آشپزی


2 دقیقه پیش

این نوشیدنی بعد از افطار برایتان لازم است

حالا که ماه مبارک رمضان در فصل خیلی گرمی قرار گرفته است، نوشیدنی فوق‌العاده لیموناد ترش نعنایی را برای روزهای گرم تهیه کرده و در افطارتان میل کنید. همشهری آنلاین: حالا ...
2 دقیقه پیش

فیلم: یک ویدئوی خوشمزه از کیک آلبالو

حالا که کم کم دارد فصل آلبالو فرا می رسد، ما هم برای شما یک کیک آلبالویی خوشمزه آموزش می دهیم. شاید با نگاه به ظاهر این کیک احساس کنید که تهیه آن سخت است، اما پس از دیدن این ...

طرز تهیه قورمه سبزی هندی



قورمه گوجه فرنگی با گوشت و ماست,پخت قورمه گوجه فرنگی با گوشت و ماست

قورمه سبزی هندی ها با گوجه فرنگی، گوشت و ماست تهیه می شود


قورمه گوجه فرنگی با گوشت و ماست، یکی از غذاهای مورد علاقه هندی ها است که در آن از یک چاشنی با تندی متوسط استفاده می شود. سرو آن همراه با نان چاپاتی تازه بسیار دلچسب است.

مواد لازم برای قورمه سبزی هندی :

 گرام ماسالا  1 قاشق چایخوری
 زنجبیل تازه ریز خرد شده  1 قاشق چایخوری
سیر تازه له شده  1 قاشق چایخوری
 هل سیاه 2 عدد
پودر فلفل قرمز 1 قاشق چایخوری
زیره سیاه نصف قاشق چایخوری
پودر دارچین 1 قاشق چایخوری
ساقه دارچین 2 تکه 2.5 سانتیمتری
نمک 1 قاشق چایخوری
ماست ساده 150 میلی لیتر
گوشت کم چرب خورشتی خرد شده نیم کیلو
روغن 150 میلی لیتر
پیاز خلال شده 2 عدد
آب 600 میلی لیتر
گوجه فرنگی سفت چهار قاچ خرد شده 2 عدد
آبلیمو 2 قاشق غذاخوری


طرز تهیه قورمه گوجه فرنگی با گوشت و ماست

مواد لازم جهت تزیین قورمه سبزی هندی :

برگ گشنیز تازه خرد شده مقداری
 فلفل سبز تند خرد شده  2 عدد


طرز تهیه قورمه سبزی هندی :
گرام ماسالا، زنجبیل، سیر، هل، پودر فلفل قرمز، زیره سیاه، دارچین، نمک و ماست را در کاسه ای بزرگ به خوبی ترکیب نمایید.

گوشت را اضافه نمایید و خوب به هم بزنید.
روغن را درون یک ماهیتابه بزرگ گرم نمایید و پیاز ها را تا وقتی طلایی شوند در آن سرخ نمایید.

گوشت را اضافه نموده و حدود 5 دقیقه آن ها را سرخ نمایید. حرارت را کم نمایید، آب را اضافه نموده، درب ظرف را ببندید و بگذارید به مدت 1 ساعت بپزد و هر چند وقت یک بار آن ها را هم بزنید.

5 گوجه فرنگی و آب لیمو را افزوده و بگذارید به مدت 7 تا 10 دقیقه دیگر بپزد و به آرامی بجوشد.

قورمه گوجه فرنگی با گوشت و ماست را با گشنیز و فلفل سبز تزیین نموده و گرم سرو نمایید.

توصیه سر آشپز:
قورمه ها غذاهای آرام پزی هستند که اغلب از مغولان ریشه گرفته اند و در مواقع خاصی پخته می شوند. در یک قورمه مناسب گوشت به صورت قطعات باریک و نازک بریده می شود و معمولا کمی از آب گوشت به غذا برگردانده می شود تا غذا کمی آبدار باشد.

 

منبع : avayesalamati.com


ویدیو مرتبط :
طرز تهیه خورش قورمه سبزی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

طرز تهیه قورمه سبزی نذری



طرز تهیه قورمه سبزی,طرز پخت قورمه سبزی

 

گرچه قورمه سبزی به اندازه خورش قیمه در میان غذاهای نذری فراوانی ندارد اما به هر حال شاید بتوان آن را جزو سه غذای معمول نذری روزهای محرم به شمار آورد .معمولا بیشتر از همه غذاهای نذری کار و وقت می برد.

