کاوه یغمایی: هدفم مدرنیزه کردن موسیقی ایران است


خروج من از ایران برای بهتر زندگی کردن نبوده است بلکه از ابتدا هدفم این بوده که اطلاعات و تجاربی را در زمینه موسیقی درک کرده و پاپ مدرن را در ایران به مردم کشور خودم ارائه دهم.

موسیقی ما: اولین نشست خبری کاوه یغمایی برگزار شد. این نشست خبری توسط شرکت فرهنگی هنری «پنج برگ هنر» برگزار شد که درآن کاوه یغمایی همراه با فریدون خشنود و محمد حشمتی به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ دادند.



قبل از هر چیز، آنچه که این نشست حول محور آن می‌چرخید، بازگشت کاوه یغمایی به ایران بود و فعالیت‌هایی که قرار شده در این شرکت و در جهت بالا‌تر بردن سطح کیفی موسیقی ایران انجام دهد.

فریدون خشنود که مدیریت شرکت پنج برگ هنر را بر عهده دارد در ابتدای نشست گفت: «خیلی از رسانه‌ها سرشار از آگهی‌های تولید آلبوم از نقطه‌ اول تا میکس و مسترینگ با کمترین هزینه و نازل‌ترین قیمت‌اند که این باعث تاسف است. من در همین ابتدا به جوانان و هنرمندان می‌گویم که شرکت ما بستر مناسبی برای فعالیت‌ هنری آنهاست. ما در کنار کاوه یغمایی و دوستان دیگری که به عنوان تیم فنی و هنری در شرکت فعالیت می‌کنند حامی آن‌ها خواهیم بود. »



کاوه یغمایی بعد از صحبت‌های خشنود و در ابتدای صحبت‌های خود گفت: «خروج من از ایران برای بهتر زندگی کردن نبوده است بلکه از ابتدا هدفم این بوده که اطلاعات و تجاربی را در زمینه موسیقی درک کرده و پاپ مدرن را در ایران به مردم کشور خودم ارائه دهم. من همیشه می‌خواستم موسیقی پاپ را به صورت قدرتمند و مدرن ارائه دهم و در تمام این سال‌ها سعی کردم نقاط ضعف موسیقی ایرانی را بررسی کرده و در مورد موسیقی کشور مثبت‌تر بیاندیشم.»

وی با اشاره به اینکه موسیقی که امروز می‌شنویم، قطعا تا ۱۵ سال دیگر تغییر خواهد کرد گفت: «وضعیت استودیوهای موسیقی به حدی به هم می‌ریزد که باید فاتحه این استودیو‌ها را بخوانیم زیرا اگر نتوانیم خودمان را به موسیقی مدرن جهان برسانیم اتفاق خوبی برایمان نخواهد افتاد. این اتفاق جدید یک سری استودیو های مجازی هستند که در فرصت مناسب در مورد آن توضیح خواهم داد.»

این هنرمند تصریح کرد: «من شانس آوردم  در خانواده‌ای زندگی کردم که اهل موسیقی بودند. می‌خواهم از اطلاعاتی که طی سال‌ها کسب کرده‌ام برای پیشبرد وضعیت موسیقی خودمان در ایران استفاده کنم از این رو آنجا با گروه‌های مختلفی کار کردم و به نقاط ضعف موسیقی خودمان آشنایی کامل دارم.»



وی با اعتقاد بر این كه همه چیز از آموزش شروع می‌شود،افزود: آنچه اکنون شاهدش هستیم یک فرمت سنتی از تدریس است که فقط از قرن نهم (دوره ارگانم) شروع می شود و بعد  دوره رنسانس، و بعد دوره کلاسیک و رمانتیک در آن لحاظ می شود که  نهایتا تا قرون هجده و نوزده  را شامل می شود و انگار قبل و بعد از این دوره اصلا وجود نداشته است.

