گفتگو با داریوش خواجه نوری آهنگساز سرود سرخ


سرود «سرخ» به همراه فیلم شش ساعته‌ای که تاریخ باشگاه پرسپولیس را از زبان بازیکنان پیشکسوت و مطرح آن روایت می‌کند، تا دو ماه دیگر منتشر می‌شود.

خبرآنلاین:  سرود «سرخ» به همراه فیلم شش ساعته‌ای که تاریخ باشگاه پرسپولیس را از زبان بازیکنان پیشکسوت و مطرح آن روایت می‌کند، تا دو ماه دیگر منتشر می‌شود.

سه سال است که هوادارن پرسپولیس خبرهای مربوط به این آهنگ را که دارای دو بخش ارکسترال و پاپ است، دنبال می‌کنند.

سرود «سرخ» از آن دست آثاری است که روند تولید و انتشارش بسیار طول کشیده است. این اثر که آهنگسازان آن داریوش و محمد علی خواجه نوری هستند، با صدای بیش از 40 بازیکن مطرح پرسپولیس ضبط شده است.

داریوش خواجه نوری  ضمن آنکه می‌گوید در یکی دو هفته آینده چند بازیکن سر‌شناس دیگر پرسپولیس به جمع خوانندگان سرود «سرخ» می‌پیوندند، از انتشار کامل نسخه تصویری کار تا کمتر از دو ماه دیگر خبر می‌دهد.


بیش از سه سال است که در باره سرود سرخ می‌شنویم و هنوز به طور رسمی منتشر نشده است. دقیقاً از کی و کجا کار را شروع کردید؟

هنوز سه سال نشده است، چرا که اوایل سال 1388 بود که کار را شروع کردیم. ابتدا به همراه برادرم (محمدعلی خواجه نوری) آهنگ را ساختیم که دارای دو قسمت بود؛ اولی برای ارکستر بزرگ نوشته و تنظیم شده بود و بخش دوم بیشتر حال و هوای پاپ داشت.

یعنی مثل خیلی از سرود‌ها و قطعات مشابه، ابتدا قطعه شما کلام نداشت؟

بله ابتدا موزیک ساخته شد و بعد آن را دادم عبدالجبار کاکایی که رویش شعر و ترانه بگذارد و او با وسواس این کار را انجام داد.که ترانه ای بسیار ساده است.

قصد ما همین بود تا هواداران به راحتی و به سرعت بتوانند آن را یاد بگیرند، زمزمه کنند و با هم بخوانند.

به عنوان آهنگساز چقدر در سرودن این ترانه نقش داشتید؟

چون آهنگ را ساخته بودیم، با هم در رسیدن به کلام مناسب بحث و مذاکره داشتیم. کاکایی با حوصله و دقت روی سرود کار کرد و بار‌ها ترانه را مورد بازبینی قرار و تغییر داد تا شکل نهایی‌اش را یافت.



علی دایی، بازیکن، کاپیتان و سرمربی سابق پرسپولیس از جمله خوانندگان سرود «سرخ» است


آهنگ هم در حین کار دچار تغییر شد؟

بار‌ها. یک بار که به طور کامل قسمت اول آن را عوض کردیم.

چرا؟

ترجیح دادیم ملودی آن را عوض کنیم.

این وسواس در ساخت آهنگ از کجا سرچشمه گرفته بود؟

با توجه به آهنگ‌ها و سرود‌های قبلی که برای تیم ملی ساخته شده بود، تمام تلاشمان این بود که کار ما صد در صد فوتبالی باشد. کارهای قبلی به مارش نظامی شباهت داشتند یا اینکه از سازهایی نامتناسب با ورزش فوتبال مثل ضرب زورخانه استفاده کرده بودند.

اما من و محمد علی آهنگ را بر اساس ضرباهنگ خاص این ورزش و شور و نشاط حاکم بر آن ساختیم که ملودی‌هایش برخاسته از تصاویر ذهنی مردم از فوتبال است.

بعد هم مرحله ضبط شروع شد. از‌‌ همان ابتدا تصمیم گرفته بودید بازیکنان پرسپولیس خواننده کار باشند؟

بله از‌‌ همان ابتدا تصمیممان این بود. در دنیا باشگاه‌های فوتبال زیادی برای خودشان سرود دارند، اما در هیچ یک از آن‌ها این تعداد بازیکن قدیمی و جدید حضور نداشته‌اند.

ما می‌خواستیم تمام بازیکنان بزرگ پرسپولیس در خواندن این سرود سهم داشته باشند که تا حد زیادی در کارمان موفق شده‌ایم.

