گفت‌و گوی اختصاصی با پائولو كوئیلو: من ایران را دوست دارم


این اتفاق، واقعا یك اتفاق بود، حتی حالا هم برایم عجیب است كه از آن صحبت می‌كنم چرا كه این فقط یك اتفاق برنامه‌ریزی نشده بود





صبح بخیر:  این اتفاق، واقعا یك اتفاق بود، حتی حالا هم برایم عجیب است كه از آن صحبت می‌كنم  چرا كه این فقط یك اتفاق برنامه‌ریزی نشده بود، حین راه رفتن در خیابان‌های ونیز -در تعطیلات نوروزی- چهره‌ای را دیدم كه می‌شناختم، طبیعی بود كه اول فكر كنم اشتباه كرده‌ام؛ فكر كردم او شبیه آن كسی است كه بارها عكس‌هایش را دیده‌ام اما آنقدر شبیه عكس‌ها بود كه بالاخره به تردیدم غلبه كردم و جلو رفتم: «ببخشید، شما آقای پائولو كوئیلو نیستید؟» لبان مرد به لبخند باز شد: «چرا» باورم نمی‌شد او پائولو كوئیلو بود،‌ نویسنده كه بیشتر كتاب‌هایش را خوانده بودم، جالب بود كه او هم باور نمی‌كرد كسی او را در خیابان یك كشور بیگانه شناخته‌باشد.



مادرم خواست كه وكیل شوم

به ایرانی‌ها می‌گویید چطور نویسنده شدید؟

من از بچگی‌ رویای نوشتن را داشتم، همیشه آرزویم این بود كه یك نویسنده شوم اما هر زمانی كه با مادرم صحبت می‌كردم او به من می‌گفت: «خب خیلی خوبه، خوبه كه كتاب بنویسی اما اول باید در رشته حقوق در دانشگاه تحصیل كنی تا یك وكیل شوی و یك شغل خوب داشته باشی و بعد در اوقات فراغت بنویسی.» من هم همین كار را كردم اما بالاخره یك روز تصمیم گرفتم كارم را رها كنم و به دنبال نوشتن بروم البته یك اتفاق خاص كه من آن را یك اتفاق معنوی می‌دانم اولین كتاب من را شكل داد.

چه اتفاقی؟

یك سفر زیارتی به سانتیاگو دی‌كامپو ستلا، در آن سفر خیلی فكر كردم. تصمیم داشتم تا زندگی‌ام را برای فهمیدن و درك رمز و راز كهكشان و جهان به كار بگیرم اما بعد از آن سفر فكر كردم این راه درستی نیست، در واقع در آن زمان تصمیم گرفتم جست‌وجوی معنوی خودم را ساده كنم. آن موقع متوجه شدم كه به جای رفتن به سمت پیدا كردن جواب باید بفهمم كه زندگی خودش یك پاسخ است.



رایگان بخوانید

ایرانی‌ها كتاب‌های شما را دنبال می‌كنند ولی الآن مثل گذشته نیست! البته آن‌طور كه من دیده‌‌ام بیشتر خوانندگان كتاب‌های شما در ایران دختران جوان و خانم‌ها هستند شاید چون كتاب‌های شما خیلی احساسی است.

خب،‌ باید بگویم فكر می‌كنم شما از خواننده‌های پر و پا قرص كتاب‌های من نیستید، من همه‌جور كتابی نوشته‌ام، كتاب‌های من فقط احساسی نیستند...

‌فكر می‌كنم بیشتر كتاب‌های شما به فارسی ترجمه شده است؟!

بله، البته این را هم بگویم كه به دلیل علاقه خواننده‌های ایرانی به كتاب‌هایم و به دلیل این‌كه آن‌ها به كتاب‌های جدید من دسترسی داشته باشند من همه كتاب‌هایم را به صورت رایگان به زبان فارسی در سایت خودم می‌گذارم تا همه فارسی‌زبان‌ها بتوانند از آن‌ها بدون پرداخت وجه استفاده كنند.



