فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

آتنه فقیه نصیری: بازیگر طنز نیستم



او را با چهره مثبت و مملو از آرامش اصولاً در ذهن دارید. کمتر اهل مصاحبه است و بر خلاف خیلی از همکارانش، جنس حضور اجتماعی‌اش در مقام یک هنرمند بدون هیچ هیاهو است.

اگر چه یک روز با سریال «خانه سبز» مرحوم مسعود رسام و بیژن بیرنگ فضایی از جنس خاص طنز را تجربه کرده بود، امّا در تمام این سالها بازیگر نقش ماندگار «خاله سارا» را در آثار طنز ندیدیم. بازیگر سریال «جراحت» که مدتها بود کار نکرده بود به یکباره با یک ریسک بزرگ آمد تا با سریالی طنز بازگشت مجددش را بعد از یکی دو سال تجربه کند. بازیگر فیلم‌های «مزرعه پدری»، «قارچ سمی»، «هشت پا»، «مهره»، «کاکادو»، «دو نفر و نصفی» و... که به خاطر بازی در فیلم سینمایی «در کمال خونسردی» کاندیدای دریافت سیمرغ از جشنواره فیلم فجر بوده، مدت‌هاست از سینما فاصله گرفته است، امّا در تلویزیون هر ازگاهی با وسواس بسیار به یکی دو پیشنهاد جدی‌تر فکر می‌کند.

بازیگر مجموعه‌های «حیران»، «شیدایی»، «مدار صفر درجه»، «گمگشته»، «دختران»، «کت جادویی»، «عید آن سالها» و... برای بازی در سریال «شمعدونی» سروش صحت مهمان یک فنجان چای بانی فیلم شد تا از نگاه ویژه‌اش در بازیگری بگوید. او با مثالی متفاوت کم کاری‌های اخیر و استراحت این روزهایش را برای ما توضیح داد، گپ و گفت پیش روی شما با بازیگری است که برای اولین بار طنز تلویزیونی را با این ساختار تجربه کرده و البته به اعتقاد خیلی‌ها بازی‌اش آن طور که باید در آمده است:

 

اخبار,اخبار فرهنگی ,عکس های آتنه فقیه نصیری

 
 خانم فقیه نصیری از شواهد امر پیداست، این روزها را با استراحت سر می‌کنید؟
ـ (می‌خندد) بله استراحت مطلق!

 چرا مشغول کار نشدید؟
ـ کار نمی‌کنم برای اینکه علت دارد! یک خانم روستایی یک روز به من گفت دو جور شوهر آدم را بدبخت می‌کند. یکی شوهر بد که خب معلوم است چون بد است آدم را بدبخت می‌کند و یکی هم شوهر خوب است! چرا، چون اگر آن شوهر خوب بمیرد تو دیگر شبیه او را پیدا نمی‌کنی! این حکایت شبیه داستان ماست؛ یک کار خوب انجام دادیم دیگر مدل آن پیدا نمی‌شود! (می‌خندد)

 منظور این مثال از شوهر خوب، احتمالاً سریال «شمعدونی» است؟
ـ بله

 با این مثال مشخص شد که رضایت کامل از همکاری با این پروژه دارید.
ـ بله...

 البته شما هیچ گاه از آن دست بازیگرانی نبودید که راحت انتخاب کنید و سر هر کاری بروید؟
ـ به همین دلیل هم دو سه سال بیکار بودم.

 و انتخاب سریال «شمعدونی» که به این دو سه سال بیکاری مرتبط نبود؟
ـ نه ابداً چرا که من فیلمنامه را خواندم و بسیار دوستش داشتم و پذیرفتم.

