فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

آبشار زیبای پونه زار



 

 

آبشار پونه زار

 

 

آبشار پونه زار در دره زیبایی به همین نام و در دل ارتفاعات سر به فلک کشیده زاگرس مرکزی قرار گرفته است .

 

اگر از شهر فریدون شهرکه با 2530 متر ارتفاع از سطح دریا ، که مرتفعترین شهر کشور بوده و در 160 کیلو متری غرب اصفهان واقع گردیده است به سمت غرب حرکت کنیم ، پس از پشت سر گذاردن روستای چغیورت و در بند و در مسیری بسیار زیبا و کوهستانی به طول حدود 20 کیلو متر به پونه زار میرسیم مسیری که حدود 2 کیلو متر آخر ان را باید پیاده طی کنیم.تا به چشم انداز بسیار زیبای آبشار پونه زار برسیم .

 

آبشار زیبایی که با بیش از ده ها متر ارتفاع از چشمه ساران فراوان ارتفاعات زاگرس و آب حاصل از ذوب برفها و یخچال های قلل سر به فلک کشیده آن منشا گرفته و پس از طی مسافتی نه چندان طولانی به رود وهرکان در قعر دره های عمیق کوهستان های متراکم غرب استان اصفهان میریزد.

 

 


ویدیو مرتبط :
آبشار بسیار زیبای پونه زار

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آبشار شوي یکی از آبشارهای زیبای ایران



 

مشخصات آبشار تله زنگ:آبشار تله زنگ واقع در بین دو استان خوزستان و لرستان یكی از زیباترین آبشارهای ایران كه گاهی نیز از آن به عناوین بهشت پنهان ایران یا نیاگارای ایران یاد می شود.

 

این آبشار به علت واقع شدن در ابتدای استان خوزستان از آب و هوای گرم برخوردار می باشد به همین علت جهت بازدید و بهره بردن از این طبیعت زیبا محدودیت زمانی وجود دارد.زمان بازدید از این آبشار از 15 اسفند تا اواخر فروردین می باشد. ولی بهترین زمان از 15 لغایت 15 فروردین می باشد بعد از این زمان گرما منطقه كمی آزار دهند می باشد.

 

 

 

آبشار شوی

 


راه دستیابی به آبشار:

 

راه رسید به منطقه فقط و فقط قطار می باشد. هیچگونه راه اتومیبل رو وجود ندارد. دوستانی كه قصد سفر به این آبشار را دارند می بایست به این نكته توجه كنند كه حتما می بایست فقط از قطار عادی تهران به اندیمشك استفاده كرد. چرا كه قطار های درجه و اكسپرس در ایستگاه تله زنگ توقف نخواهد داشت . خود ما از دورود سوار قطار شدیم وپس از گذشتن از ایستگاههای قارون ،چشمه بیشه ،چمسنگر،سپید دشت ،تنگه هفت وتنگه پنج به ایستگاه تله زنگ می رسیم

 

 


وسایل، امكانات و ملاحظات :

 

 

افراد می بایست به تعداد روزهایی كه در كنار آبشار استراحت می كنند وسایل ضروری كه در برنامه های كوهپیمایی نیاز هست را به همراه داشته باشند. ولی ذكر چند نكنه می بایست مورد توجه قرار گیرد.

 


1- معمولا در هنگام بهار منطقه مستعد بارندگی های شدیدی می باشد. كوهنوردان و علاقمندان طبیعت می بایست پلاستیكی برای چادرهای خود در نظر بگیرند كه مانع از خیس شدن خود و وسایل خود هنگام بارندگی گردند.

 

 

آبشار شوی

 

 

2- با توجه به محدود بودن سوخت هیزم ، گروها می بایست حتما چراغ خوراك پزی به همراه داشته باشند.

 


3- با توجه به اینكه در قسمتی از مسیر می بایست از مسیر سنگی عبور كنند.حتما از كفش مناسب كه بر روی سنگ ها سر نخورد داشته باشند.

 

 

4- هنگام برپا كردن چادرهای مكان مناسبی را در نظر بگیرند كه درهنگام بارندگی آب به زیر چادر نرود برای جلوگیری می توان پس از برپا كردن چادر كنار چادر آبرفتی به فاصله چند سانتی متر ایجاد كرد.

 

 

5- حتما برای جلوگیری از آفتاب سوختگی كلاه نقابدار و كرم ضد آفتاب به همراه داشته باشید....خودمن صورتم حسابی سوخت!!

