آشپزی


2 دقیقه پیش

این نوشیدنی بعد از افطار برایتان لازم است

حالا که ماه مبارک رمضان در فصل خیلی گرمی قرار گرفته است، نوشیدنی فوق‌العاده لیموناد ترش نعنایی را برای روزهای گرم تهیه کرده و در افطارتان میل کنید. همشهری آنلاین: حالا ...
2 دقیقه پیش

فیلم: یک ویدئوی خوشمزه از کیک آلبالو

حالا که کم کم دارد فصل آلبالو فرا می رسد، ما هم برای شما یک کیک آلبالویی خوشمزه آموزش می دهیم. شاید با نگاه به ظاهر این کیک احساس کنید که تهیه آن سخت است، اما پس از دیدن این ...

با انواع پاستا و طرز تهیه آن آشنا شوید


پاستا نامی عمومی است و به تمامی فرآورده های خمیری حاصل از آرد گندم اطلاق می شود، همچون ماکارونی، اسپاگتی، ورمیشل، لازانیا و نودل. پاستاها از نوعی خمیر ایتالیایی درست می شوند که متشکل از آب، آرد و تخم مرغ است که گاهی بعضی از افزودنی ها و سبزیجات هم به آن ها اضافه می شود.





هفته نامه اوقات خوش - رضا غیبی: پاستا نامی عمومی است و به تمامی فرآورده های خمیری حاصل از آرد گندم اطلاق می شود، همچون ماکارونی، اسپاگتی، ورمیشل، لازانیا و نودل. پاستاها از نوعی خمیر ایتالیایی درست می شوند که متشکل از آب، آرد و تخم مرغ است که گاهی بعضی از افزودنی ها و سبزیجات هم به آن ها اضافه می شود.

فرق پاستا با رشته های پلویی و رشته آش ایرانی در مواد تشکیل دهنده آن هاست. رشته های ایرانی فاقد تخم مرغ هستند. پاستاهای مرغوب از آرد سمولینا تهیه می شوند و از نظر شکل ظاهر تقسیم بندی های متفاوتی دارند. به طور مثال، به رشته های توخالی و لوله ای شکل پاستا، ماکارونی گفته می شود که هم اکنون تولید آن در ایران متوقف شده است و آنچه امروز در بازار عرضه می شود انواعی از اسپاگتی است.

معرفی پاستا و طزر تهیه آن

اسپاگتی رشته ای توپر و کم قطرتر از ماکارونی است که اگر همین رشته را کمی نازک تر کنند ورمیشل و اگر کمی پهن و نواری کنند نودل و با پهنای بیشتر لازانیا نام می گیرد.

پاستا به دلیل ماهیت کربوهیدراتی که داراست یک ماده غذایی باارزش است، همچنین به دلیل برخورداری از کربوهیدارت های پیچیده نسبت به بسیاری از محصولات دیگر غلات مانند نان و برنج برتری دارد و با دارا بودن اندیس گلاسیمی پایین تر نسبت به این مواد با تاثیر تدریجی بر افزایش قند خون موجب بالارفتن ناگهانی آن نمی شود و علاوه بر تاخیر احساس گرسنگی، سوخت عضله ها را برای مدت طولانی تر تامین می کند.

پاستا برخلاف تصور نادرست گذشته که آن را یک غذای چاق کننده می پنداشتند امروزه در تمام دنیا به عنوان یک گزینه سلامتی شناخته می شود.

•    پاستا دارای انواع بسیار گوناگون و متنوع است که به حدود 350 نوع می رسد. ما در اینجا به معرفی تعدادی از مشهورترین آن ها می پردازیم.

•    پاستا فوزیلی یا پاستا فنری یا پیچی Fussili

معرفی پاستا و طزر تهیه آن

•    ماکارونی یا پاستا لوله ای (می تواند انواع کوتاه، بلند، باریک و کلفت باشد) maccheroni

معرفی پاستا و طزر تهیه آن

•    اسپاگتی spaghetti (فرق آن با ماکارونی در توپر بودن آن است)

معرفی پاستا و طزر تهیه آن

•    فتوچینی یا تالیاتلی tagliatelle- Fettucini

معرفی پاستا و طزر تهیه آن

•    گوش ماهی یا صدفی shell

معرفی پاستا و طزر تهیه آن

•    پروانه ای Farfalle یا پاپیونی Papillon

معرفی پاستا و طزر تهیه آن

•    شیلنگی یا penne

معرفی پاستا و طزر تهیه آن

•    خاویاری یا نقطه ای couscous

معرفی پاستا و طزر تهیه آن

•    آرنجی Elbow

معرفی پاستا و طزر تهیه آن

•    لازانیا (پاستای پهن) Lasagna

معرفی پاستا و طزر تهیه آن

•    ریگاتونی Regatoni (پاستاهایی که رویشان شیار دارند و در انواع مختلف تهیه می شوند.)

