آشپزی


2 دقیقه پیش

این نوشیدنی بعد از افطار برایتان لازم است

حالا که ماه مبارک رمضان در فصل خیلی گرمی قرار گرفته است، نوشیدنی فوق‌العاده لیموناد ترش نعنایی را برای روزهای گرم تهیه کرده و در افطارتان میل کنید. همشهری آنلاین: حالا ...
2 دقیقه پیش

فیلم: یک ویدئوی خوشمزه از کیک آلبالو

حالا که کم کم دارد فصل آلبالو فرا می رسد، ما هم برای شما یک کیک آلبالویی خوشمزه آموزش می دهیم. شاید با نگاه به ظاهر این کیک احساس کنید که تهیه آن سخت است، اما پس از دیدن این ...

سالاد كلم با چاشنی آبلیمو و آویشن


اگر در جست‌وجوی یك پیش غذای مفید و پرخاصیت هستید تا پیش از وعده غذایی سرو كنید یا اگر به‌دنبال غذایی جدید، سبك اما مقوی برای وعده شام هستید، پیشنهاد می‌كنیم این سالاد گیاهی را تجربه كنید.





صبح بخیر:  اگر در جست‌وجوی یك پیش غذای مفید و پرخاصیت هستید تا پیش از وعده غذایی سرو كنید یا اگر به‌دنبال غذایی جدید، سبك اما مقوی برای وعده شام هستید، پیشنهاد می‌كنیم این سالاد گیاهی را تجربه كنید. برای تهیه این سالاد حداكثر 40 دقیقه زمان لازم دارید و در مدت زمان كوتاهی می‌توانید یك غذای خوش طعم، خوش عطر و گرم را برای اعضای خانواده‌تان تدارك ببینید.



مواد لازم :
  •  كلم سفید: یك پیمانه خرد شده (150 گرم)
  •  عدس: یك پیمانه (150 گرم)
  •  سیر: 4 حبه
  •  پیاز: 2عدد متوسط
  •  روغن زیتون: 2 قاشق غذاخوری
  •  آویشن خشك‌شده:
  • یك قاشق چای خوری
  •  نمك و فلفل: به میزان كافی
  •   آبلیمو تازه: به میزان كافی
روش تهیه :

عدس را پس از پاك كردن با آب بشویید و آن را با یك لیتر آب درون قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید. سپس یكی از پیازها را 4 قاچ كرده و با 3 حبه سیر به درون قابلمه اضافه كنید. درصورتی كه در خانه برگ بو دارید می‌توانید یك عدد از آن را برای از‌بین‌بردن بوی پیاز به موادتان اضافه كنید. اجازه دهید این تركیب به‌مدت نیم ساعت روی حرارت متوسط بپزد.

پس از اتمام مدت زمان ذكر شده پیاز و سیر را از قابلمه خارج كرده و عدس را آبكشی كنید. روغن زیتون را درون تابه ریخته و حبه سیر باقی مانده و پیاز دیگری را ساطوری كرده و كمی تف دهید تا بوی پیاز و سیر به مشام‌تان رسیده و نرم شوند. بعد از 3 تا 4 دقیقه، كلم را به این مخلوط اضافه كرده و آن را تفت دهید. دقت كنید این تركیب را بیش از 5 دقیقه روی حرارت قرار ندهید تا تردی و ظاهر آن از بین نرود.

این مخلوط را درون ظرف بریزید و آن را با كمی پیاز خلال شده، آویشن خشك شده كه به‌صورت پودر در آمده و نمك و فلفل مخلوط كنید و در نهایت 2 تا 3 قاشق آبلیموی تازه به آن اضافه كنید. آبلیمو را می‌توانید به‌عنوان چاشنی اصلی این غذا روی میز قرار دهید تا افرادی كه تمایل به طعم ترشی دارند از آن بیشتر مصرف كنند.

نکته :

این غذا از آن جهت كه حاوی سبزی‌های مختلف است غذایی مناسب برای افراددموی مزاج محسوب می‌شود. این گروه می توانند این سالاد را به تنهایی در وعده غذایی عصرانه  یا به همراه نان جو در وعده‌های ناهار یا شام میل كنند. علاوه بر این مصرف سبزی‌های تازه و آب‌پز برای افراد صفراوی مزاج نیز توصیه شده است. این افراد می‌توانند آبلیموی بیشتری به این غذا اضافه كنند.





كلم؛ آرام‌بخشی طبیعی

اگر به بوی كلم حساسیت دارید حتما به هنگام تفت‌دادن آن از برگ بو استفاده كنید اما این غذا را در وعده‌های هفتگی خود حفظ كنید چرا كه  از دیدگاه طب طبیعی كلم به این دلیل كه تركیبات خاصی همچون سولفور دارد یكی از بهترین سبزی‌ها برای درمان و پیشگیری از بروز عفونت‌های دستگاه تنفسی است. خوردن این  غذا در وعده‌های غذایی اصلی 2 تا 3 بار در هفته برای افرادی كه دچار زخم یا التهاب در دستگاه گوارش هستند یا از سوزش معده شكایت دارند، بسیار مناسب است. به اعتقاد درمانگران مصرف كلم تازه در وعده غذایی شام به‌دلیل خواص آرام‌بخشی كه دارد، علاوه بر آرام‌بخشی موجب تقویت اعصاب اعضای خانواده می‌شود.