با عشق كار كنید

معروف‌ترین كتاب شما «كیمیاگر» است، راست است كه شما این كتاب را در چند روز نوشتید؟

از زمانی كه نشستم و شروع به نوشتن كتاب كردم تا وقتی نوشتن آن تمام شد 2 هفته طول كشید اما باید بگویم این كتاب را طی سال‌ها در روح و ذهنم نوشته بودم.

خیلی‌ها هستند كه كتاب‌های شما را می‌خوانند تا در مورد زندگی تصمیم بگیرند خودتان از این وضع راضی هستید؟

به نظر من نویسنده‌ها انسان‌های معمولی‌ای هستند، مثل باغبان‌ها، راننده تاكسی و سربازها؛ قبول دارم كه آن‌ها وظیفه خاصی دارند، تنها چیزی كه به كسانی كه دوست دارند بنویسند توصیه می‌كنم این است كه باید كارشان را با علاقه و عشق انجام داده و تلاش كنند تا زندگی بهتری برای انسان‌ها بسازند. باید بگویم كه به نظرم مهم‌ترین وظیفه یك نویسنده، سهیم‌كردن دیگران در تجربه‌های خودش است، یك كتاب می‌تواند این حس را به انسان‌ها بدهد كه آن‌ها تنها نیستند، یك كتاب دوست خوبی است، شاید بهترین دوست.





من ایران را واقعا دوست دارم

برخورد اتفاقی ما به گرفتن عكس یادگاری و هم‌صحبتی در یك كافه انجامید، معاشرت 20‌دقیقه‌ای تا حدودی شكل یك مصاحبه پیدا كرد.
جالب این بود كه اولین سوال را او از ما پرسید:

‌ اهل كدام كشور هستید؟

ایران.
اوه، چه عالی، من ایران را واقعا دوست دارم.

جدا؟

بله،‌ من به ایران سفر كرده‌ام، آن سفر یكی از بهترین سفرهای عمر من بود، ایرانی‌ها واقعا انسان‌های خوبی هستند. راستش را بخواهید وقتی در ایران بودم این احساس را داشتم كه مردم ایران بیشتر از مردم برزیل، یعنی هموطنانم، مرا می‌شناسند (می‌خندد).



پیام من به ایرانی‌ها

در آخر چه پیامی می‌خواهید به خوانندگان ایرانی آثارتان بدهید؟

بیشترین سوالی كه از من می‌شود این است كه چطور می‌توانیم به معنای زندگی پی ببریم و جواب سوال‌های‌مان را پیدا كنیم...؟! جوابی كه همیشه به این سوال‌ها می‌دهم این است هركسی خودش باید پاسخ‌ها را پیدا كند و هیچ راه میانبر وجود ندارد اما مسئله مهم این است كه حتی در زندگی معمولی و روزمره هم می‌توانید به جواب سوال‌های‌تان برسید، فقط كافی است بدانید هر روز با روزهای قبل فرق دارد، این را بدانید كه هیچ روز زندگی و هیچ اتفاقی در زندگی شبیه بقیه روزها و اتفاق‌ها نیست؛ باید به دنبال یافتن پاسخ‌ها باشیم. در آخر هم می‌خواهم بگویم خوشحالم مردم ایران كتاب‌های من را دوست دارند و می‌خوانند؛ من می‌دانم ایرانی‌ها یك فرهنگ غنی ادبیات دارند و برای همین خوشحالم كه كتاب‌های من را دوست دارند.


ویدیو مرتبط :
من ایران را دوست دارم...

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نظری: می‌خواهم در جام‌جهانی کنار ایران باشم/ دوست دارم با برزیل و اسپانیا همگروه شویم



بازیکن ایرانی تیم آنگل‌هولم سوئد,مصاحبه جدید با امید نظری,وضعیت  امید نظری

با ملی‌پوشان ایرانی در تماس نیستم
نظری: می‌خواهم در جام‌جهانی کنار ایران باشم/ دوست دارم با برزیل و اسپانیا همگروه شویم

بازیکن ایرانی تیم آنگل‌هولم سوئد از شرایط مطلوبش بعد از تصادف هفته گذشته خبر داد.

به گزارش  فارس، امید نظری که در برخی از بازی‌‌های مقدماتی جام جهانی 2014 برای کشورمان بازی کرد هفته گذشته به همراه تعدادی از همبازیانش دچار سانحه تصادف شد.