تا حالا چند نفر در خواندن آن مشارکت داشته‌اند؟

بیش از 40 بازیکن شناخته شده پرسپولیس که از سال 1350 تا امروز برای این تیم بازی کرده‌اند، در استودیو حاضر شده و خوانده‌اند. تقریباً همه ستاره‌ها در این سرود نقش داشته‌اند.

همه آن‌ها تک خوانی کرده‌اند؟

نه. تنها بخش اول سرود که ارکسترال است، به تک خوانی‌ها اختصاص دارد. بازیکنانی که خوش صدا‌تر بودند، برای این بخش کار خواندند و دیگران به صورت گروهی به همراه تعداد زیادی از هواداران قسمت پاپ سرود را اجرا کردند.

خوش صدا‌ها کدام بازیکنان بودند؟

همه را حالا حضور ذهن ندارم.

آنان را که یادتان هست بگویید.

محمود خوردبین، نیما نکیسا، محسن خلیلی، شیث رضایی، مجتبی محرمی و چند نفر دیگر.

گفتید که بیش از 40 بازیکن پرسپولیس در خواندن این سرود همکاری داشته‌اند. ملاک انتخاب و دعوت آنان چه بوده است؟

اصل این بوده کسانی دعوت شوند که از بازیکنان با سابقه و مطرح پرسپولیس بوده‌اند.

اما ایمون زائد که هفته پیش در استودیو این سرود را خواند، چندان سابقه‌ای در پرسپولیس ندارد.

با آن سه گلی که در دربی 74 زد و با اینکه تیم 10 نفره بود، بازی باخته را به برد تبدیل کرد، نامش در تاریخ پرسپولیس ثبت خواهد شد.



ایمون زائد، زننده سه گل دربی 74 نیز هفته گذشته به جمع خوانندگان سرود پرسپولیس پیوست


حالا اگر فصل آینده رفت استقلال چه می‌کنید؟

نه نمی‌رود. او در حال حاضر بهترین گل زن جام باشگاه‌های آسیاست و نزد تماشاگران پرسپولیس محبوبیت زیادی دارد. مطمتن هستم با این شرایط در پرسپولیس می‌ماند و فصل آینده درخشش بیشتری خواهد داشت.

خواندنش چطور بود؟

آن قدر عالی بود که بهش گفتم می‌تواند در آینده خواننده شود. از صدایش هم در بخش اول (تک خوانی) و هم در قسمت دوم (آواز جمعی) استفاده کردم.

جدی؟

بدون اغراق می‌گویم که هم اطلاعات زیاد و درستی در مورد موسیقی دارد، هم سلیقه‌اش در گوش دادن به آثار موسیقایی خوب است و از همه مهم‌تر بسیار خوش صداست.

هفته گذشته با او در استودیو بسیار راحت بودم. او بسیار سالم و خوب خواند و بر کار تسلط داشت.

با توجه به اینکه انگلیسی زبان است، لهجه‌اش در فارسی خواندن مشکل ایجاد نکرد.

نه. اتفاقاً کار در عین اصالت داشتن، زیبا‌تر هم شد.

او دومین غیر ایرانی است که این سرود را می‌خواند؟

بله. او و مصطفی دنیزلی تنها غیر ایرانی‌هایی هستند که این سرود را خوانده‌اند. همین جا بگویم از آنجا که بازیکنانی چون دائی و مهدوی کیا هم در خارج از ایران شناخته شده‌اند، در کنار دنیزلی و زائد، سرود «سرخ» را به یک کار بین المللی تبدیل کرده‌اند.



مصطفی دنیزلی و ایمون زائد تنها غیر ایرانی هایی هستند که این سرود را خوانده اند

بالاخره سرود «سرخ» چه زمانی به طور رسمی منتشر می‌شود؟

تا به حال سه بار این سرود در ورزشگاه آزادی پخش شده است. در واقع کار از نظر موسیقایی کامل شده است و تنها ما می‌خواهیم یکی دو بازیکن سر‌شناس دیگر را به استودیو بیاوریم تا از این نظر هم نقصی نداشته باشیم.

کدام بازیکنان؟

به موقعش اطلاع رسانی خواهد شد.


تا آنجا که می‌دانم، علی کریمی و کریم باقری هنوز به استودیو نیامده‌اند. منظورتان این دو نفر است؟

در یکی دو هفته دیگر کار جمع و فهرست بازیکنان کامل می‌شود.

کی منتشر می‌شود؟

با پشتیبانی مناسبی که مدیرعامل باشگاه، جناب آقای رویانیان از کار دارند، کمتر از دو ماه دیگر منتشر می‌شود که همین جا لازم است از ایشان تشکر کنم.

