آشپزی


2 دقیقه پیش

این نوشیدنی بعد از افطار برایتان لازم است

حالا که ماه مبارک رمضان در فصل خیلی گرمی قرار گرفته است، نوشیدنی فوق‌العاده لیموناد ترش نعنایی را برای روزهای گرم تهیه کرده و در افطارتان میل کنید. همشهری آنلاین: حالا ...
2 دقیقه پیش

فیلم: یک ویدئوی خوشمزه از کیک آلبالو

حالا که کم کم دارد فصل آلبالو فرا می رسد، ما هم برای شما یک کیک آلبالویی خوشمزه آموزش می دهیم. شاید با نگاه به ظاهر این کیک احساس کنید که تهیه آن سخت است، اما پس از دیدن این ...

این آش را صبحانه میل کنید


چشیدن و تجربه غذای شهرهای مختلف، در سفر لطف خاصی دارد. مثلا وقتی به شیراز سفر می‌كنیم، به‌غیر از دیدن اماكن تاریخی و بی‌نظیر شیراز، خوردن غذاهای محلی و از همه مهم‌تر آش سبزی معروف شیراز هم برای‌مان شور و شوق به‌وجود می‌آورد.

مجله سیب سبز: چشیدن و تجربه غذای شهرهای مختلف، در سفر لطف خاصی دارد. مثلا وقتی به شیراز سفر می‌كنیم، به‌غیر از دیدن اماكن تاریخی و بی‌نظیر شیراز، خوردن غذاهای محلی و از همه مهم‌تر آش سبزی معروف شیراز هم برای‌مان شور و شوق به‌وجود می‌آورد. ‌آش سبزی به‌عنوان صبحانه با نان سنگك گرم و پیازداغ طلایی و خوش‌رنگ را حتما امتحان كنید.

بله تعجب نكنید، این ‌آش معمولا برای صبحانه میل می‌شود.  اگر شما هم از این شهر فاصله دارید و هوس این ‌آش خوش‌رنگ و بو را دارید، همین حالا دست به‌كار شوید و عطر و بوی شهر شاعران را به خانه‌تان بیاورید:

آش سبزی شیرازی

مواد لازم برای4 نفر:

  • گوشت گوسفند: 300 گرم
  • حبوبات (عدس و نخود و لوبیا چیتی): 200 گرم
  • پیاز: دو عدد متوسط
  • برنج نیم‌دانه: دو پیمانه پلوپز
  • سبزی تره: 150 گرم
  • سبزی ترخون: 100 گرم
  • آب: دو لیتر
  • نمك و فلفل و زردچوبه: به میزان لازم

طرز تهیه:

1. یك پیشنهاد برای آن دسته از عزیزانی كه با هضم حبوبات مشكل دارند، این است كه «حبوبات را به مدت یك شبانه‌روز در آب بخیسانند و در این فاصله سه‌بار آب حبوبات را عوض كنند، با این كار بیشتر نفخ حبوبات گرفته می‌شود.»

2. لوبیا چیتی، عدس و نخود را خیس كنید، سپس آنها را بپزید و كنار بگذارید (یادتان باشد هنگام پخت، به حبوبات نمك اضافه نكنید چون سفت می‌شوند و زمان پخت‌شان افزایش می‌یابد).

3. برنج را هم با مقداری آب بپزید تا حسابی باز شود و لعاب پس دهد.

4. گوشت را به همراه پیاز، زردچوبه، فلفل و دو لیتر آب بپزید و كنار بگذارید.

5. نیمی از حبوبات را به همراه گوشت پخته شده و برنج بكوبید. حالا مواد كوبیده شده و بقیه حبوبات و سبزی‌های خرد شده را به آب گوشت اضافه كنید (برای این ‌آش لازم نیست سبزی‌ها را خیلی ریز خرد كنید).  در دیگ را ببندید و اجازه دهید ‌آش جا بیفتد و هر از گاهی هم بزنید تا ته نگیرد، اگر آب‌ آش كم بود مقداری آب داغ به آن اضافه كنید. در آخر هم نمك‌ آن را اندازه كنید و بعد از 10دقیقه از روی حرارت ‌بردارید و در ظرف دلخواه ریخته و با پیاز داغ آن را سرو كنید.

آش پر خاصیت

- از آنجا كه حبوبات و سبزیجات آش دارای فیبر زیادی هستند، به كاهش یبوست كمك می‌كنند.

- در صورتی كه فشارخون بالا دارید تا آنجا كه ممكن است شوید ‌آش را بیشتر بریزید و از میزان گوشت آن كم كنید.

- اگر اضافه‌وزن دارید ‌آش را با حداقل روغن تهیه و سرو كنید و تا آنجا كه ممكن است حبوبات آن را نكوبید، چون مقدار آن زیاد می‌شود و حجم بیشتری از آن را در یك وعده میل خواهید كرد.