معرفی پاستا و طزر تهیه آن

•    کانالونی cannelloni

معرفی پاستا و طزر تهیه آن

چگونه پاستا درست کنیم؟

1-    انتخاب کنید که کدام یک از انواع پاستا را می خواهید بپزید. سعی کنید گزینه ای را انتخاب کنید که با سس ماکارونی شما سازگار باشد. حتما پاستایی را انتخاب کنید که از آرد سمولینا تهیه شده باشد.

2-    حال دوسوم قابلمه ای را که انتخاب کرده اید از آب پر کنید. مراقب باشید آب هنگام جوش آمدن سر نرود. اگر آب جوش نباشد و تمام ماکارونی ها در آب غوطه ور نباشند، به هم می چسبند و به اصطلاح شفته می شود. برای صرفه جویی از وقت خود می توانید آب داغ را بجوشانید.

3-    قابلمه را روی اجاق گاز قرار داده و زیر آن را زیاد کنید.

4-    نمک به آن اضافه کنید. برای ظرف های بزرگ یک تا 2 قاشق غذاخوری نمک مناسب است.

5-    صبر کنید تا آب جوش بیاید.

6-    پاستا را به آب جوش اضافه کنید. بعد از ریختن پاستان آن را با یک قاشق بزرگ هم بزنید. مراقبت باشید که پاستاها به کف ظرف نچسبند. مخصوصا زمانی که آنها را در آّب جوش می ریزید.
اگر شما در تخمین اندازه ای که مورد مصرف شماست مشکل دارید، می توانید از پیشنهاد موجود روی بسته پاستا استفاده کنید.

7-    شعله اجاق گاز را کم کنید تا وقتی که پاستا به اندازه کافی پخته شود باید روی اجاق گاز باشد و هر چند لحظه یک بار آن را هم بزنید. این کار مانع چسبندگی پاستاها به هم خواهدشد.

8-    وقتی پاستا به مدت 8-10 دقیقه در آب جوشید (به پیشنهاد چاپ شده در پشت بسته پاستا دقت کنید) یک عدد پاستا را از آب بیرون آورید و صبر کنید سرد شود.

9-    پاستا را تست کنید. پاستایی را که در مرحله 8 بیرون آوردید با دندان تست کنید، اگر نرم بود، پاستای شما آماده است.

10-    پاستا را در آبکش بریزید و روی آن آب بریزید. هنگام انجام این مرحله مراقب صورت خود باشید، زیرا ممکن است بخار آب صورت شما را بسوزاند.

11-    پس از آبکشی کردن پاستا، آن را کاملا تکان دهید تا آب اضافی آن جدا شود.

12-    12- برای اینکه چسبندگی پاستا از بین برود چند قاشق غذاخوری روغن زیتون یا مایع به آن اضافه کنید. (البته این کار اختیاری است.)

13-    سس مورد نظر خود را به آن اضافه کنید.


ویدیو مرتبط :
طرز تهیه انواع پاستا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

با انواع DVD آشنا شوید



 

 

 

با انواع DVD آشنا شوید

 

از سال 1996 که دیسکهای ذخیره اطلاعات با فرمتی به نام DVD وارد بازار شدند ، تاکنون پسوند های متعددی بر این فرمت اضافه شده که از جمله آنها می توان به پسوندهای -R,+R,-RW,+RW,+R DLاشاره کرد.
در واقع افزوده شدن این پسوند ها از زمانی آغاز شد که دیسکهای دی وی دی با قابلیت رایت کردن وارد بازار شدند.


