آشپزی


2 دقیقه پیش

این نوشیدنی بعد از افطار برایتان لازم است

حالا که ماه مبارک رمضان در فصل خیلی گرمی قرار گرفته است، نوشیدنی فوق‌العاده لیموناد ترش نعنایی را برای روزهای گرم تهیه کرده و در افطارتان میل کنید. همشهری آنلاین: حالا ...
2 دقیقه پیش

فیلم: یک ویدئوی خوشمزه از کیک آلبالو

حالا که کم کم دارد فصل آلبالو فرا می رسد، ما هم برای شما یک کیک آلبالویی خوشمزه آموزش می دهیم. شاید با نگاه به ظاهر این کیک احساس کنید که تهیه آن سخت است، اما پس از دیدن این ...

شیرینی های مخصوص شب کریسمس - سری دوم



سوئد: ویفرهای زنجبیلی

 

شیرینی های مخصوص کریسمس, طرز تهیه شیرینی های مخصوص کریسمس

 

این شیرینی بیشتر به بیسکوئیت شبیه است. این شیرینی کلاسیک سوئدی بسیار پرادویه، نرم و باریک است. در طول تعطیلات سال نو از این شیرینی برای تزئین درخت کریسمس نیز استفاده می شود و آن را در شکل های مختلف همچون قلب یا حیوانات درست می کنند.  البته این شیرینی مراسمی هم دارد و آن اینکه باید آن را کف دست خود بگذارید، آرزو کنید و سپس به وسط کوکی ضربه بزنید. اگر کوکی به سه تکه تقسیم شد یعنی شما به آرزوی خود خواهید رسید.

تعداد: 60 عدد
زمان پخت: 20 دقیقه

مواد لازم :

آرد کامل 1 و 3/4 پیمانه
 پودر زنجبیل یک قاشق غذاخوری
 پودر دارچین یک قاشق چایخوری
 بکینگ پودر نصف قاشق چایخوری
جوش شیرین نصف قاشق چایخوری
نمک نصف قاشق چایخوری
پودر میخک ¼ قاشق چایخوری
کره آب شده 6 قاشق غذاخوری
شکر قهوه ای 3/4  پیمانه
شربت 1/3 پیمانه
تخم‌ مرغ بزرگ یک عدد
وانیل یک قاشق چایخوری
شکر برای تزیین (به مقدار لازم)


طرز تهیه :
1. در یک کاسه متوسط آرد، پودر زنجبیل، پودر دارچین، بیکینگ پودر، جوش‌شیرین، نمک و پودر میخک را با یکدیگر مخلوط کنید.

2. شکر و کره را با یکدیگر مخلوط کنید تا حالت خامه ای پیدا کند. شربت قند، زرده تخم مرغ و وانیل را به آنها اضافه کنید. سپس  به تدریج مواد خشک را به آنها اضافه کنید و با سرعت پایین همزن برقی، هم بزنید تا حالت خمیری پیدا کنند. با کاردک مواد را هم بزنید تا کاملا خمیری شکل شوند.

3. خمیر را با وردنه تا حد امکان نازک کنید و سپس روی آن پلاستیک بکشید و به مدت 30 دقیقه در یخچال قرار دهید.

4. فر را با دمای 325 درجه فارنهایت گرم کنید. یک لایه کاغذ روغنی کف سینی فر قرار دهید و کنار بگذارید. خمیر را از یخچال خارج کنید و با قالب گرد آنها را برش دهید و با فاصله داخل سینی فر بچینید.

5. شیرینی ها را 11 تا 12 دقیقه در فر بگذارید تا برشته شوند. آنها را از فر خارج کنید. روی آنها شکر بریزید و سرو کنید.

 

*******


اسکاتلند: نان کره ای نمکی

 

شیرینی های مخصوص کریسمس, طرز تهیه شیرینی های مخصوص کریسمس


نان کره ای یا به زبان انگلیسی محاوره ای «شورتیز»، در جزایر بریتانیا همیشه در مراسم خاصی همچون کریسمس تهیه و سرو می شود.  کلید تهیه این کلوچه های ترد و خوشمزه کره ای این است که خمیر را به خوبی ورز دهید و دست و ظرفی که با آن خمیر را درست می کنید، باید سرد باشد.

