آشپزی


2 دقیقه پیش

این نوشیدنی بعد از افطار برایتان لازم است

حالا که ماه مبارک رمضان در فصل خیلی گرمی قرار گرفته است، نوشیدنی فوق‌العاده لیموناد ترش نعنایی را برای روزهای گرم تهیه کرده و در افطارتان میل کنید. همشهری آنلاین: حالا ...
2 دقیقه پیش

فیلم: یک ویدئوی خوشمزه از کیک آلبالو

حالا که کم کم دارد فصل آلبالو فرا می رسد، ما هم برای شما یک کیک آلبالویی خوشمزه آموزش می دهیم. شاید با نگاه به ظاهر این کیک احساس کنید که تهیه آن سخت است، اما پس از دیدن این ...

غذاهای خیابانی که گیر هر کسی نمی آید


غذای خیابانی، دموکراتیک ترین خوراک دنیا است. غذاهایی پر ادویه و خوش طعم که مورد علاقه عده بسیاری افراد (از سیاستمدار و رعیت) است... در اینجا با 10 غذای خیابانی دنیا آشنا می شوید که گیر هر کسی نمی آید!

 
 
 

صبح بخیر - ترجمه از ساره محمدی: غذای خیابانی، دموکراتیک ترین خوراک دنیا است. غذاهایی پر ادویه و خوش طعم که مورد علاقه گروه زیادی از افراد (از سیاستمدار و رعیت) است. کشورهایی مثل مکزیک، تایلند، چین و ویتنام بالاترین آمار غذاهای خیابانی در دنیا را دارند. هر کس برای درست کردن بهترین گوردیتا (Gordita)، سمبوسه (samosas)، استینکی توفو (stinky tofu)، و یا بان می (banh mi)، سلیقه و شیوه خاص خود را دارد. در اینجا با 10 غذای خیابانی دنیا آشنا می شوید که گیر هر کسی نمی آید!

گوردیتا (Gordita)، غذای مکزیکی

گوردیتا یعنی «غذای تپل» که در واقع بخاطر احساس خوشایندی است که در صورت خوردن یک گاز از این خوراک به ما دست می دهد. 

خمیر آن از ذرت و آرد است، با حرارات پف می کند، و با بهترین مواد پر شده است. خوردن گوردیتا هم به مهارت خاصی احتیاج دارد. ترکیبی است بی همتا از عطر و طعم. بعضی از گوردیتاها لایه بیرونی شان ترد و خشک است و تضادش با گوشت نرم درون آن، حس بسیار خوبی در هنگام جویدن دارد. برخی دیگر نیز از خامه نرم ترند. کاهوی درون آن به تحمل تندی و داغی اش کمک می کند.

غذاهای خیابانی که گیر هر کسی نمی آید

سمبوسه (Samosa)، هند

بسته بندی های کوچک مثلثی از مواد تند و خوشمزه (با نان ترد و خشک با مغز سیب زمینی پخته و نرم)، از معروف ترین غذاهای خیابونی هندی ها و حقیقتا یکی از لذیذترین خوراکی های خیابانی دنیاست! سمبوسه با آن پوسته ترد، معمولا با سبزیجات تازه، سیب زمینی، پیاز، نخودفرنگی، گشنیز و فلفل پر می شود. گاز زدن این نان خشک و جویدن سیب زمینی نرم و تند، حسی فوق العاده است.

غذاهای خیابانی که گیر هر کسی نمی آید

آکارا (Acaraje)، سالوادور، برزیل

یکی از لذیذترین غذاهای خیابانی برزیل، لوبیا چشم بلبلی پر میگو است که مواد تشکیل دهنده «آکارا» است. آکارا در گوشه و کنار خیابان های «باهایا» در «سالوادور» فروخته می شود. حالت چیپسی، نرمی مغز آن، با آن طعم تند و چاشنی هایی با طعم های عجیب، ترکیبی از طعم و بافتی می آفریند که در هیچ جای دیگر دنیا نخواهید چشید.

