فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

«آبجی» چگونه روزهای خود را می گذراند؟



سازندگان فیلم "آبجی" امیدوارند با ساخت این فیلم یکی از مادرانه‌های خوب سینمای ایران را ساخته باشند و تاکید دارند که "آبجی" قرار نیست نق بزند!

گروه سازنده فیلم «آبجی» همزمان با ضبط آخرین سکانس‌های فیلم‌شان توضیحاتی را درباره این فیلم که به گفته آنها یک ملودرام اجتماعی خانوادگی است، ارائه کردند. آنها هرچند ترجیح دادند داستان فیلم‌شان را به طور کامل لو ندهند‌، اما درباره دیگر جزئیات آن توضیحات کاملی دادند.


لوکشین اصلی فیلم خانه‌ای است در خیابان خردمند، خانه‌ای که خانه شخصیت «طلا» با بازی گلاب آدینه است. این خانه پیش از این هم یکی از لوکیشن‌های فیلم «جدایی نادر از سیمین» بوده است و حالا در مقابل این خانه «آبجی» را می‌بینیم که تلاش می‌کند در یک روز زمستانی، میان سوز و سرمای برف، در خانه را بگشاید، اما چه تلاش بیهوده‌ای. این در گویی با او سر ستیز دارد و باز نمی‌شود که نمی‌شود. حتی وقتی مردانی برای کمک هم می‌آیند، باز هم باز نمی‌شود.

 

اخبار,اخبار فرهنگی,فیلم آبجی

 
معصومه قاسمی‌پور که در این فیلم نقش «آبجی» را بازی می‌کند‌، دختر بیماری است که بیماری‌اش، نگرانی‌هایی را برای مادرش ایجاد کرده است. بعد از ضبط این سکانس به داخل خانه می‌رویم و گفتگویی مفصل با تعدادی از سازندگان فیلم داریم.


مادرانه‌ای از نوعی دیگر
مرجان اشرفی‌زاده که پیش از این با ساخت فیلم‌های مستند، ویدئویی و کوتاه؛ سینما را تجربه کرده است‌، دو سال زمان صرف کرد تا اولین فیلمنامه بلندش را به پایان برساند.
او درباره داستان این فیلم گفت: فیلم ما یک ملودرام اجتماعی خانوادگی است و امیدواریم که یکی از مادرانه‌های خوب سینمای ایران را ساخته باشیم. شاید این فیلم را بتوان نوعی مکمل برای دیگر آثار از این دست برشمرد که نگاه تازه‌ای به مادرانه‌های سینمای ایران دارد.


اشرفی‌زاده ادامه داد: دوست داشتم اولین فیلم سینمایی‌ام در ادامه فیلم‌های ویدئویی‌ام باشد وحضور پرقدرتی در این عرصه داشته باشم. سوژه‌های مختلفی به ذهنم رسید و مثل همیشه موج‌هایی هم در سینما بود که گاه آدم را به سویی می‌کشاند اما نهایتا تصمیم گرفتم دغدغه و نگاه شخصی خودم را دنبال کنم.


می‌خواستم با یک نویسنده زن کار کنم
وی با بیان اینکه بسیار علاقه‌مند بوده در نگارش فیلمنامه با یک نویسنده زن همکاری کند، یادآور شد: دو سال پیش خانم ناهید طباطبایی را در جشنواره‌ای دیدم و خیلی زود با یکدیگر گفتگو کردیم. بعد از مدتی علی اصغری هم به ما اضافه شد و گروه سه نفره نویسندگان از فروردین سال 93 شروع به کار کردیم.


فیلمنامه را پایان اردیبهشت ماه برای پروانه ساخت ارائه کردیم و مرداد ماه این پروانه صادر شد. اما آن سال سه بار تا مرحله پیش تولید رفتیم و ناکام شدیم و نتوانستیم فیلم را به جشنواره فجر برسانیم.
این کارگردان سینما افزود: پیش از این قرار بود مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی حامی ما باشد اما نشد و در نهایت تولید فیلم به سال 94 موکول شد.هرچند برای شروع تولید مدت زیادی منتظر ماندیم اما خوشبختانه این پروژه آخرین بار زودتر از انتظار ما شروع شد.

