فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

آثار باستانی یکی یکی نابود می شوند



   

 

 فاجعه ای دیگر!:قدمتش به 3 هزار و 500 سال قبل بازمی گردد که در این منطقه جای گرفته اما به نظر می رسد نابودی این آثار ارزشمند که هر یک سندی از تاریخ این سرزمین به شمار می روند برای مسؤولان میراث فرهنگی آن اسنادی، طرح حفاظتی و مرمتی تهیه نکرده اند.

 

سلیمانی مهر: با این که در فارس بیش از 30 نقش برجسته متعلق به دوره های مختلف تاریخی وجود دارد، هنوز برای مرمت و حفاظت از این آثار شاخص فرهنگی و تمدنی، طرح جامعی تهیه نشده و به دلیل بی توجهی مسؤولان و دخل و تصرف مردم روند فرسایش و تخریب این آثار شدت گرفته است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی "انتخاب"، در حال حاضر استان فارس رتبه نخست کشوری در دارا بودن نقش برجسته های تاریخی به خود اختصاص داده است. همچنین قدمتش به 3 هزار و 500 سال قبل بازمی گردد که در این منطقه جای گرفته اما به نظر می رسد نابودی این آثار ارزشمند که هر یک سندی از تاریخ این سرزمین به شمار می روند برای مسؤولان میراث فرهنگی آن اسنادی، طرح حفاظتی و مرمتی تهیه نکرده اند.

تخریب و فرسایش بیش از اندازه، همچنین بی توجهی این آثار را با آسیبهای جدی مواجه کرده است و چنانچه این موضوع ادامه داشته باشد بزودی این اسناد تاریخی برای همیشه نابود می شوند، به طوری که در حال حاضر نقش برجسته «کوران گون» که عنوان قدیمی ترین نقش برجسته ایران را یدک می کشد در نزدیکی نورآباد واقع شده، در آستانه نابودی کامل قرار گرفته است.

به گفته باستان شناسان، این نقش برجسته یکی از آثار مهم جهان است که از اهمیت ویژه ای نسبت به دیگر نقش برجسته ها برخوردار است. قدمت این اثر تاریخی به دوره عیلامیان بازمی گردد و از زمان کشف این نقش برجسته حدود 87 سال می گذرد، اما متأسفانه این اثر بدون هیچ محافظتی در ارتفاعات یک کوه و بالای صخره ای در حال نابودی است.

این روزها تنها نقش برجسته «کوران گون» نیست که در وضعیت اسفناکی به سر می برد، بلکه دیگر نقش برجسته های موجود در فارس که قدمتشان به دوره هایی چون هخامنشی، ساسانی و قاجار می رسد نیز در آستانه نابودی به سر می برند، زمانی که بوته و درخت در گوشه و کنار نقش برجسته ها روییده و یا جریان آب موجب تخریب و فرسایش این نقوش می شود متأسفانه برای جلوگیری از چنین اتفاقی، طرح و برنامه ای وجود ندارد، براستی چطور می توان انتظار داشت که این آثار تاریخی حفظ شوند.

انتقاد از میراث فرهنگی

یکی از دوستداران میراث فرهنگی فارس با انتقاد از عملکرد پایگاه های پژوهشی میراث فرهنگی استان به خبرنگار ما می گوید: در حال حاضر فارس دارای پایگاه های پژوهشی مهم و معتبری در سایت های تاریخی است و در هر یک از این پایگاه ها، کارشناسان و باستان شناسان و مرمتگران خبره ای حضور دارند.

اما هنوز درخصوص مرمت و حفاظت از آثار سنگی استان و نقش برجسته ها طرحی ارایه نشده است.

وی ادامه می دهد: از نقش برجسته های هخامنشی در محوطه پارسه، پاسارگاد تا نقوش ساسانی شاپور در کازرون همگی در آستانه نابودی قرار گرفته اند و به نظر می رسد مسؤولان نسبت به تخریب این آثار بی تفاوت هستند. این دوستدار میراث فرهنگی فارس می افزاید: بسیاری از نقوش برجسته های فارس به دلیل دخل و تصرف ها و عوامل انسانی تخریب شده اند و نقوش و کتیبه های این آثار به سختی دیده می شوند و یا خوانده می شوند. از مسؤولان میراث فرهنگی درخواست می کند که در حفظ و مرمت این آثار بکوشند.

وی می گوید: وضعیت بسیاری از این آثار ارزشمند اسفناک است و چنانچه این روند ادامه یابد، بی شک بزودی این نقوش برجسته برای همیشه به خاطره ها خواهند پیوست و تنها منابع موجود برای معرفی این آثار و یا عکس ها معطوف خواهد شد. در این رابطه دکتر «جمشید صداقت کیش» فارس پژوه به خبرنگار ما می گوید: در گذشته برای مراقبت از نقش برجسته ها شکاف بالای این آثار را با ملاتهای مختلف پرمی کردند تا مانع جریان آب باران به این نقوش شود. وی ادامه می دهد: همچنین گاهی دیده می شد که پوشش نسبتاً مناسبی نیز در بالای نقش برجسته ها می ساختند تا از برخورد باران به این آثار جلوگیری شود.