 

چون سبزی دارد و پاک کردن و خرد کردن و سرخ کردن سبزی، زمان و انرژی می برد. اما با این حال خیلی از عزاداران هر سال قورمه سبزی نذر امام (ع) می کنند. چرا که در مقایسه با سایر غذاهای نذری ماه محرم، طرفداران خاص خودش را دارد.


 مواد لازم برای 100 نفر:

 گوشت گوسفندی  8 كیلو گرم
لوبیا قرمز 2 كیلو گرم
پیاز   10 كیلو گرم
  لیمو عمانی 1 كیلو گرم
 سبزی قورمه 10 كیلو گرم
 برنج 15 كیلو گرم

 
طرز تهیه قورمه سبزی:
1. لوبیاها را بشویید و بگذارید بپزد .گوشت گوسفندی را هم پاك كنید و به اندازه خورشی خرد كنید. پیازها را خرد كنید و كناری بگذارید. سبزی قورمه را هم پاك كنید و بعد از شستن خرد كنید و در روغن سرخ كنید.

2. دیگی آماده كنید و گوشت را همراه با مقداری روغن در آن بریزید و تفت دهید.به گوشت در حال سرخ شدن پیاز هم اضافه كنید.

3. ریختن زردچوبه هم فراموش نكنید..سپس سبزی سرخ شده و لوبیای پخته را هم بیفزایید. حالا مقداری آب بریزید و در دیگ را بگذارید و صبر كنید تا گوشت بپزد و خورش جا بیفتد نیم ساعت قبل از پایان پخت ،بعد از اینكه از پختن گوشت مطمئن شدید ،نمك به همرااه با لیمو عمانی اضافه كنید.

4. برای اینكه خورش خوشمزه تر شود لوبیاها را به جای پختن بعد از شستن و خشك كردن ،5 تا 6 دقیقه در تابه ای بدون روغن كه از قبل گرم كرده اید تفت دهید.البه لوبیاها را باید مرتب هم بزنید تا نسوزد. مراقب باشید مقدار شنبلیله سبزی زیاد نباشدزیرا خورش تلخ می شود.

5. اگر گشنیز سبزی قورمه را زیاد بریزید خورش كمی شیرینتر میشود . بعضی ها اصولاً آن را حذف می كنند.

6. در مخلوط سبزی قورمه، با توجه به فصل،اسفناج یا برگ چغندر می ریزند. حالا كه فصل زمشتان است از اسفناج استفاده نمایید اسفناج به خورش لعاب می دهد.

7. به هر كیو گرم شسبزی 5 تا 6 شاخه پیازچه هم بیفزایید . پیازچه طعم خورش را خوشمزه می كند. سبزی خورش قورمه را خیلی سرخ نكنید زیرا تلخ می شود.

8. برای پخت قورمه سبزی در حجم زیاد معمولاً لوبیا را از قبل نمی پزند آن را از شب قبل خیس كرده و همزمان با سبزی به گوشت اضافه می كنند ولی در این صورت دیگر نمی شود لوبیارا تفت داد.

9. اگر علاوه بر لیمو عمانی درسته از پودر لیمو عمانی هم اضافه كنید خورش خوش طعم تر می شود. بعضی ها علاوه بر لیمو عمانی آبلیمو ترش یا آبغوره  هم می ریزند.

ارزش غذایی
سبزی قورمه، شنبلیله و تره و جعفری است. این سبزی ها هم خورش را خوشمزه می کند، هم خواص زیادی دارند؛ تره قورمه سبزی، برای عفونت های بدن خوب است، مخصوصا در ماه محرم که چند سالی است با فصل زمستان مقارن شده و خیلی از مردم سرما خورده هستند.

وجود شنبلیله هم این خورشت را برای افراد دیابتی مناسب می کند. این سبزی در گذشته، داروی مرض قند بوده است. لوبیایی که در خورشت قورمه سبزی می ریزند، پروتئین و فیبر دارد و این غذا را برای ایام عزاداری که انرژی و توان زیادی نیاز است، مناسب کرده.

منبع : mohamadalizargar.mihanblog.com