۲۰ حقیقت جالب درباره بروس لی که نمی دانستید


نام بروس لی برای کسی ناآشنا نیست. بازیگری که کونگ‌فو را به هالیوود آورد.


ویدیو مرتبط :
جالب و دیدنی از پینگ پونگ بازی بروس لی با نانچیکو

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واقعیت های جالب در مورد بروس لی +عکس



اخبارفرهنگی - واقعیت های جالب در مورد بروس لی

بروس لی فقط یک ستاره سینمایی، رزمی کار و نماد فرهنگی نبود. او مرد فوق العاده و خستگی ناپذیری بود که بر همه موانعی که زندگی بر سر راهش می گذاشت غلبه کرد و در هر رشته ای که وارد می شد موفق می شد.

بروس لی فقط یک ستاره سینمایی، رزمی کار و نماد فرهنگی نبود. او مرد فوق العاده و خستگی ناپذیری بود که بر همه موانعی که زندگی بر سر راهش می گذاشت غلبه کرد و در هر رشته ای که وارد می شد موفق می شد. او فیلم های بسیار موفقی نیز ساخت و اولین سوپراستار چینی بین المللی شد که بر موانع نژادی و ملیتی غلبه کرد. در زیر به واقعیت ها و ماجراهای جالبی درباره این مرد استثنائی اشاره می کنیم:

10. بروس به آمریکا فرستاده شد تا دست از مبارزه های خیابانی بردارد.
بروس لی هم مانند ابرقهرمان های دنیا داستانی جالب و منحصر بفرد دارد. بروس در دهه پنجاه در خیابان های هنگ کنگ بزرگ شد. در این زمان، هنگ کنگ پر از آدم هایی بود که تلاش می کردند از دولت کمونیست و ظالم چین فرار کنند و در نتیجه هنگ کنگ منطقه بسیار پرجمعیتی بود و افراد بی خانمان، فقیر و مجرم زیادی در آن پرسه می زدند. بروس که آن زمان بچه بود وارد دار و دسته ای به نام ببرهای خیابان جانکشن شد. متأسفانه این دار و دسته خیلی هم خوب نبود و در نتیجه بیش از چند بار در دعواهای خیابانی کتک های بدی خوردند. روزی بروس 13 ساله با چشم سیاه و کبود به خانه آمد و خواست که او را برای کلاس کاراته ثبت نام کنند. مادرش موافق بود و در نهایت برای او یک مربی گرفتند که از قضا مربی افسانه ای کونگ فو یعنی ییپ من بود.

اخبار,اخبارفرهنگی,بروس لی

بیشتر چیزهایی که بروس از ییپ من یاد می گرفت را در دعواهای خیابانی پیاده می کرد. او همیشه با خودش نانچیکو حمل می کرد و به دار و دسته های دیگر حمله می کرد. بروی در این سن کاملاً نترس و جسور بود و یک بار به پسر یکی از اعضای تریاد (سازمان مخفی چینی که فعالیت های غیرقانونی مانند قاچاق مواد مخدر انجام می دهد) حمله کرد و او را کتک زد. بالاخره پدر و مادر او به این نتیجه رسیدند که بهتر است او را از کشور خارج کنند و به پلیس رشوه دادند تا او را از لیست دردسرسازهای مشهور خارج کند تا بتوانند او را به آمریکا بفرستند.

9. بروس در سال 1958 قهرمان چاچا در هنگ کنگ شد.
قبل از آنکه بروس از هنگ کنگ خارج شود، مهارتی را انتخاب کرده بود. علاوه بر اینکه او یکی از بهترین رزمی کاران زنده آن زمان بود، در رشته رقص چاچا نیز استعداد فراوانی داشت. ظاهراً بروس یک سال پس از آنکه شروع به تمرین جدی در درس های کونگ فو کرد، به این سرگرمی روی آورد. در ابتدا او برای تحت تأثیر قرار دادن یک دختر، در کلاس رقص چاچا ثبت نام کرد، ولی خیلی زود در آن مهارت پیدا کرد. او همچنین متوجه شد که تمرین این رقص به بهبود حرکات پا و حفظ تعادل او در کونگ فو نیز کمک می کند. می گویند او همیشه کارتی از 100 حرکت انفرادی رقص همراهش بود که به او کمک می کرد تا کارش را راه بیندازد. او در سن 18 سالگی آنقدر در این رقص مهارت داشت که مسابقات چاچا در هنگ کنگ را برد و قهرمان شد. جالب آنکه وقتی بروس می خواست به آمریکا سفر کند فقط 100 دلار در جیبش داشت، ولی با یاد دادن این رقص به مسافرین آمریکایی پولدار هواپیما توانست پول خوبی دربیاورد.