 

اخبار,اخبار فرهنگی ,عکس های آتنه فقیه نصیری

 
 تردیدی نداشتید از اولین حضور در یک طنز تلویزیونی؟
ـ چرا اتفاقاً تردید داشتم، چون من اصولاً بازیگر طنز نیستم. از سوی دیگر با آقای صحت هم تجربه کار قبلی نداشتم و فکر می‌کردم که در زمینه‌ای که آقای صحت کار می‌کنند من شاید موفق نباشم. یک مقدار با تردید کار را قبول کردم. چون احساس کردم متن بسیار خوب و قوی است و حاصل آن می‌تواند یک کار متفاوت در این گونه از سریال سازی باشد. متن خوب بود و خوشبختانه آقای صحت یک ورد بلد هستند که می‌خوانند و بازیگر آنطور که باید بازی می‌کند! (می‌خندد) یک جور ریسک بود.

 قبول دارید طنز تلویزیونی بسیار خطرناک است، طوریکه اگر جواب ندهد می‌تواند کارنامه بازیگری مثل شما را تحت الشعاع قرار دهد؟
ـ بله همین طور است. الان هم نمی‌دانم جواب داده یا خیر، ولی متن آنقدر برای من جذاب بود و شخصیت‌ها آنقدر برای من گیرا بودند که این ریسک را قبول کردم. وقتی شخصیت‌ها را می‌خواندم، واقعاً شخصیت پردازی در آن می‌دیدم، اصلاً کاراکتر به امید خدا رها نشده بود. تمام شخصیت‌ها با حساب و کتاب طراحی شده بودند مخصوصاً شخصیت هوشنگ که آقای نادری خیلی خوب آن را به تصویر کشیدند و به نظر من ایشان کنار دیگر بازیگران خوب این سریال یک پدیده هستند، چرا که به بهترین شکل ممکن شخصیت را ایفا کردند.

 در مملکت ما اصولاً چه در دادن نقش متفاوت به بازیگر و چه در پذیرش نقش متفاوت از سوی بازیگر این ریسک وجود ندارد، این اتفاق دو سویه برای شما رخ داد...
ـ دقیقاً همین طور است.

 هیچ گاه از سروش صحت علت انتخاب خودتان را برای نقش زهره در دل این نوع از قصه گویی فانتزی جویا شدید؟
ـ (می‌خندد) باور کنید، من هرگز متوجه نشدم چرا چنین کاری کردند. به نظرم از خودشان سوال کنید.

 پیش از حضور جلوی دوربین یک طنز تلویزیونی چطور به عنوان یک بازیگر خودتان را تجهیز کردید؟
ـ من اولاً بازیگر نیستم، یک تکنیسین هستم. چون خودم را اصلاً بازیگر نمی‌دانم. من از آن بازیگر خوب‌ها نیستم که اگر به فرض قرار باشد نقش یک کارمند بانک را بازی کند دو ماه برود در بانک بنشیند و روی لحن و حرکت و رفتار آن کاراکتر حقیقی کار کند. من اصولاً همین جوری می‌روم جلو یا بخت و یا اقبال، هفت هشت قسمت از سریال را خواندم، دوست داشتم و جلو رفتم و حس کردم می‌شود یک فضای متفاوت را تجربه کرد.

 

