آشپزی


2 دقیقه پیش

این نوشیدنی بعد از افطار برایتان لازم است

حالا که ماه مبارک رمضان در فصل خیلی گرمی قرار گرفته است، نوشیدنی فوق‌العاده لیموناد ترش نعنایی را برای روزهای گرم تهیه کرده و در افطارتان میل کنید. همشهری آنلاین: حالا ...
2 دقیقه پیش

فیلم: یک ویدئوی خوشمزه از کیک آلبالو

حالا که کم کم دارد فصل آلبالو فرا می رسد، ما هم برای شما یک کیک آلبالویی خوشمزه آموزش می دهیم. شاید با نگاه به ظاهر این کیک احساس کنید که تهیه آن سخت است، اما پس از دیدن این ...

فوت های کوزه گری در پخت لازانیا


لازانیا یک غذای ایتالیایی بسیار معروف است که تقریبا در همه دنیا طرفداران زیادی دارد. معمولا همه افراد خانواده از افراد کم سن و سال گرفته تا افراد مسن، این غذا را دوست دارند.

مجله آشپزی مثبت: لازانیا یک غذای ایتالیایی بسیار معروف است که تقریبا  در همه دنیا طرفداران زیادی دارد. معمولا همه افراد خانواده از افراد کم سن و سال گرفته تا افراد مسن، این غذا را دوست دارند. شاید شهرت آن به خاطر مواد خوشمزه، سس و پنیری است که در درست کردن آن استفاده می شود.

موادی که در تولید لازانیا به کار رفته است، تقریبا همانند ترکیب پاستا و یا ماکارونی است. تفاوت آنها تنها در فرایند تولید شان در کارخانه است.
به طور کلی لازانیا را به دو صورت می پزند:

فوت های کوزه گری در پخت  لازانیا

نکاتی برای درست کردن لازانیا

1. اگر می خواهید ورق های لازانیا در حین جوشاندن در آب به هم نچسبند، مقداری روغن و نمک داخل آب جوش بریزید.

2.هنگام جوشاندن لازانیا در قابلمه ورق ها را به کمک یک قاشق چوبی یا کفگیر به آرامی تکان دهید تا به هم نچسبند.

3. هنگامی که می خواهید ورق های لازانیا را آبکشی کنید حتما آب سرد روی آنها بریزید. این کار باعث می شود حرارت داخل ورق های لازانیا کم شود و در حین پخت، ورق ها خمیر نشوند.

4. برای اینکه بعد از آبکشی، ورق ها به هم نچسبند، آنها را یا روی لبه آبکش فلزی آویزان کنید یا این که  یک حوله تمیز پهن کنید و ورق ها را  روی حوله قرار دهید. این کار باعث می شود ورق ها هنگام استفاده  به ظرف نچسبیده و خرد نشود.

5. اگر می خواهید لازانیای شما رژیمی باشد، هنگام آماده کردن لایه های لازانیا، به جای اینکه در هر لایه، پنیر بریزید، در مرحله آخر فقط روی مواد مقداری پنیر بریزید. از پنیرهای رژیمی هم می توانید استفاده کنید.

6. برای اینکه ورق های لازانیا بعد از پختن به ظرف نچسبد و به راحتی جدا شود، کف ظرف و دیواره-های آن را با مقداری روغن چرب کنید.

7. در دستور اصلی لازانیا از گوشت چرخ کرده  برای تهیه مواد داخل آن استفاده می شود. ولی برای تنوع در طعم لازانیا، می توانید آن را با مواد مختلف درست کنید.

8. بهتر است ترتیب قرار گرفتن ورق های لازانیا در ظرف به صورت حصیری باشد؛ یعنی یک لایه ورق های لازانیا را به صورت عمودی داخل ظرف قرار داده و بعد از قرار دادن مواد روی آن، لایه بعدی را به صورت افقی روی مواد قرار دهید. این کار باعث می شود مواد از لابه لای ورق ها نریزد.

