آشپزی


2 دقیقه پیش

این نوشیدنی بعد از افطار برایتان لازم است

حالا که ماه مبارک رمضان در فصل خیلی گرمی قرار گرفته است، نوشیدنی فوق‌العاده لیموناد ترش نعنایی را برای روزهای گرم تهیه کرده و در افطارتان میل کنید. همشهری آنلاین: حالا ...
2 دقیقه پیش

فیلم: یک ویدئوی خوشمزه از کیک آلبالو

حالا که کم کم دارد فصل آلبالو فرا می رسد، ما هم برای شما یک کیک آلبالویی خوشمزه آموزش می دهیم. شاید با نگاه به ظاهر این کیک احساس کنید که تهیه آن سخت است، اما پس از دیدن این ...

طرز تهیه خامه فرم گرفته


در تهیه خامه مورد مصرف برای كار شیرینی‌پزی باید دقت داشت تا خامه از چربی مناسب برخوردار باشد...



 صبح بخیر:  از مباحث بسیار مهمی كه بیشتر عزیزان علاقه‌مند به هنر شیرینی‌پزی را دچار مشكل می‌كند، بحث زدن و فرم‌دهی خامه است؛ به طوری‌كه بتوان به راحتی از آن برای تزیین كیك استفاده كرد. همان‌طور كه قبلا گفته شد، بسیاری از كیك‌ها هستند كه به تنهایی طعم و مزه مناسبی ندارند و باید با رویه‌های متفاوت به آن طعم و مزه داد.  خامه كه یكی از پرطرفدارترین رویه‌ها برای كیك محسوب می‌شود، می‌تواند آن طعم و مزه متفاوتی را كه انتظار می‌رود به هر كیكی بدهد اما فرم‌دهی صحیح آن به سلسله نكاتی بستگی دارد كه با مطالعه دقیق موارد زیر به یك نتیجه مطلوب و رضایت‌بخش دست می​یابید.



1. در تهیه خامه مورد مصرف برای كار شیرینی‌پزی باید دقت داشت تا خامه از چربی مناسب برخوردار باشد. به طور معمول پیشنهاد می‌شود از خامه‌ای استفاده شود كه بالای 35درصد چربی داشته باشد، شاید عده‌ای از شما عزیزان برای دستیابی به این مهم با مشكل مواجه شوید، بنابراین توصیه می‌شود از خامه پرچرب موجود در بازار و خامه تازه صبحانه به نسبت مساوی استفاده كنید.

2. خامه درون فریزر باید به انجماد كامل برسد و سپس استفاده شود (چنانچه در بعضی موارد فرصت كافی در اختیار ندارید، حداقل 20 دقیقه خامه را درون فریزر قرار داده سپس از فریزر خارج كرده با دور تند همزن‌برقی بزنید تا فرم بگیرد در بعضی موارد نیز چنانچه خامه به سرمای كافی نرسیده باشد ظرف محتوای خامه را روی یخ قرار داده و با همزن برقی بزنید.

3. بعد از تهیه خامه و تركیب آن دو با هم دقت داشته باشید كه هنگام شیرین‌كردن خامه در مرحله اولیه از سرمای لازم برخوردار باشد، یعنی در فصل تابستان بعد از خرید خامه چند ساعتی آن را در یخچال قرار دهید تا خامه سرد و غلیظ شود. همان‌طور كه در فصل زمستان نیاز است تا خامه حدود 20 دقیقه در دمای محیط قرار گیرد و سپس شیرین شود.

4. خامه شیرین‌شده را بعد از انجماد كامل از فریزر خارج كنید. در مواقعی كه فرصت كافی در اختیار دارید خامه را درون یخچال قرار دهید تا درحین خارج شدن از انجماد، خنك باقی بماند. در غیر این صورت می‌توانید آن را در محیط آشپزخانه قرار دهید تا ذوب شود. چنانچه خامه در این مرحله به موقع زده شود به راحتی فرم می‌گیرد. یعنی این كار باید زمانی انجام شود كه مفتول‌های همزن به راحتی داخل خامه بچرخد.

5. باید شكر مورد استفاده برای شیرین‌كردن خامه از نوع ریز انتخاب شود تا به‌راحتی بتوان آن را در خامه حل كرد (برای شیرین‌كردن خامه می‌توان از پودر شكر نیز استفاده كرد ولی استفاده از شكر اولویت دارد).