اخبار,اخبار فرهنگی ,عکس های آتنه فقیه نصیری

 
 در تمام این سالها اکثر آثار طنز ما را بازیگران مرد با تیپ سازی و گاهی حتی شخصیت سازی پیش بردند و در بیشتر مواقع خانم‌های بازیگر در نقش مکمل‌ حاضر بودند نه بیشتر،گاهی البته نقش مکملی مثل خانم شیرزاد (شقایق دهقان) سریال «ساختمان پزشکان» رنگ و لعاب درشت‌تری هم به خودش گرفته است. اما در سریال «شمعدونی» خانم‌ها حضور موثرتری در پیشرفت طنز قصه دارند. تیپ ـ کاراکترهای سریال هم زنانه و جذاب در آمده است...
ـ خب این مستلزم خواست نویسنده و درایت کارگردان است. ضمن اینکه انتخاب بازیگران از سوی تیم تولید هم در این مسئله موثر است. انتخاب بازیگری که تجربه و دانش این جنس بازی را داشته باشد و بتواند از پس آن بر آید. به هر حال برای جذاب شدن این دست نقش‌ها به خصوص زنانه‌اش باید بازیگر تجربه این کار را داشته باشد و این حرفه را خوب بشناسد. چرا که هر گونه کوتاهی و لغزش در بازی (بازی درشت، بازی کمرنگ) می‌تواند به نقش لطمه بزند. یادمان نرود که دراین باب، فیلمنامه و خود کارگردان حرف اول را می‌زنند. شما بهتر می‌دانید در این سالها داشته‌ایم نقش‌های طنز زنانه که خانم‌ها ایفاگر تیپ ـ کاراکتر بودند و حتی گاهی تیپ کامل گرفته‌اند. اما همه آنها موفق و ماندگار از آب در نیامدند. فکر می‌کنم این مسئله اولاً بر می‌گردد به تجربه بازیگرانی که این نقش‌ها را برعهده گرفتند، بعد هوشیاری و تخصص خود کارگردان، خودم اصلاً فکر نمی‌کردم آقای صحت انقدر خوب و راحت از بازیگران بازی بگیرد. من خیلی این اتفاق را به خود سروش صحت مربوط می‌دانم. سبک کار ایشان در درآمدن نقش‌ها بسیار موثر بود. ضمن اینکه تعامل بسیار خوبی میان بازیگران و آقای صحت وجود داشت. پیشنهادها ارائه می‌شد، نظرات سنجیده می‌شد، روی نقش‌ها و لحظات قصه حرف می‌زدیم و برای یک اتفاق خوب هیچ کس کوتاهی نمی‌کرد. قصه سریال «شمعدونی» به دو خانواده عادی از طبقه متوسط جامعه می‌پردازد. تمام اتفاقاتی که برای ما در زندگی رخ می‌دهد از تصادف گرفته تا بیکاری، رد شدن در امتحانات، بی‌پولی، اختلافات داخلی و... ولی یک نگاه متفاوت به این ماجرا شده است. ما اینجا می‌گوییم تمام اتفاقات ناگوار می‌تواند طوری مطرح شود که به آن بخندیم.

 اصولاً نوع و لحن بازی شما چیزی شبیه به زندگی است و کمتر شاهد بازی درشت در این سالها از شما در گونه‌های مختلف بوده‌ایم. سریال «شمعدونی» اما شرایطی متفاوت دارد.
ـ بله...

 در این سریال اکثر بازی‌ها در یک موقعیت فانتزی به رغم فضای رئال، بازی درشت می‌طلبد، اتفاقی که در جنس بازی اکثر بازیگران این سریال محسوس است، این درشتی اجرا کمی در بازی شما هم مشهود است.
ـ در مورد این مسئله من خودم هم یک مقدار مصر بودم. در طول سریال دائم به آقای صحت می‌گفتم که بازی من اوراکت نشود؟! ایشان می‌خندیدند و می‌گفتند تو مگر می‌توانی اوراکت هم بشوی؟! (می‌خندد) من یک مقدار در مقابل بازی درشت مقاومت می‌کردم و فکر می‌کنم به همین دلیل است اندازه بازی من خیلی درشت نشده است.

 به همین دلیل است که زهره هرگز در این سریال تیپیکال نشده است؟
ـ بله...

 اصولاً فضای شکل گیری سریال‌های طنز و کمدی با آثار جدی متفاوت است. در واقع پشت صحنه به شدت می‌تواند روی اتفاقات جلوی دوربین موثر باشد...
ـ با این مسئله به شدت موافقم. آنقدر فضای پشت صحنه این سریال خوب بود که ما همه حس می‌کردیم یک خانواده هستیم. چه بازیگران، چه عوامل پشت صحنه و چه گروه تولید همه در کنار هم و در خدمت کار بودند. همین فضای خوب پشت دوربین به این طرف منتقل شده است. واقعاً اعضای گروه در یک آرامش کار می‌کردند، آرامشی که حاصل کار همه بود. من اینجا باید یک تشکر خیلی ویژه داشته باشم از دستیار اول کارگردان آقای حسن نوری، ایشان به قدری در جهت کار زحمت کشیدند و با عوامل هماهنگ بودند که حضورشان را نمی‌توان نادیده گرفت. آقای نوری به نظر من یکی از نعمت‌های این سریال بودند. همه چیز در سریال «شمعدونی» خیلی خیلی خوب بود، به همین دلیل است که می‌گویم دیگر نمی‌شود به این راحتی کار قبول کرد!

