کارلوس اسلیم هلو؛ میلیاردر عاشق سیگار برگ


خبرنگار مجله تایمز، که با اسلیم مصاحبه کرده می گوید «اگر فقط به ظاهرش نگاه کنید، هرگز متوجه نخواهید شد که او یک میلیاردر است.» وی برای 40 سال است که در یک خانه 6 اتاق خوابه زندگی می کند.

روزنامه آسیا - رعنا اشرفی: خبرنگار مجله تایمز، که با اسلیم مصاحبه کرده می گوید «اگر فقط به ظاهرش نگاه کنید، هرگز متوجه نخواهید شد که او یک میلیاردر است.» وی برای 40 سال است که در یک خانه 6 اتاق خوابه زندگی می کند. کارلوس تنها در دو مورد به دنبال تجملات بزرگ است. سیگار برگ کوبا و کلکسیون وسایل هنری.

کارلوس اسلیم هلو (Carlos Slim Helu) ثروتمندترین فرد مکزیک و یکی از بزرگ ترین میلیاردرهای جهان است که خودش تمام سرمایه اش را به دست آورده است. اسلیم هلو امسال با سرمایه 77 میلیارد و 100 میلیون دلاری خود در رتبه دوم لیست ثروتمندترین های جهان در مجله فوربس قرار گرفت.

کارلوس اسلیم مالک بیش از 200 شرکت و کارخانه در مکزیک است که به Slimlandia (نام مستعاری برای مکزیک به این معنا که اقتصاد و زندگی روزمره توسط سرمایه دار بزرگ کارلوس اسلیم کنترل می شود) معروف است. اسلیم با سرمایه خالصی که دارد، نفوذش در مکزیک و حتی خارج از مرزهای آن کشور گسترده شده است. بنابراین فکر می کنید چه چیزی باعث می شود که یک مرد بتواند در سراسر کشورهای قاره آمریکا امپراتوری تجاری غول آسایی برای خود بسازد؟ ادامه مطلب را بخوانید تا بفهمید این امر چگونه ممکن است.

کارلوس اسلیم هلو؛ میلیاردر عاشق سیگار برگ

زندگی نامه

کارلوس اسلیم هلو در 28 ژانویه سال 1940 در شهر مکزیک از یک خانواده کاتولیک با اقلیت مارونی متولد شد. پدرش جولیان اسلیم حداد (Julian Slim Haddad) و مادرش لیندا هلو عطا (Atta Linda Helu) هر دو مهاجران لبنانی بودند که پیش از تولد وی به مکزیک مهاجرت کردند. آنها پسر خود را با ارزش های استواری پرورش دادند. پدر کارلوس در سنین جوانی خواندن اسناد مالی و سرمایه گذاری را به او آموخت. اسلیم هنوز هم خانه ای که در کودکی در آنجا بزرگ شده را نگه داشته و روی میز کارش عکس پدر، خود را گذاشته است.

پدر اسلیم، پس از مهاجرات به مکزیک هم در خرده فروشی و هم در املاک و مستغلات فرد موفقی بود. اسلیم پس از فوت پدرش در سال 1953 کسب و کار او را به ارث برد. نام اصلی پدر اسلیم، خلیل سلیم حداد اگلاماز (Aglamaz Khalil Salim Haddad) بود که پس از مهاجرت از لبنان (که در آن زمان بخشی از عثمانی بود) در سال 1902 در سن 14 سالگی به مکزیک نام وی به جولیان اسلیم حداد تغییر یافت.

در آن زمان معمول بود که بچه های لبنانی پیش از رسیدن به سن 15 سالگی به خارج از مرزهای لبنان فرستاده می شدند، زیرا خانواده ها می خواستند از پیوستن آنها به ارتش عثمانی جلوگیری کنند. زمانی که حداد به مکزیک رفت، چهار برادر بزرگ تر وی قبل از او آنجا زندگی می کردند. جولیان در سال 1911 یک خواروبار فروشی تاسیس کرد که مهم ترین خواروبار فروشی آن منطقه به حساب می آمد. ارزش تجاری این فروشگاه تا 21 ژانویه 1921، یعنی پس از ده سال از آغاز کسب و کار جولیان، به بیش از یکصد هزار دلار افزایش یافت.

