گفتگوی نوروزی با آزاده نامداری

صبح بخیر:  خانمی كه شما باشید...! تعجب نكنید قصد تعریف ماجرای هیجان‌انگیزی را برای‌تان نداریم، این عنوان برنامه‌ای است كه این روزها آزاده نامداری به همراه جمعی از همكارانش - كه سعی شده بیشتر خانم‌ها باشند- مشغول ساختش هستند تا در روزهای عید نوروز مهمان خانه‌های شما باشند. برای معرفی این برنامه سراغ خانم نامداری آمدیم؛ سر ضبط قسمتی كه مائده طهماسبی كه عاشق سفر است روبه‌روی خانمی می‌نشیند كه از این كار متنفر است و احساس می‌كند برنامه‌های زندگی‌اش با رفتن به سفر به هم می‌ریزد و نرگس محمدی یا همان «ستایش» معروف، به‌عنوان كسی كه توانسته در عرصه بازیگری موفق باشد روبه‌روی نیلوفر دوستی می‌نشیند كه برخلاف تلاش زیادی كه برای بازیگری دارد از بی‌توجهی‌هایی كه نسبت به او می‌شود، گله‌مند است. راستی یادتان باشد كه آزاده نامداری و احسان علیخانی، مجریان ویژه‌برنامه سال تحویل هستند پس این برنامه را از دست ندهید.

آزاده نامداری: دغدغه‌ام این بود كه برنامه‌ام خیلی زنانه باشد

ما به‌دنبال یك برنامه عیدانه برای شبكه 2 بودیم كه یكی از دوستانم پیشنهاد داد روی برنامه‌ای زنانه كار كنیم. براساس آن با سحر رضوی، سمانه فراهانی، سهیلا مهرافزا و بعد هم آقای سیدوحید حسینی كه به جمع ما اضافه شدند، طرح‌های زیادی دادیم تا بالاخره به اینجا رسیدیم و 15 موضوع را كه احساس كردیم مربوط به زنان می‌شود و زیاد در موردش اظهارنظر می‌كنند مثل رانندگی، آشپزی، بازیگری و... به‌عنوان قسمت‌های این برنامه در نظر گرفتیم و با كمك حافظه‌مان در این زمینه و دوستان خبرنگاری كه داشتیم به این تركیب مهمانان رسیدیم.

فكر اولیه‌ام برای ساخت «خانمی كه شما باشید» این بود كه از خانم‌ها و آقایان در مقابل هم استفاده كنم كه بعد به 2 دلیل منصرف شدم؛ یكی این‌كه ممكن بود مشكلات پخش تلویزیونی پیدا كنیم و دیگری این كه دغدغه‌ام در «خانمی كه شما باشید» این بود كه برنامه‌ام خیلی زنانه باشد. حتی اگر به عوامل برنامه هم نگاه كنید متوجه می‌شوید كه این برنامه خیلی زنانه است و تا جایی كه شده، از زنان برای این كار استفاده كرده‌ایم، به جز آقای حسینی كه خیلی به ما در ساخت برنامه كمك كرد.

سفر با فرهاد آئیش خوش می‌گذرد

مائده طهماسبی: 4 سال پیش همین موقع‌ها بود كه به آلمان و بعد به فرانسه، سپس به برزیل و در آخر به بوینس‌آیرس رفتم و در آخر مجددا به آلمان بازگشتم تا با یكی از دوستانم كه در آنجا به من ملحق شد، سفرمان را ادامه بدهیم. ما از برلین به اروپای شرقی رفتیم و مسیرمان را با قطار به پراگ، براتیسلاوا، وین، بوداپست ادامه دادیم و از آنجا با هواپیما به ایران برگشتیم. قبل از سفر همیشه در مورد جایی كه می‌خواهم بروم مطالعه می‌كنم. من با فرهاد آئیش در سفر آشنا شدم. اگر اهل سفر نبودم اصلا با چنین آدمی آشنا نمی‌شدم و خیلی حیفم می‌شد به دلیل این‌كه می‌بینم بزرگ‌ترین موهبت زندگی‌ام، در سفر برایم اتفاق افتاد. همیشه با آدم‌هایی به سفر می‌روم كه به من خوش بگذرد اما وقتی با فرهاد به سفر می‌رویم، خیلی به ما خوش می‌گذرد به دلیل این‌كه عادت‌ها، خورد و خوراك و همه چیزمان شبیه یكدیگر است و پول‌های‌مان هم یك كاسه است. اما وقتی با شخص دیگری سفر می‌روید باید ملاحظاتی را رعایت كنید.