 سریال «شمعدونی» نشان داد شما توانایی و پتانسیل حضور در یک کار کمدی را با خودتان دارید، علاقه مند هستید در این گونه پرطرفدار باز هم ادامه بدهید؟
ـ اگر متن به این صورت باشد، گروه با همین ویژگی‌ها دور هم جمع شوند. کارگردان همین طوری باشد بله با کمال میل، چرا که نه!

 

اخبار,اخبار فرهنگی ,عکس های آتنه فقیه نصیری

 
 برنامه شما برای آینده کاری‌تان چیست؟ آیا به سینما فکر می‌کنید؟ خیلی از بازیگران همکار شما علت کم کاری‌شان را به بحث عدم قصه مناسب و شرایط تولید مرتبط می‌دانند، شما چطور؟
ـ من سالهاست در سینما فعالیت نداشته‌ام چرا که پیشنهاد مناسب نداشتم. در تلویزیون پیشنهادهایی دارم، اما گاهی متن‌ها را دوست ندارم. گاهی خود کارگردان را دوست ندارم. گاهی گروه بازیگران... در واقع شرایط فراهم نیست. احساس می‌کنم آن شرایط حرفه‌ای که باید وجود داشته باشد تا یک اتفاق ویژه رخ بدهد وجود ندارد. در نتیجه قبول نمی‌کنم.

 اندازه مطلوب شرایط از نظر آتنه فقیه نصیری چیست؟
ـ اندازه مطلوب که فکر نمی‌کنم هیچ وقت پیش بیاید، ولی فکر می‌کنم اگر یک مقدار مدیران سازمان و مسوولان تحقیق کنند و ببینند چه اتفاقی رخ می‌دهد تا یک اثر موفق و پرمخاطب از آب درمی‌آید همه چیز حل است. خب ما همان شرایط و همان سیستم را برای همه کارهایمان کم و بیش ایجاد می‌کنیم. در واقع ادامه رویه‌ای که به موفقیت یک اثر می‌انجامد یک مدیریت درست می‌خواهد. مثلاً یک نفر می‌گفت چرا سریال «خانه سبز» ادامه پیدا نکرد؟ خب جواب این سوال را باید مسوولان بدهند! اتفاقاً من چند وقت پیش آقای بیرنگ را دیدم و از شرایط کار با ایشان صحبت می‌کردم. می‌گفتند آنقدر طرح نوشتم بردم سازمان و از این سو به آن سو شدم که خسته شدم. ایشان کلی از مشکلاتی که سر راهشان بود گفتند، پس از کلی تحقیق و بررسی و رفت و آمد و جواب‌های مختلف شنیدن، دیگر انگیزه‌ای برای تولید کننده نمی‌ماند. من امیدوارم مسوولان سازمان به فرمول‌های موفق قبلی توجه ویژه داشته باشند و شرایط را مهیا کنند تا افراد موفق در شرایط مساعد بیایند و کار کنند.

 و حرف آخر...
ـ در حال حاضر اصلاً به فکر کار کردن نیستم و در خانه‌ام نشستم و از کاری که کرده‌ام لذت می‌برم. ممونم از شما و امیدوارم سریال «شمعدونی» بتواند تا پایان نظر مخاطبش را جلب کند. 

 

اخبار فرهنگی - بانی فیلم

 


ویدیو مرتبط :
آتنه فقیه نصیری در شمعدونی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بیوگرافی آتنه فقیه نصیری بازیگر سریال جراحت



 

بیوگرافی زن کم حاشیه و آرام سینما.

