فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

آئین و رسوم مینابی‌ها در روز نهم دی‌الحجه / عرفه روز معنوی مردم میناب



آداب و رسوم مردم ایران, مراسم روز عرفه

مراسم پرفیض دعای عرفه

 

میناب از جمله شهرستان‌های مذهبی است که مردم آن به دین‌داری، ولایت‌مداری و عشق به اهل بیت(ع) شهره هستند تا جایی که آن را قم هرمزگان نیز می‌نامند.

 

در این شهرستان بقاع متبرکه، آستانه و زیارتگاه‌های فراوانی وجود دارد که هر یک به نوعی محلی برای عشق‌ورزی مردم منطقه نسبت به ائمه اطهار(ع) است. یکی از این امامزادگان و قبور متبرک که همه ساله در روز نهم ذی‌الحجه «روز عرفه» پذیرای هزاران زائر است حرم مطهر و بارگاه منور حضرت شاه مرعش بن ‌موسی (ع) در میناب است.

 

مینابی‌ها به خاطر وجود با برکت فرزندی از نسل امام هفتم شیعیان در این منطقه در روز عرفه با حضور در این مکان مقدس روزی سراسر از معنویت را سپری می‌کنند.
تاریخ دقیقی از این اعمال وجود ندارد ولی بنا بر آنچه از گذشتگان نقل شده در قدیم مردم میناب روز هشتم ذی‌الحجه را با پای پیاده ابتدا مسیر 25 کیلومتری را تا بندر تیاب طی می‌کردند و در آنجا با آب دریا استحمام و بعد از آن در مسیر برگشت در روستای دهو در کنار آستانه امامزاده شاه ابراهیم (ع) نیز با آب چاهی که در آنجا وجود داشت حمام می‌کردند و سپس خود را به نماز مغرب و عشا به امامزاده شاه مرعش (ع) می‌رساندند و شب تا صبح روز عرفه و در نهایت تا اذان مغرب و عشا روز نهم ذی‌الحجه را در این مکان مقدس سپری می‌کردند.

 

برای مردم استحمام با آب دریا و آب چاه آستانه شاه ابراهیم (ع) به منزله غسل شب عرفه تلقی می‌شد. در روزگار قدیم به لحاظ وجود فضای سرسبز و نخلستان زیبا و موقعیت مناسب طبیعی، حضور مردم در جوار امامزاده شاه مرعش (ع) بیشتر برای گذراندن یک شب و روز تفریحی عبادی بود ولی اکنون حدود 13 سال است که به علت تبلیغات و اطلاع‌رسانی مناسب و فرهنگ‌سازی مطلوب، مردم فقط با نیت نیایش و دعا و زیارت در این مکان معنوی حضور پیدا می‌کنند و شب را با ذکر دعا، اقامه نمازهای مستحبی و ذکر مراثی در رثای امام باقر(ع) و حضرت مسلم‌بن عقیل (ع) به صبح می‌رسانند.

 

آداب و رسوم مردم ایران, مراسم روز عرفه

استحمام با آب چاه آستانه شاه ابراهیم (ع) به منزله غسل شب عرفه تلقی می‌شد

 

مردم در روزگار قدیم بر این باور بودند که هر کس هفت سال پیاپی در جوار امامزاده شاه مرعش (ع) حضور یابد در کارنامه اعمال او ثواب یک حج ثبت و ضبط می‌شود که البته از حج تمتع و یا عمره مدنظر بودن چیزی به میان نیامده است.

 

در سابق دو حلقه چاه در جوار امامزاده وجود داشت که یک چاه دارای آب شیرین و منتسب به امامزاده شاه مرعش (ع) و دیگری دارای آب شور و منتسب به امام زین‌العابدین(ع) که مردم در روز نهم با آب این دو چاه و با نیت شفا و دوری از بیماری‌ها استحمام می‌کردند.

 

با وجود 25 متر فاصله بین دو چاه ولی آب آنها با یکدیگر تفاوت فراوانی داشت به گونه‌ای که آب یکی از آنها شیرین و قابل شرب و دیگری دارای آبی به شدت شور و حتی شورتر از آب دریا که رنگ آن به زردی‌ می‌گرایید و بوی گوگرد داشت.

 

زمانی توسعه طبابت ناچیز بود و علوم پزشکی پیشرفت چندانی نداشت، بسیاری از مردم از نقاط مختلف استان برای درمان دردهای مفاصل، زخم‌ها و بیماری‌های خود روز نهم ذی‌الحجه به حرم امامزاده می‌آمدند و با آب چاه‌ها خود را شستشو می‌دادند و بیماری آنان نیز برطرف می‌شد.

 

امامزاده شاه مرعش برادر امام رضا (ع) است که مرقد مطهر و شریف آن حضرت در 10 کیلومتری مرکز شهر میناب و در روستای چلو گاومیشی واقع شده است.
منبع:farsnews.com


ویدیو مرتبط :
فوتو کلیپ روز ماندگار(نهم دی ماه 1388)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

9 ذی الحجه؛ روز عرفه



روز عرفه,9 ذی الحجه روز عرفه,صحرای عرفات

دعای امام حسین در روز عرفه، از مهم ترین اعمال روز عرفه است

 

9 ذی الحجه؛ روز عرفه

نهم ذی الحجه را روز عَرَفه گویند. روز عرفه از روزهای مهم برای مسلمانان و از جمله شیعیان است. گرچه عید نامیده نشده اما همچون عید خوانده شده است.