اخبار,اخبارفرهنگی,بروس لی

8. مبارزه با Wong Jack Man
در سال 1964، بروس شروع به تدریس هنرهای رزمی در کالیفرنیا کرد. تا این زمان کونگ فو مانند یک راز فوق محرمانه فقط به چینی ها آموزش داده می شد. ولی بروس فکر می کرد که این کار بی معنی است. او معتقد بود که هر نوع دانشی باید به همه آموزش داده شود و اگر قرار است به یکدیگر آسیب برسانیم، برای آن به کونگ فو نیازی نداریم. به همین دلایل، بروس هنرجویان سیاه پوست و سفیدپوست را می پذیرفت. در جامعه چینی واکنش منفی شدیدی به این قضیه شکل گرفت و مردان زیادی به آموزشگاه بروس می آمدند و به او طومار مزین می دادند. در این طومار اعلام می شد که مرد دارنده آن، یعنی وونگ جک من، به نیابت از جامعه چینی برای مبارزه با بروس آمده است. اگر بروس می باخت، دیگر اجازه نداشت به غیرچینی ها نحوه مبارزه را بیاموزد.

اخبار,اخبارفرهنگی,بروس لی

همه اینها بلوفی بیش نبودند تا بروس را بترسانند. ولی بروس لی کسی نبود که بتوان به این راحتی او را تهدید کرد، بنابراین با شنیدن این خبر، او به شدت عصبانی شد و قبول کرد با وونگ جک من مبارزه کند. البته هیچ ویدئویی از این مبارزه وجود ندارد، ولی شاهدین قابل اعتماد زیادی وجود دارند که ادعا می کنند این مبارزه چند دقیقه بیشتر طول نکشید. در نهایت وونگ جک من فهمید که نمی تواند بروس را شکست دهد و سعی کرد فرار کند. بروس او را تعقیب کرد و آنقدر او را کتک زد تا بالاخره تسلیم شد. دیگر هیچ مبارزه طلب دیگری به آموزشگاه بروس فرستاده نشد و بروس به آموزش کونگ فو به افرادی با نژادهای مختلف ادامه داد. البته وونگ مبارزه با بروس را طور دیگری تعریف می کند. او ادعا می کند که بروس بجای آنکه با او دست بدهد، مشتی ناگهانی به صورت او زده و در بقیه مبارزه نیز فقط سعی کرده با ضربه انگشت او را کور کند. وونگ همچنین ادعا می کند که مبارزه نزدیک به مساوی تمام شد. ولی قطعاً هرگز نخواهیم دانست که آن روز واقعاً چه اتفاقی افتاده است.

7. بروس از جراحت مرگبار نخاعی جان سالم به در برد.
در سال 1970، بروس لی جراحتی داشت که برای بیشتر ورزشکاران جراحت تمام کننده حیات ورزشی محسوب می شود. روال تمرینات بروس حتی اگر همه آنها را درست انجام می داد، بسیار دشوار و خطرناک بود و این در شرایطی بود که او هنگام تمرین همه احتیاط های لازم را می کرد. یک روز او تصمیم گرفت که قبل از انجام تمرین "صبح بخیر" خودش را گرم نکند. تمرین "صبح بخیر" بدین شکل بود که او یک هالتر 45 کیلویی را روی شانه هایش می گذاشت و آنقدر خم می شد تا بدنش با زمین موازی می شد.

اخبار,اخبارفرهنگی,بروس لی

آن روز گرم نکردن بروس قبل از تمرین باعث شد که آسیب ببیند و با درد کمر شدیدی او را در بیمارستان بستری کنند. به او گفته بودند که چهارمین عصب سرینی در نخاع او آسیب دیده است. پزشک بروس به او گفته بود که دیگر هرگز نباید کونگ فو کار کند، حداقل در سطح قبل نباید این کار را بکند. آنها به بروس گفته بودند که حداکثر کاری که می تواند بکند این است که "زندگی نرمالی" داشته باشد. بروس تا شش ماه سخت تلاش می کرد تا به آنها ثابت کند که اشتباه می کنند. او فلسفه خودش را عمیق تر می کرد و به خودش می آموخت که چطور دوباره راه برود. در نهایت او با پای خودش از بیمارستان خارج شد و توانست سریعتر و قویتر از قبل شود.