 

آتنه فقیه نصیری

 

.متولد : 23آبان 1347.تهران

 

.تنهایی رو به جمع ترجیح میده و دوست دارهزندگی آرام و دور از هیاهو داشته باشه.

 


می توان گفت دو چیز را بیشتر از همه دوست دارد مسافرت وتنهایی.



بیشتر اوقات خود را در تنهایی شعر میگوید و کتاب میخواند.به قالی بافی علاقه خاصی دارد و گاهی اوقات به آن می پردازد.دوست نداره کسی اون رو از حال خودش بیرون بیاره و کاری به کارش داشته باشه.به مجله و مطبوعات علاقه ای نداره و بر این باور هست که مطبوعات فقط باعث درگیر کردن ذهن به مطالب بیهوده و الکی می شود.و نمی گذارد به هدفش متمرکز شود.هیچ وقت خانواده را فدای سینما نکرده و همیشه بین سینما و خانواده تعادل برقرار کرده و مرز مشخصی برای هر دو دارد.



از خصوصیات بارزش اراده و پشتکار قوی است و از شکست هایش راهی برای موفقیتش می سازد.برای پیشکسوتان و بزرگان احترام ویژه ای قائل هست چه در سینما چه بیرون از سینما.از بودن در کنار بزرگان سینما لذت می برد و به بزرگان خانواده افتخار میکند.



مدتی از دوران کودکی خود را در چالوس بوده.


مدرك لیسانس زبان اسپانیایی را از دانشگاه آزاد سال 1372 دریافت كرده است.با فیلم جیب برها به بهشت نمیروند وارد عرصه بازیگری شد.


او همسر سابق فریبرز عرب نیا (بازیگر) بود که در فیلم های سال های بیقراری-کاکادو-من زمین را دوست دارم-آهوی وحشی با هم همکاری داشتند.و شاید به جرات بتوان گفت مسبب افت مقطعی آتنه در سینما همین علت بود.و به نوعی مانع پیشرفت آتنه شد.


از معدود بازیگرایی هست که با توکل به استعداد و توانایی خودش و بدون پارتی یا هرچیزی که اسمش هست



وارد سینما و بازیگری شد وتوانایی خود را به همگان ثابت کرد.


در ابتدا قرار بود در اسفند سال 1367 درفیلم مسافران بازی کند ، ولی به دلایلی از این کار کنار کشید و خانم شمسایی جایگزین او شد.


اولین فیلم سینمایی را در تابستان 1368 با نام جیب برها به بهشت نمی روند بازی کرد و به دلیل این که هم از لحاظ چهره وهم نوع بازی با سایرین تفاوت زیادی داشت و در کل چهره جدید به حساب می آمد مورد توجه بسیاری از کارگردانان قرار گرفت در او اواسط 1370 با بازی در سریال خاله سارا توانست خود را به مردم بشناساند و در ادامه با بازی در سریال خانه سبز به محبوبیت رسید.برای بازی در فیلم در کمال خونسردی کاندیدای بهترین بازیگر زن شد. در سال ۱۳۸۲ داور جشنواره بود. در کل آتنه در سریالها خیلی موفق تر بوده تا فیلمهای سینمایی.



به دلیل داشتن چهره معصومانه و شخصیتی که دارد هر نقشی به او نمی آید و تقریبا همین قضیه باعث شده که نقشهای مشابه به ایشان پیشنهاد شود . البته جدای از نوع فیلمنامه وی همیشه نقش خود را به بهترین شکل ممکن ارائه میکند.


او بین سالهای 70تا75 جزء پر کارترین بازیگران بوده است.



آتنه از جمله بازیگرانی هست که واقعا در حقش بی انصافی شده و بازیگری که سالها در سینما وتلویزیون فعالیت داشته و همیشه جزو بازیگران خوب بوده ولی هیچ گونه تقدیر شایسته ای از او به عمل نیامده و استعداد او در این سالها ناشناخته مانده است.