تعداد: 8 عدد
زمان پخت و پخت: 50 دقیقه

مواد لازم :

  آرد کامل 1 و 1/4  پیمانه
 نمک  یک قاشق چایخوری
 شکر  ¼ پیمانه
 کره آب شده یک قالب


طرز تهیه :
1. فر را با دمای 325 درجه فارنهایت گرم کنید. کف سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید. در یک کاسه بزرگ، آرد، نمک و ¼ پیمانه شکر را با هم مخلوط کنید. با استفاده از انگشتان خود شکر را اضافه کنید تا مایه حالت ماسه ای به خود بگیرد. سپس آن را به قدری ورز دهید که خمیر یکدستی حاصل شود.

2. خمیر را روی سینی فر پهن کنید و از کناره ها کمی خالی بگذارید. سطح خمیر را با چنگال سوراخ کنید تا پف نکند. روی آن شکر بپاشید و به مدت 30 دقیقه در فر بگذارید تا کیک کاملا طلایی شود.

3. هنگامی که نان کره ای هنوز گرم است آن را با چاقوی تیزی برش دهید و همان طور گرم سرو کنید.

 

******


آلمان:  Pfeffernusse

 

شیرینی های مخصوص کریسمس, طرز تهیه شیرینی های مخصوص کریسمس


Pfeffernusse  در لغت به معنای «آجیل فلفلی» است. افسانه هایی در مورد این شیرینی وجود دارند که می گویند، سنت نیکولاس این نان های زنجبیلی را با فلفل سیاه تهیه می کرده و روی آنها پودر قند می پاشیده و در پنجم دسامبر آنها را در چکمه های کودکان قرار می داده است. به همین دلیل، این نان ها به شیرینی رایج و محبوب شب های عید آلمانی ها تبدیل شد.

زمان پخت: یک ساعت و 30 دقیقه

مواد لازم :

 شکر دو پیمانه
 تخم مرغ درشت 4 عدد
 آرد کامل  3.5 پیمانه
 پوست پرتقال رنده شده دو قاشق غذاخوری
پودر دارچین یک قاشق چایخوری
ادویه یک قاشق چایخوری
بکینگ پودر یک قاشق چایخوری
آب لیموترش یک قاشق چایخوری
پودر میخک نصف قاشق چایخوری


طرز تهیه :
1. در یک کاسه بزرگ، شکر و تخم‌‎مرغ را با همزن برقی هم بزنید تا پف کند. سرعت همزن را کم کنید و آرد را کم‌کم اضافه کنید. سپس پوست پرتقال، دارچین، ادویه، بیکینگ پودر، آبلیمو و میخک را اضافه کنید و خوب هم بزنید.

2. به دست های خود آرد بزنید و خمیر را به 4 توپ تقسیم کنید. توپ ها را ضافه کنید و آنها را در کیسه پلاستیکی به مدت 1 ساعت در فریزر قرار دهید.

3. فر را با دمای 400 درجه فارنهایت گرم کنید. سینی فر را با روغن چرب کنید و کنار بگذارید.

4. روی سطح صاف و آردپاشی شده، خمیر را باز کنید و آنها رابه شکل مربع برش دهید. آنها را با فاصله 2 سانتی متری از هم داخل سینی فر بچینید و به مدت 8 تا 10 دقیقه در فر قرار دهید تا طلایی شوند.

******


اوکراین و چیپس‌ عسلی

 

شیرینی های مخصوص کریسمس, طرز تهیه شیرینی های مخصوص کریسمس


شیرینی مخصوص اوکراین شیرینی های ترد و باریک عسلی است که در شکل های دایره، ستاره یا هلال ماه تهیه می شوند. آنهایی که سنتی تر هستند، این شیرینی را از شاخه های پایین درخت کریسمس آویزان می کنند.

تعداد: 28 عدد

مواد لازم :

 کره 2 قاشق غذاخوری
 شکر قهوه‌ ای دو قاشق غذاخوری
عسل 1.5 قاشق غذاخوری
آرد کامل دو قاشق غذاخوری
نمک کمی


طرز تهیه :
1. فر را با دمای 375 درجه فارنهایت گرم کنید. یک لایه کاغذ روغنی کف سینی فر قرار دهید و کنار بگذارید.