9. معمولا در بسته بندی های لازانیا یک یا دو بسته کوچک ادویه های مخصوص لازانیا قرار دارد. این ادویه جات را می توانید در مرحله آخر روی مواد بریزید. در صورت تمایل می توانید از ادویه جات مورد علاقه تان مانند ادویه کاری یا ادویه های دیگر استفاده کنید.

لازانیا  با ورق های آبکش شده

روش دوم با روش اول کمی تفاوت دارد. تفاوت آنها در این است که در این روش قبل از آماده کردن لازانیا، ابتدا ورق ها را در یک قابلمه حاوی آب جوش قرار می دهند. بعد از اینکه ورق ها نرم شدند، آنها را آبکشی می کنند.

فوت های کوزه گری در پخت  لازانیا

آماده سازی لازانیا به این روش کمی دشوار است و احتیاج به تمرین و دقت بیشتری دارد؛ زیرا باید دقت کرد که ورق ها در حین پخت یا وقتی آبکشی می شوند به هم نچسبند.

لازانیا در فر

در این نوع پخت، فر را نیم ساعت قبل از استفاده روشن می کنند تا گرم شود، سپس ظرف لازانیا را داخل فر در طبقه وسط قرار می دهند. بهتر است درجه فر برای پخت لازانیا 180 درجه سانتی گراد باشد. ولی به طور کل درجه فر بستگی به مواد لازانیا دارد. در بعضی مواقع روی ظرف را با فویل می پوشانند، سپس 10-5 دقیقه قبل از آماده شدن، فویل را بر می دارند و سپس دوباره ظرف را داخل فر قرار می دهند تا پنیر روی لازانیا  طلایی شود.

فوت های کوزه گری در پخت  لازانیا

 لازانیا با مایکروفر

در این روش ابتدا   با توجه به حجم مایکرو فرتان  یک ظرف مناسب  انتخاب کنید؛  یادتان باشد قرار است  فقط به جای فر  از مایکرو فر استفاده کنید پس مرحله آماده سازی ورق ها و سس را روی گاز انجام دهید وورق های  لازانیا و سس را طبق معمول در پیرکس بچینید  و آن را  به مدت 10 دقیقه با قدرت 900 وات یا صد درصد داخل مایکروفر قرار گیرد. در انتها برای طلایی شدن روی لازانیا، پایه گریل را داخل دستگاه قرار می دهند، سپس ظرف را روی آن گذاشته و گریل دستگاه را به مدت 5-3 دقیقه روشن می کنند تا روی مواد طلایی شود.

فوت های کوزه گری در پخت  لازانیا

 لازانیا بدون فر

در این روش پخت، احتیاجی نیست لازانیا داخل فر قرار گیرد. این روش برای کسانی که فر ندارند و یا استفاده از فر برایشان راحت نیست بسیار مناسب است. در این روش لازانیا را داخل تابه، قابلمه مناسب یا ظرف پیرکس نچسب می ریزند و سپس آن را روی حرارت اجاق گاز قرار می دهند. برای تهیه لازانیا با این روش، چند صورت می توانید عمل کنید. نوع اول این است که مواد را در ظرف مورد نظرتان که قبلا کمی چرب کرده اید به صورت لایه لایه قرار داده، در ظرف را گذاشته و سپس ظرف را روی حرارت ملایم اجاق گاز قرار دهید.

فوت های کوزه گری در پخت  لازانیا

نوع بعدی به این صورت است که هنگامی که در تابه  مواد لازانیا را آماده می کنید، ورق های لازانیا را بصورت خشک داخل مواد قرار دهید. نکته ای که در این روش باید دقت کنید این است که مواد داخل تابه باید کاملا رقیق باشد تا ورق های خشک، داخل مواد بپزند. روش دیگر به این صورت است که هر کدام از ورق ها را بعد از پختن و قرار دادن مواد روی آنها، ورق ها را بصورت بقچه بپیچید،آنها را آغشته به آرد سوخاری کرده و سپس در روغن سرخ کنید.

سس لازانیا

سسی که برای لازانیا استفاده می شود دو نوع است: سس سفید و سس قرمز. برای هر نوع لازانیایی که آماده می شود یک سس کافی است. بسته به نوع ذائقه و موادی که در لازانیا استفاده می کنید می توانید سس را انتخاب کنید.