غذاهای خیابانی که گیر هر کسی نمی آید

بان می (Bahn mi)، ویتنام

شاید فکر کنید ساندویچی که دستور دقیق پخت آن را هر کسی نداند، در رم ، کپنهاگ، و یا نیویورک طبخ می شود، اما اشتباه می کنید. این ساندویچ در خیابان های ویتنام به فروش می رسد! «بان می» ترکیبی از دلچسب ترین  غذاهای خیابانی است. آمار فروش این ساندویچ ها در دکه های بسیار ساده و بی تشریفات کنار خیابان باورنکردنی است. مواد اولیه بان می، شامل نان باگت، سس مایونز، و نوعی جگر خوک است و طعم آن خشک و ترد، پر گوشت، چرب و تند است.  

غذاهای خیابانی که گیر هر کسی نمی آید

استینکی توفو (Stinky Tofu)، تایوان


یکی از معمول ترین غذاهایی که در دکه های بازار شب تایوان طبخ می شود، استینکی توفو است. معمولا توریست ها بخاطر بوی تیز آن معمولا جذب این غذا نمی شوند و برعکس، افراد بومی عاشقش هستند.

غذاهای خیابانی که گیر هر کسی نمی آید

پوتین (Poutine)، ایالت کِبک، کانادا

برخلاف ظاهر بهم ریخته اش، طعمی بسیار لذیذ دارد. این ابداع کِبِکی ها که «پوتین» خوانده می شود، سیب زمینی سرخ شده غوطه ور در پنیر و سس گریوی داغ است. این غذا ظاهر جذابی ندارد اما یک میان وعده بی نظیر است.

غذاهای خیابانی که گیر هر کسی نمی آید

کاو سو (Khao soi) شمال تایلند

غذای اصلی «چیانگ مای» تایلند، یک غذای پر ادویه نودل دار است و به دو شیوه تهیه می شود. مواد تشکیل دهنده آن، نودل، مرغ، گوشت گاو (یا خوک)، با ادویه زیاد است. تندی «کاو سو» قابل تحمل است. این غذا با طبع و مذاق همه سازگار است.

غذاهای خیابانی که گیر هر کسی نمی آید

پویزون کرو (Poisson cru)، پلینزی فرانسه

اگر می شد هوایی با عطر گل و چشمه ای فیروزه ای رنگ، به یک وعده غذایی تبدیل شود، حتما به پویزون کرو تبدیل می شد: ماهی خام، سبزیجات سالاد، به همراه آبلیمو و شیر نارگیل مواد تشکیل دهنده این خوراکِ لذیذ است. این غذا بخاطر نارگیل، طعمی شیرین دارد.

غذاهای خیابانی که گیر هر کسی نمی آید

اوتاک اوتاک (Otak-Otak)، سنگاپور، مالزی و اندونزی

«اوتاک اوتاک» ترکیبی از ماهی، فلفل، تره فرنگی، پیچیده شده در برگ درخت موز است. «اوتاک» به زبان مالایی و اندونزیایی یعنی مغز، و دلیل نامگذاری آن هم شباهت ظاهری این خوراک لذیذ با مغز است. (بخاطر رنگ خاکستری سفید، نرمی و حالت پیچ و تاب آن).

غذاهای خیابانی که گیر هر کسی نمی آید

تاکویاکی (Takoyaki)، اوزاکا، ژاپن


غذایی است ژاپنی، که در آن تکه های هشت پا (تاکو) در داخل خمیر نرم آرد گندم ریخته شده، آن را در قالبی ویزه می پزند، و در آخر بصورت گرده هایی 3 تا 5 سانتیمتری در می آید. این غذا معمولا به عنوان میان وعده و عصرانه، به همراه سس غلیظ «پونز» میل می شود.

غذاهای خیابانی که گیر هر کسی نمی آید


ویدیو مرتبط :
غذاهای خیابانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بهترین غذاهای خیابانی مکزیکی


بعضی از مقاصد گردشگری فقط به خاطر غذاهای خیابانی شان شهرت جهانی دارند و مکزیک یکی از آنهاست. بنابراین اگر قرار است به این کشور سفر کنید، باید حتماً یک بار از غذاهای رستوران هتل تان چشم پوشی کنید و به خیابان های مکزیک بزنید و غذاهای آن را امتحان کنید.



