آشپزی


2 دقیقه پیش

این نوشیدنی بعد از افطار برایتان لازم است

حالا که ماه مبارک رمضان در فصل خیلی گرمی قرار گرفته است، نوشیدنی فوق‌العاده لیموناد ترش نعنایی را برای روزهای گرم تهیه کرده و در افطارتان میل کنید. همشهری آنلاین: حالا ...
2 دقیقه پیش

فیلم: یک ویدئوی خوشمزه از کیک آلبالو

حالا که کم کم دارد فصل آلبالو فرا می رسد، ما هم برای شما یک کیک آلبالویی خوشمزه آموزش می دهیم. شاید با نگاه به ظاهر این کیک احساس کنید که تهیه آن سخت است، اما پس از دیدن این ...

ویکی پدیای روغن و چربی های خوشمزه!


وقتی در یک فروشگاه مقابل قفسه روغن ها قرار می گیرید چطور و البته با کدام ملاک ومعیار یکی از آنها را انتخاب می کنید؟ آیا روغنی که برای طبخ غذا گزینش می کنید با آن روغنی که روی سالاد می دهید متفاوت است؟


صبح بخیر:  وقتی در یک فروشگاه مقابل قفسه روغن ها قرار می گیرید چطور و البته با کدام ملاک ومعیار یکی از آنها را انتخاب می کنید؟ آیا روغنی که برای طبخ غذا گزینش می کنید با آن روغنی که روی سالاد می دهید متفاوت است؟ آیا برای افراد چاق خانه روغن جداگانه‌ای استفاده می کنید؟ آیا روغنی که برای سرخ کردن انتخاب می کنید متفاوت از روغنی است که برای غذاهای غیر سرخ کردنی استفاده می‌کنید؟ شک نکنید که تعداد کمی از آدم ها به این سوالات پاسخ مثبت می دهند و شاید قریب به اتفاق دیگر آنها همچنان از تفاوت های انواع روغن ها بی خبر باشند. در این مطلب که می‌توانید از آن به عنوان یک ویکی پدیای روغن تعبیر کنید همه سوالات ما در باره خرید، انتخاب و البته انواع روغن ها و کاربرد آنها پاسخ داده می‌شوید. بنابراین اگر آشپزی خانه به عهده شما خانم یا آقای محترم است این مطلب را از دست ندهید.

یادتان باشد که روغن‌ها در واقع یک نوع غذا هستند پس باید در نگهداری آنها دقت ویژه ای داشته باشید. فراموش نکنید وقتی که روغن را روی آتش حرارت می دهید مواد مغذی آنها به مرور تجزیه می شوند و در نهایت از بین می روند. با این وصف اگر روغن‌ها گرم هم شوند ممکن است در مقیاس کمتری چنین اتفاقی برای آنها بیفتد بنابراین بهتر است به جای اینکه روغن را در قفسه یا کابینت نگهداری کنید به خصوص در فصل گرما آنها را در یخچال قرار بدهید. یادتان باشد که پیشتر ذکر شد برای خرید روغن هم باید از سرد بودن آن مطمئن شوید بنابراین این موضوع را کاملا جدی بگیرید.

همه چیز درباره چرب های خوشمزه ویکی پدیای روغن !

روغن کانولا

روغن کانولا در سال 1970 میلادی توسط دانشمندی که روی مسائل زراعتی تحقیق می‌کرد کشف شد. او در واقع تخم شلغم روغنی با برخی انواع دیگر چربی‌ها ترکیب کرد تا در نهایت روغن کانولا به دست آمد.

 بهترین استفاده: از این روغن می‌توانید برای تفت دادن، گریل کردن، سرخ کردن داخل ماهی‌تابه و پختن استفاده کنید.

روغن زیتون

همانطور که از اسمش پیداست این روغن از زیتون به دست می‌آید. روغن زیتون منبع غنی از آنتی‌اکسیدان است که دقیقا به همین دلیل می‌تواند برای هر آدمی مفید باشد به خصوص آن دسته از افراد که برنامه‌های غذایی مدیترانه‌ای را ترجیح می‌دهند

بهترین استفاده: برای مالیدن روی نان، سس سالاد و اضافه کردن به انواع پاستا قابل استفاده  است.

روغن گردو

این روغن از جمله روغن هایی بوده که در چند سال گذشته با بیشترین اقبال در دنیا مواجه شده است. روغن گردو در ویتامین ب1، ب2 و ب3 غنی است و البته یکی از منابع قابل توجه آنتی اکسیدان است.

