آشپزی


2 دقیقه پیش

این نوشیدنی بعد از افطار برایتان لازم است

حالا که ماه مبارک رمضان در فصل خیلی گرمی قرار گرفته است، نوشیدنی فوق‌العاده لیموناد ترش نعنایی را برای روزهای گرم تهیه کرده و در افطارتان میل کنید. همشهری آنلاین: حالا ...
2 دقیقه پیش

فیلم: یک ویدئوی خوشمزه از کیک آلبالو

حالا که کم کم دارد فصل آلبالو فرا می رسد، ما هم برای شما یک کیک آلبالویی خوشمزه آموزش می دهیم. شاید با نگاه به ظاهر این کیک احساس کنید که تهیه آن سخت است، اما پس از دیدن این ...

قزوینی ها عجب قیمه نثاری دارند!


گل سر سبد آشپزی قزوین و یکی از غذاهای سنتی ایران است که به سبک گذشته در آن از خلال پوست مرکبات و مغز خشکبار استفاده می‌شود. با آنکه شاید طرز تهیه آن از قیمه معمولی آسان تر باشد اما کمتر کسی این خوراک لذیذ را در خانه تهیه می‌کند.


مجله سیب سبز: قیمه نثار یكی از غذاهای سنتی شهرستان قزوین است كه معمولا در ‌مهمانی‌های بزرگ پای ثابت سفره غذاست و علاوه بر آن در ایام سوگواری به عنوان نذری آن را می‌پزند. در خود قزوین این غذا را با ادویه مخصوص قیمه نثار طبخ می‌كنند و با خلال پرتقال، بادام، پسته، زرشك و همچنین پلوی زعفرانی آن را سرو می‌كنند. با دستور پخت این غذای بی‌نظیر همراه ما باشید.

قیمه نثار

مواد لازم:

  • گوشت خورشتی: 500 گرم
  • پیاز: یك عدد بزرگ
  • رب گوجه فرنگی: دو قاشق غذاخوری
  • آب: سه لیوان
  • زردچوبه و ادویه خورشتی (ادویه قیمه نثار): یك قاشق چای‌خوری
  • نمك و فلفل و دارچین: به میزان لازم
  • زعفران دم كشیده: نصف پیمانه
  • گلاب: دو قاشق غذاخوری
  • زرشك و خلال پسته و خلال بادام: از هر كدام 5 قاشق غذاخوری
  • خلال پوست پرتقال شیرین شده: 3 قاشق غذاخوری
  • كره و شكر: از هر كدام 3 قاشق غذاخوری

طرز تهیه:

1. از آنجا كه اغلب این قیمه، لابه‌لای پلو سرو می‌شود، چهار پیمانه برنج را بشویید، بپزید و بگذارید دم بكشد. برای تهیه قیمه، پیاز را نگینی خرد كرده و در روغن داغ سرخ كنید تا رنگ آن طلایی شود. گوشت را به پیاز سرخ شده اضافه كرده و روی آن ادویه خورشتی، دارچین، زردچوبه و فلفل بریزید و بعد تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر كند، رب گوجه را هم به گوشت اضافه كرده و تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود، در آخر هم آب را اضافه كنید و صبر كنید تا گوشت بپزد.

2. بعد از پخت گوشت، گلاب، نمك و نصف زعفران را اضافه كنید و بعد از 5 دقیقه، خورشت شما كه آب كم و غلیظی دارد، حاضر است. در یك تابه یك قاشق كره بریزید و خلال بادام و پسته را به مدت یك دقیقه تفت دهید. در یك تابه دیگر زرشك‌ها را به همراه یك قاشق كره و یك قاشق شكر تفت دهید، خلال‌های پرتقال هم با یك قاشق كره و شكر تفت دهید و كنار بگذارید.

3. می‌توانید نصف مواد خلال و زرشك را به قیمه اضافه كنید و نصف دیگر را برای تزئین نگه دارید. حالا پلو را در دیس بكشید و روی آن مقداری از مواد قیمه و خلال بریزید و بعد روی قیمه را با بقیه پلو بپوشانید، در انتها هم روی پلو را با كمی قیمه و خلال‌های بادام، پسته، پرتقال، زرشك و همچنین پلوی زعفرانی تزئین كنید.


ویدیو مرتبط :
علی جان نثاری-جان نثاری-اصفهان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

قیمه پلو




 

قیمه پلو


 

 

مواد لازم:

 

 

برنج
3 پیمانه
گوشت چرخ کرده
300 گرم
لپه
1 پیمانه
سیب زمینی
2 عدد
لیمو عمانی 3 عدد
رب گوجه فرنگی ۵/۱ قاشق غذا خوری
پیاز سرخ شده
۲ قاشق غذا خوری
دارچین 1 قاشق غذا خوری
روغن به میزان لازم
نمک و زرد چوبه به مقدار کافی

 

 

 

طرز تهیه :

 

 

گوشت چرخ کرده و لپه را با نمک و زردچوبه بپزید ودر آخر با رب گوجه فرنگی و لیمو عمانی و پیاز سرخ شده و دارچین مزه دار کنید و بگذارید آبش کاملاً جوش رود . سیب زمینی را ریز و سپس سرخ کنید ( توجه داشته باشید که لیمو عمانی را با پوست ریز کنید و بعد به غذا اضافه کنید تا هم غذا مزه ترش بگیرد و هم به واسطه پوست لیمو معطر شود) می توانید برنج را هم به صورت آبکش و هم به صورت کته درست کنید و بعد در دیس بکشید و مواد آماده را روی آن بریزید و یا یک کفگیر برنج بکشید و روی آن یک کفگیر از مواد آماده و دو باره برنج و بعد ازمواد آماده و آن قدر تکرار کنید تا ظرف شما پر شود .