چهره هایی که پس از انقلاب مهاجرت نکردند


در حوالی سال هایی که منتهی به دوم خرداد 1376 اتفاقات جالبی در زیر پوست شهر رخ می داد...

 
 
 

هفته نامه صدا: در حوالی سال هایی که منتهی به دوم خرداد 1376 اتفاقات جالبی در زیر پوست شهر رخ می داد، مثلا کنار سینما انقلاب در دور میدان انقلاب پاساژی بود که در انتهای آن یک مغازه نوارفروشی وجود داشت. در آن مغازه نوار و وی. اچ. اس خام فروخته می شد و البته مجموعه ای به نام ترانه های ماندگار بود که در غالب کاست فروخته می شود. کاستی که ترانه های «جان مریم» محمد نوری، «فرنگیس» عماد رام، ترانه های گل نراقی و... در آن اصطلاح گلچین شده بود.

چهره هایی که مهاجرت نکردند

بخشی از شهرت این قطعات در سال های پس از انقلاب به واسطه همین فروش غیررسمی اتفاق می افتاد. گلچینی که خواننده موردداری هم نداشت و ترانه های مشهور بی دردسری را پوشش می داد. همه آنها که بیش از 25 سال سن دارند هم می دانند که بخش عمده خوراک موسیقیایی دهه 60 و 70 شمسی در ایران با وی. اچ. اس ها و کاست های 100 بار کپی شده از لس آنجلس تغذیه می شد. به طور کامل غیررسمی، از زمانی که صدا و سیما شروع به پخش سرودها، یا در حققت ترانه های اتوکشیده پاپ کرد به تدریج آثاری در نوبت مانده از قدیم هم منتشر شد و در این میان به دلیل بازشدن فضا و نبود پس زمینه های لازم قاعدتا خوانندگانی از قدیم بیشترین امکان توفیق و موفقیت را داشتند.

با تموم خستگی ها

مرحوم منوچهر طاهرزاده که در سال های پیش از انقلاب با آهنگسازی برای برخی آهنگسازان مطرح شده بود و اغلب او را با ملودی مشهور «ببین این گریه یه مرده» می شناختند، از پیشگامان موسیقی پاپ بعد از انقلاب بود.

چهره هایی که مهاجرت نکردند

مردی موقر با پوشش کلاسیک و سیمایی محجوب که با ترانه «با تموم خستگی ها» به عنوان خواننده دوباره مطرح شد. آهنگی که پیش از انقلاب برای خواننده دوباره مطحر شد. آهنگی که پیش از انقلاب برای خواننده دیگری ساخته بود. این قطعه بارها و بارها از صدا و سیما پخ ش شد. او را یکی از مهم ترین چهره های موسیقی غرب ایران می دانند. بعد از انقلاب او تنها یک آلبوم با نام «آلونک» منتشر کرد و چندی بعد از آن در سال 1382 درگذشت. طاهرزاده از چهره های جالب موسیقی پاپ بود که خودش به اندازه آثارش در ایران شناخته شده نبود. هرچند که در غرب ایران به خوبی او را می شناختند اما نسل جدید تقریبا هیچ ایده ای از او ندارند.

برای ایران

محمد نوری یکی از شاخص ترین هنرمندان موسیقی تقریبا پاپ بعد از انقلاب بود. مردی که با آثار بسیار شاخصی از پیش از انقلاب به دهه 60 پای گذاشت. خواننده توانمندی که به خوبی توانست شکل اپراخواندن را با لمحه ای از آکسان گزاری های ایران تلطیف کند و در تاریخ معاصر ایران ماندگار شود. محمود نوری و محمد سریر زوجی بودند که آثار  جالب توجهی در گنجه داشتند. چه آثار منتشر شده پیش از انقلاب و چه آثاری که بعد از انقلاب تولید کرده بودند و نتوانسته بودند به مرحله نشر برسانند. بسیاری از نوازندگان مطرح این سال ها همچون بابک ریاحی پور و... اولین اجراهای محمد نوری را همراهی کردند. نوری شهرت غریبی با ترانه «جان مریم» دارد اما آثار درخشانی مثل «کهکشان»، «دلاویزترین» و «اگر تو آمده بودی» او را تبدیل به یکی از محدود هنرمندان موفق سال های بعد از انقلاب کرده بود. او در زمان مرگش بیش از 80 سال داشت. ولی همچنان کنسرت هایش پرمخاطب بود و در نزد مردم محبوبیت بسیاری داشت. صدا و سیما قطعه های ملی او مثل «ای ایران ایران» یا «وطن» را بارها و بارها در سال های نیمه دوم دهه 1380 پخش کرده بود و این بخش از فعالیت او هم بسیار دیده شد.

