آشپزی


2 دقیقه پیش

این نوشیدنی بعد از افطار برایتان لازم است

حالا که ماه مبارک رمضان در فصل خیلی گرمی قرار گرفته است، نوشیدنی فوق‌العاده لیموناد ترش نعنایی را برای روزهای گرم تهیه کرده و در افطارتان میل کنید. همشهری آنلاین: حالا ...
2 دقیقه پیش

فیلم: یک ویدئوی خوشمزه از کیک آلبالو

حالا که کم کم دارد فصل آلبالو فرا می رسد، ما هم برای شما یک کیک آلبالویی خوشمزه آموزش می دهیم. شاید با نگاه به ظاهر این کیک احساس کنید که تهیه آن سخت است، اما پس از دیدن این ...

خواص پسته و بازار جهانى در انتظار صادرات پسته ایران



صادرات پسته,صادرات پسته ایران,پسته ایرانی

 درخت پسته اولین بار در تركیه و ایران یافت شد


مضرات پسته و رفع آن براى چه كسانى؟
مغز پسته چربى زیادى دارد و براى معده مناسب نیست و كسانى كه معده ضعیف دارند آن را باید با زرد آلو بخورند، ضمنا خوردن زیاد آن باعث گرمى بدن و كهیر و دانه هاى قرمز رنگ كه در پوست مى شود و براى رفع گرمى باید سركه، انار ترش یا برگه زرد آلوى ترش مصرف شود. طبع پسته گرم است و براى افراد گرم مزاج مناسب نیست.


كسانى كه دیابت یا ناراحتى كلیه دارند سعى كنند پسته كم بخورند. خوردن پسته در خانم هاى باردار نباید افراط شود چون باعث زردى كودك مى شود.

چرا بانوان باید پسته بخورند؟
كم خونى رایج میان دختران و زنان بعد از سن بلوغ یكى از مواردى است كه با خوردن پسته قابل جبران است. دخترانى كه در طول هفته به میزان لازم پسته مصرف مى كنند مى توانند به پیشگیرى از ابتلا به كم خونى كمك كنند.


پسته از جمله دانه هاى مغزى است كه علاوه بر آهن داراى ویتامین B6، B1  وE  است كه مى تواند در كنار متعادل سازى اشتهاى دختران در سن بلوغ به تقویت سلول هاى عصبى بدن نیز كمك كند.

معجونی اصیل با حضور پسته!
معجونى كه از تركیب پسته، قند و هل تهیه مى شود. در قدیم مصرف این معجون براى زنانى كه تازه وضع حمل كرده بودند استفاده مى شد. این معجون به عنوان غذاى كمكى مفید مى تواند در روزهاى قاعدگى نیز به تقویت بنیه دختران كمك كند.

دندان محكم با پسته خندان و نه در بسته!
كسانى كه مى خواهند دندان و دهان خوشبو داشته باشند پوسته سبز پسته را بخورند و جویدن پسته براى التیام زخم هاى داخل دهان مناسب است. براى استحكام لثه ها نیز مالیدن آن  بر روى لثه سودمند است.

غذاى خوشمزه با پسته: 
درخت پسته اولین بار در تركیه و ایران یافت شد. در آن زمان پسته غذاى اشراف بود. به دلیل ارزش غذایى بالایى كه پسته دارد، مى توان با پسته غذاها و دسرهاى متنوع ، شیرینى ها، بستنى هاى خوشمزه اى را تهیه كرد. از جمله غذاهایى كه مى توان نام برد:
پسته پلو، خورش فسنجان با پسته و خورش پسته

 

پسته صادراتی ایران,صادرات و واردات پسته,نحوه صادرات پسته

 مى توان با پسته غذاها و دسرهاى متنوع، شیرینى ها، بستنى هاى خوشمزه اى را تهیه كرد


و اما دسری بسیار خوشمزه با پسته:
با پسته مى شود دسرهایى مثل مرباى پوست پسته و كراستینى پسته را نیز تهیه كرد.

شهرت صادرات پسته ایران:
پسته ایران حدود ٧٠ سال پیش با شروع صادرات، ارزش اقتصادى و تجارى ویژه اى پیدا كرد و پسته ایران اكنون در مقام بزرگترین كالاى صادراتى كشاورزى و باغبانى و در بعضى سال ها اولین كالاى صادرات غیر نفتى كشور بوده است، و به عنوان اولین صادر كننده پسته دنیا شهرت یافت و پس از كشورمان به ترتیب ایالات متحده، تركیه، چین و سوریه قرار دارند.


این محصول به دلیل ارز آورى، ایجاد اشتغال، ایجاد ارزش افزوده و سایر جنبه هاى اقتصادى بسیار با اهمیت است. در بین كشورهاى صادر كننده پسته، آمریكا از یك استراتژى صادراتى منظم و دقیق ترى نسبت با رقبا برخوردار بوده است.

بازار جهانى در انتظار پسته:
با لغو تحریم هاى اعمال شده علیه ایران، عرضه ى پسته ایرانى در دنیا رونق گرفته و بازار جهانى در انتظار محصولات این كشور است.


در ایران همه چیز به نفت بسنده نمى شود و ایران با لغو تحریم ها، مى تواند بازار پسته جهان را در اختیار بگیرد. نقش پسته در بازار جهانى قابل توجه است و با آمریكا به عنوان بزرگ ترین تولید كننده پسته جهان رقابت مى كند.


