آشپزی


2 دقیقه پیش

این نوشیدنی بعد از افطار برایتان لازم است

حالا که ماه مبارک رمضان در فصل خیلی گرمی قرار گرفته است، نوشیدنی فوق‌العاده لیموناد ترش نعنایی را برای روزهای گرم تهیه کرده و در افطارتان میل کنید. همشهری آنلاین: حالا ...
2 دقیقه پیش

فیلم: یک ویدئوی خوشمزه از کیک آلبالو

حالا که کم کم دارد فصل آلبالو فرا می رسد، ما هم برای شما یک کیک آلبالویی خوشمزه آموزش می دهیم. شاید با نگاه به ظاهر این کیک احساس کنید که تهیه آن سخت است، اما پس از دیدن این ...

شام ایده آل خانواده ایرانی: خوراک ماهی دودی


خوراک ماهی دودی غذایی سریع, ارزان و آسان می باشد که می تواند شام ایده آلی برای یک خانواده ایرانی باشد.

وب‌سایت آوای سلامتی: خوراک ماهی دودی غذایی سریع, ارزان و آسان می باشد که می تواند شام ایده آلی برای یک خانواده ایرانی باشد.

مواد لازم:

  • کره : 3 قاشق غذاخوری
  • فیله ماهی روغنی دودی , به 4 قطعه برش خورده : 450 گرم
  • شیر : 1 پیمانه
  • آرد معمولی : 2 قاشق غذاخوری
  • جوز هندی تازه رنده شده : مقداری
  • خامه پرچرب : 3 قاشق غذاخوری
  • جعفری تازه خرد شده : 1 قاشق غذاخوری
  • تخم مرغ , آب پز و پوره شده : 2 عدد
  • پاستا فوزیلی ( فرمی مارپیچ ) : 450 گرم
  • آب لیمو : 1 قاشق غذاخوری
  • نمک : به میزان لازم
  • فلفل : به میزان لازم
  • سیب زمینی آب پز و لبوی پخته : جهت سرو

خوراک ماهی دودی

طرز تهیه:

1. کف ظرف نسوز نیمه گودی را با کره چرب نمایید . سپس ماهی ها را درون آن قرار داده , روی آنها شیر بریزید و در فری که از قبل گرم شده روی حرارت 200 درجه سانتیگراد یا 400 درجه فارنهایت و یا عدد 6 فرهای گازی به مدت 15 دقیقه بپزید . سپس آب ایجاد شده در ظرف را داخل ظرف دیگری بریزید , بدون آنکه ماهی ها خرد شده یا از ظرف بیرون بریزند .

2. 2 قاشق غذاخوری کره را داخل قابلمه ای کوچک آب نموده و آرد را روی آن بریزید . آب ماهی را که در یک ظرف نگه داشته بودید , به تدریج اضافه نموده و با همزن دستی هم بزنید . با نمک , فلفل و جوز هندی به آن طعم دهید . خامه , جعفری و تخم مرغ آب پز را با آن مخلوط نموده و 2 دقیقه حرارت داده و مرتب هم بزنید .

3. در همین فاصله , قابلمه بزرگی آب و کمی نمک را به جوش آورده , پاستا و آب لیمو را به آن اضافه نمایید و آنها را به مدت 8 تا 10 دقیقه بپزید تا نرم شده ولی له نشوند و زیر دندان بیایند .

4. پاستا را آبکش نموده و روی ماهی ها بریزید . سپس تخم مرغ را روی آن ریخته و ظرف را به فر برگردانده و به مدت 10 دقیقه دیگر حرارت دهید .

5. خوراک ماهی دودی را با سیب زمینی های ریز فصل آب پز و لبوی پخته تازه سرو نمایید .

توصیه سرآشپز:

می توان از انواع پاستا برای تهیه خوراک ماهی دودی استفاده نمود . پاستا فرمی پنه ( لوله ای ) , صدفی , رشته ای تو خالی , برای خوراک ماهی دودی گزینه های مناسبی هستند .


ویدیو مرتبط :
دکوراسیون ایده آل دراتاق های کوچک با این ایده ها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سر میز صبحانه یک خانواده ایده آل!


صبحانه اصلی‌ترین وعده غذایی و سوخت بدن برای یك روز كاری سخت و موتور محركه فرزندان شماست. سعی كنید آن را جدی بگیرید و تاثیر آن را بر روند زندگی خود و خانواده‌تان مشاهده كنید.