بهترین استفاده: از این روغن می‌توانید برای مزه دار کردن خوراکی‌ها استفاده کنید. همچنین می توانید آن را روی پاستا و  سالاد هم اسپری کنید.

روغن آووکادو

روغن آووکادو یکی از منابع امگا3 است. آهن ، فولیک اسید و ویتامین های ای ، آ ، دی و ب6 را هم می توانید در این روغن پیدا کنید.این روغن همچنین کلسترول خوب خون را بالا می برد و البته مانع از بالا رفتن کلسترول بد خون می شود.

بهترین استفاده:
برای سرخ کردن مواد غذایی که باید در حین سرخ شدن مرتب هم زده شوند بسیار مناسب است.

روغن نارگیل

این روغن از گوشت نارگیل به دست می آید. روغن نارگیل هم کلسترول خوب خون را بالا می برد و البته تحقیقات نشان داده که این روغن می‌تواند باعث کاهش وزن شود.

بهترین استفاده: این روغن را می توانید روی پاپ کورن اسپری کنید. همچنین روغن نارگیل می‌تواند برای تفت داده های سبک کاربرد داشته باشد.

روغن آفتابگردان

این روغن از تخم آفتابگردان به دست می آید و البته یکی از منابع قابل توجه ویتامین E است ، ویتامینی که مشکلات تنفسی را به حداقل می رساند و گردش خون را تنظیم می کند

بهترین استفاده: برای پخت های سبک و تفت دادن های کوتاه. از این روغن می توان در سس سالاد هم استفاده کرد.

برای انتخاب یک روغن مناسب باید صرفا به یک نکته خاص توجه کنید.

لطفا کمتر سراغ روغن‌های باز بروید.  بیشتر روغن‌های بسته‌بندی شده، فشرده و البته سرد را انتخاب کنید. به همین سادگی!

با اسپری کردن روغن‌های خوراکی خوردن کالری را به حداقل برسانید. هر قاشق چایخوری روغن تقریبا 120 کالری دارد که در مقایسه با یک اسپری روغن با کالری ناچیزش بسیار زیاد خواهد بود. سعی کنید به طور دائم روغن‌های مصرفی خود را داخل ظرف های اسپری بریزید. به این ترتیب هم در جیبتان صرفه‌جویی می‌کنید و هم برای سلامتی‌تان قدم بزرگی برداشته‌اید.



ویدیو مرتبط :
ویکی:به به ،چه خوشمزه ست !!!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

یک دهه با ویکی پدیای فارسی


دانشنامه اینترنتی ویکی پدیا 10 ساله شد.

خبرگزاری ایسنا: دانشنامه اینترنتی ویکی پدیا 10 ساله شد.
 
بخش فارسی ویکی پدیا تا امروز بیش از 341 هزار مقاله به زبان فارسی منتشر کرده است.

ویکی‌پدیای فارسی در دسامبر سال 2003 فعالیت خود را آغاز کرد و تعداد مقاله‌های آن تا روز 16 دسامبر 2004 به هزار مقاله رسید و تا روز 10 جولای 2012 این مقاله‌ها از 200 هزار مورد فراتر رفت.

به گزارش ویکی‌پدیا، به تنهایی در ماه ژانویه سال جاری میلادی نزدیک به 50 هزار مقاله فارسی به ویکی‌پدیا اضافه شد و چند روز بعد یعنی در روز 19 فوریه 2013 شمار مقاله‌های فارسی ویکی‌پدیا از مرز 300 هزار گذشت.

ویکی پدیا به زبان انگلیسی بیش از چهار میلیون و چهار هزار مقاله، به عربی بیش از 251 هزار و به زبان ترکی 221 هزار مقاله دارد. مقالات دانشنامه ویکی پدیا توسط کاربران آن تهیه و ویرایش می‌شود و عضویت در آن آزاد است.

منتقدان ویکی پدیا می‌گویند از آنجایی که هر کس به اینترنت دسترسی داشته باشد امکان ویرایش مقالات آن را دارد، اطلاعات این دانشنامه لزوما معتبر نیست و برخی از مقالات آن بی طرفانه نوشته نشده است.

اما حامیان ویکی پدیا می‌گویند با نظارت انبوه کاربران هر بخش و برخی دیگر از سیاست‌های سایت، اشتباهات و جهت گیری مقالات این دانشنامه می‌تواند کاهش یابد.