متاسفانه بر خلاف سی دی ها ، استانداردهای متفاوتی برای ساخت یک دیسک دی وی دی وجود دارد و گوناگونی این استانداردها تا حدودی باعث سر درگمی مشتریان برای خرید دستگاهی مناسب می شود. این هفته می خواهیم این پسوند های متفاوت را برای شما رمز گشایی کنیم.
برای این منظور بد نیست ابتدا به معرفی دو اتحادیه عظیم که در زمینه دستیابی به استاندارد های پیشرفته تر با یکدیگر رقابت دارند ، بپردازیم. DVD FORUM نام اتحادیه ای شامل بیش از 200 کمپانی بزرگ است که در زمینه پیشرفت تکنولوژی دیسکهای دی وی دی همکاری دارند.
از جمله این کمپانی ها می توان به هیتاچی ،میتسوبیشی ، سونی و پایونیر اشاره کرد. این اتحادیه وظیفه ثبت استاندارد های جدیدی که از طرف شرکت های عضو ارائه می شودرا بر عهده دارد.استانداردهایی که این اتحادیه ارائه می کند همگی دارای یک علامت منفی در کنار پسوند دی وی دی هستند.از طرف دیگر DVD+RW Alliance نام اتحادیه دیگری است که در رقابت شدید با DVD FORUM است.
اعضای این اتحادیه نیز بالغ بر 200کمپانی بزرگ هستند که از جمله آنها می توان به یاماها، سونی ، DELL و hp اشاره کرد. در این میان نکته جالب حضور کمپانی سونی در هر دو اتحادیه است.
استانداردهای ارائه شده این اتحادیه همانطور که از نام آن مشخص می شود با یک علامت مثبت همراه است. در واقع می توان وجود این استانداردهای متفاوت را نتیجه رقابت این دو اتحادیه دانست که سعی دارند با وضع این استانداردها فروش محصولات جانبی مربوط را نیزانحصاری نمایند.

 


فرمت های اتحادیه DVD FORUM عبارتند از:
DVD-R: در اینجا حرف R مخفف کلمه RECORDABLE است. به این ترتیب شما میتوانید با استفاده از یک دستگاه رایتر دی وی دی اطلاعات را بر روی این دیسک ذخیره نمایید.
فناوری بکار رفته دراین استاندارد بسیار شبیه به فناوری استاندارد CD-R است که در آن دیسک یک بار رایت می شود و می توان آن را بارها خواند.
دستگاههای که دارای این استاندارد هستند تنها می توانند بر روی سی دی های DVD-R رایت نمایند.


DVD-RW DVD-R/W :دیسک های دارای این استاندارد نیز قابل رایت هستند وفن آوری به کار رفته در آنها بسیار شبیه دیسک های CD-RWاست.
دستگاههایی که دارای این استاندارد هستند قابلیت پخش و رایت بر روی دیسک های DVD-RW و DVD-R را دارند.در مقابل ، دیسک های اتحادیه DVD+RW Alliance با فورمت های مثبت قرار دارند که می توان گفت از چند جهت بر مدلهای منفی برتری دارند ، ازجمله می توان به امکان اضافه کردن ، پاک کردن وهمچنین جابجا کردن اطلاعات بر روی دیسک رایت شده - بدون تاثیر گذاشتن براطلاعات دیگر- اشاره کرد. همچنین عمل فاینالیزه کردن دیسک نیز به نحوی انجام می شود که سرعت خواندن اطلاعات از روی دیسک بالا می رود.

 

DVD+R: دیسک های این استاندارد نیز قابل رایت هستند. دستگاههایی که دارای این استاندارد هستند تنها می توانند اطلاعات را بر روی دیسک هایی با فرمت DVD+R رایت کنند.


DVD+RW: دستگاهی که دارای این فرمت باشد می تواند بر روی دیسک هایی با استاندارد DVD+R و DVD+RW اطلاعات را رایت کند و دیسک های این استاندارد نیز از نظر عملکرد تفاوتی با مدل DVD+R ندارند.
این نکته لازم به ذکر است که تمامی دیسک های با استانداردهای بالا در رده ای از dvd با نام dvd 5 یا dvd 10 قرار دارند dvd 5 دیسکهایی با یک لایه و یک لبه و ظرفیت 4.7GB هستند و دیسک های dvd10 دارای یک لایه ودو لبه و 9.4GBظرفیت هستند.


DVD+R DL: این نوع دیسک ها از همان فن آوری دیسک های DVD+RW بهره می برند با این تفاوت که دارای دو لایه می باشند. به این ترتیب ظرفیت این دیسک ها نسبت به مدل های قبلی دو برابر شده است. این دیسک ها جزو رده ای از دیسک ها با نام DVD 9 و DVD 18 هستند. دیسک های DVD 9 دارای دو لایه و یک لبه و ظرفیت 8.5GB هستند و دیسک های dvd 18 دارای دو لایه و دو لبه وظرفیت 15.9GB اند. تمامی دیسک های ذکر شده در بالا دراکثر دستگاههای پخش دی وی دی رایج در بازار قابل خواندن هستند.

استاندارد دیگری که توسط اتحادیه آلیانس ارائه شده است DVD-RAM است که مزیت این نوع دیسکها بر مدلهای قبلی امکان چند بار رایت اطلاعات بر روی آنها است. از طرف دیگر این نوع دیسک ها در دستگاههای موجود دربازار قابل پخش نیستند و برای استفاده از آنها تیاز به دستگاهی متفاوت است.