کارل گوستاو یونگ؛ ولیعهدی که از فروید عبور کرد


یونگ را در کنار زیگموند فروید از پایه‌گذاران دانشِ نوین روانکاوی قلمداد می‌کنند به تعبیر فریدا فوردهام پژوهشگر آثار یونگ: «هرچه فروید ناگفته گذاشته یونگ تکمیل کرده‌است.»


ویدیو مرتبط :
دریای ایمان : مستندی درباره کارل گوستاو یونگ

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پیشگامی آسیا در عبور از بحران



 

پیشگامی آسیا در عبور از بحران

 

 

به دنبال آشکار شدن نشانه‌های اولیه از بهبود اوضاع اقتصادی در آسیا، شاخص وضعیت اقتصاد جهان برای چهارمین بار پیاپی، در سه ماه نخست سال ۲۰۱۰ افزایش یافت و بار دیگر امید به دستیابی به فضای مطمئن کسب‌وکار در سال ۲۰۱۰ را تقویت کرد.


اما به‌رغم افزایش شاخص‌ها، به دلیل وجود آمار بیکاری گسترده در سراسر نقاط جهان، نگرانی اقتصاددانان همچنان به قوت خود باقی است.


بر اساس این گزارش، نتایج نظرسنجی اخیر اتاق بازرگانی بین‌المللی (ICC) و موسسه Ifo مونیخ حاکی است که شاخص وضعیت اقتصاد جهانی در سه ماهه اول سال ۲۰۱۰، به میزان ۱/۸ واحد صعود کرد و از رقم ۴/۹۱ به ۵/۹۹ واحد رسید. به این ترتیب شاخص وضعیت اقتصاد جهانی از میانگین بلندمدت خود در فاصله سال‌های ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۹ میلادی، پیشی گرفت. طی این سال‌ها، میانگین شاخص مذکور، ۹/۹۶ برآورد شده بود. بر اساس این نظرسنجی که از ۱۰۵۷ اقتصاددان در ۹۴ کشور جهان انجام شده است، «نرخ بالای بیکاری» و «افزایش بدهی‌های دولتی» در بسیاری کشورها همچنان مهمترین مشکل موجود است و برای دستیابی به رشد پایدار، اقتصاد جهانی ناگزیر به آغاز حرکت‌های یکپارچه و منسجم در سطح بین‌المللی است.

 


آسیا، پیشگام بهبود شرایط بحرانی


نتایج به‌دست آمده به تفکیک مناطق جغرافیایی جهان نشان می‌دهد که کشورهای منطقه آسیا همچنان پیشگام جریان بهبود وضعیت اقتصادی هستند و بالاترین سطح ثبات هم‌اکنون در اقتصادهای نوظهور آسیایی دیده می‌شود. این گزارش ارزیابی می‌کند که اوضاع کنونی اقتصادی در کشور چین در سطح مطلوبی قرار دارد. به علاوه این وضعیت در کشورهای هنگ کنگ، ویتنام و هند مثبت ارزیابی می‌شود. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که اقتصادهای چین و هند امسال به طور قابل توجهی رشد خواهند کرد. وضعیت اخیر اقتصاد کشورهای فیلیپین، کره جنوبی و مالزی در مقایسه با گزارش قبلی منتشر شده، ارتقا یافته است. در مورد کشور ژاپن، هرچند که پیش بینی برای این کشور، بسیار خوش‌بینانه است وضعیت کنونی اقتصاد ژاپن در شرایط ضعیفی قرار دارد.

 


خوش‌بینی در اروپای غربی و آمریکای شمالی


شاخص وضعیت اقتصادی در اروپای غربی نیز به‌طور قابل توجهی بهبود یافته و پیش‌بینی‌ها حاکی از تداوم این روند در کشورهای این حوزه است اما این نشانه‌ها در تمامی کشورهای این حوزه وجود ندارد. شاخص وضعیت اقتصادی در کشورهای فرانسه، یونان و اسلوانی بدتر شده و شرایط نامطلوبی از ایرلند، اسپانیا و پرتغال گزارش شده است. در این میان، پیش‌بینی‌ها شرایط بهتری را برای هلند، بلژیک، انگلستان و ایرلند نشان می‌دهند.


در کانادا و ایالات متحده آمریکا نیز شاخص وضعیت اقتصادی برای چهارمین بار پیاپی بهبود یافت، هرچند که به‌خصوص در آمریکا، عملکرد اقتصادی در حال حاضر با نمره پایینی ارزیابی می‌شود.


این گزارش می‌افزاید که شرایط اقتصادی در بیشتر کشورهای حوزه اروپای مرکزی و شرقی همچنان ضعیف است. به خصوص آمار نامطلوبی از کشورهای رومانی، استونی و لیتوانی گزارش شده است. به علاوه شرایط دشوار اقتصادی همچنان در بلغارستان وجود دارد.


در کشورهای آمریکای لاتین ارزیابی انجام شده در دوره بررسی، بسیار بهتر از دوره قبل بوده و پیش بینی‌های شش ماهه آتی حاکی از تداوم این روند است. وضعیت اقتصادی به‌ویژه در کشورهای برزیل، شیلی، پرو و اروگوئه، مطلوب ارزیابی شده است.

 


گروه ۲۰ و گسترش همکاری­های جهانی


در پاسخ به یک پرسش در این تحقیق در خصوص تاثیر فعالیت گروه ۲۰ در گسترش همکاری‌های اقتصاد جهانی، بیشتر اقتصاددانان مورد تحقیق بر این باورند که سیاست‌های گروه ۲۰ می‌تواند فرصت‌های مهم بسیاری را برای کسب‌وکار جهان به ارمغان بیاورد و از سوی دیگر موجب تقویت همکاری‌ها در سطح بین‌المللی است.