به نظر مى رسد با حل تنش هاى ایجاد شده بار دیگر صادرات پسته ایران رونق بگیرد. تحلیلگران انتظار دارند پس از دستیابى به توافق قیمت پسته كاهش یابد و كسانى كه بیشترین ضرر را مى بینند كشاورزان كالیفرنیا هستند كه وسعت اراضى مختص به كاشت پسته در ١٠ سال اخیر، سه برابر افزایش یافته است، اما تولید كنندگان كالیفرنیایى به نظر نگران نیستند، زیرا معتقدند كه حتى با ورود ایران به بازار پسته، این محصول هم چنان یك تجارت خوبى خواهد بود.

 

صادرات و واردات پسته,نحوه صادرات پسته,صادرات پسته ایران

بازار جهانى در انتظار صادرات پسته ایرانی می باشد


بندهاى صادرات پسته در توافق هسته اى:
پسته ایران كه از محصولات برجسته ایران است، از انقلاب اسلامى به طور خاص هدف تحریم هاى آمریكا بوده است. سال ها پیش، اكثر محصول پسته اى كه به آمریكا مى آمد، از ایران بود.


پسته هاى ایرانى بزرگ و گرد بودند و طعم و مزه عالى داشتند. اگر یك دانه مى خوردى، دیگر نمى توانستى جلوى خودت را بگیرى. این قدر كه خوب بودند! پسته تركى هم بود، اما كوچك بودند و باز كردنشان سخت بود، اگر چه آن ها هم مزه خوبى داشتند.


بعد از تحریم ایران، پسته كالیفرنیا عمده بازار آمریكا را گرفت. ظاهر خوبى داشتند، راحت هم مى شد بازشان كرد، اما مزه مقوا مى دادند، تنها راه دسترسى به پسته خندان ایرانى سفر به خارج از آمریكا بود. اگر پسته ایرانى وارد آمریكا شود، احتمالا بازار داخل را متلاشى خواهد كرد، چون كیفیتش قابل مقایسه نیست.

 اگر توافق اخیر خوب پیش برود، روى صنعت پسته به خصوص مصرف كنندگان آمریكایى تأثیر خواهد گذاشت و آمریكایى ها اوایل سال ٢٠١٦ مى توانند در كشورشان این محصول ایرانى را خریدارى كنند.


هیچ كس پیدا نمى شود كه از پسته مرغوب و درجه یك، بدش بیاید!


ویدیو مرتبط :
افزایش صادرات پسته ایران به اروپا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آیا ایران از صادرات پسته به کالیفرنیا سود خواهد برد؟



 اخباراقتصادی ,خبرهای  اقتصادی, بازار پسته

 همزمان با افزایش خشکسالی در کالیفرنیا برخی از تولیدکنندگان پسته در امریکا نگران تاثیر واردات بیش تر پسته از ایران بر کسب و کارشان هستند. در این میان چالش هایی وجود دارد.

 مزارع کالیفرنیا در طول سالیان اخیر بر روی تولید پسته سرمایه گذاری کرده اند با این حال، با خشکسالی مواجه بوده اند. اما با برداشته شدن تحریم ها گمانه زنی درباره افزایش حضور آجیل معروف ایران در بازار امریکا را افزایش یافته است.


به گزارش خرداد، روزنامه امریکایی "کریستین ساینس مانیتور" با انتشار گزارشی اشاره می کند که با لغو تحریم های اقتصادی وضع شده علیه ایران به زودی هر دو کشور از واردات و صادرات پسته بهره مند خواهند شد. با این حال، این موضوع برای کشاورزان امریکایی خبر خوبی نخواهد بود.

این نشریه می افزاید:"در چندین دهه گذشته، کالیفرنیا و کشاورزان آن بر روی کشت و برداشت پسته سرمایه گذاری کرده بودند. اما کمبود آب و خشسکالی پس از آن در سال های اخیر سبب شده تا آنان مجبور به حفر چاه های زیر زمینی شوند. با این حال، پس از وضع تحریم ها علیه ایران واردات پسته از ایران به امریکا با هزینه های بالا همراه شد. دولت امریکا نیز مشوق های مالیاتی را برای حمایت از کشاورزان امریکایی در نظر گرفت".

"رامین ربیعی" رییس گروه اجرایی خدمات مالی مستقر در ایران اشاره می کند که ایران یکی از بزرگترین بازارهای دست نخورده در جهان است. این روزنامه اشاره می کند که بسیای از شهروندان امریکایی و ایرانی خواستار گسترش روابط مان در کشور هستند ما احتمالا کشاورزان امریکایی به خصوص تولید کنندگان پسته جنین تمایلی ندرند. این نشریه می افزاید:"تولید کنندگان کالفیرنیا در سال 2014 میلادی بیش از 513 میلیون پوند پسته تولید کردند که سه برابر بیش از تولید سال 2004 میلادی به گزارش بلومبرگ بود که 1.3 میلیارد محصول تولید کرده بودند. با این حال، به دلیل آب و هوای خشک کالیفرنیا تولد و برداش محصول پسته در سال 2015 میلادی تنها 275 پوند بوده است".

در حال حاضر تولید کنندگان کالیفرنیایی اظهار کرده اند که بیش از اندازه نگران نیستند به خصوص آن که دولت تعرفه را پایین نگهداشته است. "باب کلاین" مدیر کمیته اجرایی "فرسنو" برای تولید پسته به بلومبرگ می گوید که به احتمال زیاد در پسته ایران سطوح بالایی از آفلاتوکسین وجود دارد که توسط یک قارچ تولید می شود و این موضوع می تواند به ضرر صادرات بیش تر پسته ایران باشد.

"برایان بلک ول" به رادیو ملی امریکا می گوید:"این یک بازار جهانی است که امروز جریان دارد در نتیجه، در صورتی که ایران یک میلیون پوند به امریکا وارد کند این بدان معناست که یک میلیون پوندی که می توانسته در چین و اروپا به فروش رساند را در اینجا به فروش رسانده است".

 

 اخبار  اقتصادی  -  خرداد