آشپزی


2 دقیقه پیش

این نوشیدنی بعد از افطار برایتان لازم است

حالا که ماه مبارک رمضان در فصل خیلی گرمی قرار گرفته است، نوشیدنی فوق‌العاده لیموناد ترش نعنایی را برای روزهای گرم تهیه کرده و در افطارتان میل کنید. همشهری آنلاین: حالا ...
2 دقیقه پیش

فیلم: یک ویدئوی خوشمزه از کیک آلبالو

حالا که کم کم دارد فصل آلبالو فرا می رسد، ما هم برای شما یک کیک آلبالویی خوشمزه آموزش می دهیم. شاید با نگاه به ظاهر این کیک احساس کنید که تهیه آن سخت است، اما پس از دیدن این ...

طرز تهیه تتالی (ته تالی)



تتالی,ته تالیغذاهای محلی اراک - طرز تهیه تتالی (تتالی)


تتالی(ته تالی) جز غذاهای محلی اراک محسوب می شود .

آماده سازی : 20 دقیقه
زمان پخت : 30 دقیقه

مواد لازم جهت تهیه تتالی(ته تالی) برای 4 نفر :

 گوشت چرخ کرده  500 گرم
 سیب زمینی متوسط  4 عدد
 پیاز بزرگ  3 عدد
 گوجه فرنگی  6 عدد
 فلفل دلمه بزرگ  1 عدد


طرز تهیه تتالی(ته تالی) :

چاشنی های غذا:
غوره، لواشک، فلفل سیاه، زردچوبه، نمک، رب گوجه فرنگی هر کدام به میزان دلخواه

نصف قاشق غذاخوری ،به اندازه ای که کف تابه چرب شود روغن را در تابه میریزیم. 2 عدد از پیازها را نگینی خورد می کنیم و درتابه میریزیم. یکی از پیازها را در گوشت چرخکرده رنده میکنیم و خوب ورز میدهیم وکمی نمک، فلفل سیاه و زرد چوبه به گوشت اضافه میکنیم. به اندازه کمتر از کف دست از گوشت چرخ کرده برمیداریم و به شکل گرد درمی آوریم و روی پیاز در تابه میچینیم. سیب زمینی ها را پوست کنده و بصورت گرد ،گرد میبریم و روی گوشت ها می چینیم ،همینطورگوجه فرنگی ها و فلفل را گرد میکنیم و روی سیب زمینی می چینیم. سپس مواد چاشنی غذا را اضافه می کنیم. در آخر هم رب گوجه را در یک لیوان آب حل میکنیم و روی غذا میریزیم.

 

طرز تهیه ته تالی, پخت تتالیاشپزی سنتی - تتالی یا ته تالی


درب تابه را می گذاریم و شعله گاز را کم می کنیم تا به آرامی بپزد ، این غذا با نان سرو می شود .
از خوردن غذای محلی اراکی لذت ببرید.

منبع : beryooni.com


ویدیو مرتبط :
طرز تهیه ته چین مرغ

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

طرز تهیه ته چین مرغ



  ته چین مرغ

مواد لازم :

 

برنج یك كیلو گرم
مرغ متوسط یك عدد
ماست 750 گرم (معادل یك لیوان)
روغن مایع 350 گرم
زرده تخم ‌مرغ چهار عدد
زعفران ساییده دو قاشق چایخوری
نمك و ادویه به مقدار مورد نیاز
قارچ خرد شده به مقدار دلخواه

 

طرز تهیه :

گوشت مرغ را با مقداری آب و نمك و ادویه بپزید. هنگامی كه مرغ پخت و حدود یك استكان آب آن باقی ماند, آب مرغ را جدا كنید و پش از درآوردن استخوانهای آن, مرغ را به قطعات كوچكتر تقسیم كنید. زعفران را در مقدار كمی آب گرم حل كنید و آن را با دو زرده تخم مرغ, تمام ماست و مقدار كمی نمك و فلفل مخلوط كنید و مرغ پخته شده را حداقل به مدت سه تا چهار ساعت در مخلوط ماست داخل یخچال بگذارید.قارچ ها را با آب لیمو و روغن سرخ كنید و كنار بگذارید .برنجی را كه از قبل خیس كرده‌اید بجوشانید و آبكش كنید.

 

دو عدد زرده تخم مرغ, 150 گرم روغن و نصف مخلوط ماستی را كه مرغ را در آن خوابانده بودید با دو تا سه كفگیر برنج مخلوط كنید و در ته دیگ یا قابلمه بریزید و با ته قاشق آن را صاف كنید. مقداری مرغ به صورت یك لایه نازك روی ته دیگ بچینید و روی آن نیمی از پلو را بریزید. بقیه مرغ را روی برنج بچینید و بقیه برنج را نیز روی مرغ بریزید و سطح مرغ را با برنج بپوشانید.آب مرغ را با یك قاشق چایخوری زعفران مخلوط كنید و روی برنج بریزید.

 

سطح برنج را با كفگیر كمی فشار دهید تا برنج كمی فشرده شود.باقیمانده مخلوط ماست را روی برنج بریزید و سه تا چهار قاشق غذا خوری روغن را ذوب كنید و روی برنج بریزید و آن را دم كنید. بعد از یك و نیم ساعت ته چین آماده است. پس از دم كشیدن, به سرعت قابلمه را در دیس وارونه كنید تا ته چین به شكل قالبی خارج شود.


منبع:ashpazirani.wordpress.com