جولیان اسلیم در سال 1953، زمانی که کارلوس 13 سال داشت، فوت کرد. اسلیم همیشه می دانست که می خواهد یک تاجر باشد. از این رو کسب و کار خود را گسترش داد. وی از سنین جوانی در سرمایه گذاری تیزهوشی و فراست داشت. او از اوایل دوران کودکی خود شروع به یادگیری مباحث تجاری کرد. اسلیم اولین سرمایه گذاری خود را از سن 1 سالگی با سرمایه گذاری روی اوراق قرضه پس انداز دولتی، آغاز کرد. همین سرمایه گذاری مفهوم بهره مرکب را به وی آموخت. وی در نهایت، هر معامله مالی و تجاری که انجام می داد را در دفترچه شخصی خود که تا به امروز نیز آن را دارد ثبت می کرد.

کارلوس اسلیم هلو؛ میلیاردر عاشق سیگار برگ

اسلیم در سن 12 سالگی با خرید سهام در یک بانک مکزیکی اولین خرید سهام خود را نیز انجام داد. او در سن 15 سالگی تبدیل به سهامداری در بزرگ ترین بانک مکزیک شد. کارلوس در سن 17 سالگی برای شرکت پدرش کار می کرد و هفته ای 200 پرو درآمد داشت. کارلوس اسلیم دوره کالج را در دانشگاه ملی مستقل مکزیک به نام Nacional Autonoma (UNAM) گذراند. رشته تحصیلی وی مهندسی عمران بود که در سال 1961 فارغ التحصیل شد. او در این دانشگاه به صورت همزمان جبر و برنامه ریزی خطی را درس می داد، یعنی اسلیم در آن دانشگاه هم دانشجو و هم استاد بود.

با وجود اینکه اسلیم در رشته مهندسی عمران فارغ التحصیل شد، اما اعلام کرده که قابلیت هایش در ریاضی و همچنین سابقه ای که در برنامه ریزی خطی داشت، خصوصا هنگامی که صورت های مالی را می خواند، عامل کلیدی دستیابی او به موفقیت در دنیای تجارت بوده است. هرچند رشته تحصیلی اسلیم در دانشگاه مهندسی عمران بود، اما با این حال به دلیل شیفتگی که به اعداد داشت، علاقه زیادی به اقتصاد از خود نشان می داد. او پس از اینکه دوره مهندسی خود را به پایان رساند، شروع به گذراندن دوره اقتصاد در شیلی کرد.

اسلیم در سال 1967 با سمیه دامیت (Soumaya Domit) ازدواج کرد. از علائق سمیه می توان به پروژه های مختلف بشردوستانه از جمله ایجاد چارچوبی قانونی برای اهدای عضو اشاره کرد. اسلیم با همسرش سمیه (Soumaya) 32 سال زندگی کرد، اما او در  سال 1999 در اثر نارسایی کلیوی درگذشت. اسلیم در سال 1004 موزه سمیه را به نام هسمرش بازگشایی کرد. این موزه هنری غیرانتفاعی با پذیرش رایگان در شهر مکزیک قرار دارد. این موزه بزرگ ترین مجموعه ای است در جهان که مجسمه های ساخت مجسمه ساز فرانسوی رودین (Rodin) را در خود جای داده است.

درواقع نام اولین شرکت اسلیم «گروپو کرسو» (Grupo Carso) تلفیقی از اسلیم خود او همسرش است (کارلوس «Carlos» و سمیه «Soumaya»). پس از مرگ سمیه، شایعاتی درخصوص روابط عاشقانه ای که اسلیم با زنان دیگر داشته منتشر شده است که معروف ترین آنها رابطه با ملکه نورالحسین از اردن است. سمیه و سلطان حسین، همسر ملکه نور، هر دو در سال 1999 با یک روز اختلاف از یکدیگر فوت کردند. ده سال بعد، رسانه ها گزارش کردند که اسلیم و ملکه اردن رابطه نزدیکی دارند. از جمله سوار بر جت دور جهان را گشتند و به صورت مخفی در منزل دوستان با یکدیگر ناهار می خورند.

