آشپزی


2 دقیقه پیش

این نوشیدنی بعد از افطار برایتان لازم است

حالا که ماه مبارک رمضان در فصل خیلی گرمی قرار گرفته است، نوشیدنی فوق‌العاده لیموناد ترش نعنایی را برای روزهای گرم تهیه کرده و در افطارتان میل کنید. همشهری آنلاین: حالا ...
2 دقیقه پیش

فیلم: یک ویدئوی خوشمزه از کیک آلبالو

حالا که کم کم دارد فصل آلبالو فرا می رسد، ما هم برای شما یک کیک آلبالویی خوشمزه آموزش می دهیم. شاید با نگاه به ظاهر این کیک احساس کنید که تهیه آن سخت است، اما پس از دیدن این ...

بریونی، غذای سنتی اصفهان


غذایی سنتی از شهری قدیمی و سنتی . پایتخت فرهنگ و هنر ایرانی غذاهای سنتی زیادی دارد اما این غذا به راستی چیز دیگریست . بریونی غذاییست که با نام اصفهان همراه است .

پیمونه: غذایی سنتی از شهری قدیمی و سنتی . پایتخت فرهنگ و هنر ایرانی غذاهای سنتی زیادی دارد اما این غذا به راستی چیز دیگریست . بریونی غذاییست که با نام اصفهان همراه است . عاشقان گوشت این غذای خوشمزه را از دست ندهید .

بریونی، غذای سنتی اصفهان

مواد لازم:

  •     گوشت گردن / سردست / دنده .... 500 گرم
  •     پیاز درشت .... 1عدد
  •     نمک وزردچوبه وفلفل و دارچین .... به مقدار لازم
  •     خلال بادام .... به مقدار لازم
  •     سبزی معطر ریز خرد شده .... 5 ق م
  •     برگ ریحان تازه .... 4 ق م
  •     ترخون/مرزه/نعنا(خشک) .... مجموعا 1 ق م
  •     شش گوسفند(جگر سفید) ..... دلخواه

طرز تهیه:

1 - گوشت را به همراه پیاز نمک وفلفل وزردچوبه نیم پز کرده(به مدت 1 ساعت در قابلمه) وپس از سرد شدن وپاک کردن ار استخوان و... چرخ می کنیم .آب گوشت را برای چرب کردن گوشت و تریت بریون نگه دارید .

2 - ریحان تازه را ریز خرد کرده و سبزیجا خشک را نیز پودر کنید . سبزیجات را اضافه کرده نمک وفلفل را اندازه می کنیم وخوب ورز می دهیم .

3 - سپس کف قالب بریان (قالب ها بیضی شکل با دسته بلند که در عکس می بینید -در صورت در دسترس نبودن میتوانید از تابه های کوچک استاده کنید) را چرب کرده دارچین وخلال بادام ریخته از موادگوشتی در قالب بریان قرار داده به قطر 1 سانتی متر وسپس روی حرارت قرار داده تا برشته شود .

بریونی، غذای سنتی اصفهان

4 - نان را به وسیله چربی موجود روی اب گوشت چرب کرده وسپس بریان برشته را روی ان بر می گردانیم .

5 -جهت تزئین می توانیم از شش پخته وچرخ شده نیز استفاده کنیم .

6 -آبگوشت باقیمانده از گوشت را می توان با نان خرد شده مخلوط وبه همراه کشک در کنار بریان استفاده کرد .

نکات :

1 - بریان به صورت سنتی چرب سرو میشود . میتوانید اگر دوست داشتید تا نوع سنتی آن را تهیه کنید . 100 گرم قلوه گاه گوسفنده یا 50 گرم دنبه نیز اضافه کنید.

2 - در رستوران ها میز مخصوص تهیه بریون موجود بوده که در عکس میبینید . این میز یک قابلمه بزرگ دارد که آب گوشت داخل آن است و سک سینی که زیر آن شعله روشن است و برای خود بریون استفاده میشود .

بریونی، غذای سنتی اصفهان

3 - معمولا بریون به صورت یک نان که گوشت داخل آن است به همراه سبزیجات ، پیاز و ترشی ودورچین و همچنین کاسه ای جدا گانه که تریت داخل آن است سرو میشود .

4 - تریت بریون توسط خود آشپز تهیه میشود . روی تریت کشک و دارچین و یک عدد گوجه معمولا قرار داده میشود .


ویدیو مرتبط :
بریونی+خورش ماست-غذاهای سنتی اصفهان+کلیپ فیلم ویدئو

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

كاچی غذای سنتی ایرانی



 

 

كاچی غذای سنتی ایرانی

 

 

مواد لازم:

 

 

آرد
2 لیوان
نبات کوبیده شده
2 لیوان
روغن زرد
250 تا 300 گرم
گلاب
نصف فنجان
زعفران سائیده 1 قاشق چایخوری
خلال بادام
50 گرم
پودر پسته و دارچین به مقدار کافی

 


طرزتهیه :

 

 

روغن را داغ كرده، آرد گندم یا برنج را در آن بریزید و صبر كنید تا سرخ شود، سپس آب، شكر و زعفران را به آن اضافه كنید.

 

 

نبات کوبیده شده را با 4 لیوان آب می گذاریم بجوشد. سپس آن را صاف كرده، زعفران حل شده و گلاب را به آن اضافه می كنیم و آن را كنار می گذاریم. روغن زرد (یا کره گوسفند آب شده که آن را روغن زرد مینامیم) را در یك قابلمه ریخته، پس از آب شدن روغن زرد آرد را كم كم اضافه می كنیم.

 

 

بعد با قاشق چوبی آن را مرتب به هم می زنیم. شعله را ملایم كرده و به هم زدن آن ادامه می دهیم تا رنگ آرد طلایی شود ( برای تهیه كاچی نیاز به سرخ كردن آرد نمی باشد). در این مرحله نصف قاشق چایخوری نمك اضافه كرده و قابلمه را از روی حرارت برمی داریم و شربت را كم كم به آن اضافه می كنیم و مرتب به هم می زنیم تا مایع صاف و یك دست شود. خلال بادام را هم اضافه می كنیم و ظرف را مجدداً روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا كاچی جا بیفتد . در صورتی كه كاچی كمی سفت شد، می توانیم یك لیوان آب به آن اضافه كنیم و می گذاریم كاچی به روغن بیفتد. معمولاً این نوع كاچی را برای خانم های تازه زایمان كرده، می پزند. از آنجایی که این غذا دارای خواص غذایی سرشاری است, خوردن آن را به دخترانی که به دوران بلوغ میرسند توصیه می کنیم.