6. اگر در حین زدن خامه، ذرات یخ را درون آن به صورت دانه‌های ریز دیدید یا در صورت سرد بودن بیش از حد جداره ظرف، كافی است همزن را خاموش كرده و حدود 2 تا 3 دقیقه به خامه استراحت دهید. مجددا با دور كند همزن تا زمانی كه خامه صاف و یكدست شود به زدن ادامه دهید، سپس دور همزن را تند كرده تا خطوط ایجاد شده در خامه كاملا  حفظ شود یا وقتی از خامه با قاشق برمی‌دارید و روی كیك قرار می‌دهید به همان شكل باقی‌مانده و پخش نشود.

7. دقت داشته باشید به ازای هر یك كیلوگرم خامه 250 تا 300 گرم شكر نیاز است. از افزودن شكر بیش از حد جدا خودداری كنید.

 8. در برخی موارد پس از یخ‌زدایی خامه بیش از حد رقیق می‌شود. در این مرحله اگر به سرد بودن خامه اطمینان دارید آن را در كاسه همزن بزنید و با دور تند به آن فرم دهید. در غیر این صورت دوباره  آن را در فریزر قرار دهید تا سرد شود.

9. بعد از تركیب خامه و افزودن شكر به آن كافی است با یك قاشق فلزی در حد مخلوط‌شدن، مواد را هم بزنید یا در بیشتر موارد توصیه می‌شود خامه حدود یك دقیقه در دمای آشپزخانه قرار گیرد تا شكر به تدریج حل شود. لازم است در طول این مدت مواد یكی، دو بار هم بخورد.

10. همچنین برای دستیابی به نتیجه بهتر كافی است خامه را در مقادیر كم در كاسه همزن بریزید تا سریع‌تر فرم بگیرد. از زدن خامه به صورت یكجا در مقادیر زیاد پرهیز كنید.

11. خامه شیرین‌شده را در ظروف دردار به مقدار متناسب با هربار مصرف بریزید و در فریزر قرار دهید.

 12. دقت داشته باشید خامه فرم گرفته اضافی را می‌توان دوباره  درون فریزر نگهداری كرد. البته به شرط آنكه از سلامت آن مطمئن باشید.



ویدیو مرتبط :
طرز تهیه خامه فرم گرفته از پودر خامه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

طرز تهیه خامه فرم‌گرفته


خامه فرم‌گرفته را در بسیاری از دسرها و شیرینی ها استفاده می کنند. همچنین از آن برای سرو بستنی یا میوه های تازه نیز استفاده می شود. اما روش تهیه کردن این خامه را همه نمی دانند و گاهی مجبور هستند آن را آماده از بیرون خریداری کنند.

 
 

 
صبح بخیر : خامه فرم‌گرفته را در بسیاری از دسرها و شیرینی ها استفاده می کنند. همچنین از آن برای سرو بستنی یا میوه های تازه نیز استفاده می شود. اما روش تهیه کردن این خامه را همه نمی دانند و گاهی مجبور هستند آن را آماده از بیرون خریداری کنند.

اما ما به شما آموزش می دهیم چطور در عرض 10 دقیقه  یک خامه فرم‌گرفته عالی درست کنید.

مواد لازم

•    دو پیمانه خامه پرچرب

•    4 قاشق غذاخوری پودر قند

وسایل مورد نیاز


•    کاسه همزن فلزی و بزرگ (در یخچال قرار دهید تا سرد شود)

•    همزن دستی سیمی (در یخچال قرار دهید تا سرد شود)



طرز تهیه

1.    همزن و کاسه همزن را دست‌کم 20 دقیقه در یخچال قرار دهید تا سرد شوند. سپس خامه را درون آن بریزید و با همزن دستی هم بزنید. این کار را به طور مداوم و چندین دقیقه ادامه دهید. تا زمانی هم بزنید که خامه غلیظ شود. در این مرحله، پودر قند را اضافه کنید  و چندین دقیقه دیگر هم بزنید تا مزه‌دار شوند. خامه را مزه کنید اگر شیرینی آن کافی نبود، دوباره شکر اضافه کنید.  

2.    باید هم زدن را با سرعت بالا و به طور مداوم انجام دهید و هر زمان که دستتان خسته شد، این کار را با دست دیگر ادامه دهید تا به مرحله ای برسد که وقتی کاسه را برمی گردانید خامه نریزد. اگر در غیر این صورت بود، همچنان به هم زدن ادامه دهید.

3.    البته توجه داشته باشید که زیاد هم زدن به معنای خوب بودن نیست. اگر زیاد هم بزنید ممکن است کره آن گرفته شود.

4.    کل مراحل هم زدن شما باید حدود 5 تا 10 دقیقه طول بکشد.