صداقت کیش اظهارمی دارد: یکی از نقش برجسته های فارس که متأسفانه به دلیل عدم مراقبت اصولی این اثر تاریخی که قدمتش به دوره ساسانیان باز می گردد و در آستانه نابودی است، به طوری که عوامل طبیعی باعث شده تا در حال حاضر نقش برجسته به سختی دیده شود..... / پایگاه خبری تحلیلی انتخاب


ویدیو مرتبط :
نابود کردن آثار باستانی عراق توسط داعش

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چرا داعش آثار باستانی را نابود می‌کند؟



اخبار,اخبار بین الملل , گروه تروریستی داعش

کنفوسیوس، مشهور‌ترین فیلسوف، نظریه‌پرداز سیاسی و معلم چینی می‌گوید: «برای تعیین آینده، گذشته را مطالعه کنید.» در عراق، گذشته باشکوه و کهن است.

به گزارش فرارو به نقل از سی ان ان، عراق منطقه‌ای است که نخستین شهرهای جهان در آن ساخته شد و جایی است که بیش از پنج هزار سال پیش دولت سازمان یافته در آن توسعه یافت. سرزمینی که بیش از یک هزار سال پیش از هومر و بیش از دو هزار سال پیش از میلاد مسیح، نخستین آثار ادبی بزرگ خود- حماسه گیلگمش، پادشاه شهر اوروک- را به جهان عرضه کرد.

داعش مانند بسیاری از گروه‌های افراطی بت شکن در طول تاریخ، به دنبال نابود کردن سوابق تاریخی است. طی هفته گذشته ویدئوهایی منتشر شده که افرادی را با پتک‌هایی در دست نشان می‌دهد که در حال ویران کردن آثار باستانی موزه موصل هستند.
داعش مجبور به تخریب آثار باستانی است، چراکه این تاریخ گواهی بر یک جایگزین عالی برای پوچ گرایی وحشیانه آنها محسوب می‌شود

اگر این واقعه تا این اندازه فجیع و غم انگیز نبود، فیلم منتشر شده از سوی داعش مضحک و رقت انگیز به نظر می‌رسید.

با وجود آنکه گفته می‌شود تعدادی از مجسمه‌های ویران شده، اصل نبوده، گزارش‌ها حاکی از آن است که بسیاری از این اشیاء که در طول هزاران سال تا به امروز حفظ شده بودند، منحصر به فرد و غیرقابل جایگزینی بوده‌اند.

داعش اخیرا مشغول نابود کردن دروازه مشهور نرگال بود که در ورودی شهر باستانی نینوا قرار داشت- شهری که تاریخش به هزاران سال پیش بازمی گردد- و به تازگی نیز با بولدوزر به جان شهر نمرود، پایتخت آشورنصیرپال دوم، پادشاه آشوریان در قرن نهم پیش از میلاد مسیح افتاده است.

تمام این حملات به اماکن باستانی، حمله‌ای وحشیانه به حافظه جمعی بشر است. این تخریب‌ها به وضوح از حماقت انسان و خشونت بی‌معنایی می‌گوید که توسط داعش به راه افتاده است. این گروه تروریستی نشانه‌های تاریخ بزرگ عراق را نابود می‌کند؛ چون مجبور است، چراکه این تاریخ گواهی بر یک جایگزین عالی برای پوچ گرایی وحشیانه داعش محسوب می‌شود.

از آن بد‌تر، این خرابی‌ها که به اسم مذهب انجام می‌شوند، ریاکارانه و دروغین هستند: همین داعشی که از آموزه‌های دینی برای توجیه اقداماتش استفاده می‌کند، مشغول غارت اماکن باستانی است تا از این طریق حامی تجارت غیرقانونی آثار باستانی باشد و آسیب‌های به مراتب بیشتری را وارد کند.

آثاری که توسط داعش در موزه موصل و شهر نینوا و نمرود ویران شدند، سابقه مادی بشریت محسوب می‌شوند. این آثار تنها برای فرهیختگان نیستند بلکه برای همه هستند. مطمئنا باستان‌شناسان باید تلاش بیشتری برای ایجاد درک جهانی از میراث گذشته داشته باشند. ما این مسئله تنها به معلمان، اساتید و موزه داران محدود نمی‌شود؛ آگاهی و حفاظت بیشتر از گذشته باید در سطح جامعه نیز انجام شود، از عراق گرفته تا آمریکا و تمامی جهان، از دولت تا مردم.

بین النهرین دوره باستان، عراق امروزی در قلب تاریخچه بشری قرار دارد: محلی که نخستین شهر‌ها و امپراطوری‌ها را در خود جای داده است. قانون حمورابی، شاه بابل بیش از سه هزار و ۷۰۰ سال قدمت دارد و نخستین سند از قوانین در جهان است. میراث عراق، میراث ما است. ما چه واکنشی می‌توانیم به این حملات به میراثمان داشته باشیم؟
اخبار بین الملل - فرارو