 

اخبار,اخبار فرهنگی,فیلم آبجی

 
نمی‌ترسیدم
اشرفی‌زاده در پاسخ به این پرسش که آیا از پرداختن به چنین سوژه‌ای دچار هراس نشده است،‌ توضیح داد: از این سوژه نمی‌ترسیدم و مدت زمانی هم که بین نگارش فیلمنامه تا پروسه تولید طول کشید، فرصتی داد تا بیشتر با متن آمیخته شویم. اما به هر حال نتیجه را باید روی پرده سینما دید. این کارگردان که بسیار کنجکاو است فیلمش را به طور کامل ببیند‌ و بسیار مشتاق دریافت نظر مخاطبان است، اضافه کرد: آرزو دارم بعد از دیدن این فیلم حال همه خوب باشد و این بار انرژی از سوی مخاطبان به ما برسد.


او برای ساخت این فیلم تصمیم گرفت با دوستانش که پیش از این با آنها تجربه‌های متعددی داشته است، همکاری کند.
وی درباره شیوه انتخاب بازیگرها توضیح داد: بعضی نقش‌ها را از ابتدا بر مبنای توانایی‌های بازیگر خاصی می‌نوشتیم به ویژه نقش «آبجی» که کاملا براساس ویژگی‌های خانم قاسمی‌پور نوشته شد. این نقش در طول 12 بار بازنویسی‌ فیلمنامه، مدام به ایشان نزدیک ونزدیک‌تر شد. همچنان که از ابتدا می‌دانستیم کاراکتر «طلا» را خانم گلاب آدینه و نقش «عالیه» را هم پانته‌آ پناهی‌ها بازی می‌کنند.


قرار نیست این فیلم نق بزند
به گزارش ایسنا، در ادامه محمد حسین قاسمی که تهیه‌کنندگی این فیلم را برعهده دارد‌، درباره این اثر گفت: «آبجی» فیلمی مادرانه و درباره دغدغه‌ها و نگرانی‌های یک مادر برای زندگی فرزندانش است. در این مسیر جامعه را هم به شکلی بررسی می‌کنیم. اما قرار نیست این فیلم نق بزند. بلکه بیشتر نشان می‌دهد چگونه یکسری مناسبات در جامعه ما در حال تغییر است.


او درباره احتمال نمایش این فیلم در جشنواره فیلم فجر توضیح داد: براساس برنامه‌ریزی‌های مان فیلم را به جشنواره امسال ارایه می‌کنیم. مرجان اشرفی‌زاده جزو فیلم‌ اولی‌ها است و طبیعتا این اثر در بخش «نگاه نو» نمایش داده می‌شود.


«آبجی» چگونه حمایت می‌شود؟
این تهیه‌کننده در پاسخ به پرسشی درباره شیوه سرمایه‌گذاری این فیلم گفت: بنیاد سینمایی فارابی قول مشارکت یک سوم را داده است‌. قرارداد را بسته‌ایم و امیدواریم بودجه برسد. باقیمانده سرمایه‌گذاری را شخصا انجام داده‌ایم.
تهیه کننده فیلم «شیار 143» درباره حمایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از فیلم «آبجی» گفت: پیش از این حمایت از فیلم‌های اول از مرکز گسترش به بنیاد فارابی منتقل شد و فیلم ما هم چنین شرایطی دارد. البته حمایت از این آثار به معنای مشارکت است و آنها در حقوق مادی و معنوی فیلم شریک می‌شوند.

 

اخبار,اخبار فرهنگی,فیلم آبجی

 

شیوه جدید عادلانه‌تر است
قاسمی این شیوه حمایت را در مقایسه با گذشته عادلانه‌تر توصیف کرد و یادآور شد: همانطور که رئیس سازمان سینمایی اعلام کرده است، این شیوه عادلانه‌تر است. اگر نگرانی‌هایی درباره بودجه فیلم‌ها داریم‌، باید بودجه فارابی را بیشتر کنیم.


