آشپزی


2 دقیقه پیش

این نوشیدنی بعد از افطار برایتان لازم است

حالا که ماه مبارک رمضان در فصل خیلی گرمی قرار گرفته است، نوشیدنی فوق‌العاده لیموناد ترش نعنایی را برای روزهای گرم تهیه کرده و در افطارتان میل کنید. همشهری آنلاین: حالا ...
2 دقیقه پیش

فیلم: یک ویدئوی خوشمزه از کیک آلبالو

حالا که کم کم دارد فصل آلبالو فرا می رسد، ما هم برای شما یک کیک آلبالویی خوشمزه آموزش می دهیم. شاید با نگاه به ظاهر این کیک احساس کنید که تهیه آن سخت است، اما پس از دیدن این ...

فیش كباب با چاشنی جعفری


گنجاندن غذاهای دریایی در رژیم غذایی هفتگی كودكان یكی از بهترین و مفیدترین روش‌هایی است كه بچه‌ها را از سنین كم با طعم و ذائقه غذاهای دریایی آشنا می‌كند.





صبح بخیر: گنجاندن غذاهای دریایی در رژیم غذایی هفتگی كودكان یكی از بهترین و مفیدترین روش‌هایی است كه بچه‌ها را از سنین كم با طعم و ذائقه غذاهای دریایی آشنا  می‌كند. خواص درمانی مصرف ماهی و غذاهای دریایی برای حفظ سلامت، نشاط و پیشگیری از بیماری‌ها آنقدر زیاد است كه مصرف گوشت ماهی آن هم به‌صورت كبابی و آب‌پز را 2 تا 3 بار در هفته به شما توصیه می‌كنیم.



مصرف گوشت ماهی علاوه بر آنكه می‌تواند میزان فشار خون را در افراد مبتلا به فشارخون بالا كاهش دهد، می‌تواند ضربان قلب را تنظیم كرده و تاثیر مثبتی بر جریان گردش خون در بدن بگذارد.



با مصرف این غذا...

  •  علاوه بر افسردگی با پوكی استخوان مبارزه كنید
  •  مانع از رسوب پلاك ها بر دیوارهای عروق خونی شوید
  •  از ابتلا به بیماری‌های قلبی پیشگیری كنید
  •  به فشار خون مبتلا نشوید
  •  اثرات مخرب انواع مواد سرطان‌زای موجود در محیط زندگی‌تان را خنثی کنید



دستور پخت

مواد لازم برای 4 نفر
  • فیله ماهی: 800 گرم
  • لیموترش: 2 عدد
  • روغن زیتون: 4 قاشق غذاخوری
  • سیر: 2 حبه
  • جعفری: 50 گرم
  • نمك و فلفل: به میزان لازم
روش تهیه :

فیله ماهی را به قطعات 3 در 4 سانتی‌متری خرد كنید و آنها را كنار بگذارید، سپس سراغ لیموها رفته و پوست آنها را رنده كنید و سپس آبلیموها را بگیرید و به ماهی‌ها اضافه كنید.

پیشنهاد ما این است كه از ماهی اوزون‌برون یا شیر برای تهیه كباب استفاده كنید، چون این نوع ماهی‌ها در مقایسه با بقیه كمی چرب‌تر هستند و می‌توانند هنگام كباب شدن طعم و مزه خوبی را به غذای شما بدهند.

سپس به میزان كافی نمك، فلفل،  روغن زیتون، سیر و جعفری را به ماهی‌ها اضافه كنید و خوب هم بزنید. در این حالت اجازه دهید ماهی به‌مدت نیم ساعت در یخچال باقی بماند تا طعم موادی را كه به آن افزوده‌اید جذب كند.

توجه داشته باشید كه برای رنده كردن پوست لیمو باید لیمو را پیش از آن به‌خوبی شسته تا هرگونه آلودگی از روی پوست رفته باشد.

بعد از گذشت نیم ساعت می‌توانید ماهی‌ها را از یخچال خارج كنید. آنها را به سیخ بكشید و روی آتش كباب كنید. برای كباب كردن هر سیخ به 4 تا 5 دقیقه زمان احتیاج دارید. دقت كنید كه گوشت ماهی یكی از لطیف‌ترین گوشت‌هاست و در صورتی كه بیش از حد روی آتش بماند ترد و سخت شده و خیلی زود نرمی خود را از دست می‌دهد.

این غذا را می‌توانید با برنج سفید یا سبزی‌پلو سرو كنید، اما توصیه ما این است كه كباب ماهی را با پلوی سفید كه مقدار كمی جعفری به آن اضافه كردید، سرو كنید. برای تهیه برنج طبق روال همیشه آن را بعد از خیس كردن و افزودن مقداری نمك به آب‌جوش اضافه می‌كنیم و آن را دم می‌كنیم.

اما برای سرو این غذا می‌توانید جعفری‌ها را ساطوری كرده و كنار ظرف غذا بگذارید یا چند شاخه از آنها را كنار ماهی و لیمو در بشقاب بچینید.