وی در بحث موسیقی پاپ در ایران گفت: «اگر بخواهیم به طور صادقانه‌تر به جریان موسیقی پاپ در ایران بپردازیم، متوجه می‌شویم موسیقی پاپ با اینکه قوی‌ترین و توانمند‌ترین حوزه موسیقی در بخش اقتصادی است، اما کمتر به آن توجه کرده‌ایم و از پتانسیل‌های این موسیقی بهره نبرده‌ایم. تا کنون حتی نتوانسته‌ایم یک آهنگ به یک جوان غیر ایرانی بفروشیم. جوانان امروز ما بیشتر به موسیقی ترکیه گرایش دارند، اما چرا باید اکنون به اینجا برسیم؟ »

وی در ادامه با تاکید بر اینکه درصد بسیار کمی موزیسین در ایران وجود دارند که بتوانند آموزش لازم را به علاقه مندان بدهند گفت: «پیشنهاد می‌دهم تا مراکزی در ایران تشکیل شود که از نظر توان آموزشی دارای صلاحیت بوده و بتوانند پاپ مدرن را در ایران تدریس کنند. بدون شک به زودی تیمی را در ایران تشکیل خواهیم داد تا بتوانیم این موسیقی را به خوبی ارتقاء دهیم. »



وی در ادمه متذکر شد که باید بتوانیم موسیقی مدرن را به بهترین نحو در کشور ارائه دهیم و ادامه داد: «علاوه بر آن باید به مخاطب غیر ایرانی بیندیشیم یکی از اهداف وزارت ارشاد هم همین است که ریشه ایرانی بودن را در موسیقی تقویت کند. البته باید بگویم بدون کمک وزارت ارشاد اقدامات بنده و گروهم امکان پذیر نیست.»

یغمایی درباره موسیقی سنتی و محلی کشورش توضیح داد: ‌ «درک کردن موسیقی سنتی و محلی هر کشور کار ساده‌ای نیست و ما نمی‌توانیم برای مثال موسیقی محلی چین را درک کنیم. اول باید بر روی موسیقی مدرنی تمرکز کنیم که موسیقی و ریشه خودمان را در آن به کار برده باشیم. »

وی با تاکید بر اینکه نباید در قدم اول، موسیقی خودمان را برای سایر کشور‌ها ترجمه کنیم، گفت: «بنده متاسفم که تحریرهای موسیقی ترکیه بر روی موسیقی ایرانی تاثیر گذاشته است. این تهاجم به چه دلیل در موسیقی ایرانی صورت گرفته است؟ باید موسیقی کشور خودمان را مدرنیزه کنیم و آن را به گوش‌های غیر ایرانی عرضه داریم. بنده هم برای تخصص آموزش موسیقی مدرنی که دارم به ایران آمده‌ام. »

وی در ادامه در خصوص تفاوت موسیقی پاپ ایرانی و خارجی گفت: «مقایسه موسیقی ایرانی و خارجی یک دور باطل است. بیایید بررسی کنیم چه اتفاقی برای ما افتاده و موسیقی اکنونمان در چه شرایطی به سر می‌برد؟ می‌خواهید با این مقایسه به چه چیزی برسید؟ آیا هنوز در نظر نگرفته‌اید که موسیقی جهان ساعت به ساعت در حال پیشرفت است؟ »



اودر پایان صحبت‌هایش خاطر نشان کرد: «باید مشکلات موسیقی خود را درک کنیم و سپس به برطرف کردن آن بپردازیم. به هیچ وجه حق نداریم موسیقی کشورهای دیگر را کپی کنیم. هیچ سبکی به اسم موسیقی پاپ وجود ندارد، بلکه موسیقی پاپ‌‌ همان چیزی است که بیشتر مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته و بیشتر به فروش می‌رسد. »

در ادامه خشنود با سوال یکی از خبرنگاران مواجه شد مبنی بر اینکه چه عاملی باعث می‌شود در فعالیت‌هایش هم کارهایی مثل سرود الله اکبر را بسازد و هم کارهای پاپ بسیاری را آهنگسازی کند ؟ وی در این رابطه پاسخ داد: «همان‌طور که آقای یغمایی اشاره کردند به نظر من موسیقی حد و مرزی ندارد و من هر زمان کاری را که فکر می‌کرد درست است انجام دادم.