6. هنرجویان معروف
بروس لی در چند برنامه تلویزیونی و فیلم سینمایی آمریکایی بازی کرد که فیلم The Green Hornet یکی از آنها بود، ولی بخاطر نژادپرستی با حرفه بازیگری در تقلا بود. بیشتر تهیه کننده و مدیران تلویزیونی ریسک انتخاب یک مرد آسیایی برای نقش اول فیلم را نمی پذیرفتند. علیرغم این موضوع، بروس از سوی افراد مشهور و ستاره هایی که فراتر از رنگ پوست او را می دیدند، مورد توجه فراوان قرار گرفت. در میان هنرجویان معروف او می توانند به ستاره هایی همچون استیو مک کوئین، جو لوئیس، چاک نوریس، جیمز کوبرن و کریم عبدالجبار اشاره کرد.

بروس سعی می کرد تا با بالا بردن هزینه هر ساعت آموزش به 250 دلار، این ستاره ها را ناامید کند، زیرا نمی خواست آنها فکر کنند که می توان با چند درس ساده در کونگ فو استاد شد. ولی هر چه او قیمت را بالاتر می برد، ستاره ها سریعتر سراغ او می آمدند. حتی یک بار بروس به سوئیس سفر کرد تا به رومن پولانسکی درس خصوصی بدهد.

5. یک بار بروس اتفاقی جکی چان را کتک زد.
جکی چان به عنوان سیاهی لشگر جوانی در چند تا از فیلم های بروس لی آغاز به کار کرد. یکی از اولین فیلم هایی که جکی در آن بازی کرد، Fist Of Fury بود که در این فیلم او از یکی از ساختمان های بلند سقوط کرد و توانست رکورد بلندترین سقوط را در سینمای چین بشکند. در همان فیلم، او را به دیواری کوباندند. منظورمان این است که جکی چان کسی نیست که بتوان با روش های معمولی او را کتک زد یا کشت.

اخبار,اخبارفرهنگی,بروس لی

وقتی جکی چان در فیلم "اژدها وارد می شود" بازی می کرد، از پشت به بروس لی حمله کرد و بطور اتفاقی چماق به صورتش خورد. خوشبختانه جکی چان که مثل ما آدم های معمولی نیست، با جراحات کوچکی توانست جان سالم بدر ببرد. او از این حادثه خنده اش گرفت و از فرصتی برای ملاقات و احوالپرسی با بت خود پیدا کرد لذت برد.

4. هالیوود علناً ایده او را دزدید.
در دهه هفتاد، بروس لی برای پیدا کردن نقش در تقلا بود، بنابراین سعی می کرد تا ایده خودش را برای استودیوهای تلویزیونی ببرد. برنامه پیشنهاد او درباره یک رزمی کار چینی بود که در غرب قدیم می گشت و سعی می کرد با کونگ فو بر چیزهای بد غلبه کند. متأسفانه تهیه کنندگانی که او با آنها حرف می زد به ایده او شک داشتند، زیرا فکر می کردند که ایده او نتیجه ای دارد و دلیلش هم این است که ستاره اصلی او "خیلی چینی" است. ایده ها در نهایت رد شد... و چند سال بعد کونگ فو ظهور یافت.

اخبار,اخبارفرهنگی,بروس لی

نام بروس لی در تیتراژ Kung Fu دیده نشد و او هیچ پولی دریافت نکرد. به گفته تهیه کنندگان و سازندگان این برنامه – و خود وارنر برادرز - Kung Fu بر اساس ایده های بروس لی ساخته نشده بود. و ما فکر می کنیم که این فقط یک تصادف عظیم باشد که همان استودیویی که بروس لی به آن مراجعه کرده بود و ایده اش را در مورد کونگ فو کار چینی در دنیای غرب مطرح کرده بود، برنامه ای در مورد یک رزمی کار چینی ساخت که در دنیای غرب به دنیای درست کردن چیزهای غلط با هنر کونگ فو بود!