فوت های کوزه گری در پخت  لازانیا

برای تهیه سس سفید از کره، آرد، شیر و در صورت تمایل کمی خامه استفاده می شود که با مخلوط کردن و قرار دادن آنها روی حرارت، سس سفید لازانیا آماده می شود. برای سس قرمز از رب گوجه فرنگی، سیر رنده شده، مقداری سبزی معطر خشک، آب و در صورت تمایل گوجه فرنگی رنده شده استفاده می شود. این سس هم روی حرارت درست می شود. بطور کل، لازانیا دستور پخت دشوار و پیچیده ای ندارد. معمولا آن را با هر موادی که در دسترس است می توان درست کرد. کافی است یک بسته لازانیا و مقداری پنیر تهیه کنید. بقیه مواد در یخچال و فریزر موجود است!


ویدیو مرتبط :
فوت کوزه گری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

15 فوت کوزه گری لازانیا که نمی دانید


برای داشتن یک لازانیای خوب، چند نکته را پیشنهاد میکنم که مطمئناً با رعایت نکات زیر، یک لازانیای درجه یک خواهید داشت.

مامی سایت: برای داشتن یک لازانیای خوب، چند نکته را پیشنهاد میکنم که مطمئناً با رعایت نکات زیر، یک لازانیای درجه یک خواهید داشت.

1. میزان مایه لازانیا کم باشد. ( منظورم از مایه گوشت، مرغ یا سبزیجات است )

2. مایه لازانیا کم چرب باشد. حتی اگر از گوشت چرخکرده گوسفندی استفاده میکنید، بدون چربی باشد، چون اگر گوشتتان چرب باشد، لازانیای شما به دلیل ترکیب با مواد دیگر بوی چربی دنبه خواهد گرفت.

3. پیاز استفاده شده در لازانیا ( برای گرفتن بوی زُهم گوشت ) خیلی ریز خرد شده یا رنده شود و یا از پودر پیاز استفاده کنید.

4. اگر از رب در مایه لازانیا استفاده میکنید، میزان آن بسیار کم باشد و ترجیحاً لازانیایی که با سس سفید ( بشامل سس ) تهیه میشود، مطلوب تر است که رب در آن استفاده نشود و برای رنگ گرفتن گوشت از کمی زردچوبه استفاده کنید.

5. حتما اولین لایه ای که در ظرف میریزید سس سفید باشد. ( کف ظرف )

15 فوت کوزه گری لازانیا

6. روی سس سفید ورقه های لازانیا را بچینید.

7.  بعد از هر لایه ورق لازانیا، یک لایه خیلی خیلی خیلی نازک مایه گوشتی یا سبزیجات بریزید.

8. روی هر لایه مایه گوشتی، مقدارخیلی کمی پنیر پیتزا (موزارلا) رنده شده و پودر پنیر پارمزان بریزید. ( پنیر پارمزان خیلی ضروری نیست )

9. پس از ریختن پنیر روی هر لایه، سس سفید فراوان بریزید.

10. وقتی لایه ها تمام شد روی آخرین لایه، بعد از گذاشتن ورق لازانیا، مایه گوشتی یا سبزیجات نریزید، فقط سس سفید بریزید.

11. در آخرین لایه روی سس سفید را با پنیر پیتزای فراوان پوشش دهید.

12. قبل از قرار دادن در فر، مقداری آب را با سیفون یا آب پاش روی لازانیا اسپری کنید.

13. حتما در انتهای پخت گریل را روشن کنید و حدود 10 دقیقه از بالا حرارت دهید تا پنیر روی لازانیا طلایی شود. در این مدت چند بار به فر سر بزنید و مراقب باشید پنیر نسوزد.

14. وقتی لازانیا را از فر در آوردید، بلافاصله سرو نکنید و صبر کنید تا دمای پنیر کمی پایین بیاید.

15. در صورت امکان به صورت تک نفره سرو کنید، ولی اگه با ظرف پخت سرو میکنید، خودتان از قبل لازانیا را برش زده و به روی میز ببرید.