چه کسی رئیس جمهور آمریکا می شود؟


امسال سال انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکاست. چه کسانی در این دوره کاندیدا شده اند و کدام یک احتمال پیروزی بیشتری دارند؟

هفته نامه همشهری جوان - محمدتقی حاجی موسوی: انتخابات ریاست جمهوری آمریکا احتمالا یکی از پرحاشیه ترین انتخابات های دنیاست؛ پروسه ای که نزدیک به دو سال طول می کشد و برای خودش کلی داستان دارد. از رقابت های درون حزبی بگیرید تا مناظرات داغ و پشت سر هم رو کردن دست یکدیگر در رسانه ها. حالا امسال در حالی که نزدیک به ده ماه تا انتخابات مانده 15 کاندیدا در حال جنگ با یکدیگر برای رسیدن به مقام ریاست جمهوری هستند.

 همین تعدد کاندیداها در نوع خود جالب است؛ 12 کاندیدای جمهوریخواه در برابر سه نامزد دموکرات و باید دید در ادامه چه کسانی در این ماراتن باقی می مانند و در رای گیری اصلی شرکت خواهند کرد. فعلا اما در این مطلب می خواهیم با تعدادی از این 15 نفر آشنا شویم و ببینیم هر کدام برای پیروزی باید چه کار کنند و چگونه می توانند دل شهروندان آمریکایی را به دست بیاورند.

هیلاری کلینتون

ایام به کاخ!

وزیر خارجه سابق و 68 ساله که قبلا و در سال 2008 رقیب اوباما در انتخابات درون حزبی بود و مقابل او شکست خورد، این بار هم کاندیدا شده تا بار دیگر شانس خود را امتحان کند، شانس که ظاهرا بیش از دور گذشته است.

چه کسانی او را حمایت خواهندکرد؟ در انتخابات اصلی، او به رای ائتلاف جوانان سیاه پوست و جوانان سفیدپوست دانشگاهی که در سال 2008 و 2012 از اوباما حمایت کردند نیاز دارد. همچنین او به حمایت گروه زنان کارگر سفیدپوست و زنان دانشگاهی احتیاج دارد. خانم کلینتون از کسانی که هنوز نسبت به بیل کلینتون احساس خوبی دارند، درخواست کرده تا از او حمایت کنند.

جوامع لاتین که از کلینتون در مقابل اوباما و در انتخابات درون حزبی حزب دموکرات در سال 2008 حمایت کرده بودند، به خاطر تغییرات اساسی در قوانین مهاجرت این حمایت را برداشته اند اما کلینتون برای پیروزی در ایالت های حیاتی فلوریدا و کلورادو نیاز خواهد داشت که آنها را هم قانع کند.

چرا برنده می شود؟ کلینتون نام بسیار شناخته شده ای است و همه او را می شناسند و برخوردهای سفت و سخت جمهوریخواهان در برابر قوانین مهاجرت می تواند شانس او را بالا ببرد. کلینتون همچنین به احتمال زیاد حمایت های مالی فراوانی خواهد داشت که برخی آن را حدود 2.5 میلیارد دلار تخمین می زنند و این پول فراوان می تواند باعث پیروزی او شود.

چرا برنده نمی شوند؟ بزرگ ترین چالش کلینتون در انتخابات درون حزبی خواهد بود، مثل سال 2007 که در برابر اوباما شکست خورد. نکته ای که نسبت به هشت سال پیش بیشتر خودنمایی می کند، سن او است که هشت سال بالاتر رفته و حالا او در آستانه 70 سالگی است و دیگر همه می دانند که را دهندگان آمریکایی چه اهمیت زیادی به جوان خوش تیپ بودن رییس جمهورشان می دهند.



مارتین اومالی

ایام به کاخ!

فرماندار سابق مریلند که اسمش بیشتر ما را یاد آقای اومالی در گربه های اشرافی می اندازد هم دیگر نامزد حزب دموکرات در انتخابات است.

چه کسانی او را حمایت خواهند کرد؟ بیشتر سرمایه گذاری اومالی روی سیاه پوستان و دورگه هاست. برای مثال او روی جمعیت 63 درصدی مردم بالتیمور که سیاه پوست هستند، تمرکز کرده و آن طور که آمار می گوید، با جوامع کارگری وداع کرده است. در هر حال حضور هیلاری کلینتون چندان فضایی به او نمی دهد.

چرا برنده می شود؟ جوانی می تواند عامل برنده شدن او در برابر دو رقیب پیرترش در انتخابات درون حزبی باشد. زن بودن کلینتون هم شاید باعث شود بخشی از جامعه به او رای ندهند و ترجیح بدهند یک مرد جوان و خوش تیپ رییس جمهورشان باشد.

