آشپزی


2 دقیقه پیش

این نوشیدنی بعد از افطار برایتان لازم است

حالا که ماه مبارک رمضان در فصل خیلی گرمی قرار گرفته است، نوشیدنی فوق‌العاده لیموناد ترش نعنایی را برای روزهای گرم تهیه کرده و در افطارتان میل کنید. همشهری آنلاین: حالا ...
2 دقیقه پیش

فیلم: یک ویدئوی خوشمزه از کیک آلبالو

حالا که کم کم دارد فصل آلبالو فرا می رسد، ما هم برای شما یک کیک آلبالویی خوشمزه آموزش می دهیم. شاید با نگاه به ظاهر این کیک احساس کنید که تهیه آن سخت است، اما پس از دیدن این ...

طرز تهیه جوانه



طرز تهیه انواع جوانه , تهیه جوانه گندم
برای تهیه جوانه از دانه غلات و جبوبات مثل گندم ،یونجه ، شبدر ، عدس ، ماش ، لوبیا سفید ، نخود و … حتی دانه هایی مثل باقلا هم میتوان استفاده کرد . جوانه ها را بیشتربه سالاد اضافه میکنند اما با خشک کردن و پودر کردن جوانه میتوان آنرا به انواع سوپها و آش نیز افزود.

برای تهیه جوانه دانه مورد نظر را پس از پاک کردن و شستن در ظرف آبی خیس کرده و در جای خنک ولی نور زیاد گذاشته تا زمانی که جوانه سر از پوسته دانه بیرون بزند دقت داشته باشید لزومی ندارد که دانه هادر معرض نور مستقیم باشد کافیست ظرف مورد نظر رادر آشپزخانه نزدیک به پنجره قرار دهید .

بعد از یک الی دو روز بسته به نوع دانه جوانه شروع به رشد میکند و پوسته دانه را شکافته و سر جوانه از پوسته بیرون میزند . پس از این مرحله آب روی دانه ها را دور بریزید و دانه ها را در دستمال تمیزی بریزید ودرون ظرفی قرار دهید در این زمان چون دانه مرطوب هستند نیاز به اضافه کردن آب نیست ولی روزی دو بار به جوانه ها سرکشی کنید و لبه دستمال را کنار بزنید و با تکان دادن دستمال سعی کنید دانه ها را زیر و رو کرده و با اسپری کردن آب بر روی آن رطوبت لازم را به جوانه ها بدهید به این نکته توجه داشته باشید که در زیر جوانه آب جمع نشود چون این امر بخصوص در فصل تابستان که هوا گرم است موجب خراب شدن دانه ها میشود

اگر مراقبت های لازم را انجام دهید ظرف ۳ الی ۵ روز با توجه به نوع دانه جوانه ها آماده میگردد بعد از اینکه جوانه آماده شد در یک ظرف در بسته در یخچال نگهداری کنید و هر زمان سالاد تهیه میکنید مقداری از آنرا به سالاد اضافه و نوش جان کنید ویا جوانه انواع حبوبات را تهیه و پس از خشک کردن آسیاب کنید واز آن سوپ جوانه تهیه کنید که فوق العاده پر خاصیت میباشد .

قند مالتوز تنها قندی است که در جوانه ها یافت میشود .

منبع : m0ri.com


ویدیو مرتبط :
‫فیلم آموزشی طرز تهیه املت قارچ و جوانه سبزیجات‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

طرز تهیه پلوی جوانه ماش



طرز تهیه پلوی جوانه ماش, طرز تهیه جوانه ماش


مواد لازم : برای ۲ الی ۳ نفر

 برنج  ۲ پیمانه
 قیمه سینه مرغ  ۲ پیمانه
 جوانه ماش  ۴ پیمانه
 پیاز سزخ شده  ۳ الی ۴ قاشق غذا خوری
 آب ۵/۳ پیمانه
روغن زیتون ۲ قاشق غذا خوری
نمك قدری
زعفران دم كرده به مقدار لازم
دارچین ۱ قطعه
برگ بو ۲ عدد
زنجبیل یک قطعه


طرز تهیه :
قبلاً طرز تهیه جوانه ماش را برایتان نوشته بودم به همان روش جوانه را آماده كنید و یا به صورت آماده از بازار تهیه کنید.
 برنج را شسته ویك ساعت قبل از پخت آب و نمك رویش بریزید تا خیس بخورد . گوشت قیمه سینه مرغ را با دارچین و زنجبیل و برگ بو و یك عدد پیاز رنده شده و نمك و زردچوبه با كمی روغن تفت دهید و بعد رویش آب بریزید و بگذارید بپزد این گوشت ظرف نیم ساعت پخته میشودوصبر كنید تا آب آن هم كاملاً تبخیر شود تا گوشت خوشمزه شود بعد از پخت برگ بو و دارچین و زنجبیل را دور بیندازید .
 برنج را با آب و روغن زیتون و زعفران در پلو پز بریزید و بعد از اینكه آبش جمع شد .برنج را در سینی بریزید و كف پلوپز را اگر دوست داشتید كمی روغن بریزید و نان و یا سیب زمینی بچینید سپس از برنج یك كفگیر در قابلمه پلوپز ریخته و روی آن یك لایه جوانه ماش و بعد یك لایه گوشت بریزید ودوباره همین كار را تكرا كنید تا تمامی مواد را در فابلمه بریزید و بعد پلوپز را مجدداً به برق زده و فرصت دهید پلو دم بكشدوقتی دم كشید در هنگام كشیدن پلو لا به لای آنرا پیاز سرخ شده بریزید .

تغییرات شیمیایی كه در دانه ها در حین جوانه زدن رخ می دهد باعث می شود املاح و ویتامین های آن افزایش یابد.
به طور كلی در فرایند جوانه زدن ویتامین ها، املاح  و پروتئین به مقدار زیادی افزایش می یابد ولی كالری و كربوهیدرات كاهش می یابد. برای درك بهتر این موضوع جوانه ماش را مورد آزمایش قرار داده اند و نتیجه بدست آمده را كه مقایسه ای  بین دانه و جوانه ماش است، به شرح زیر بیان كرده اند.

در حالت جوانه زده

 

15 درصد كاهش

انرژی یا كالری

15 درصد كاهش

كربوهیدرات

30 درصد افزایش

پروتئین قابل دسترس

34 درصد افزایش

كلسیم

80 درصد افزایش

پتاسیم

690 درصد افزایش

سدیم

40 درصد افزایش

آهن

56 درصد افزایش

فسفر

285 درصد افزایش

ویتامینA

515 درصد افزایش

ریبوفلاوین یا ویتامینB2

256 درصد افزایش

نیاسین یا ویتامینB3

به مقدار زیاد افزایش

ویتامینC

 

منبع : ashpazierangin.net

طرز تهیه جوانه