این بازیکن در همین ارتباط و همچنین شرایطش در لیگ دسته دوم سوئد گفت‌وگویی را با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس انجام داد که در زیر می‌خوانید:

بعد از تصادفی که داشتی اکنون شرایط تو چطور است؟
من چند روز قبل با دوستانم وقتی می‌خواستیم از تمرین به خانه برویم تصادف کردیم و این موضوع برایمان بسیار ناراحت کننده بود. ابتدا وضعیت خوبی نداشتیم و دو سه روزی را در خانه استراحت کردیم ولی الان خوب هستم و می‌توانم بازی کنم حتی دیروز هم در مسابقات لیگ دسته دو سوئد برای تیمم بازی کردم.

یعنی به طور کامل آماده شدی؟
آماده هستم، دیروز هم بازی داشتیم و بازی کردم.

این شانس را دارید به لیگ برتر صعود کنید؟
الان هشتم هستیم کمی سخت است تا به دسته اول صعود کنیم ولی عزم خودمان را جزم کرده‌ایم تا به این مهم دست یابیم طی هفته‌های اخیر بازی‌های خوبی را انجام می‌دهیم و حالا باید ببینیم چه می‌شود من هم شرایط خوبی دارم و تلاش می‌کنم به تیمم در راه صعود به لیگ برتر کمک کنم.

 تیم ملی چند روز دیگر اردویی را در پرتغال برگزار خواهد کرد آیا مربیان تیم ملی برای حضور در این اردو با تو صحبتی کرده‌اند.
نه اصلا صحبتی نکرده‌اند نمی‌دانم چه می‌شود.

اگر دعوت شوی به اردوی پرتغال می‌آیی؟
 بله، اول دعوت شوم و اگر این اتفاق بیفتد خوشحال می‌شوم و می‌آیم.

تیم ملی‌ام به جام جهانی 2014 صعود کرد در چند مسابقه از مقدماتی و جام جهانی خود تو کنار ملی‌پوشان بودی در این ارتباط صحبت کن به هرحال آرزوی هر بازیکنی است که در جام جهانی بازی کند.
بله درست است خیلی خوشحال شدم که به جام جهانی صعود کردیم. انشاءالله و امیدوارم که انتخاب بشوم تا دوباره به اردوی تیم ملی بیایم دفعه قبل دعوت نشدم ولی تلاشم را انجام می‌دهم و فکر می‌کنم بتوانم انتخاب شوم.

 حضور در جام جهانی برایت خیلی مهم است؟
بله بازیکنان معروف دنیای فوتبال در جام جهانی هستند و اگر انتخاب بشوم تا همراه تیم ملی در جام جهانی باشم و آنجا برای تیم ملی بازی کنم برایم خیلی خوب خواهد بود چرا که می‌توانم توانایی‌‌های خودم را به مردم کشورم ایران و علاقمندان به فوتبال در جهان نشان بدهم.

دوست داری تیم ملی با چه تیم‌های قدرتمندی در جام جهانی بازی کند؟
برزیل و اسپانیا تیم‌های خوبی هستند بازی با آنها فرصت خیلی خوبی است تا بتوانیم توانایی‌های خودمان را برابر بزرگترین تیم‌ها و بازیکنان دنیا نشان دهیم.

به هرحال جام جهانی فرصتی است که خودتان را نشان دهید و حتی از لحاظ باشگاهی به تیم‌های بزرگتری بپیوندید.
بله، فقط باید خوب بازی کنم و امیدوارم که یک تیم بهتر پیدا بکنم ولی برای رسیدن به این هدف فقط باید در جام جهانی خوب بازی کنم تا شرایط حضور در تیم‌های بهتر و بزرگتر برایم مهیا شود.

وضعیت برادرت امین چطور است؟
امین این فصل به یک تیمی رفته به نام آشوریسکا. آنجا بازی می‌کند و البته دوباره برای یک فصل با مالمو بازخواهد گشت.

با ملی‌پوشان در تماس هستی؟
نه، با هیچ کدام در تماس نیستم.

فارس