این تهیه کننده تصریح کرد: بنیاد فارابی شورای برآوردی دارد که هزینه‌های تولید را بررسی می‌کند و این بنیاد براساس آن مشارکت می‌کند و در مالکیت مادی و معنوی فیلم سهیم می‌شود. به اعتقاد قاسمی، شیوه مشارکت نسبت به حمایت بهتر است زیرا باعث می‌شود چرخه اقتصادی بنیاد فارابی قوی‌تر شود و این بنیاد بتواند در آینده در ساخت آثار دیگر هم مشارکت داشته باشد.


وی درباره همکاری‌اش با کارگردان‌های فیلم اولی خاطرنشان کرد: کار برای فیلم اولی‌ها سخت‌تر است چون شناخته شده نیستند اما دلیل نمی‌شود که مسئولیت‌های تهیه کننده را به تنهایی به دوش بکشند. بنابراین داشتن یک همراه به عنوان سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده برای آنان خیلی لازم است.


به جوانان اعتماد کنیم!
قاسمی ادامه داد: خانم اشرفی‌زاده پیش از این فیلم‌های مستند و ویدئویی خوبی ساخته و آثارش به خوبی دیده شده‌اند و من هم بر اساس سابقه قبلی و فیلمنامه خوبش به ایشان اعتماد کردم و سعی کردیم برخوردمان خیلی فیلم اولی نباشد.
وی با اشاره به پتانسیل جوانان هنرمند افزود: آینده با این نسل است و اگر به پتانسیل جوان‌ها در هر زمینه‌ای اعتماد کنیم، برد کرده‌ایم.


فیلم‌هایمان را به جشنواره می‌دهیم
این تهیه‌کننده که امسال دو فیلم «نفس»،«آبجی» و یک انیمیشن را تولید کرده است، درباره احتمال نمایش همه این آثار در جشنواره فیلم فجر توضیح داد: برنامه‌ ما است که هر سه اثر را به جشنواره ارائه کنیم اما یک طرف دیگر، نظر هیات انتخاب جشنواره و کیفیت فیلم‌ها است که هر دو تعیین کننده است.


در کارگردانی دخالت نمی‌کنیم
قاسمی با تاکید بر اینکه دست اشرفی‌زاده را برای انتخاب‌هایش باز گذاشته است، گفت: ما پیشنهادات‌مان را می‌دهیم اما در بخش کارگردانی دخالت نمی‌کنیم.


تئاتر و سینما خیلی متفاوتند
در ادامه این نشست، معصومه قاسمی‌پور بازیگر نقش آبجی که با این فیلم اولین نقشی جدی سینمایی خود را تجربه می‌کند، یادآور شد: این فیلم هشتمین همکاری من و مرجان اشرفی‌زاده است. پیش از این در فیلم‌ «بهار نارنج» ، دو تله فیلم و سه فیلم کوتاه با یکدیگر همکاری داشتیم. آبجی دختر بیماری است که با مادرش زندگی می‌کند و شرایط او مشکلاتی را برای مادر ایجاد کرده است.


قاسمی پور که جزو بازیگران شناخته شده تئاتر است و در تئاتر جوایز گوناگونی را به دست آورده است، درباره تفاوت‌های بازیگری در تئاتر و سینما توضیحاتی را ارائه کرد و افزود: این دو مدیوم، بسیار با یکدیگر متفاوت هستند. تئاتر در بسیاری مواقع به واسطه متن‌هایش، بازیگر را وادار به رفتار نمایشی می‌کند اما در تصویر‌، شدن نقش مهم است.
این بازیگر اضافه کرد: بازیگر تئاتر ناچار است کوچکترین حرکات را به رفتار نمایشی تبدیل کند تا همه تماشاگران در سالن او را ببینند.


 از سوی دیگر تئاتر بیشتر رفتار بازیگر را زاهدانه می‌کند. ما آدابی را طی می‌کنیم تا به نقش‌مان برسیم و همین موضوع در سینما هم به بازیگر کمک می‌کند تا در طول پروسه فیلمبرداری به نقشش برسد. بنابراین نحوه مقابله با نقش و تحلیل آن را از تئاتر می‌آوریم اما نحوه شدنش در سینما کاملا متفاوت است.