 

 

6- وسایل كمك های اولیه به همراه داشته باشید

 


7- با توجه به اینكه وسایل برخی گروه ها در گذشته مورد دستبرد برخی افراد بومی قرار گرفته بهتر است حداقل در گروهای شش نفر به بالا به منطقه بروید.

 

 

8- برای دیدن از آبشار بهتر است تعدادی در كنار وسایل و چادر ها بمانند و تعداد دیگر برای بازدید آبشار بروند.

 



مسیر:

 

معمولا قطارهای عادی ساعت 1.30 دقیق صبح به ایستگاه تله زنگ می رسد. كوهنوردان می بایست شب را در مسجدی كه در كنار ایستگاه راه آهن است را سپری كنند . و صبح روز بعد برای جلوگیری از گرما زدگی افراد گروه صبح زود حدود ساعت 6 كوله های خود را بسته راهی آبشار شوند تا قبل از طلوع آفتاب قسمتی از مسیر را سپری كنند .

 

 

طول مسیر با توجه به تعداد افراد گروه و توان آنها از چهار تا پنج و نیم ساعت طول می كشد. هنگامی كه صبح هنگام كوله خود را در ایستگاه بستند و ظرف ها آب خود را پر كردند.می بایست از سمت را ست ایستگاه بطرف پل راهی شوند در مجاورت تونل راهی پا كوب وجود دارد كه می بایست از آن عبوركرده و به پل می رسند واز روی پل قبل از اینكه قطاری برسد عبور كنند.

 

 

 

آبشار شوی

 

 

بعد از اتمام پل در سمت راست به طرف پایین سرازیرمیشویم و راه پا كوب را در پیش می گیریم. در مجاورت رودخانه به مسیر ادامه می دهیم تا جایی كه تپه پیش روی را دور زده وبه منطقه دشت مانند پیش روی می رسیم در این قسمت می بایست مسیر خود را به توجه قبرستان كه در جلوی ماست انتخاب كنیم به سمت قبرستان كه كاملا دیده می شود می رویم و از مسیر پاكوبی كه در وسط قبرستان است عبور می كنیم ( توقف و نگاهی به قبرستانی كه چینش سنگ بر روی قبور خالی از تفكر نیست) بعد از عبور از گورستان كوچك شیب پیش رو را ادامه داده به سمت بالا می رویم پس از حدود 10 دقیقه به بلندیی می رسیم كه درسمت راست ما روستایی با دو خانوار و خانه های سنگ چین قرار دارد

 

 

 

سپس مسیر خود را به سمت چپ ادامه می دهیم وراه پا كوپ را پیش می گیریم تا در رو به رو به دیوارهای سنگ چین برمی خوریم در كنار دیوارهای سنگ چین بطرف بالای تپه می رویم و از آنجا به سمت دره سرازیر می شویم تا به رودخانه برسیم در كنار رودخانه به درخت نخلی می رسیم بعد رسید به رودخانه می بایست مسیری را از روی سنگ ها برای عبور از عرض رودخانه انتخاب كرده وعبور كنیم .

 

 

 

در سمت را ست خود روستایی سرسبزی را مشاهده می كنیم كه بسیار سرسبز می باشد. اسم این روستا شوی می باشد. می بایست مسیر خود را به سمت این روستا ادامه دهیم در كنار روستا می بایست در طول مسیر پا كوب ادامه دهیم تا به جوی آبی برسیم در امتداد این جوی آب ادامه داده تا به انتهای مسیر جوی آب می رسیم دراین هنگام می بایست مسیری را از كنار صخره ای عبور و وارد دره شویم بعد از طی حدود 50 متر در اولین در به سمت راست رفته ومسیر را ادامه می دهیم تا هنگامیكه از مسیر های سیم گذاری شده عبور كنیم و مسیر مشخص شده را پیش می گیریم تا بعد از حدود3ساعت به بالای رودخانه می رسیم كه آبشار نیز از آنجا پیداست. در مجاورت رودخانه محلی را می بایست برای اقامت پیدا كرد. ولی نكنه ای كه می بایست به آن دقت كرد این است كه در مجاورت آبشار معمولا رطوبت آبشار باعث اذیت افراد میشود و در كنار رودخانه نیز می بایست فاصله در حدی باشد كه صدای آب خیلی زار دهنده نباشد.