2. در یک قابلمه کوچک، کره را آب کنید، شکر و عسل را ضافه کنید و هم بزنید تا آنها نیز آب شوند. سپس آنها را داخل کاسه بریزید. آرد و نمک را اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست شوند.

3. با سرعت زیاد، نصف قاشق چایخوری از مایه به دست آمده را روی کاغذ روغنی داخل سینی فر بریزید و حداقل 8 سانتی‌متر از هم فاصله داشته باشند. آنها را تا زمانی در فر حرارت دهید که طلایی شوند. حدود 6 دقیقه کافی است. سینی را از فر خارج کنید و کنار بگذارید تا خنک شوند. سپس به آرامی شیرینی ها را از کاغذ جدا کنید.

 

منبع : bartarinha.ir


ویدیو مرتبط :
دپازیتور مخصوص شیرینی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شیرینی های مخصوص شب کریسمس



کریسمَس یا نوئل جشنی است در آیین مسیحیت که به منظور گرامی‌داشت زادروز مسیح برگزار می‌شود. بسیاری از اعضای کلیسای کاتولیک روم و پیروان آیین پروتستان، کریسمس را در روز ۲۵ دسامبر جشن گرفته و بسیاری آنرا در شامگاه ۲۴ دسامبر نیز برگزار می‌کنند. اعضای بیشتر کلیساهای ارتودوکس در سراسر دنیا نیز روز بیست و پنجم دسامبر را به عنوان میلاد مسیح جشن می‌گیرند.

برخی از مسیحیان ارتودوکس در روسیه، اوکراین، سرزمین مقدس (ناحیه تاریخی فلسطین) و دیگر مکانها، به سبب پیروی از گاهشماری یولیانی، جشن کریسمس را در روز ۷ ژانویه برپا می‌دارند. اعضای کلیسای ارامنه طبق سنت منحصر به فردی، روز میلاد و همچنین روز غسل تعمید مسیح را همزمان در روز ششم ژانویه جشن می‌گیرند.

همانند نوروز ما، این شب غذا و شیرینی های مخصوص خود را دارد که در کشورهای مختلف دنیا با هم فرق دارند. ما در این مطلب، شیرینی های رایج در شب های کریسمس در برخی کشورهای دنیا را انتخاب کرده ایم.

 

آشنایی با شیرینی های مخصوص کریسمس,پخت شیرینی های کریسمس


اتریش: کوکی لینزر
کوکی‌ Linzer، محبوب ترین شیرینی شب عید کشور اتریش و ایالت متحده آمریکا است. این شیرینی را می توان به شکل و اندازه های مختلف برای انواع مراسم ها تهیه کرد. اما فرمت ثابت آن در هر شکل و اندازه، دو لایه کیک است که همچون ساندویچ روی هم قرار گرفته اند و یک لایه مربا یا مارمالاد وسط آنها را پر کرده است.

تعداد: 48 عدد کوکی 
زمان پخت: 20 دقیقه 

مواد لازم :

 گردو 227 گرم
 نشاسته ذرت  نصف پیمانه
 کره آب شده  1.5 پیمانه
 شکر قنادی 1 و 1/3 پیمانه
وانیل دو قاشق چایخوری
نمک ¾ قاشق چایخوری
تخم مرغ درشت یک عدد
آرد کامل 2 و 3/4  پیمانه
مربای آلبالو یا تمشک ¾ پیمانه


طرز تهیه :
1. گردو و نشاسته ذرت را در غذاساز بریزید هم بزنید تا گردوها کاملا پوره و آسیاب شوند.

2. در یک کاسه بزرگ، کره و یک پیمانه شکر قنادی را با هم‌زن برقی و سرعت پایین مخلوط کنید. سپس سرعت همزن را زیاد کنید و دو دقیقه دیگر هم بزنید تا پف کند. وانیل، نمک و تخم‌مرغ را اضافه کنید و با سرعت متوسط هم‌زن هم بزنید. دوباره سرعت دستگاه را کم کنید و به تدریج و مرحله به مرحله مخلوط آرد و گردو را اضافه کنید.

3. خمیر را به 4 قسمت تقسیم کنید. آنها را گلوله کنید و سپس فشار دهید تا به دایره مسطح تبدیل شوند. آنها را داخل کیسه پلاستیکی بگذارید و به مدت 4 تا 5 ساعت در یخچال قرار دهید تا سفت شوند.