در واقع سینمای ما دچار باندبازی شده که این امر در بسیاری از انتخابات جشنواره ای و سایر مراسم و جوایز به کلی مشهود است و می توان گفت بیشتر انتخابات از روی سلیقه هست نه عملکرد هنرمندان.(البته با احترام به هنرمندانی که به طور شایسته انتخاب می شوند).



به امید روزی که فقط عملکرد و نوع بازی بازیگران مورد بررسی قرار بگیرد.



جوایز و انتخابها

>> کاندید سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن (در کمال خونسردی)

[ دوره 13 جشنواره فیلم فجر (مسابقه سینمای ایران) - سال 1373 ]

 



بیشترین همکاری های آتنه فقیه نصیری



* جلال معیریان (تدوین،چهره پردازی،) (در 5 فیلم ) ==>

* آتیلا پسیانی (بازیگران،کارگردانی،) (در 4 فیلم ) ==>

*جمشید هاشم پور (بازیگران،) (در 4 فیلم ) ==>

* علی اصغر پورهاجریان (جلوه های ویژه،) (در 4 فیلم ) ==>

*فریبرز عرب نیا (بازیگران،فیلمنامه،) (در 4 فیلم ) ==>

* حسن قلی‌زاده (تهیه و تولید،جلوه های ویژه،عنوان بندی،فیلمبرداری،فیلمنامه،کارگردانی،) (در 4 فیلم ) ==>

* حسین قناعت (فیلمنامه،کارگردانی،) (در 3 فیلم )

* محمدرضا علیقلی (تهیه و تولید،موسیقی،) (در 3 فیلم )

* قاسم زارع زاغه (بازیگران،) (در 3 فیلم )

* علیرضا خمسه (بازیگران،فیلمنامه،) (در 3 فیلم )

* فرهاد قائمیان (بازیگران،) (در 3 فیلم )

* فریدون جیرانی (تهیه و تولید،فیلمبرداری،فیلمنامه،کارگردانی،) (در 3 فیلم )


* ناصر چشم آذر (بازیگران،موسیقی،) (در 3 فیلم )

* بهرام دهقانی (تدوین،فیلمبرداری،فیلمنامه،کارگردانی،) (در 3 فیلم )

* حسین محب‌اهری (بازیگران،) (در 3 فیلم )

* رسول ملاقلی‌پور (تدوین،تهیه و تولید،صحنه و لباس،عنوان بندی،فیلمنامه،کارگردانی،) (در 3 فیلم )

* محمدرضا دلپاک (صدا،) (در 3 فیلم )

* خسرو خان محمدی (بازیگران،تهیه و تولید،) (در 2 فیلم )

* محمدحسن نجم (تهیه و تولید،) (در 2 فیلم )

* پوریا آذربایجانی (فیلمبرداری،) (در 2 فیلم )

* اصغر عبدالهی (فیلمنامه،کارگردانی،) (در 2 فیلم )

* روبیک منصوری (بازیگران،تدوین،صدا،عنوان بندی،موسیقی،) (در 2 فیلم )

* محمود موسوی نژاد (صدا،) (در 2 فیلم )

* مهدی میامی (بازیگران،تهیه و تولید،) (در 2 فیلم )

* جهانگیر میرشکاری (بازیگران،صدا،) (در 2 فیلم )

* یوسف صمدزاده (بازیگران،تهیه و تولید،فیلمنامه،) (در 2 فیلم )

* فواد نجف زاده (عکس،فیلمبرداری،) (در 2 فیلم )

* فرخ لقا هوشمند (بازیگران،) (در 2 فیلم )

* بیژن محتشم (جلوه های ویژه،چهره پردازی،) (در 2 فیلم )

* بهروز معاونیان (بازیگران،صدا،) (در 2 فیلم )

 

بیوگرافی و عكس اتنه فقیه نصیری

 

 

 

بیوگرافی و عكس اتنه فقیه نصیری

 

 

بیوگرافی و عكس اتنه فقیه نصیری