 خاطرم هست که در ابتدای فعالیتم با افتخاری برای آهنگی ریتم درام چیدیم و فقط یک ساکسیفون را به ارکستر ایرانی‌اش اضافه کردیم. همه مطبوعات شروع کردند به نوشتن اینکه افتخاری آهنگ پاپ خواند در حالی که قبل از آن و بعد از آن همهٔ ترانه‌های پرطرفدار این خواننده پاپ بود و هست. این‌ نظر‌ها همه از عدم تخصص و عدم دانش می‌آید. »


محمد حشمتی که آلبوم‌های «خونه خورشید» و «آمده‌ام» را اخیرا منتشر کرده است و «شب نمناک» یا‌‌ همان «اذان می‌گویند» او هم بازنشر شده در مورد اینکه چرا کمتر از آهنگ‌هایش شناخته شده است و علارغم توانایی‌ها و فعالیت‌هایش کمتر شناخته می‌شود گفت: «همین‌طوری که می‌بینید و در این نشست ساکت بودم و یک گوشه نشسته‌ام در سایر مراحل زندگی هم آدم بی‌حاشیه‌ای هستم.



 بیشتر ترجیح می‌دهم وقتم را صرف کارهای هنری بکنم و از این موضوع هم پشیمان نیستم. در کنار استادم فریدون خشنود و پسر عزیزشان که آهنگسازی بسیاری از قطعاتم را بر عهده داشته آینده‌ هنری‌ام را هم به همین منوال طی خواهم کرد. »

گفتنی است در این نشست از سه آلبوم با صدای محمد حشمتی و آلبوم بدون کلام «گل‌هام گل آفتابگردون» به آهنگسازی فریدون خشنود هم رونمایی شد.



فرشاد خشنود، پسر فریدون خشنود و از آهنگسازان جوان کشور که در آلبوم‌های اخیر علیرضا افتخاری و محمد حشمتی هم حضور داشته، میثم یوسفی مشاور کاوه یغمایی و فریدون خشنود و از روزنامه‌نگاران و ترانه‌سرایان موسیقی ما و جمال ساداتیان، تهیه‌کننده‌ سینما که فیلم‌های «انتهای خیابان هشتم» و «برف روی کاج‌ها» آخرین ساخته‌هایش بودند از دیگر حاضران این نشست مطبوعاتی بودند.   


ویدیو مرتبط :
کاوه یغمایی - سیاه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بازگشت کاوه یغمایی به ایران


کاوه یغمایی چند ماهی هست که در ایران به سر می برد و شرکت فرهنگی هنری «پنج برگ هنر»قرار است روز یکشنبه در مراسمی رسمی اخبار فعالیت های رسمی و قانونی این هنرمند را در اختیار رسانه ها قرار دهد.

تماشا: زمانی که «کاوه یغمایی» از ایران خارج شده بود. هر وقت برای احوالپرسی و کارهای جدید با او تماس می گرفتیم امکان نداشت در انتهای صحبت هایش نگوید: »سلام من را به ایران عزیزم برسانید...».

این یعنی حضور او در خارج از کشور همیشگی نبوده و نیست و قطعا بازگشت بزرگی را به عرصه موسیقی داخلی و مجاز خواهد داشت.

یغمایی در یکی از آخرین گفت و گوهایش هم گفته بود: «سال 2008 درگیر ضبط آلبوم، تور و کنسرت خواهم بود. ولی سال 2009 تصمیم دارم سفر کوتاهی به ایران داشته باشم».



این یعنی ولع بازگشت در این خواننده و موزیسین، همیشه و در هر شرایطی بوده. حالا آن اتفاق افتاده و خبرهای خوشی در راه است «خبر بازگشت این هنرمند به عرصه موسیقی داخلی و مجاز». این هنرمند در نشست خبری ای که قرار است روز یکشنبه آینده و از سوی شرکت «پنج برگ هنر» برگزار شود، درباره همه سوالات بی جواب این سال ها صحبت کند. باتوجه به فعالیت های قانونی او در خارج از کشور، پیش بینی می شود آلبوم او بی هیچ مشکلی مراحل اخذ مجوز را سپری کند.

