آشپزی


2 دقیقه پیش

این نوشیدنی بعد از افطار برایتان لازم است

حالا که ماه مبارک رمضان در فصل خیلی گرمی قرار گرفته است، نوشیدنی فوق‌العاده لیموناد ترش نعنایی را برای روزهای گرم تهیه کرده و در افطارتان میل کنید. همشهری آنلاین: حالا ...
2 دقیقه پیش

فیلم: یک ویدئوی خوشمزه از کیک آلبالو

حالا که کم کم دارد فصل آلبالو فرا می رسد، ما هم برای شما یک کیک آلبالویی خوشمزه آموزش می دهیم. شاید با نگاه به ظاهر این کیک احساس کنید که تهیه آن سخت است، اما پس از دیدن این ...

مرغ ترش، گیلانی یا مازنی؟!


اگر فهرست غذاهای مورد علاقه یك گیلانی را از او بخواهید، مرغ ترش حتما در رده‌های بالای فهرستش قرار خواهد داشت. هرچند این غذا آنطور كه باید و شاید مانند میرزاقاسمی و كباب ترش مورد توجه مركزنشینان نبوده است اما...



مجله آشپزی ایده آل:  اگر فهرست غذاهای مورد علاقه یك گیلانی را از او بخواهید، مرغ ترش حتما در رده‌های بالای فهرستش قرار خواهد داشت. هرچند این غذا آنطور  كه باید و شاید مانند میرزاقاسمی و كباب ترش مورد توجه مركزنشینان نبوده است اما به عنوان یك خوراك كامل و خوشمزه می‌تواند در برنامه ثابت غذایی شما قرار گیرد. لازم به ذكر است مازنی‌ها هم این غذا را بومی مازندران می‌دانند.

مرغ ترش

مواد لازم برای 4 تا 6 نفر:
  •   مرغ: یك عدد، خردشده
  •   روغن مایع: 6 قاشق غذاخوری
  •   سبزی: 300 گرم، ساطوری
  •   پیاز متوسط: یك عدد، ساطوری
  •   سیر تازه: یك ساقه، ساطوری (اختیاری)
  •   لپه: 120 گرم
  •   تخم‌مرغ: 2 عدد
  •   آب نارنج یا آبغوره: نیم پیمانه، 125 میلی‌لیتر
  •   نمك و فلفل: به میزان لازم

روش تهیه:


1- تكه‌های مرغ را شسته و خشك كنید، سپس كمی نمك روی آنها بپاشید، روغن را در یك قابلمه روی شعله متوسط داغ كنید و هر طرف مرغ‌ها را حدود 4 دقیقه در آن سرخ كرده، سپس از قابلمه خارج كنید.

2- كمی صبر كنید تا روغن دوباره داغ شود، سپس پیاز را در آن ریخته و 5 دقیقه تفت دهید. سیر و سبزی را اضافه كرده و تفت دادن را 7-8 دقیقه دیگر ادامه دهید.

3- لپه را شسته و با كمی آب 15 دقیقه بپزید، سپس آن را آبكش كرده و به خورش اضافه كنید. مرغ را به قابلمه برگردانده و نیم پیمانه آب جوش به همراه آبغوره اضافه كنید. هنگامی كه جوش آمد، شعله را كم كرده و خورش را با در بسته یك ساعت بپزید.

4- نمك و فلفل خورش را اندازه كنید. تخم‌مرغ‌ها را در یك كاسه شكسته و هم بزنید تا سفیده و زرده مخلوط شود، سپس آن را به صورت نواری در خورش بریزید. پس از 5 دقیقه كه تخم‌مرغ بست، آن را با كته یا چلو سرو كنید.

نكات:


1 - سبزی مرغ ترش شامل گشنیز، جعفری، نعناع و كمی شوید یا تره است. در محدوده گیلان و مازندران از خلواش به جای نعناع استفاده می‌شود. درصد تركیب سبزی‌ها را برابر گرفته و شوید یا تره را در حد چند ساقه اضافه كنید.

2- تخم‌مرغ‌ها را می‌‌توانید مانند باقلاقاتق درسته به خورش اضافه كنید.

3- خورش را می‌‌توانید بدون تفت دادن و روغن تهیه كنید، در این صورت یك قاشق چای‌خوری زردچوبه به آن اضافه كرده و ابتدا پیاز و مرغ را نیم ساعت پخته و كف آن را بگیرید، سپس سبزیجات را اضافه كنید.



ویدیو مرتبط :
مرغ عشقی که گیلانی حرف میزند؟!!! (انتشار:جادوی کلمات)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مرغ ترش



 

 

مرغ ترش

 

 

اگر ذائقه شما ترشی می طلبد ما به شما پیشنهاد می دهیم این روش طبخ مرغ را امتحان کنید....

 


مواد لازم : برای 4 نفر

 

 


سبزی محلی(جعفری، گشنیز، خلی‌واش)
نیم کیلو
مرغ
1 عدد
تخم‌مرغ
3 عدد
روغن و آ‌بغوره
به مقدار لازم

 

 

طرز تهیه:

 

ابتدا مرغ را می‌‌پزیم و سپس کمی تفت می‌‌دهیم، از طرفی سبزی را هم سرخ می‌‌کنیم، آن‌گاه مرغ و سبزی را در کمی آب می‌‌ریزیم و روی اجاق می‌‌گذاریم... به آن کمی روغن و آ‌ب‌غوره اضافه می‌‌کنیم، کمی که آب آن گرفته شده قبل از سرو، تخم‌مرغ‌ها را به آن اضافه می‌‌کنیم و پس از چند دقیقه، غذا را از روی اجاق برمی‌داریم و سرو می‌‌کنیم.