3. بروس برای دوربین ها زیادی سریع بود.
نمی توان در مورد بروس لی مطلبی نوشت و نگفت که او در واقع ماشینی بود که از آینده برگشته بود! این موضوع وقتی جالب تر می شود که به این موضوع اشاره کنیم که بروس اغلب حرکاتی را اجرا می کرد که اصولاً نباید ممکن و شدنی باشند، مثلاً ضربه های مشت او آنقدر سریع بودند که چشم نمی توانست حرکت آن را ببیند. در سال 1966 بروس لی برای نقش کاتو در فیلم The Green Hornet انتخاب شد، ولی وقتی فیلمبرداری آغاز شد، فیلمبردار فهمید که ضربات مشت و پای بروس آنقدر سریع هستند که در دوربین اصلاً دیده نمی شوند. بالاخره این مشکل را بدین ترتیب حل کردند که از بروس خواستند کمی آهسته تر مشت و پا بزند.

وقتی می خواهیم فیلم های او را ببینیم، باید روی حرکت آهسته حرکات او را مشاهده کنیم تا ببینیم چه اتفاقی می افتد. زیرا در سرعت معمولی فیلم بسیاری از حرکات او آنقدر سریع هستند که اصلاً دیده نمی شوند.

اخبار,اخبارفرهنگی,بروس لی

2. او از چاک نوریس سرسخت تر بود.
همه می دانند که چاک نوریس آدم کله شقی و رعب انگیزی است و به این راحتی ها نمی شود با او مبارزه کرد. بنابراین حدسش سخت است که در مبارزه بین بروس لی و چاک نوریس کدامیک برنده می شود؟ چاک نوریس و بروس لی با هم دوست بودند و امروزه وقتی با چاک نوریس مصاحبه می شود و این سوال از او پرسیده می شود، چاک از جواب دادن طفره می رود و قضیه را فلسفی می کند. قدیم ها چاک چنین جواب هایی می داد: «آیا در یک مسابقه واقعی بروس لی را شکست می دادم؟ ببخشید که اینطوری جواب می دهم: "خودنمایی، تصور احمق ها از افتخار است."»

اخبار,اخبارفرهنگی,بروس لی

با این وجود، یک بار (و فقط یک بار) وقتی دی وی دی تحلیل "اژدها وارد می شود" ساخته می شد، چاک بطور قاطع به این سوال جواب داده بود... و جوابش مثبت بود، حتی چاک نوریس هم اعتراف کرده بود که بروس لی در مبارزه او را شکست می دهد. متأسفانه تنها زمانی که می توانیم با چشم خودمان این قضیه را ببینیم، وقتی است که این دو در "راه اژدها" با هم رو در رو می شوند.

1. سوء استفاده از بروس
در سال 1973، بروس لی فوت کرد، در حالیکه فقط در 5 فیلم (در نقش اصلی) بازی کرده بود. ولی جالب است که مرگ تراژیک و بی موقع بروس لی در واقع ژانر جدیدی در فیلم های کونگ فو ایجاد کرد که آن هم ژانر سوء استفاده از بروس بود. تعداد کل این فیلم های تقلیدی جمعاً 168 فیلم است. در اصل بروس لی آنقدر محبوب شد که فیلمسازان فهمیدند هر چیزی در مورد نام او یا شبیه به او، فروش خیلی خوبی خواهد داشت. بنابراین شروع به پول در آوردن از این قضیه کردند.

اخبار,اخبارفرهنگی,بروس لی

آخرین فیلم بروس لی، بازی مرگ (Game Of Death) نام داشت که ساخت آن به پایان نرسید. اولین سوء استفاده فیلمسازان این بود که این فیلم را با کنار هم گذاشتن فیلم های قدیمی و استفاده از بازیگران شبیه به بروس کامل کردند. برای آنکه فیلم را بلندتر کنند، بطور بی شرمانه ای از فیلم های به خاک سپاری واقعی بروس لی – و حتی تصاویری از جنازه او – استفاده کردند. این قضیه چیزی بود که سال ها ادامه یافت و بازیگران شبیه به بروس لی حتی با نام های مشابه در یک سری فیلم های واقعاً بد بازی کردند که نام و ساخت خیلی بدی از فیلم های قدیمی بروس داشتند. اگر می خواهید با چشم خودتان ببینید که چقدر این ژانر سوءاستفاده از بروس فیلم های بدی دارد، تریلر فیلم Enter the Game of Death را در اینترنت جستجو کرده و تماشا کنید.

اخبارفرهنگی - برترین ها