4. فر را با دمای 325 درجه فارنهایت گرم کنید. یکی از خمیرها را از یخچال خارج کنید و 10 تا 15 دقیقه در دمای اتاق بگذارید. سپس روی سطح صاف، آرد بپاشید و با وردنه، خمیر را باز کنید تا نازک شود. با قالب های فلزی به اشکال دلخواه آنها را برش دهید و هر تعداد کوکی که می توانید از آن تهیه کنید. همین کار را با باقی مانده خمیر تکرار کنید.

5. کف سینی فر را با روغن چرب کنید و کوکی ها را با فاصله داخل آن بچینید. آنها را به مدت 17 تا 20 دقیقه در فر بپزید تا لبه های آنها طلایی شوند. سپس کوکی ها را از فر خارج کنید و کنار بگذارید تا خنک شوند.

6. پس از پخته و خنک شدن همه کوکی ها، 1/3 پیمانه پودر قند باقی مانده را روی آنها الک کنید.

7. در یک کاسه کوچک، مربا را با چنگال هم بزنید تا نرم شود. سپس روی نیمی از کوکی ها بمالید. روی آنها یک لایه کوکی دیگر که پودر قند دارد بگذارید. این شیرینی خوشمزه آماده سرو است.

8. باید بدانید این شیرینی را می توان به مدت 1 هفته در دمای اتاق و دو ماه در فریزر نگهداری کرد.

 

*********

 

آشنایی با شیرینی های مخصوص کریسمس,پخت شیرینی های کریسمس


بلژیک:  Speculaas
شیرینی رایج کشورهای بلژیک و هلند، ادویه‌دار، ترد و باریک است و روی آنها انواع تصاویر سنتی مخصوص کریسمس حکاکی می شود. Speculaas در اصل برای کشور بلژیک است و برای کودکان تهیه می شود تا در ششم دسامبر هر سال مراسم سنت نیکولاس را جشن بگیرند.

تعداد: 32 عدد کوکی 
زمان پخت: 65 دقیقه 

مواد لازم :

آرد کامل 3.5 پیمانه
 جوش شیرین نصف قاشق چایخوری
 نمک نصف قاشق چایخوری
 پودر دارچین 1.5 قاشق چایخوری
پودر زنجبیل یک قاشق چایخوری
پودر جوزهندی 1/4 قاشق چایخوری
پودر هل 3/4 قاشق چایخوری
 پوست رنده شده جوزهندی 1/4 قاشق چایخوری
پودر فلفل سفید 1/4 قاشق چایخوری
پودر میخک نوک انگشت
کره آب شده 170 گرم
شکر قهوه ای یک پیمانه
آب 1/3 پیمانه


طرز تهیه :
1. در یک کاسه بزرگ، آرد، جوش‌شیرین، نمک، دارچین، زنجبیل، جوزهندی، هل، پوست جوزهندی، فلفل سفید و میخک را با یکدیگر مخلوط کنید.

2. شکر قهوه ای و کره را با یکدیگر هم بزنید تا حالت خامه ای پیدا کنند. نیمی از مخلوط آرد را به آنها اضافه کنید و خوب هم بزنید. سپس آب و باقی مانده مخلوط آرد را اضافه کنید. خمیر به دست آمده را به سه قسمت تقسیم کنید و سطح آنها را صاف کنید، داخل پلاستیک بگذارید و به مدت یک ساعت در یخچال قرار دهید.

3. روی سطح صافی پودر قند بپاشید. خمیر را با وردنه باز کنید. قالب مورد نظر را روی خمیر قرار دهید و فشار دهید تا نقش دلخواه روی خمیر ایجاد شود. سپس، لبه های طرح را برش دهید و آنها را با فاصله داخل سینی فر بچینید. سینی را به مدت یک ساعت در یخچال قرار دهید تا شیرینی ها کمی خود ر ا بگیرند.

4. در این مرحله، فر را با دمای 325 درجه فارنهایت گرم کنید.  یک سینی از شیرینی ها را داخل فر بگذارید، دمای فر را به 250 درجه فارنهایت کاهش دهید و به مدت 55 تا 65 دقیقه آنها را بپزید.

 

منبع : bartarinha.ir