صبح بخیر:  وقتی گیج و منگ، با چشم‌های پف كرده از رختخواب بلند می‌شوید، هیچی مثل یك میز صبحانه مفصل با انواع خوراكی‌های لذیذ و رنگارنگ سرد و گرم آدم را سر ذوق نمی‌آورد. صبحانه اصلی‌ترین وعده غذایی و سوخت بدن برای یك روز كاری سخت و موتور محركه فرزندان شماست. سعی كنید آن را جدی بگیرید و تاثیر آن را بر روند زندگی خود و خانواده‌تان مشاهده كنید.


  • غلات و میوه:
 غلات خیسانده در شیر باب طبع بسیاری از صبحانه‌خوران حرفه‌ای است و در سراسر دنیا طرفدار دارد. از حداقل یك تكه میوه در هنگام صبحانه غافل نشوید و اگر سنتی‌ حال می‌كنید هلیم گرم با گوشت بوقلمون و دارچین كه خاصیت آرام‌بخش دارد خوراكی بی‌رقیب روی میز و صبحانه است.
  • غذای گرم:
انواع نیمرو، املت، تخم‌مرغ عسلی، پوره سیب‌زمینی و غذای شب مانده سفره شما را رنگین‌تر و انرژی مورد نیاز را تامین می‌كند. كوكو، كتلت و پیتزای سرد با چای شیرین روز شما را می‌سازد.
  • قهوه یا چای:
آغاز صبحانه با یك نوشیدنی گرم، حاوی كافئین یاتئین، بهترین كار ممكن برای سر حال آمدن و باز شدن چشم‌هاست. نوشیدن چای پس از صبحانه آهن مواد غذایی را دفع می‌كند، پس اول چای یا قهوه!
  • مربا، پنیر و كره:
همراهان همیشگی نان در سفره ایرانی تنوع بسیار انواع مربا و پنیر باعث رنگارنگ شدن سفره و باز شدن اشتها می‌شود. كره نیز به هضم غذا كمك كرده و طعم‌دهنده لذیذی است.
  • نان:
انواع نان‌های معمول یا شیرمال، كربوهیدرات شما را تامین كرده و برای آغاز به كار سیستم گوارش و جذب شیره‌های معده انتخاب مناسبی است.
  • شیر:
یك فنجان شیر ترجیحا گرم در پایان صبحانه نه تنها كلسیم بدن را تامین می‌كند بلكه به نرم شدن و هضم غذا نیز كمك می‌كند. سعی كنید بچه‌ها حتما شیر بخورند و برای ترغیب آنها شیر را با عسل و شكر یا پودر كاكائو، یا شیره خرما طعم‌دار كنید.



چگونه صبحانه می‌خوریم؟  چگونه باید بخوریم؟

مهمترین بخش در میان 3 وعده اصلی غذایی صبحانه است كه معمولاً ارزش آن نادیده گرفته می‌شود. صبحانه به این دلیل كه در ساعات ابتدایی صبح صرف می‌شود، حال و حوصله زیادی برای برگزاری مفصل آن نیست، اما اگر به سلامتی خود و فرزندان‌تان علاقه‌مندید، وعده صبحگاهی را جدی بگیرید. مهمترین كاری كه باید انجام دهید اینكه كمی سحرخیز باشید و حداقل 30 دقیقه زودتر از خواب بیدار شوید تا صبحانه مقبولی فراهم كنید. در ضمن یك صبحانه مفصل مانند هر غذای دیگر آداب و روشی دارد كه در كنار نكاتی مفید، در ادامه می‌آید:



قبل از صبحانه نرمش كنید

 صرف صبحانه در كنار خانواده را محدود به روزهای تعطیل نكنید. روزهای عادی نیاز  بدن به ناشتایی باتوجه به حجم بالای فعالیت بدنی،‌ بیشتر است، پس این كار را تبدیل به عادت هر روزه كنید.

 به یاد داشته باشید معمولاً تا نیم ساعت پس از بیدار شدن به دلیل برخی واكنش‌های شیمیایی در بدن،‌ تمایلی به خوردن غذا نیست. مسواك زدن، حداقل 10 دقیقه نرمش و آغاز فعالیت‌های روزانه با اندكی مطالعه روزنامه یا گوش دادن به رادیو، اشتهای شما را باز می‌كند.