چرا برنده نمی شود؟ اومالی به عنوان کسی که سال ها از بیل کلینتون حمایت کرده و چندین سال مشاور او بوده، شناخته می شود. برای همین خیلی سخت است که حالا تفاوتی بین او و هیلاری کلینتون و عقایدشان پیدا کنیم. در این مدت اومالی همواره از چالش جدی با کلینتون فراری بوده و این می تواند به ضررش تمام شود.



دونالد ترامپ

ایام به کاخ!

ساختمان ساز بزرگ و مجری تلویزیون که به عنوان یک تاجر ثروتمند شناخته می شود و صورتش هم همیشه سرخ است، امسال از حزب جموریخواه برای انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا شده است.

چه کسانی او را حمایت خواهندکرد؟ ترامپ احتمالا خواهد توانست کسانی را که دوست دارند به اوباما فحش بدهند، با هم متحد کند. او کسی است که کمپین سوال از محل تولد اوباما را راه انداخت که آیا ابواما واقعا در هاوایی به دنیا آمده است یا نه؟ همین طور کسانی که سخنرانی های آتشین و کتاب های او را دوست دارند. آخر سر هم کسانی که حداقل یک بار در زمین های او گلف بازی کرده اند، به او رای خواهند داد. به نظر می رسد او بتواند توجه ثروتمندان را به خود جلب کند و حتی در نیویورک تاجران بزرگی حامی او هستند.

چرا پیروز می شود؟ چون مردم از اوباما خسته اند و او این خستگی را فریاد می زند. با یک مقدار ناسزا!

چرا پیروز نمی شود؟ خیلی ها از این می ترسند که با حضور ترامپ به عنوان رییس جمهور، او بتواند سرمایه های خودش را بیشتر کند و اهمیت به قشر متوسط و کارگر ندهد.



تد کروز

ایام به کاخ!


رافائل ادوارد تد کروز 46 ساله، دانش آموخته حقوق دانشگاه هاروارد و سناتور ایالت تگزاس، دیگر کاندیدای حزب جمهوریخواه که در زمان جرج بوش، مشاور سیاست داخلی او بوده است.

چه کسانی از او حمایت خواهند کرد؟ برای پیروزی، تد کروز باید حمایت مسحیان محافظه کار، اعضای تی پارتی و آزادیخواهان جمهوریخواه را جلب کند اما هدف اصلی او، جلب حمایت کسانی است که به آمریکا مهاجرت کرده اند.

چرا برنده می شود؟ با توجه به مهارت های سخنرانی، سوابق کاری و محافظه کاری ای که در او وجود دارد، احتمالا بهترین گزینه جمهوریخواهان برای انتخاب خواهدبود. در انتخابات اصلی، خستگی از دیدن هشت ساله اوباما و اینکه بعدی به نظر می رسد یک حزب سه بار متوالی ریاست را بر عهده داشته باشد، شانس او را بالا می برد.

چرا برنده نمی شود؟ همین محافظه کاری او شاید در نهایت به ضررش تمام شود و کسانی که با این عقاید مخالف هستند، به او رای ندهند و در نهایت شکست بخورد.



بن کارسون

ایام به کاخ!

جراح مغز و اعصاب بازنشسته و 65 ساله که در میشیگان متولد شده و سوژه یکی از فیلم های تلویزیونی آمریکا بوده. دارنده نشان آزادی ریاست جمهوری است و حالا نامزد انتخابات ریاست جمهوری

چه کسانی از او حمایت خواهندکرد؟ او یکی از مخالفان قانون بیمه سلامت اوباماست و به همین دلیل حمایت های برخی را با خود دارد. درواقع حملات تند او به اوباما در شبکه فاکس می تواند برگ برنده اش در جلب حمایت مردم شود.

چرا برنده می شود؟ اگر کارسون چند حامی مالی پیدا کند، احتمال دارد بتواند با تبلیغات بیشتر، رای مردم را به خود اختصاص دهد.

چرا برنده نمی شود؟ واقعیت این است که کارسون بیش از یک سیاستمدار، یک پزشک و یک نویسنده است. اگر او در انتخابات شکست بخورد، احتمالا دوباره می رود سراغ کتاب نوشتن، سخنرانی های گرانقیمت و احتمالا یک قرارداد جدید با فاکس تا باز هم برای آنها کارشناسی و تحلیل کند.



کارلی فیورینا

ایام به کاخ!

دانش آموخته MIT و مدیر سابق یکی از شرکت های فناوری اطلاعات که چند کتاب هم در این زمینه نوشته و حالا شانس خود را برای ریاست جمهوری امتحان می کند.

چه کسانی او را حمایت خواهند کرد؟ به عنوان تنها کاندیدای زن جمهوریخواه، او می تواند هم با حمله و هم حمایت از هیلاری کلینتون برای خود حمایت جلب کند. اگرچه او برای بیشتر جمهوریخواهان ناشناخته است اما سابقه تجاری و اعتماد به نفس در رفتار و گفتارش می تواند باعث شود تا دیگران به او اطمینان کنند. او در انتخابات مجلس سنا در سال 2010 در کالیفرنیا تنها 10 رای کم آورد.