 

اخبار,اخبار فرهنگی,فیلم آبجی

 

اضطراب بسیار بالایی داشتم
بازیگر نمایش «عشق و عالیجناب» ادامه داد: از آنجا که نقش آبجی اولین نقش سینمایی من است، اضطراب بسیار بالایی داشتم. تهیه کننده و کارگردان نمایش اعتماد کردند و این نقش را به من سپردند چون به هر حال سینما صنعت است و شرایط آن با تئاتر متفاوت است.


نقشی که برای هر بازیگری محک است
بازیگر فیلم «نامه‌های خیس» با اشاره به همکاری‌های طولانی مدتش با اشرفی‌زاده خاطرنشان کرد: نگاه و سلیقه کاری او را می‌شناسم و این نقش برایم فرصت عجیبی بود که خیلی برایش ذوق دارم.
البته نقش بسیار سختی است و آرزوی هر بازیگر قدری است که در چنین نقشی بازی کند. زیرا این گونه نقش‌ها سنگ محکی است برای هر بازیگر. با تمام وجودم سعی کردم آنچه در توان دارم به کار بگیرم تا این نقش به سمت تیپ نرود بلکه شخصیت شود. معصومه قاسمی‌پور با اشاره به اینکه برای بازی در این نقش تحقیقاتی انجام داده است، در عین حال خاطر نشان کرد: بیشتر بار این نقش بر دوش مرجان اشرفی‌زاده و حقوق مادی و معنوی آن متعلق به اوست.


آبجی خیلی لب مرزی است
در ادامه این نشست، نرگس آبیار کارگردان فیلم «نفس» و همسر قاسمی که در این گفتگو حضور داشت‌، نیز در سخنان کوتاهی گفت: فیلمنامه «آبجی» را بسیار دوست می‌داشتم، چرا که بسیار شریف و پر از حرف‌های خوب و درست است و گره‌های داستانی آن خیلی به موقع پیش می‌رفت.
پیش از این فیلمنامه‌های دیگری با قصه‌های مشابه خوانده بودم اما شخصیت این فیلم بسیار لب مرزی است و خطرات و ریسک بالایی دارد.


اول آسان بود و بعد سخت شد
به گزارش ایسنا، در بخش پایانی این نشست، محمد رسولی مدیر فیلمبرداری این کار که دومین فیلم سینمایی‌ خود را فیلمبرداری می‌کند، توضیح داد: این فیلم از آن پروژه‌هایی بود که در نگاه اول خیلی راحت به نظر می‌آمد اما در عمل بسیار سخت بود.
لوکیشن‌های آن ویژگی‌هایی داشت که ناچار شدیم از جلوه‌های ویژه استفاده کنیم که کار را خیلی سخت می‌کرد. به هر حال حال این سوی دوربین خوب بود و امیدواریم حال طرف دیگر هم همین اندازه خوب بشود. در تکمیل این توضیحات، مرجان اشرفی زاده گفت: گروهی هستیم که پیش از این با هم کار کرده‌ایم و تجربه همکاری‌های متفاوت داشتیم به همین دلیل بسیار راحت به آنچه می‌خواستیم رسیدیم.


به گزارش ایسنا، داستان فیلم «آبجی» درباره طلا و عطی (آبجی) مادر و دختری است که سالیان سال است کنار هم زندگی می‌کنند؛ سال‌هایی به درازای زندگی آبجی یعنی حدود 50 سال. اما این وضعیت پایدار نیست و روزهای جدایی از راه می‌رسد.

 

اخبار,اخبار فرهنگی,فیلم آبجی

 

این جدایی در حالی اتفاق می‌افتد که «آبجی» به دلیل شرایط ویژه‌ای که دارد بسیار وابسته به مادر است و «طلا» در زمان باقی مانده به دنبال امنیتی برای آینده «آبجی» است. آینده‌ای بدون حضور خودش.


گلاب آدینه، معصومه قاسمی پور، پانته‌آ پناهی‌ها، حمیدرضا آذرنگ، شیرین یزدان‌بخش، به عنوان بازیگران اصلی در این پروژه سینمایی حضور دارند و به تازگی سیاوش چراغی‌پور،علی استادی، احسان امانی، مهسا مهجور، مریم داننده ، آرمینه زیتونچیان، ادمند ملکیان، ناهید طباطبایی، سیمون باغداساریان، آرتویت زهرابیان، هانیه سعیدی، میترا محمدی، مقمیک صادقیان و مانی شاهوار (بازیگر خردسال) از جمله بازیگران فیلم «آبجی» هستند.