کار به صورت صوتی و تصویری منتشر می‌شود؟

بگذارید همین جا این توضیح را بدهم که کار تنها‌‌ همان دو قطعه سرود نیست. در واقع این مجموعه‌ای تصویری و موسیقایی است که فیلم آن شش ساعت خواهد بود.

فیلم شامل چه چیزهایی خواهد بود؟

یک تاریخچه مصور از باشگاه است. همه بازیکنان مطرح تاریخ پرسپولیس در کار یا حضور دارند با از آنان یاد می‌شود. زندگی آنان، خاطراتشان، همه بازی‌های مهم پرسپولیس، اتفاقات دیدنی در 40 سال گذشته و… همه و همه در این فیلم شش ساعته مرور می‌شود.

تصاویر ضبط سرود «سرخ» در استودیو هم در فیلم وجود دارد؟

بله بخش مهمی از فیلم به روند تهیه و ضبط سرود اختصاص دارد.



مهدی مهدوی کیا، پارسال همین روزها به استودیو رفت و سرود «سرخ» را خواند

به غیر از سرود «سرخ» گویا قطعاتی دیگری هم برای این فیلم ساخته‌اید. درست است؟

بله. 11 آهنگ برای این فیلم ساخته‌ام که بعضی از آن‌ها به بازیکنان خاص اختصاص دارد و روی تصاویر مربوط به آنان می‌آید.

و وقتی این فیلم و سرود منتشر شد، چه خواهید کرد؟

سه سال از عمرم را روی این کار گذاشته‌ام که از نتیجه آن راضی هستم. بعد از انتشار فیلم، به سراغ برنامه‌های دیگرم خواهم رفت.‌‌ همان طور که می‌دانید، من و برادرم در این سه سال تنها یک کنسرت داشته‌ایم که از تابستان امسال سعی خواهیم کرد در این زمینه و همچنین انتشار آلبوم پر کار‌تر شویم.


ویدیو مرتبط :
کلیپ سرود رسمی پرسپولیس - داریوش خواجه نوری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

داریوش خواجه‌نوری و بازگشت دوباره به صحنه


داریوش خواجه‌نوری پس از سال‌ها فاصله از صحنه اجرای زنده، هفته گذشته در تالار وحدت روی صحنه رفت؛ اتفاقی كه می‌توان آن را تاكیدی دوباره بر فرا رسیدن دورانی تازه ‌در عرصه موسیقی محسوب كرد.

روزنامه اعتماد: داریوش خواجه‌نوری پس از سال‌ها فاصله از صحنه اجرای زنده، هفته گذشته در تالار وحدت روی صحنه رفت؛ اتفاقی كه می‌توان آن را تاكیدی دوباره بر فرا رسیدن دورانی تازه ‌در عرصه موسیقی محسوب كرد. بازگشت مجدد نسلی كه به قول اهل موسیقی برای گوش مخاطب خود ارزش قایل است و موجب نزول سطح سلیقه شنونده نمی‌شود. این هنرمند در گفت‌وگو با «اعتماد» از برنامه‌های آینده و سال‌های سخت پشت سر سخن گفت كه در ادامه می‌خوانیم.

سال‌ها از آخرین حضور شما روی صحنه گذشته است، چرا طی این مدت فعالیت نكردید؟

از سال 84 تا امروز فعال نبودم چون از آن زمان كل اجراهای موسیقی لغو شد و من كه از جمله افراد پركار آن سال‌ها بودم بیشترین لطمه را از این جریان خوردم. كنسرت من در كاخ نیاوران لغو شد و متحمل ضرر بسیاری شدم؛ تا یكی دو سال بعد هم عملا مجوز اجرای كنسرت داده نمی‌شد. من هم مثل بسیاری از دوستانم كه آن زمان فعال بودند، ‌گوشه‌گیر شدم و طی هشت سال تنها دو اجرا داشتم.

هنرمند خاموش مرده است

گروه‌ها و هنرمندان زیادی در این دوران متحمل سختی شدند و فاصله گرفتند.

دقیقا. هنرمندانی مثل ناصر عبداللهی، قاسم افشار، كاوه یغمایی، ‌علیرضا عصار، ‌محمد عیوضی و بسیاری دیگر در این دوران بسیار لطمه خوردند. ناصر عبداللهی اصلا به این دلیل كه امكان فعالیت نداشت به بندرعباس رفت و آن مسائل پیش آمد. به خصوص من كه با صحنه زندگی می‌كنم و بدون آن می‌میرم، سختی زیادی تحمل كردم.