-  استفاده از گوشت، برای همه گروه‌های سنی و مخصوصا بچه‌ها، خانم‌های باردار و سالمندان توصیه شده است. تا آنجا كه ممكن است گوشت را به همراه استخوان در‌ آش بریزید تا علاوه بر پروتئین موردنیاز، مقدار زیادی آهن و ویتامین 21B هم وارد بدن‌تان شود و این خواص برای كسانی كه كم‌خونی دارند بسیار مفید است.

- ازجمله حبوباتی كه در بعضی آش‌ها استفاده می‌شود ماش است. این حبوبات ضدچربی خون است و اسید فولیك زیادی دارد. پس در استفاده از آن كوتاهی نكنید.

- در صورتی كه مشكل گوارشی دارید تا آنجا كه ممكن است آش را رقیق‌تر درست كنید و به همراه آن از كمی روغن زیتون استفاده كنید.

- در صورت تمایل از نعناع داغ برای سرو‌ آش استفاده كنید، زیرا نعناع ضدنفخ است و استفاده از آن به همراه‌ آش، برای كسانی كه با هضم حبوبات آش مشكل دارند، بسیار مفید است.

ضرب‌المثل‌های آشی

- آش كشك خالته، بخوری پاته، نخوری پاته

- آشپز كه دوتا شد ‌آش یا شور می‌شه یا بی‌نمك

- آشی برات بپزم كه روش یه وجب روغن باشه

- آش با جاش

- آش نخورده و دهن سوخته

- هر چقدر پول بدی همون قدر ‌آش می‌خوری

- كاسه داغ‌تر از آش

- تا هست، همین ‌آش و همین كاسه است

- آش دهن‌سوزی نیست

- صنار بده‌ آش، به همین خیال باش


ویدیو مرتبط :
ماشین جدید فورد: راحت صبحانه میل کنید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بزرگترین آش دنیا در شیراز میل شد!


پارک خلدبرین شیراز از ساعات های اولیه صبح روز گذشته(پنجشنبه) میهمانان زیادی را به خود دید که همگی برای پخت بزرگترین نذری دنیا به دورهم جمع شده بودند.

مردم شیراز نذر پخت بزرگترین آش دنیا را به مناسبت 28 صفر انجام دادند تا شیراز غرق در یاد و عشق به پیامبر (ص) باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، شب گذشته شیراز حال و هوایی دیگر داشت و بخش زیادی از این مردم تا صبح به راز و نیاز با پیامبر خود مشغول شدند.

گروه فرهنگی امام هادی(ع) با نذر 63 تن آش سبزی مردم شیراز را به میهمانی پیابر اسلام(ص) دعوت کرد.

پارک خلدبرین شیراز از ساعات های اولیه صبح روز گذشته(پنجشنبه) میهمانان زیادی را به خود دید که همگی برای پخت بزرگترین نذری دنیا به دورهم جمع شده بودند.

37 دیگ 2.5 تنی برپا و برای هر دیگ نیز چهار نفر مشخص شد، بخار آب محیط را فراگرفت و هر لحظه بر تعداد آشپزان این مجموعه اضافه تر شد تا جایی که از حدود ساعت 16 پنجشنبه فعالیت اصلی شروع پخت آش آغاز شد.

گروه های مختلف هر کدام به کاری مشغول شدند اما این جمع با دیگر جمع هایی که همگان سراغ دارند به کلی تفاوت دارد، ایجا کسی خودنمایی نمی کند، کسی برای کسب درآمد کار نمی کند و هرکس که در گوشه و کنار این پاتوق بزرگ در حال کار است و زیر لب دعا می خواند و گهگاهی هم اگر با دقت به به افراد نگاه کنی متوجه گونه های خیس آنها می شوی.

"صلوات بر محمد وآل محمد" بر همه چیز مقدم است و چند ثانیه یکبار درخواست صلوات را می شنوی.

بیرون از این پاتوق نیز حال و هوایی وجود دارد که سرمای هوا به کلی از یاد مردم رفته و زن و مردم با شوق فراوان نظاره گر فعالیت های داخل این پاتوق هستند.

اولین گروه مردمی که برای بازدید از این مجموعه در محل حضور یافتند در ساعت 17 بود که به مردم تا ساعت 21 فضای مقابل این پاتوق که به وسیله داربست از محیط پارک جدا شده بود جمع شدند و در آخر که ساعت حدودسه صبح روز 28 صفر بود که صف مردمی به چندین کیلومتر تبدیل شد.

حدود ساعت دو و 30 دقیقه بود که کار هم زدن دیگهای آش به اتمام رسید و در گوشه ای از این پاتوق گروهی دیگر با پوشیدن روپوشی سفید خود را برای توزیع این نذری بزرگ آماده کردند که این کار از ساعت سه و 45 دقیقه آغاز شد.

اما این پایان ماجرا نیست زیرا گروه زیادی از مردم تا ساعت هفت صبح به این صف اضافه شدند تا جایی که آخرین نفری که در این موفق به دریافت این آش نذری شد حدود ساعت 10 صبح روز 28 صفر بود.