آدم‌هایی كه با هم فرق دارند و...

«خانمی كه شما باشید»، برنامه زنانه‌ای است كه هر روز میزبان 2 مهمان خانم است كه یكی از آن‌ها فرد شناخته شده‌ای برای بینندگان و دیگری از افراد معمولی جامعه است. سعی‌مان این بود كه یك نقطه اتصال بین این 2 نفر پیدا كنیم كه غالبا نیز نقطه تضاد آن‌هاست. مثلا برنامه‌ای درباره ترس خانم‌ها داریم كه بهناز جعفری و مهسا احمدی مهمانانش هستند. بهناز آدمی نسبتا ترسو است اما مهسا احمدی بدلكار اوست و به جای او بدل‌كاری می‌كند، منتها در ادامه برنامه می‌بینیم كه با این وجود، بهناز از حشراتی مثل موش و سوسك نمی‌ترسد اما مهسا می‌ترسد!

یا بخش دیگری مربوط به رانندگی خانم‌ها می شود كه در آن لاله صدیق به‌عنوان زنی كه «قهرمان رالی» است مقابل خانمی می‌نشیند كه آرزویش این است بتواند رانندگی كند و 15 بار در آزمون رانندگی رد شده است!

یك برنامه هم داریم درباره تفاوت نسل‌ها كه در این بخش من و خانم ژاله صادقیان به‌عنوان 2 مجری از 2 نسل مختلف حضور داریم. خانم صادقیان، كسی است كه خیلی از روی اصول كلاسیك ادبیات صحبت می‌كند و بسیار مودب است و خیلی زیاد می‌داند و من هم در مقابل او هستم به‌عنوان كسی كه متعلق به این نسلم و جملاتم را تندتر و شاید جویده‌تر بیان می‌كنم و ممكن است به اندازه او مودب نباشم و در مورد تفاوت نسل‌ها با هم صحبت می‌كنیم كه شاید سلیقه نسل امروز منم و سلیقه نسل قدیم خانم صادقیان بوده و... این‌ها بخش‌هایی از برنامه 15 قسمتی «خانمی كه شما باشید» بودند كه در ایام نوروز هر شب بعد از اخبار ساعت 22:30 از شبكه 2 پخش خواهند شد.

سفر دوست ندارم اما...

من خیلی علاقه‌مند به عید و تعطیلات آن نیستم كه آن هم می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. یكی این‌كه شاید ما در اسفندماه خیلی تلاش می‌‌كنیم و هیجان داریم ولی از فردای سال تحویل یكدفعه همه چیز آرام می‌گیرد و سكونی به‌وجود می‌آید و از آنجا كه من سكون را دوست ندارم باعث می‌شود كه خیلی این تعطیلات را هم دوست نداشته باشم. تنها نقطه مثبت تعطیلات نوروزی برای من این است كه می‌توانم كنار خانواده‌ام باشم. متاسفانه من خیلی اهل سفر نیستم اما تحت‌تاثیر حرف‌های خانم مائده طهماسبی در مورد سفر قرار گرفتم و دیدم چقدر بد است كه من تا این حد پایم بسته است و احساس می‌كنم كه در سفر دلم برای برخی كارها و آدم‌ها تنگ می‌شود. چقدر خوب است كه آدم بتواند رها باشد و مثلا یك ماه همه چیز را زمین بگذارد، موبایلش را خاموش كند و به سفر برود و این‌طور تعلق خاطر به كسی و چیزی نداشته باشد. البته این كار خیلی توانایی می‌خواهد كه من هنوز در خودم نمی‌بینم.

مائده طهماسبی: ما عاشق سفریم

مائده طهماسبی، همسر فرهاد آئیش بازیگر تئاتر و سینما، اولین مهمان برنامه «خانمی كه شما باشید» بود؛ مهمانی كه با انرژی غیرقابل توصیفش می‌تواند تمام فراریان از سفر را به این مقوله علاقه‌مند كند. وقتی با خانم طهماسبی مشغول صحبت می‌شوید، احساس می‌كنید كه فرهاد آئیش روبه‌روی‌تان نشسته، به دلیل این‌كه این زوج آنچنان شبیه یكدیگر هستند و آنقدر از یك دریچه به دنیا و اتفاقاتش نگاه می‌كنند كه متحیر می‌مانید. حتی در انتخاب خاطره‌های‌شان هم اشتراك بسیار جالبی دارند. طهماسبی و آئیش چند سال است كه گیاه‌خوارند به همین دلیل در جریان سفرهای‌شان نیز ظاهرا آنچنان كه از گفته‌های خانم طهماسبی برمی‌آید كشورهایی برای‌شان زیبایی بیشتری دارند كه این مقوله در آن‌ها به شكل پررنگی وجود دارد.