مادران شیرده را قوی می‌كند

 عدس یكی از بهترین حبوبات برای تهیه سالاد كلم است. عدس به این دلیل كه سرشار از آهن است یكی از پرخاصیت‌ترین موادغذایی برای افراد كم‌خون و مادران شیرده محسوب می‌شود. برخی از درمانگران عدس را بهترین خوراكی برای درمان ناراحتی‌های روده‌ای به‌ویژه یبوست می‌دانند و وجود آن در تركیب غذا با چاشنی آبلیمو موجب جذب بهتر مواد مغذی و ویتامین‌های موجود در غذا می‌شود .





خستگی را از شما دور می‌كند

اگرچه میزان آویشن مورد استفاده در این غذا كم است اما بهتر است بدانید همین مقدار كم علاوه‌بر آن‌كه به غذای شما طعم و عطر ویژه‌ای می‌دهد، باعث تقویت اعصاب و آرامش شما شده و در تسكین تنش‌ها و خستگی‌های روزانه نیز به شما كمك می‌كند. پاشیدن مقدار اندكی از پودر گیاه خشك شده آویشن روی انواع سالاد در وعده‌های غذایی می‌تواند از نفخ شكم پس از مصرف برخی از غذاهای نفاخ پیشگیری كند.





قلبی جوان با روغن زیتون

پیشنهاد ما این است كه برای طبخ كلم و دیگر سبزیجات این سالاد از روغن‌های گیاهی استفاده كنید؛ روغن زیتون یكی از بهترین انتخاب‌هاست زیرا مصرف این روغن علاوه‌بر آن‌كه مانع از رسوب پلاك‌ها در دیواره شریان‌ها و رگ‌ها می‌شود موجب كاهش كلسترول بد و پیشگیری از لخته شدن خون نیز می‌‌شود.


ویدیو مرتبط :
سالاد انار و كلم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سالاد كلم و عدس


مجموعه‌ای از سالادهای گرم وجود دارند كه هم به عنوان پیش‌غذا و هم به عنوان غذای اصلی بسیار جالب و لذیذ هستند. سالادی كه پیش روی شماست یكی از این سالادهاست كه امید است از آن لذت ببرید.





صبح بخیر: 

مواد لازم برای 4 نفر
  •   عدس: 150 گرم
  •   آب سرد: یك لیتر
  •   سیر: 5 حبه
  •   برگ بو: یك عدد
  •   پیاز: یك عدد، چهارقاچ
  •   روغن مایع: 2 قاشق غذاخوری
  •   پیاز كوچك: یك عدد، خلالی
  •   پودر آویشن: یك قاشق چای‌خوری
  •   كلم سفید: 150 گرم رشته‌رشته  
  •   رنده و آبلیمو ترش: یك عدد
  •   نمك و فلفل سیاه: به میزان لازم

روش تهیه:

1 - عدس را به همراه آب سرد، پیاز، 3 حبه سیر و برگ‌بو در قابلمه بریزید و روی شعله متوسط بگذارید. از زمانی كه آب به جوش آمد 03 دقیقه عدس را بپزید، سپس سبزی‌ها را از آن خارج كرده، دور ریخته و عدس را آبكش كنید.

2 - روغن را در یك تابه داغ كرده و 2 حبه سیر ساطوری و پیاز را 5 دقیقه روی شعله ملایم تفت دهید تا پیاز نرم شود. كلم را اضافه كرده و 3 دقیقه دیگر تفت دهید تا كمی بپزد اما تردی خود را از دست ندهد.

3 - عدس را همراه پیاز خلالی، آویشن، آب و رنده پوست لیمو ترش اضافه كرده و نمك و فلفل آن را اندازه كنید و هنگامی كه عدس گرم شد، سالاد را سرو كنید.

فوت آشپزی

هنگام پخت عدس، اندكی نمك به آن اضافه كنید. برخلاف تصور عمومی باعث می‌شود عدس زودتر بپزد. مقدار نمك برای این دستور غذایی نصف قاشق چای‌خوری است.

نکات آشپزی

  برای این سالاد از هر نوع كلم یا سبزی‌هایی كه مایلید می‌توانید استفاده كنید.
  نخود، لوبیاقرمز و لوبیا چشم‌بلبلی جایگزین‌های مناسبی برای عدس هستند.
  اگر با پیاز مشكل دارید پیازچه را جایگزین پیاز خلالی كنید.

نکته

معمولا تعریف ما از سالاد چند نوع سبزی خرد شده به همراه سس است كه قبل و هنگام غذا سرو می‌شود. نوع دیگری از سالاد كه می‌شناسیم، سالادهایی از خانواده الویه است كه معمولا جای غذای اصلی را می‌گیرند اما مجموعه‌ای از سالادهای گرم وجود دارند كه هم به عنوان پیش‌غذا و هم به عنوان غذای اصلی بسیار جالب و لذیذ هستند. سالادی كه پیش روی شماست یكی از این سالادهاست كه امید است از آن لذت ببرید.