 كربوهیدرات‌ها، شامل غلات و نان را حتما در صبحانه بگنجانید، زیرا قند خون را تنظیم كرده و در طول روز انرژی بیشتری دارید.



صبحانه پروتئینی

 صبحانه را با اضافه كردن مواد پروتئینی تقویت كنید. پروتئین هضم غذا را كند می‌كند، در نتیجه مدت بیشتری احساس سیری كرده و با بالا رفتن قند خون احساس افسردگی نمی‌كنید. انواع گوشت، لبنیات،‌ تخم‌مرغ و حبوبات در این گروه جای دارند.

 اگر اهل تخم‌‌مرغ،‌ نیمرو، خاگینه و هر نوع تخم‌مرغ در صبحانه هستید ولی از بالا رفتن كلسترول و چربی می‌ترسید از هر 2 تخم‌مرغ زرده یكی را استفاده كنید و به جای آن یك قاشق خامه بریزید.
 اگر رژیم هستید صبحانه را با میوه شروع كنید، برش‌های رنگارنگ سیب، كیوی،‌ موز و پرتقال به میز صبحانه شما رنگ و لعاب خاصی می‌دهد و در عین حال زودتر سیر می‌شوید. از مصرف آبمیوه طبیعی هم غافل نشوید.



سبزیجات صبحگاهی فراموش نشود

 اضافه كردن سبزیجات به صبحانه ارزش غذایی آن را بالا برده و ویتامین و آنتی‌اكسیدان بدن را تأمین می‌كند. به جای نیمرو، با اضافه كردن قارچ، پیاز، فلفل دلمه، گوجه‌فرنگی به تخم‌مرغ غذایی لذیذ و سالم‌تر خواهید داشت.

 سعی كنید تا آنجا كه ممكن است روی زمین غذا نخورید. از صندلی استفاده كرده و تا آنجا كه راحتی و آزادی عمل خود را از دست نمی‌دهید آن را به میز نزدیك كنید. این كار باعث می‌شود پشتتان صاف باشد و به بدن و سیستم گوارش فشار وارد نشود.



به میز صبحانه رنگ بدهید

 برای میز صبحانه‌تان از رومیزی و ظروف با رنگ‌های ملایم مانند سفید و صورتی استفاده كنید تا آرامش به دست آورید.

 برای هر نفر یك پیش‌دستی،‌ یك قاشق چایخوری، یك قاشق مرباخوری، چنگال و كارد كوچك و حداقل یك لیوان در نظر بگیرید.

 سعی كنید صبحانه را به ترتیب سرو كنید و غذاها را مرحله به مرحله سر میز بیاورید تا روی میز بیش از اندازه شلوغ نشود و دسترسی برای همه آسان باشد.

 میزبان باید جای خود را طوری انتخاب كند كه نزدیك‌ترین محل را به آشپزخانه داشته باشید و بتوانید در حداقل زمان پذیرایی و ظروف را جابه‌جا كنید.



صبحانه در هوای آزاد

 بساط صبحانه را جایی پهن كنید كه ترجیحاً به هوای آزاد و نور كافی دسترسی داشته باشید، صرف صبحانه در هوای آزاد و تمیز لطف دیگری دارد.

 پارچ آبمیوه، بطری شیر، شیشه مربا و در كل ظروف بزرگ را فقط برای پر كردن لیوان و ظروف‌های كوچك‌تر سر میز آورده و مجدداً ببرید.

 نان را گرم كرده و بین یك پارچه خشك و تمیز بپیچید تا نرم و تازه بماند. در ضمن نان را به اندازه‌های كوچك ببرید تا روی میز حجم زیادی نگیرد.

 یك شاخه گل روی میز صبحانه، همه را سر حال آورده و عطر آن به شما نشاط می‌دهد.



منوی هفتگی صبحانه

صبحانه خود را به چند بخش تقسیم كرده و برای روزهای هفته منوی غذایی بنویسید.

نوشیدنی گرم: انواع قهوه، چای، شكلات داغ، شیركاكائو

میوه‌جات یا آبمیوه

انواع نان، شیرینی و كیك، كورن فلكس

پروتئین: شامل انواع سوپ، غذاهای گوشتی، املت، نیمرو و ساندویچ‌ها

لبنیات: شیر، كره‌، خامه، انواع پنیر

مواد قندی: شامل مرباجات، عسل، شكر و...

سبزیجات مانند لیموترش، گوجه‌فرنگی، فلفل دلمه‌ای، خیار، زیتون و...