آشپزی


2 دقیقه پیش

این نوشیدنی بعد از افطار برایتان لازم است

حالا که ماه مبارک رمضان در فصل خیلی گرمی قرار گرفته است، نوشیدنی فوق‌العاده لیموناد ترش نعنایی را برای روزهای گرم تهیه کرده و در افطارتان میل کنید. همشهری آنلاین: حالا ...
2 دقیقه پیش

فیلم: یک ویدئوی خوشمزه از کیک آلبالو

حالا که کم کم دارد فصل آلبالو فرا می رسد، ما هم برای شما یک کیک آلبالویی خوشمزه آموزش می دهیم. شاید با نگاه به ظاهر این کیک احساس کنید که تهیه آن سخت است، اما پس از دیدن این ...

خورشت کرفس با طرز پخت رژیمی


مرغ را بعد از شستن نمک بزنید و همراه یک عدد پیاز و 3-4 لیوان آب به مدت 30 دقیقه با حرارت ملایم بپزید تا تقریبا نیم پز شود .کرفس ها را بعد از پاک کردن و شستن به صورت نگینی ریز خرد کنید و در محلول آب و نمک رقیق قرار دهید تا علاوه بر طعم دار و ترد شدن کاملا ضدعفونی شوند . چاشنیک:


خورشت کرفس با طرز پخت رژیمی

  • نوع غذا: خورشت
  • وعده غذایی: ناهار شام
  • زمان پخت : 45دقیقه
  • زمان آماده سازی مواد: 30دقیقه

مواد لازم:


  • مناسب  برای 4 نفر
  • ساقه کرفس : 500 گرم
  • برگ کرفس، نعنا و جعفری : 400 گرم
  • مرغ : 300 گرم
  • آبلیمو : نصف استکان
  • پیاز : یک عدد متوسط
  • سیر : 2 حبه ( اختیاری )
  • روغن زیتون : به مقدار لازم
  • نمک : کمی کمتر از مقدار لازم

طرز تهیه: 


1- مرغ را بعد از شستن نمک بزنید و همراه یک عدد پیاز و 3-4 لیوان آب به مدت 30 دقیقه با حرارت ملایم بپزید تا تقریبا نیم پز شود .

2- کرفس ها را بعد از پاک کردن و شستن به صورت نگینی ریز خرد کنید و در محلول آب و نمک رقیق قرار دهید تا علاوه بر طعم دار و ترد شدن کاملا ضدعفونی شوند .

3- برگ های کرفس را همراه نعنا و جعفری ساطوری کنید و کنار بگذارید .کرفس های خرد شده را آبکش کنید .

4- در تابه‌ای مقداری روغن زیتون بریزید. صبر کنید تا کمی روغن زیتون گرم شود.

5- کرفس‌های خرد شده را همراه با سبزی خرد شده داخل تابه بریزید، در صورت تمایل به استفاده از سیر، دو حبه سیر را داخل تابه رنده کنید و مواد را با حرارت متوسط به مدت 3 – 5 دقیقه تفت دهید تا از حالت خامی خارج شوند و کمی نرم شوند؛ همچنین طعم ساقه کرفس و سبزیجات با هم مخلوط شود.

6- مقداری زرد چوبه به مواد اضافه کنید، مواد را هم بزنید و حرارت زیر تابه را خاموش کنید .

 7- پیاز را از داخل آب مرغ خارج کنید و محتویات تابه را به مرغ اضافه کنید. مقداری فلفل سیاه به خورشت اضافه کنید و در صورت نیاز ، یک تا دو لیوان آب بریزید.

8- حرارت زیر قابلمه خورشت را زیاد کنید تا خورشت به جوش بیاید و بعد حرارت را ملایم کنید، درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید خورشت با حرارت ملایم و درب بسته به مدت 30-45 دقیقه کاملا جا بیفتد. طی این مدت چند بار به خورشت سر بزنید و از اندازه بودن آب آن مطمئن شوید . 10 دقیقه آخر طبخ آبلیمو یا چاشنی ترش مورد نظر را به خورشت اضافه کنید .

9- خورشت را هم بزنید و اجازه دهید 10 دقیقه آخر خورشت با درب باز بپزد .و در آخر نمک و فلفل و چاشنی را اندازه کنید.

 نکته:

1- تناسب مقدار سبزی این خورشت بهتر است به این صورت باشد : 50٪ برگ کرفس ، 40٪ جعفری و 10٪ نعنا.  

 2-می‌توانید به جای استفاده از آبلیمو، از مقداری آب نارنج استفاده کنید که ترشی کمتری دارد و کمتر باعث افت فشار خون می‌شود . در این صورت مقدار آب نارنج برای این مقدار مواد، حدود یک استکان است .


ویدیو مرتبط :
طرز پخت خورشت بادام

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

طرز پخت خورش کرفس



 

 

خورش کرفس

 

 

مواد لازم:

 

کرفس اگر کوچک بود 2عدد
1 عدد
گوشت سردست یا ران بره، ترجیحا ماهیچه
500 گرم
پیاز
1 عدد
لیمو عمانی
2 تا 3 عدد
زردچوبه نیم قاشق چای خوری
نمک 1 قاشق چای خوری
روغن به مقدار کافی
آب سرد 3 لیوان

 

 

طرز تهیه:


ساقه های کرفس را از هم جدا کنید و خوب بشویید سپس ساقه های کرفس را به اندازه های دو سانتیمتری خورد کنید برگ های کرفس را هم جداگانه با کارد خوب خورد کنید.

 

گوشت را به اندازه های خورشتی قطعه قطعه کنید. پیاز را هم برای پیاز داغ گرفتن خورد کنید. مقداری روغن را در قابلمه بریزید و روی آتش بگذارید و پیاز را در آن با حرارت ملایم سرخ کنید. پس از سرخ شدن پیاز گوشت را روی پیاز بریزید شعله را کمی بیشتر کنید و چند دقیقه ای با افزودن نیم قاشق چای خوری زردچوبه سرخ کنید.

 

سپس کرفس ها را روی گوشت بریزید شعله را کمی بیشتر کنید و تقریبا 10 دقیقه با گوشت سرخ کنید در تمام مدت آنرا هم بزنید تا هم نسوزد و هم خوب سرخ شود. پس از سرخ شدن سه لیوان آب سرد روی آن بریزید لیمو عمانی ها را با یک ضربه دست بشکنید بدون اینکه آنرا از هم جدا یا خورد کنید، داخل قابلمه بیندازید سر قابلمه را ببندید و شعله را کم کنید، حرارت را چنان تنظیم کنید که گوشت بسیار بسیار آرام بجوشد.

 

دقت کنید همیشه وقتی می خواهید خورشت درست کنید هنگام طبخ گوشت آنرا روی حرارت بسیار کم طبخ کنید گرچه مدت طبخ کمی طولانی تر می شود ولی نتیجه کار بسیار بهتر خواهد شد.

 

مدت طبخ بستگی به گوشت شما دارد به همین خاطر پس از تقریبا 45 دقیقه گوشت را با چنگال امتحان کنید اگر خوب پخته شده نمک به آن بیفزاید و بگذارید چند دقیقه ای بجوشد.

 

خورشت کرفس را با چلو سفید سرو کنید.