با وجود اینکه کنترل نهایی شرکت های اسلیم هنوز در دست خودش است، اما بسیاری از مسئولیت ها و تصمیم گیری ها را به سه پسرش، کارلوس، مارکو آنتونیو و پاتریک و همچنین به پسرخوانده اش، آرتورو الیاس ایوب، واگذار کرده است. سه پسر بزرگ تر اسلیم نقش کلیدی را در شرکت های او بازی می کنند که توسط خود اسلیم کنترل می شوند و هر سه در اجرای روزانه امپراتوری تجاری اسلیم حضور دارند.

کارلوس اسلیم هلو؛ میلیاردر عاشق سیگار برگ

اسلیم در دفتر کارش کامپیوتر ندارد و در عوض ترجیح می دهد همه اطلاعات مالی را در دفتر و روی کاغذ داشته باشد. او به خوبی با تکنولوژی آشنایی دارد، اما همچنان ترجیح می دهد به جای استفاده از کامپیوتر با دست بنویسد. اسلیم با درنظر گیری امپراتوری تجاری گسترده ای که دارد اغلب شوخی می کند که نمی تواند آمار شرکت های تحت مدیریتش را داشته باشد. اسلیم نسبت به کشور خود عشق عمیقی دارد. او می گوید «مکزیک کشوری با فرهنگ و تاریخ غنی است و من همیشه به این موضوع افتخار می کنم.»

کارلوس اسلیم مدت کمی پس از فارغ التحصیلی اولین شرکت خود را به نام Inversora Bursatil تاسیس کرد که یک شرکت بیمه بود. اگرچه اسلیم به عنوان بهترین بنیان گذار و رییس شرکت مختلط گروپو کارسو (Grupo Carso) و همچنین رییس شرکت بزرگ مخابراتی تلمکس (Telmax) شناخته شده اما ثروت او از بسیاری سرمایه گذاری های تجاری دیگر نشات گرفته است.

اسلیم در دهه های 60، 70 و 80 میلادی بسیاری از وقت خود را صرف ایجاد سرمایه گذاری های متنوعی کرد که هم اکنون بر اقتصاد مکزیک حکمفرمایی می کند. اسلیم برای کسب درآمد یک استراتژی دارد که از هرگونه خطا و شکستی محفوظ است. او در ابتدا شرکت هایی که در حال دست و پا زدن در عرصه اقتصادی هستند را به نوعی به دست می آورد. سپس پیش از اینکه سهام خود را در آن شرکت ها با سود بفروشد؟ آنها را به شرکت های هلدینگ چند میلیون دلاری تبدیل می  کند. او به خصوص برای خرید شرکت هایی که ارزش سهام شان افت زیادی داشت، از بحران بدهی مکزیک در سال 1982 استفاده کرد.

ما برای اولین بار استراتژی اسلیم را به صورت عملی در سال 2009 در ایالات متحده آمریکا دیدیم که به نیویورک تایمز (New York The Times) 250 میلیون دلار وام داد. با نرخ بهره 14 درصد، وی قطعا از این معامله سود برده است. اسلیم به این فرصت به چشم معامله ای برای سرمایه گذاری تجاری نگریست، نه تهاجم یا حمله به روزنامه نگاری. او در حال حاضر بزرگ ترین سهامدار تایمز (Times) است.

اسلیم برای اولین بار در سال 1991 در عرصه بین المللی مورد توجه قرا رگرفت. وی در این سال با سرمایه خالص خود به ارزش 1 میلیارد و 700 میلیون دلار وارد لیست میلیاردرهای مجله فوربس شد. کارلوس اسلیم در سال گذشته (یعنی سال 1990)، هنگامی که شرکت گروپو کارسو عمومی شد و در نتیجه باعث خصوصی سازی شرکت تلفن دولتی تلمکس شد، برای اولین بار موفقیت بزرگی کسب کرد.

اسلیم در سال 2010 از بیل گیتس، ثروتمندترین فرد جهان، پیشی گرفت. این اولین باری بود که در 16 سال گذشته ثروتمندترین مرد جهان یک فرد غیرآمریکایی بود. اما با این حال اکنون بیل گیتس بار دیگر ثروتمندترین فرد جهان است. اسیلم نیز با سرمایه خالص خود به ارزش 77 میلیارد و 100 میلیون دلار (براساس آمار فوربس) ثروتمندترین فرد مکزیک است.