این سال‌های دور از صحنه را چطور سپری كردید؟

مشغول تدریس شدم و كار خودم را انجام دادم. امروز چهار آلبوم كلاسیك، فیوژن، فلامنكو و پاپ دارم كه همه آماده هستند. هنرمند نمی‌تواند خاموش بماند، مگر اینكه مرده باشد. ما در هر شرایطی كار می‌كنیم. در همین دوران پروژه چهارساله پرسپولیس را داشتم كه 45 بازیكن تاریخ‌ساز از جمله كلانی، بهزادی، پروین و دایی در آن حضور داشتند. در شرایطی كه اجرای صحنه‌یی نداشتم سعی كردم فعال بمانم.

جریان موسیقی در هشت سال گذشته را چطور بررسی می‌كنید؟

وقتی تحریم مطرح شد گروهی سودجود ثروت‌های بادآورده كلان به دست آوردند. یعنی جای اینكه بازنده باشند اتفاقا برنده شدند. این اتفاق برای موسیقی هم رخ داد و وقتی موسیقی تعطیل شد، بعد ركود به وجود آمد عده‌یی سودجو نهایت بهره را بردند و با چند حركت به پول بسیار رسیدند. اینها طبق یك فرمول كاملا مشخص عمل كردند و به این واسطه هر شش ماه یك بار خواننده‌یی وارد بازار شد. فرمول هم به این شكل بود كه اول گفتند فلان خواننده غیرمجاز و ممنوع‌الكار است. بعد آثار فرد مورد نظر را به وسعت زیاد در سراسر كشور عرضه كردند. حركتی دیگر هم پخش از طریق ماهواره‌ها بود و ما شاهد بودیم هیچ نظارتی وجود ندارد. این اتفاق در حالی رخ می‌داد كه هر كدام از بچه‌هایی كه قدیم كار می‌كردند بعد از پخش یك فریم در شبكه‌های خارجی به سرعت ممنوع‌الكار می‌شدند. آخرین پروژه هم برگزاری كنسرت بود؛ همین افراد تركیب جشنواره پاپ را تشكیل دادند و حتی تلویزیون هم از آن برای اجرا دعوت كرد و هیچ صدایی غیر از اینها ‌شنیده نمی‌شد. نیتجه هم پول برای تهیه‌كننده‌ها بود شهرت برای افرادی كه یك شبه خواننده شدند.

نتیجه روندی كه سودجویان موسیقی به آن دامن زدند، چه بود؟

نتیجه این ‌شده كه فرد جدید توانایی برگزاری اجرای زنده را ندارد، پس «پلی‌بك» می‌رود. چیزی كه الان مد روز شده و صدای همه را درآورده است، تا جایی كه آقای ارجمند برای جلوگیری از این روند دستور داده تا برای این گونه كنسرت‌ها مجوزی صادر نشود. نسل قبل برای كار خود زحمت زیادی می‌كشید؛ باید كاست می‌داد و چندین و چند كنسرت برگزار می‌كرد تا شناخته شود، بحث شهرت یك شبه در كار نبود. از طرف دیگر موسیقی‌كپی از خوانندگان مثلا یونانی باب شد و در حالی كه شعر مولانا كه من ارائه كرده بودم مجوز نگرفت شاهد انتشار ترانه عجیب غریب بودیم. كارهای كپی 89 درصد آثار را شكل می‌داد؛ ‌بنابراین موسیقی ملی یونان به موسیقی ملی ما تبدیل شد. صدای زن‌های یونانی را خواندند و به همین علت صدای خوانندگان مرد ما به خانم‌ها شباهت پیدا كرد. این روند ذایقه یك نسل را تحت تاثیر قرار داد.

هنرمند خاموش مرده است

آیا امیدی به تغییر این روند وجود دارد؟

با حضور آقای مرادخانی در معاونت امور هنری، ‌پیروز ارجمند در دفتر موسیقی، آقای حیاتی و دوستان دیگر كه گروهی حرفه‌یی و كاربلد هستند امید بسیار زیادی به تغییر این روند دارم و می‌دانم عده زیادی از بچه‌هایی كه گوشه‌نشین شدند مایل به بازگشت هستند. برگزاری كنسرت هفته‌گذشته آغاز حركت من برای فعالیت مجدد است و تا چندی دیگر هم بار دیگر در تالار وحدت روی صحنه خواهم رفت كه كلیه قطعات با آنچه اجرا شد تفاوت دارد. حتی صدا و سیما هم روند خود را تغییر داده و از نسل‌های مختلف خوانندگان دعوت كر ده است.