عباس رستگار مدیرصدابرداری، امید عاشوری صدابردار، وحید آقایی دستیار صدابردار، سینا گنجوی تدوینگر، فرحناز نادری طراح صحنه و لباس، مهرداد میرکیانی طراح چهره پردازی، سید روزبه سجادی حسینی مدیر برنامه ریزی و دستیار اول کارگردان ، فرید ناظر فصیحی مدیر جلوه‌های ویژه کامپیوتری، آرش آقابیک مدیر جلوه‌های ویژه میدانی، نائله شریفی منشی صحنه، الهام حسامی کارگردان فیلم مستند پشت صحنه، امیر یمینی مدیر تدارکات از دیگر عوامل این فیلم سینمایی هستند.


فیلمنامه «آبجی» توسط مرجان اشرفی زاده، ناهید طباطبایی، علی اصغری (کارگاه قلم) نوشته شده است. این اثر با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی به تهیه کننده محمدحسین قاسمی در حال ساخت است.

اخبار فرهنگی - روزنامه صبا ، برترین ها


ویدیو مرتبط :
دانلود کلیپ وضعیت واتساپ (برای آبجی + خواهرانه + دوستت دارم آبجی)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سامان گوران در یک اجرای زنده شوخی را از حد گذراند و کارش به توهین به علی دایی رسید



 

سامان گوران در یک اجرای زنده شوخی را از حد گذراند و کارش به توهین به علی دایی رسید

معاونت سیما در مراسمی در سالن همایش های بین المللی صداوسیما از سازندگان مجموعه برنامه «خنده بازار» قدردانی کرد. به گزارش روابط عمومی شبکه سه، در ابتدای این مراسم که ۲۰ شهریور برگزار شد، علی اصغر پورمحمدی مدیر شبکه سه سیما، گفت: «ان شاءالله این جمع بتوانند برنامه ای بهتر و جذاب تر بسازند و موجب شادی خاطر مردم باشند.»

 

وی ادامه داد: «جمعی که امروز در این مراسم گرد هم آمده اند، نمایندگان یک گروه ۷۰ الی۸۰ نفره هستند که شبانه روز تلاش کرده اند تا خنده بازار تولید شود و موجب شادی مردم شود. یکی از دلایل موفقیت، همکاری، هماهنگی، همدلی، بستر دوستانه و محیط خوب برنامه بوده که در وقت کم، کار خوب تولید کرده اند. این برنامه از ایده های جذاب، متن خوب، نویسندگی خوب، طراحی دکور، صحنه خوب، گریم خوب، کارهای کامپیوتری، کارگردانی خوب و در نهایت تهیه کنندگی خیلی خوب برخوردار بود.»

پورمحمدی اظهارداشت: «در برنامه «خنده بازار» قصد توهین به هیچ کس را نداشتیم و از آقای جیرانی و فردوسی پور در این جلسه تشکر می کنم که صبوری این انسان های بزرگوار برای ما درس است که ناراحت نشدند و کمک هم دادند.»

سپس شریعت پناهی مدیر گروه اجتماعی با تشکر از گروه «خنده بازار» گفت: «ما در ابتدای راه هستیم و کار تابستان نسبت به نوروز خیلی بهتر بود. امیدوارم کار آتی بهتر از قبلی باشد. از آن هایی هم که فکر می کردند به تمسخر گرفته شده اند عذرخواهی می کنم.»

فریدون جیرانی مجری برنامه «هفت» نیز در بخشی از این مراسم گفت: «به نویسندگان، تهیه کننده و کارگردان تبریک می گویم که توانسته اند ارتباط خوبی با مخاطبان برقرار کنند. برنامه های طنز در تلویزیون سطحش پایین آمده بود که این برنامه سطح آن ها را ارتقاء داد.» وی تصریح کرد: «نمایندگان صنوف تحمل نقد را ندارد اگر ما خودمان هم تحمل نقد را نداشته باشیم واویلا است.»