اسلیم میلیاردر منحصر بفردی است که در خارج از مرزهای مکزیک هیچ خانه ای ندارد. با این حال املاک و مستغلات متعددی دارد، از جمله عمارتی در خیابان پنجم شهر نیویورک که در سال 2010 آن را به عنوان یک سرمایه گذاری خریداری کرد، نه به عنوان محلی برای اقامت. قیمت روز این خانه 80 میلیون دلار است که درواقع گران ترین خانه داخل شهر در نیویورک و تقریبا دو برابر قیمت اولیه ای که اسلیم آن را خرید.

کارلوس اسلیم هلو؛ میلیاردر عاشق سیگار برگ

منتقدان اسلیم او را متهم به انحصارگری می کنند و اینکه او با توجه به قدرت و نفوذی که دارد تعیین کننده همه چیز حتی قیمت تاکسی و نرخ بیکاری است. اما این میلیاردر اجازه نمی دهد که این انتقادات وی را اذیت کنند. او می گوید «اگر زندگی تان را برمبنای جلب رضایت دیگران بنا کنید، مرده اید. دوست ندارم با این فکر زندگی کنم که پس از مردنم چگونه از من یاد می شود.» در حقیقت، اسلیم نیازی به تامین و جلب نظر عموم ندارد. چرا که ثروت او تا حدی زیادی نفوذ سیاسی وی را نیز تامین می کند تا آنجا که دولت مکزیک در اکثر موارد چشمانش را بر تسلط اسلیم بر صنعت مخابرات می بندد.

اسلیم بزرگ ترین هدف خود را کاهش میزان فقر می داند و معتقد است این امر مسئولیت تاجران خصوصی مانند خودش است. او در سال 2015 بر روی صنایع مختلف مکزیک سرمایه گذاری 4 میلیارد دلاری انجام داد و جوایز متعددی را برای انسان دوستی اش دریافت کرد. تا آنجا که مربوط به امور خیریه است، اسلیم معتقد به کاهش فقر در سطح سازمانی است. او می گوید، «فقر با کمک های مالی حل نمی شود. استقرار و ایجاد کسب و کاری جدی سودمندتر از اینست که مانند بابانوئل همه جا را بگردیم.»

با وجود اینکه اسلیم بسیار ثروتمند است، اما اعتقادی به مصرف افراط گونه ندارد. او برخلاف بسیاری از ثروتمندان که دنبال بریز و بپاش های افراطی هستند هیچ قایق بادبانی یا هواپیمایی ندارد. کارلوس بیشتر پولش را صرف سرمایه گذاری های بیشتر در تجارت یا اقدامات بشردوستانه می کند. اما درعین حال مجموعه ای از گیلاس هایی دارد که با دست روی آنها حکاکی شده که متعلق به رییس جمهور قبلی مکزیک بوده است.

تیم پجت (Tim Padgett)، خبرنگاری مجله تایمز، که با اسلیم مصاحبه کرده می گوید «اگر فقط به ظاهرش نگاه کنید، هرگز متوجه نخواهید شد که او یک میلیاردر است.» وی برای 40 سال است که در یک خانه 6 اتاق خوابه زندگی می کند. کارلوس تنها در دو مورد به دنبال تجملات بزرگ است: سیگار برگ کوبا و کلکسیون وسایل هنری. منزل و خانه دوران کودکی اسلیم و دفاتر تلمکس همگی در Lomas de Chapultepec، محله کوچک ثروتمندی در بخش مالی شهر مکزیک، قرار دارند.

منبع:

Business Insider, Wealth-X, Forbes, Wikipedia


ویدیو مرتبط :
سیگار برگ سونادور کوروجو - بزرگترین سیگار برگی که دیدم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عکس جنجالی از مدافع بارسا پس از قهرمانی / سیگار برگ با طعم کاپ



اخبار,اخبارورزشی,جرارد پیکه

جرارد پیکه که سرمرست از کسب سه گانه با قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا بود، شب گذشته این عکس را در صفحه اجتماعی خود منتشر کرد.

اخبار,اخبارورزشی,جرارد پیکه

 

اخبار ورزشی - جام نیوز