صبح بخیر: بعضی از مقاصد گردشگری فقط به خاطر غذاهای خیابانی شان شهرت جهانی دارند و مکزیک یکی از آنهاست. بنابراین اگر قرار است به این کشور سفر کنید، باید حتماً یک بار از غذاهای رستوران هتل تان چشم پوشی کنید و به خیابان های مکزیک بزنید و غذاهای آن را امتحان کنید. از خوشمزگی این غذاها که بگذریم، قیمت آنها نیز بسیار مقرون به صرفه است!




غذاهای مکزیکی انواع مختلفی دارند و غذایی که در مکزیک بسیار مشهور است، آنتوجیتوس نام دارد. این کلمه خودش غذاهای مختلفی و زیادی را در برمی گیرد، ولی مشخصه اصلی همه آنها این است که خمیر ذرت دارند. در این سری از غذاهای مکزیکی، می توان به کسادیا، تاکو و توستادا اشاره کرد. در اینجا روی این موارد تأکید می کنیم.

کسادیا (Quesadillas)

این غذای محبوب چیزی جز چیپس تا شده و پر از پنیر نیست. این مدل غذا که کبابی هم هست را در خیابان های مکزیک به وفور پیدا می کنید و داخل آن را نیز خیلی پر می کنند و مدل های مختلفی از آن وجود دارد که تقریباً همه آنها خوشمزه اند. بعضی از ترکیبات محبوب آن شامل قارچ، سیر، پنیر و ... می شوند. ترکیبات گوشتی نیز طرفدار دارند. ویژگی دیگر این خوراکی ترد بودن آن است. خمیر خام را سرخ یا کباب می کنند تا به حالت دلخواه برسد.




تاکو (Tacos)

تاکو خوراکی معروفی است و بخاطر سریع آماده شدنش شهرت دارد. انواع مختلفی از آن وجود دارد که شامل انتخاب های سبزیجاتی هم می شود. بالاخره نوعی از آن را پیدا می کنید که باب ذائقه شما باشد. ساده ترین توصیفی که از آن می توانیم بکنیم ترکیب ماهی پخته، گوشت یا سبزیجات با سس سالسا و گشنیز است که همه داخل چیپس تورتیلا پیچیده شده اند.




انچیلادا (Enchiladas)

همه این غذا را دوست دارند و در خیابان های مکزیک دنبال آن می گردند. در این غذا نیز چیپس تورتیلا نقش کلیدی دارد و در این مدل غذا، چیپس را پر از مرغ یا پنیر می کنند و در سس سالسا فرو می کنند. یا آن را سرخ می کنند یا می پزند ولی در کل به عنوان غذای اصلی سرو می شود نه یک خوراکی کوچک.




توستادا (Tostadas)

اگر از چیپس های ترد خوشتان می آید، توستادا بهترین انتخاب برای شماست. این خوراکی که یا سرخ می شود یا پخته می شود را می گذارند سرد شود تا سفت گردد. وقتی خوب سرد و سفت شد، روی آن را با مواد مختلف پر می کنند و دلیل اصلی اینکه توستادا اینطور پخته می شود همین است، تا پایه سفتی برای سبزیجات روی آن درست شود. انواع مختلفی از آن وجود دارد که مواد روی آن شامل ترکیبی از پروتئین، لوبیا و کاهوی خرد شده می شود.




تمالی (Tamales)

تمالی یکی از شاهان دنیای غذاهای خیابانی مکزیکی است. انواع و اقسام آن موجود است و از گزینه های بسیار تند گرفته تا مواردی که برای شیرین پسندان مناسب است وجود دارد. تمالی شامل خمیر ذرت پر شده از گوشت یا ماهی پخته می شود. البته تمالی های مناطق مختلف متفاوت هستند. برای مثال، در اکساکا که بخاطر تمالی هایش معروف است، این خوراکی را در پوست موز می پیچند.