چهره هایی که مهاجرت نکردند

گل یخی که آب نشد

کورش یغمایی مورد عجیب موسیقی پاپ بعد از انقلاب است. هیچکدام از هنرمندانی که در ایران ماندند، شهرت عجیب و غریب یغمایی را پیش از انقلاب نداشتند. یغمایی واقعا ستاره بود. ماندنش در ایران و نرفتن اش به لس آنجلس ریسک بزرگی بود. ریسکی که حداقل از منظر تولید و ارائه اثر برایش گران تمام شد. او پس از انقلاب به مدت چند سالی نتوانست کار کند و بعد از این هم با انتشار آلبوم «سیب نقره ای» دوباره به هنرمندی کم کار تبدیل شد. با حسین منزوی کارهایی مثل «ماه و پلنگ» انجام داد که به اندازه آثار قبل از انقلابش موفق نبود. یغمایی هیچ گاه به طور مداوم نتوانست در این سال ها فعالیت کند و این در حالی بود که کارهای 4 دهه پیش او توسط رسانه های مطرح خارجی مورد توجه قرار گرفت و تحسین شد در حالی که او در مسیر قرار نگرفت که بشود تحلیل درستی از سرانجام کار او به دست آورد.

چهره هایی که مهاجرت نکردند

موسیقی پاپ بعد از انقلاب ریشه هایی از دوران طلایی دهه 1350 داشت اما این ریشه ها ظاهرا چندان تاثیری نداشتند. حرکت های شخصی بودند که به سرانجامی نرسیدند.

فرهاد نمونه کامل یک خواننده با نظرگاه و مسلط بود ولی نمی توان تاثیری از او در مسیر موسیقی پاپ امروز دید کما این که محمد نوری هم تداوم پیدا نکرد و کوروش یغمایی که به عنوان یک هنرمند بزرگ می تواند تاثیرگذار باشد هم تها در دوردست مانده است.

چهره هایی که مهاجرت نکردند


ویدیو مرتبط :
مرتضی سرهنگی چهره سال هنر انقلاب اسلامی 1393

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دیدار سه چهره مطرح اصلاح طلب با رهبر انقلاب



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

دیدار سه چهره مطرح اصلاح طلب با رهبر انقلاب

روزنامه اعتماد نوشت: آخرین خبر رسمی از دیدار اصلاح طلبان با رهبری و گفت وگو با ایشان مربوط به 26 خرداد 88 بود كه نمایندگان كاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری به بیان دیدگاه های خود پرداختند. از آن روز دیگر خبری از دیدارهای رهبری با اصلاح طلبان منتشر نشد. حال اما به نظر می رسد شرایط تغییر كرده است.

پس از سه سال و 8 ماه از آخرین گفت وگوی رو در رو بین اصلاح طلبان و رهبری نظام، سه فعال سیاسی اصلاح طلب به دیدار رهبری رفتند. مجید انصاری، عبدالواحد موسوی لاری و اسحاق جهانگیری سه نفری بودند كه شاید به نمایندگی از اصلاحات رفتند تا گزارش دهند. این خبری بود كه در میان حجم تركش های ادامه دار ماجرای مجلس و احمدی نژاد كمتر مورد توجه قرار گرفت.

آن طور كه روز گذشته انصاری به «اعتماد» گفت این دیدار در فضایی مناسب انجام شده است. این عضو مجمع روحانیون گفت: دیداری داشته ایم كه خوب بود. به هر حال خدمت ایشان رسیدیم و در رابطه با مسائل كلی كشور صحبت كردیم.