چرا برنده می شود؟ اگر جمهوریخواهان محافظه کاری را کنار بگذارند، او می تواند حمایت هایی را جذب کند. او در دسته بندی خاصی نیست و مواضع سیاسی اش می تواند در برابر برخی سیستم های مردانه باشد که دیگر همه را خسته کرده است اما بسیار بعید است که حزب کسی را معرفی کند که تاکنون جایی رییس نبوده و این احتمال وجود دارد که در صورت پیروزی جمهوریخواهان، او به عنوان معاون رییس جمهور به کار گرفته شود.

چرا برنده نمی شود؟ فیورینا پایگاه حامیان قوی ای ندارد و سابقه سیاسی اش تنها حضور در تیم رسانه ای مک کین، کاندیدای سابق ریاست جمهوری در سال 2008 است. او سال گذشته نتوانست وارد سنا شود. همین سابقه کم در سیاست احتمالا باعث می شود که او در حزب و انتخابات اصلی پیروز نشود.



جب بوش

ایام به کاخ!

فرماندار سابق فلوریدا، پسر و برادر رئیس جمهورهای آمریکا و یک سری عنوان و مدرک دیگر باعث می شود جب بوش، اصلی ترین و مهم ترین گزینه جمهوریخواهان برای انتخابات امسال باشد. هر چند که خاطرات بد بوش هنوز از ذهن مردم دنیا پاک نشده است.

چه کسانی او را حمایت خواهند کرد؟ راستگرایان افراطی جمهوریخواه، حامی جب بوش هستند. همین طور محافظه کارانی که می خواهند کسی را معرفی کنند تا بتواند در برابر دموکرات ها پیروز شود. بعد از دو باخت متوالی مقابل دموکرات ها حالا جمهوریخواهان تشنه بازگشت به کاخ سفید هستند و بوش با تسلطش بر سیاست ظرفیت های اجتماعی، ارتباطش با لاتین تبارها و پایگاه قوی سیاسی اش بالاترین شانس پیروزی را دارد. با اینکه برخی از اعضای حزب نسبت به انتخاب یک بوش برای سومین بار به عنوان رییس جمهور ناراضی هستند اما عده زیاد دیگری به خاطر همین اصل و نسب دوست دارند که او را نامزد حزب معرفی کنند.

چرا برنده می شود؟ خانواده بوش سه بار از چهاربار شرکت در انتخابات برنده بوده اند و همین سابقه تاریخی باعث می شود جب بوش شانس زیادی داشته باشد.

چرا برنده نمی شود؟ این دفعه جمهوریخواهان چندین نامزد دیگر دارند که می توانند به آنها رای بدهند؛ کسانی که شاید زا راستگرایی و عقاید مذهبی بوش خوششان نیاید.



ریک سنتورم

ایام به کاخ!

مرد خوش تیپ 57 ساله، از سال 95 تا 2007 دو دوره سناتور پنسیلوانیا بوده و در ویرجینیا متولد شده است. نکته جالب درباره سنتروم هفت بچه اش هستند. تازه یکی از بچه هایش هم در کودکی فوت کرده است.

چه کسانی او را حمایت خواهند کرد؟ از آنجا که برخی جوامع در سال 2012 خودشان باعث پیروزی در 11 ایالت شدند، سنتورم هم روی جوامع کارگری تمرکز کرده است؛ کسانی که درآمد کمتری نسبت به دیگران دارند و این توجه به کارگران از یک جمهوریخواه بعدی است. کتاب او به نام «محافظه کاران یقه آبی» که در سال گذشته منتشر شد، درواقع مانیفست کمپین او برای جل بنظر 6 میلیون کارگر است که در انتخابات نقش مهمی خواهندداشت.

چرا برنده می شود؟ وقتی در نمایش او در آیوا یک عالمه دست برای او تکان داده شد، خیلی ها به این نتیجه رسیدند که شاید او بتواند در انتخابات هم چنین حمایتی را از جانب محافظه کاران داشته باشد.

چرا برنده نمی شود؟ حمایت های او از جوامع کارگری می تواند روی رای او تاثیر منفی داشته باشد. چرا که ثروتمندان و افراد بانفوذ جمهوریخواه چندان از این طور جوامع خوششان نمی آید و همین می تواند پاشنه آشیل سنتروم شود.


ویدیو مرتبط :
سخنرانی رئیس جمهور آمریکا فرانکلین روزولت پیش از ورود آمریکا به جنگ جهانی دوم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عکس// رئیس جمهور آمریکا، ساخت چین



عکس// رئیس جمهور آمریکا، ساخت چین

طی برگزاری نمایشگاهی در شانگ های چین، مدل موی شخصیت های مطرح جهان ساخته شد./جام نیوز


  شخصیت های مطرح جهان اخبار شخصیت های مطرح جهان,