احساس كردم فست‌فود بیش از حد، من را به‌خود وابسته كرده

دلیل این‌كه من و فرهاد گوشت نمی‌خوریم این نیست كه می‌خواهیم ادعای این را داشته باشیم كه آدم های خیلی خوبی هستیم و نمی‌خواهیم حیوانات را بكشیم و... واقعیت این ‌است كه ما با این كار خواستیم یك سبك زندگی را برای زندگی خودمان انتخاب كنیم به دلیل این‌كه من به غذاهای فست‌فودی خیلی علاقه پیدا كرده بودم و احساس می‌كردم بیش از حد من را به‌خود وابسته و تنبل كرده است. شاید آدم ابتدا متوجه نشود اما این‌طور سریع سرویس گرفتن از بیرون برای غذا، به مرور زمان باعث می‌شود كه به جان و روح آدم صدمه وارد شود. امروز به جایی رسیده‌ام كه دیگر اگر هم بخواهم نمی‌توانم غذاهای گوشتی بخورم. ما با هم فكر كردیم كه نوع زندگی‌مان را عوض كنیم و آرام‌آرام آن سبك غذا خوردن و رفتن به آن رستوران‌ها را كنار بگذاریم. بعد از مدتی غذاهای گیاهی، غذای ما شدند. جالب است كه بدانید این نوع رژیم غذایی هم برای خودش دنیای بزرگی دارد. وقتی ما این كار را كردیم متوجه شدیم حتی همبرگرهایی با استفاده از این مواد غذایی درست می‌شوند یا پنیری وجود دارد كه از سویاست و می‌توانید مانند گوشت آن را خرد كنید و در غذای‌تان بریزید.

هند، بهشت گیاه‌خواران است

یك بار با همسرم به هند سفر كردیم. ابتدا در بمبئی بودیم و بعد به گوا رفتیم. این كشور هنوز پیشرفت نكرده اما مردمان خیلی خوب و مهربانی دارد. خاطره‌های خیلی خوبی از هند داشته و این كشور را خیلی دوست دارم. در آنجا سوار فیل شدم و به چند معبد سرزدیم. هند واقعا بهشت گیاه‌خواران است به دلیل این‌كه بیشترشان بودایی هستند و به حیوانات احترام خاصی می‌گذارند و آنها را نمی‌كشند. شما گاهی در رستوران‌های هند می‌توانید 60 نوع غذای گیاهی را در منوهای‌شان ببینید كه واقعا دوست‌داشتنی و خوشمزه‌اند. در جریان سفرهایی كه به كشورهای مختلف داشتم، 5-4 بار به برزیل رفتم و همیشه احساس می‌كردم به این كشور انس خاصی دارم و این تصور در من شكل می‌گرفت كه قبلا در آنجا زندگی كرده‌ام! به دلیل این‌كه آنقدر در آن جامعه خوب و راحتم و برایم آشناست كه فكر می‌كنم شاید زمانی با آن‌ها هم فرهنگ بوده‌ام.

ویدیو مرتبط :
گفتگوی آزاده نامداری با احسان علیخانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

برنامه نوروزی جالب آزاده نامداری در تلویزیون +عکس

آزاده نامداری با انتشار عکس زیردر شبکه اجنماعی اش توضیحات زیر را در این باره نوشت:خانومی که شما باشی،،،،ایام فاطمیه، نوروز نود وچهار،،،ممنون میشم اگه ببینید...به روایت وتهیه کنندگی آزاده نامداری..

اخبار,اخبار فرهنگی , آزاده نامداری

آزاده نامداری متولد روز ۹ آذر ۱۳۶۳ در کرمانشاه، مجری تلویزیون صدا و سیما و تهیه کننده ایرانی است. او دارای مدرک کارشناسی مدیریت صنعتی از دانشگاه شهید بهشتی تهران می باشد و با اجرا در برنامه تازه‌ها به شهرت رسید.

او پیش از این نیز تهیه کنندگی برنامه پرطرفدار "خانومی که شما باشی" را بر عهده داشت.