عادل فردوسی پور مجری برنامه «نود» نیز در این مراسم اظهار داشت: «خودم می گویم فرهنگ نقدپذیری باید بالا برود و باید آستانه تحمل مسئولین و مدیران را بالا ببریم. خودم شخصا از چنین برنامه هایی استقبال می کنم. نفس عمل خیلی خوب است، اما مرز باریکی است بین انتقاد و تحقیر. اگر این مرز رعایت شود مشکل پیش نمی آید.»

سپس علی دارابی معاون سیما ضمن قدردانی از هنرمندان و دست اندرکاران گروه «خنده بازار»، گفت: «جلسه امروز با این هدف برگزار شده که با صدای بلند اعلام کنیم چشمانی هست که کارهای خوب را دیده و می خواهیم آن را تقدیر کنیم.»

وی ادامه داد: «این برنامه اولین برنامه ای است که بعد از تابستان و ماه مبارک رمضان مورد تقدیر قرار داده ایم. صمیمانه از همه به خصوص آقای شب خیز که نقش پررنگ و بزرگتری دارند و می بینیم با چه دلسوزی این کارها را انجام می دهند تشکر می کنم. آقای قادری که متن های خوب و آقای عباسی که کارگردانی خوب کرده اند و بقیه عزیزان صمیمانه تشکر می کنم. قدر جمع خودتان را بدانید و بیش از هر کسی خودتان هستید که باید صیانت از خودتان را داشته باشید. اگر می خواهید در طول سالیان آینده هم موفق باشید باید مراقب داشته باشید و گرفتار حاشیه نشوید و اهمیت کار در رسانه را بر هر چیزی ترجیح دهید.»

دارابی در ادامه خطاب به گروه سازنده برنامه «خنده بازار» گفت: «طنز جز مطالبات راهبردی معاونت سیماست. «خنده بازار» باید برای نوروز ۹۱، رمضان ۹۱ و نوروز ۹۲ آماده و مهیا شود آن هم علاوه بر کار هفتگی خودتان. از آقای ضرغامی هم به عنوان حامی اصلی این برنامه تشکر می کنم که شجاعت ایشان در حمایت از برنامه باعث شد بعضی انتقادها به سمت شما نیاید.»

وی ادامه داد: «اعتقاد داریم که در کار طنز باید شجاعت را با هنرمندی و اخلاق توأم کنیم. از الان که وقت دارید باید برای کار بهتر برنامه ریزی کنید. از آقای جیرانی و فردوسی پور تشکر می کنم. این دو عزیز را به عنوان نماینده کسانی که در «خنده بازار» با آن ها شوخی شد دعوت کردیم. ضمن اینکه بحث در مورد کل مسئله طنز است. علاوه بر اینکه در رسانه به عنوان راهبرد معاونت سیما اعلام کردیم شبکه سه همواره طنزش در کنار کارهای نمایشی دیگر برپا باشد. در نقاط مثبت، نوآوری های این برنامه بسیار فراوان بود. در ماه مبارک رمضان هر ۳۰ شب به غیر از ایام قدر این برنامه پخش شد.»

دارابی ادامه داد: «به آقای پورمحمدی گفته ایم که سریال نمایشی ماه رمضان آینده باید طنز باشد. اگر تخلیه هیجانی جامعه صورت بگیرد دغدغه نداریم وقتی یک مسابقه باشد که قرار است اتفاق بیفتد.»

معاون سیما افزود: «تولید بدون پژوهش و تحقیق در معاونت سیما ممنوع است. بیشترین توجه را به گروه نویسندگان می کنیم. مرز کمدی را از هجو جدا کنیم. اینکه حرکت بر میدان مین همین جاست. بتوانیم بخندانیم بدون رنجش خاطر و ناراحتی دیگران در حوزه طنز بر پایبندی به اخلاق باید توجه کنیم. می گویند همه اینها را می گویید ما چه بسازیم. نکته دیگر این است که فرهنگ پرسشگری و پاسخگویی و مدارای سیاسی در جامعه ضعیف است. انتقاد پذیری بسیار دشوار است.»