پرواز به به سوی عرفات

الهی! تو را می‏خوانم به پاکی و خلوص بندگی در صحرای عرفات، به تکاپوی حاجیان؛ آن‏گاه که جان مشتاق را برای لقای تو روانه آسمان زلال عرفه می‏کنند.
خدای من! دلم برای آشنایی و آشتی با تو، بی‏ تاب‏تر از همیشه است و تنها دارایی ‏ام در پیشگاه تو، دعایی است که به آن وعده اجابت داده ‏ای.
الهی! چنان به عشق خود مرا بنواز و یاری‏ ام کن تا دیده ‏ام؛ به فراتر از نشانه‏ هایت دل مشغول دارد و از درک نور تو که آفاق را روشن کرده، بازنماند.
بارالها! چنان خود را به من بنما که بی‏ واسطه و با شهود قلب، شیفته جمال نورانی تو شوم....

 

روز عَرَفه

نهم ذی الحجه را روز عَرَفه گویند. روز عرفه از روزهای مهم برای مسلمانان و از جمله شیعیان است. گرچه عید نامیده نشده اما همچون عید خوانده شده است. از سوی دیگر از آنجا که امام سوم شیعیان، امام حسین (ع) حرکت خود را بسوی کربلا پس از مراسم حج آغاز کرد، این روز برای شیعیان از اهمیت بسزایی برخوردار است.

 

موقعیت جغرافیایی عرفات
عرفات، نام منطقه وسیعی است با مساحت حدود ۱۸ کیلومتر مربع، در شرق مکه، اندکی متمایل به جنوب، در میان راه طائف و مکه. این منطقه به وسیله کوه هایی که به شکل نیم دایره در اطرافش قرار دارد، مشخص شده است. صحرای عرفات در بیشتر سال غیرمسکونی است و در روز حج، نهم ماه ذی‌الحجه معروف به روز عرفه، زائران از منا به عرفات می‌روند تا مهم‌ترین بخش از آیین‌های حج را برگزار کنند. خطبه حج و لبیک و دعا و نمازهای ظهر و عصر در عرفات خوانده می‌شود.

 

علل نامگذاری عرفات
درباره نامگذاری این منطقه به عرفات، چهار نکته گفته اند:
1- وقتی جبرئیل مراسم حج را به آدم(علیه السلام) یا به ابراهیم خلیل(علیه السلام) آموخت، در پایان به او گفت: عَرَفْت؟ آیا شناختی؟
2- آدم و حوا، در این منطقه یکدیگر را شناختند (= تَعارَفا) و باز یافتند.

3- عرفات از آن رو به این نام شناخته شد که مردم در آنجا به گناهان خود اعتراف می کنند. در روایتی از امام صادق(علیه السلام) نقل شده است که در باره نامگذاری عرفات فرمودند:
جبرئیل در ظهر عرفه از ابراهیم پرسید: ای ابراهیم، به گناهان خود اعتراف کن و مناسک را بشناس. عرفات را به خاطر این سخن جبرئیل که گفت: اعْترف؛ عرفات نامیدند.
4- برخی هم عرفه را به معنای کوه گرفته اند.

 

صحرای عرفات,روز عرفه,9 ذی الحجه روز عرفه

در نهم ماه ذی‌الحجه معروف به روز عرفه، زائران از منا به عرفات می‌روند تا آیین‌های حج را برگزار کنند

 

 فضیلت و آداب روز عرفه
كاروان عظیم حج بعداز ظهراز مكه مكرمه حركت كرده در حالیكه سرها برهنه و تن‌ها از لباس‌هایی معمولی و همیشگی عاری گشته است و هر یك دو قطعه پارچه سفید پوشیده با نظمی متین و برنامه‌ای الهام بخش و آهنگی شورانگیز از نغمه آسمانی«لبّیك اللهم لبّیك لبّیك لا شریك لك لبّیك انّ الحمد و النّعمة لك والملك لا شریك لك لبّیك» که این ذكر آسمانی، تمام شهر مكه را فرا گرفته و حركت می‌كنند و مقارن زوال ظهر روز نهم همه در صحرای عرفات جمع می‌شوند.

 

روایت است كه امام سجاد علیه السلام در روز عرفه صدای سائلی را شنید كه از مردم سئوال می كرد، حضرت به او فرمود:«وای بر تو! آیا در مثل چنین روزی از غیر خدا سئوال می‌كنی و حال آنكه در این روز برای بچه‌هایی كه در شكم مادرانند، امید سعادت و خوشبختی می‌رود.»

 

درباره شب عرفه روایت شده است كه دعای خیر درآن مستجاب و كسی كه در آن به فرمانبرداری خداوند مشغول باشد، پاداش صدو هفتاد سال عبادت را خدای متعال به او عطا فرماید. زیارت امام حسین علیه السلام در شب عرفه مستحب است. در روز عرفه رفتن به عرفات و یا کربلا، بهترین مكانها برای استجابت دعا می‌باشد. اهمیت دعا در این روز به اندازه‌ای است كه روزه این روز را برای كسی كه روزه باعث ضعف او هنگام دعا شود، ممنوع كرده‌اند.

 

بخشش گناهان در عرفات
در روایات، تأکید زیادی بر بخشش گناهانِ افراد حاضر در عرفات در روز عرفه شده است. امام علی(علیه السلام) می گوید: به رسول خدا(صلی الله علیه وآله) گفته شد: کدام گروه از اهل عرفات، جرمشان بزرگتر است؟ حضرت فرمود: الَّذِی یَنْصَرِفُ مِنْ عَرَفَات وَ هُوَ یَظُنُّ أَنَّهُ لَمْ یُغْفَرْ لَهُ، کسی که از عرفات بر می گردد و گمان می برد که مورد بخشش قرار نگرفته است.
امام صادق(علیه السلام) در شرح این سخن فرمودند: مقصود کسی است که از رحمت خداوند عزّوجل مأیوس است.

 

گردآوری: بخش فرهنگ و هنر صبح بخیر

 

منابع :

wikifeqh.ir

sibtayn.ir