   كاهش فشارخون  با كباب ماهی

گوشت ماهی یكی از بهترین غذاها برای افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و افراد مبتلا به فشارخون است. مصرف گوشت ماهی علاوه بر آنكه می‌تواند میزان بالای فشار خون در افراد مبتلا راكاهش دهد، می‌تواند ضربان قلب را تنظیم كرده و تاثیر مثبتی بر جریان گردش خون در بدن بگذارد. خوردن گوشت كباب شده ماهی در مقایسه با نوع سرخ شده آن خواص درمانی بیشتر و موثرتری دارد. توصیه ما این است كه در طول هفته 2 تا 3 بار از گوشت ماهی برای طبخ موادغذایی استفاده كنید تا از خواص درمانی و شفابخش آن در زندگی بهره‌مند شوید.



نکته : جعفری به این دلیل كه ماده‌ای بنام اگزالات دارد به افراد مبتلا به بیماری‌های كلیوی و افراد مبتلا به اختلال‌های كیسه صفرا توصیه نمی‌شود. وجود اگزالات در جعفری مانع جذب كلسیم در بدن شده و مشكلاتی را برای این افراد به‌وجود می‌آورد.





   فیش كباب و كنترل افسردگی

وجود امگا3 در گوشت ماهی و مصرف آن در طول هفته می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها موثر باشد. براساس تحقیقات، ژاپنی‌ها و چینی‌ها به این دلیل كه از غذاهای دریایی زیاد مصرف می‌كنند در طول زندگی خود به ندرت افسردگی، آلزایمر، پوكی استخوان و پسوریازیس را تجربه می‌كنند. رژیم غذایی آنها و مصرف گوشت ماهی و انواع غذاهای دریایی در برنامه غذایی روزانه این گروه هم موجب شده تا بدن آنها  درمقابل بسیاری از بیماری‌ها مصون باشد.



نکته : پیشنهاد ما این است كه برای طبخ غذا از روغن‌های گیاهی استفاده كنید. روغن زیتون یكی از بهترین انتخاب‌هاست زیرا مصرف این روغن علاوه بر آنكه مانع رسوب پلاك‌ها در دیواره شریان‌ها و رگ‌ها می‌شود بلكه موجب كاهش كلسترول بد و پیشگیری از لخته شدن خون نیز می‌شود.





   تاثیر جعفری بر سلامت عروق خونی

تركیب جعفری و فیش ماهی بهترین تركیب برای حفظ سلامت قلب در انسان است. معروف است افرادی كه در رژیم غذایی خود در هفته بیش از 3‌بار ماهی مصرف می‌كنند و در وعده‌های غذایی خود سبزی (به‌ویژه جعفری) مصرف می‌كنند كمتر در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی در میانسالی و كهنسالی قرار می‌گیرند. در عین حال مصرف این سبزی در وعده‌های غذایی به‌ویژه برای مردمی كه در شهرهای بزرگ و آلوده زندگی می‌كنند، می‌تواند دارویی مناسب برای خنثی كردن اثرات مخرب انواع مواد سرطان‌زای موجود در دود سیگار، دود وسایل نقلیه و دیگر آلودگی‌ها باشد.


ویدیو مرتبط :
نحثی 13 بدر (كباب خوردن یا كباب كردن)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

كباب قزل‌آلا با گشنیز و جعفری


سر ماهی‌ها را جدا كنید سپس آن‌ها را شسته و روی دستمالی خشك كنید. آبلیمو و روغن را مخلوط كنید و با برس روی ماهی‌ها بمالید.



مواد لازم :
  • ماهی قزل‌آلای درسته : 4 عدد
  • آبلیمو: 3 قاشق غذاخوری
  • روغن زیتون: 3 قاشق غذاخوری
  • گشنیز یا جعفری ساطوری: 2 قاشق غذاخوری
  • نمك: یك‌دوم قاشق مرباخوری
  • فلفل تازه ساب: یك‌چهارم قاشق مرباخوری
  • لیموترش نصف‌شده: به مقدار لازم



روش تهیه :

سر ماهی‌ها را جدا كنید سپس آن‌ها را شسته و روی دستمالی خشك كنید. آبلیمو و روغن را مخلوط كنید و با برس روی ماهی‌ها بمالید. گشنیز، نمك و فلفل را هم روی تمام سطوح ماهی‌ها و داخل شكم‌شان بپاشید و روی توری كبابی فلزی خوب چرب شده‌ای بچینید. سپس توری را روی پنجره فلزی بگذارید و روی منقل زغالی یا در فر از قبل گرم شده با حرارت متوسط 8 تا 12 دقیقه كباب كنید. در نیمه زمان پخت، توری كباب را بچرخانید تا 2 طرف ماهی خوب كباب شود. زمانی كه چنگال به‌راحتی در گوشت ماهی فرو رود و گوشت را ورقه كند ماهی حاضر است و می‌توانید آن را با لیموترش تازه سرو كنید.