سال های زیادی از ظهور پدیده ای به نام «کاوه یغمایی» می گذرد. شاید اولین بار نام کاوه یغمایی را در زمان انتشار آلبوم های پدرش به عنوان صدابردار یا... شنیده بودیم، اما اواسط دهه هفتاد بود که با کنسرت هایش و در کنار آن آلبوم هایی که ردپای پررنگ ترش در آنها مشاهده می شد ما را نسبت به هنرش کنجکاوتر کرد.

 «مسافر کویر» با موسیقی او و صدای آریو حبیبی، «شعر نفس گیر» با موسیقی او و صدای پیمان نیکسار و «مترسک» که آلبوم خودش بود و... به نظر می رسد کاوه یغمایی می توانست هنرمند جریان سازی باشد، اگر محترمانه تر و ریزبینانه تر با هنر او برخورد می شد.

مترسک

آلبوم مترسک نخستین آلبوم شخصی این هنرمند بود که واکنش های فراوانی را در بازار موسیقی کشور در پی داشت. فضاسازی های فانتزی و موسیقی بکر و به روزی که در آن دوره اتهام های فراوانی هم به آن وارد آمد، با چراغ سبز سختگیرترین منتقدان موسیقی رو به رو شد و فرزند خلف «کوروش یغمایی» استقلال کاری اش را با این آلبوم پرسروصدا به همه اعلام کرد.

کنسرت های او با استقبال شدید مخاطبان موسیقی رو به رو می شد و رفته رفته کاوه فاصله خود را با دیگر هنرمندان داخلی بیشتر می کرد. ولی هیچ کس نفهمید چه اتفاقی افتاد که او به یکباره تصمیم گرفت از کشور خارج شود.

تصمیمی که هنوز هم نمی شود با قاطعیت درباره اش اظهارنظر کرد و نقد و نظری نسبت به آن داشت. آلبوم «سکوت سرد» دومین آلبومی بود که با صدای این خواننده ولی در خارج از کشور منتشر شد. آلبومی که در داخل ایران هم همه مجوزهای لازم را اخذ کرده بود.

ولی باتوجه به خروج کاوه از ایران، این آلبوم از طریق شرکت بین المللی «ترانه» منتشر شد که بازهم حرکتی رو به جلو از این استعداد ناب موسیقی راک به حساب می آمد.

تورهای کنسرت او در سراسر جهان با استقبال ایرانی های خارج از کشور رو به رو می شد و همین باعث شد شهرت و آوازه اش خیلی زود در همه جا بپیچد.

بازگشت به ایران؟

کاوه همان طور که در سکوت کامل و بدون هیچ مقدمه ای از ایران خارج شده بود، در سکوت وارد ایران شد و اولین جرقه و حرف و حدیث های بازگشت او هم از صفحه شخصی او در شبکه های اجتماعی کلید خورد.

او روی صفحه شخصی اش نوشته بود که در ایران است و از هنرجویان موسیقی برای حضور در کلاس هایش دعوت به عمل آورده بود. اتفاقی که در مدت زمان کوتاهی دست به دست در فضای مجازی پیچید و سیل کامنت هایی با موضوعیت: «کاوه یغمایی مگر به ایران بازگشته؟»، به پرسش اول اهالی موسیقی تبدیل شد.

چه اتفاقی افتاده؟

داستان از این قرار است که کاوه یغمایی چند ماهی هست که در ایران به سر می برد و شرکت فرهنگی هنری «پنج برگ هنر» (شرکت طرف قرارداد با یغمایی) قرار است روز یکشنبه در مراسمی رسمی اخبار فعالیت های رسمی و قانونی این هنرمند را در اختیار رسانه ها قرار دهد.

این مراسم با حضور کاوه یغمایی و همسرش (نیلوفر فرزندشاد) برگزار خواهد شد و در آن این هنرمند به تشریح دلایل اصلی خروجش از ایران می پردازد و بازگشت دوباره به وطن را برای اولین بار اعلام خواهد کرد و درباره فعالیت های جدیدش نیز صحبت خواهد کرد.

گفتنی است در این مراسم از فعالیت های جدید شرکت «پنج برگ هنر» از قبیل انتشار آلبوم محمد حشمتی نیز پرده برداری خواهد شد و فریدون خشنود (مدیرعامل این شرکت) درباره برنامه های آتی شرکتش صحبت خواهد کرد.