دارابی تصریح کرد: «برخی خطوط قرمز نیز خودساخته است و اصلا وجود ندارد. آنجایی که مسئله اخلاق این انقلاب است با کسی شوخی نداریم ولی این طور نیست که مسئولی مظهر نظام شود اگر در مورد آن صحبت کنیم بگوید شما نظام را تضعیف کردید. نه این طور نیست. چیزی که طنز است این است که لازم نیست با صدای بلند فریاد بزنیم جدی نگیرید و دلخور نشوید. کاری که ما می کنیم، در حوزه طنز است مخاطبان ما باید این را بفهمند.»

وی گفت: «ما ظرفیت سازی های خودمان را تخریب نکنیم. بعضی از محدودیت ها که خدا قرار داده مثل لکنت زبان، حق نداریم تمسخر کنیم، بهتر است یک رفتار، تصمیم غلط را انتقاد کنیم. ما اجازه نداریم در رسانه کرامت افراد را خدشه دار کنیم. امام صادق(ع) به کعبه چسبید و گفت تو خیلی حرمت داری ولی حرمت مومن بالاتر از پرده کعبه است. طنز مثل نیشتری است که بر یک زخم برای اصلاح می زنید و برای جلوگیری از عفونت بدن است.»

در انتها معاون سیما با آرزوی خلق ساعات خوب توسط گروه تولید «خنده بازار» از عوامل برنامه قدردانی به عمل آورد.

سامان گوران شوخی را از حد گذراند/ توهین به علی دایی در اجرای زنده

اما پس از اینکه سامان گوران، تقلیدگر نقش عادل فردوسی پور و رضا صادقی در برنامه طنز خنده بازار بنابه دلایلی با تهیه کنندگان این برنامه به مشکل خورد و نتوانست به کار خود ادامه دهد، به نظر می رسد وی مسیر کسب درآمد از طریق اجرای طنز در برنامه های دولتی و غیردولتی را در دستور کار خود قرار داده است.

وی چند شب پیش در مراسم افتتاحیه المپیاد دانشجویان دختر دانشگاههای پیام نور کشور که در مشهد برگزار شد به اجرای تقلید صدا و حرکات شخصیت هایی از جمله علی دایی، رضا صادقی، مهران مدیری و همچنین غلامحسین پیروانی پرداخت.

گوران در این برنامه، ابتدا حرکاتی از عادل فردوسی پور را به نمایش گذاشت و سپس به سراغ رضا صادقی رفت که با تشویق حضار همراه بود. او در ادامه صدا و رفتار خاص علی دایی را تقلید کرد و نیز در بخش پایانی با اجرای حرکاتی از مجری برنامه ۹۰درصد طنز خنده بازار، به موضوع درگیری لفظی علی دایی و غلام پیروانی پرداخت. گوران در قسمتی از تقلید صدای غلام پیروانی و شبیه سازی این درگیری لفظی بین غلام پیروانی و علی دایی، خطاب به شخصیت خیالی که تمامی حرکات و صدای علی دایی پشت آن بود گفت:«سینه خواهم شرحه شرحه از فراق / تا بگویم شرح درد این "ا...غ"»!

نکته جالب و قابل تأمل پس از بیان این جمله از سوی این جوان طنزپرداز، قطع شدن صدای سوت حاضران در سالن بود. گویا آنها از این حرکت گوران خوششان و البته دل شان نمی خواست توهین به علی دایی، یکی از افتخار آفرینان فوتبال ایران دستمایه خنده شان شود.

با این وجود، هرچند استعداد بالای این جوان ۲۳ ساله در تقلیدصدا و حرکات افراد برجسته بر کسی پوشیده نیست اما او باید بداند که اگر بر شخصیت های محبوب مردم احترام نگذارد و درصدد توهین به آنها باشد، قطعا راه برای موفقیت و کسب شهرت وی هیچگاه به طور مطلوب هموار نخواهد شد.

البته حضور گوران در این مراسم خالی از حاشیه هم نبود. او زمانی که قصد ترک محل افتتاحیه را داشت، رو به مسئولان برگزار کننده کرد و به آنها گفت:«آنطور که باید حساب می کردید، پولم را ندادید. به همین خاطر مطمئن باشید که وقتی رفتم در برنامه خنده بازار حتما این موضوع را بازگو می کنم!».../گزارش : پایگاه خبری ـ تحلیلی سینمای ما