شدن پدر می‌گذرد حدود 4 میلیون تومان هزینه بیمارستان ایشان شده است.

 

او درباره شاگردان محمد فراهانی هم توضیح می‌دهد: پدرم خودش شاگرد حسین قوللرآقاسی بود که بیش از 10 سال نزد او شاگردی کرد و بعدها جوانان علاقه‌مند بسیاری برای آموزش به او مراجعه کردند اما چون جایی برای آموزش در اختیار نداشت از پذیرفتن آن‌ها معذور بود تنها شاگرد او احمد میرزایی است که همیشه در کنار پدر حضور داشت و همراه او نقاشی می‌کرد.

 

دختر این هنرمند نقاش به نیاز امروز پدرش اشاره می‌کند و می‌گوید: نیاز امروز او دیگر آموزش نیست چون توانایی آموزش را دیگر ندارد بلکه او اکنون نیازمند حمایت و رسیدگی از سوی مسئولان است که بتواند از بیمه درمانی و حقوق بازنشستگی بهره‌مند شود.

 

وقت ملاقات تمام می‌شود و استاد محمد فراهانی تنها بازمانده از قافله نقاشان قهوه‌خانه‌ای را به همراه تمام دردها و نگرانی‌هایش به ناچار در بیمارستان بقیةالله (عج) تنها می‌گذاریم و به وظایف متولیان فرهنگ و هنر کشور می‌اندیشیم که چگونه این نقاشان قهوه‌خانه‌ای که تعدادشان از تعداد انگشتان یک دست تجاوز نمی‌کرد و کاری جز نقاشی کردن بلد نبودند، یکی پس از دیگری از میان ما رفتند بدون آن که هنرشان به نسل‌های مشتاق بعدی انتقال یابد و برای گذران زندگی آن‌ها در دوران حیاتشان و تأمین هزینه‌های درمانی در دوران کهولت و ناتوانی آن‌ها تدبیری از پیش اندیشیده شده باشد.

 

تا دیر نشده،‌ این آخرین بازمانده نقاشی قهوه‌خانه‌ای را دریابیم.


ویدیو مرتبط :
مریم مقدس در تمام عکس هایش حجاب دارد.......

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کامران تفتی در قهوه خانه و پیش از استعمال قلیان+عکس



اخبارفرهنگی - «آخرین فرصت خوشبختی» جلوی دوربین رفت:
کامران تفتی در قهوه خانه و پیش از استعمال قلیان+عکس

کامران تفتی به تازگی مشغول بازی در فیلم تلویزیونی به نام «آخرین فرصت خوشبختی» شده است. در نماهایی از این فیلم او را که نقش یک زندانی تازه آزادشده را بازی می کند در قهوه خانه می بینیم.

فیلم تلویزیونی «آخرین فرصت خوشبختی» به کارگردانی "نادر نادر‌پور" و تهیه کنندگی "مجید صالحی" روزگذشته در تهران کلید خورد و کامران تفتی جلوی دوربین رفت. این فیلم تلویزیونی موضوعی اجتماعی دارد و درباره ی چند دوست قدیمی است که با آزادی سهراب (کامران تفتی ) از زندان ، کینه ای قدیمی سر باز کرده و آنها درگیر موضوعی از گذشته می‌شوند...

اخبار,اخبارفرهنگی,کامران تفتی

بازیگرانی چون کامران تفتی،آشا محرابی ، رضا آشتیانی ، مجید صالحی، محمود بصیری، مهوش افشارپناه ، محمد حسین نوری، نازنین وفایی، حمیده براتی، ایمان حائری ، محمد باقریان ،پریچهر ریالی ، محمد اسکندری ، محمد باقریان ، صبا غلامعلی زاده ، حسین والی زاده ، زهرا زهرایی انور و علی جعفری در این فیلم بازی میکنند .

اخبار,اخبارفرهنگی,کامران تفتی

عوامل این فیلم عبارتند از: تهیه کننده : مجید صالحی ، کارگردان: نادر نادر‌پور، نویسنده: علی هراتی، بازنویسی فیلمنامه: بهارک حکمت طلب، مجری طرح: عباس رزیجی، مدیر مدیر تولید :محمد حسین نوری ، جانشین تهیه کننده : سید رضا دوشیری ، مدیر تصویر برداری: رضا زینلی، صدابردار: ایرج نوروزی، طراح صحنه و لباس: سپیده عبدی، گریم: شیما محمدی،برنامه ریزی: امیر علی قنبری، دستیار اول کارگردان: فرزاد ظریفی، منشی صحنه : پوریا کاظمی فرد، عکاسان :علی محمودی نژاد ، مهدی جعفری ، روابط عمومی: منصوره بسمل

اخبار,اخبارفرهنگی,کامران تفتی

اخبارفرهنگی - شبکه ایران