وی درباره جزییات این دیدار افزود: ملاقات بسیار خوبی بود كه درباره جزییات آن فعلا حرفی نمی زنیم اما اصل این دیدار انجام شده است.

عضو مجمع روحانیون مبارز درباره نقطه نظرات مقام معظم رهبری پیرامون گزارش های ارائه شده تنها به همین كه در چند بند صحبت كردیم بسنده كرد.

انصاری با رد هرگونه صحبت در این دیدار پیرامون انتخابات ریاست جمهوری سال آینده تاكید كرد كه این دیدار به هیچ وجه انتخاباتی نبوده و صرفا پیرامون مسائل جاری كشور صورت پذیرفته است.

عبدالواحد موسوی لاری نیز در تماسی كه «اعتماد» با او داشت دیدار با رهبری را تایید كرد و گفت: درباره بیان جزییات این دیدار باید مشورت هایی صورت گیرد كه پس از آن می تواند جزییات را در اختیار رسانه ها قرار دهد.

عباس عبدی نیز در گفت وگو با «اعتماد» تحلیل خود از دیدار سه فعال سیاسی اصلاح طلب با رهبری را اینگونه بیان كرد: به نظر من دوستان اصلاح طلب كار بسیار خوبی كرده اند كه البته دیر هم انجام شد.

وی ادامه داد: حتی می توان این جلسات را در سطح بالاتری در اصلاح طلبان انجام داد و هیچ مانعی برای آن نیست. چه بسا اگر دیدارها توسط رهبران اصلاح طلب انجام شود در بهبود وضعیت موجود جامعه موثرتر باشد. این كار را البته آقای خاتمی و برخی دیگران باید انجام دهند.

عبدی با بیان اینكه اساسا در سیاست نفس موضوع شكل گرفتن گفت وگو یك هدف است، اظهار داشت: ایجاد گفت وگو بین دو طرف كه اختلاف نظر هایی دارند می تواند هدف تلقی شود و آنچه در پی آن می آید موضوع ثانویه است. این آغازی است كه می تواند حفظ شود و در آستانه انتخابات این دیدارها می تواند به تلطیف فضای عمومی میان طرفین بینجامد.

این تحلیلگر اصلاح طلب البته پیش فرض هایی را هم متصور است كه درباره آن گفت: باید اراده یی برای از میان برداشتن اختلاف های موجود بین دو طرف وجود داشته باشد. حال كیفیت برداشتن موانع موضوع دیگری است اما اصل این است كه وضعیت موجود برای كشور مطلوب نیست و كسی هم از آن سود نمی برد. اصلاح طلبان وقتی تعامل سازنده با حاكمیت نداشته باشند بنیه سیاسی كشور ضعیف می شود و این به نفع حاكمیت نیست. البته عده یی هنوز تصور می كنند حذف یك گروه می تواند موفقیت را تضمین كند اما وضعیتی كه میان دولت و مجلس به وجود آمده باید درس بزرگی برای آنها باشد.

عبدی با توصیه به اصلاح طلبان برای كنار نكشیدن از عرصه سیاسی كشور بیان كرد: از سوی دیگر اصلاح طلبان هم باید به این موضوع توجه داشته باشند كه با كنار كشیدن از صحنه سیاسی نمی توانند اهداف خود را در خدمت به جامعه محقق كنند. ساخت های قدرت معمولاطرف مقابل را تا این حد به رسمیت نمی شناسند كه درباره قدرت با یكدیگر گفت وگو كنند. بنابراین اگر به این نقطه برسیم كمال مطلوب است.

وی با بیان اینكه گفت و گو در سطحی از عرصه عمومی در حال وقوع است، گفت: اصلاح طلبان باید تلاش كنند به عرصه عمومی بازگردند. وقتی این اتفاق رخ دهد خود به خود می توان به گفت و گو در اتاق های در بسته فكر كرد. در واقع باید اصل تفاهم در عرصه عمومی شكل گیرد تا بتوان آن را در مذاكرات پیگیری كرد./عصرایران