چهره بی همتای موسیقی، سید خلیل عالی نژاد


سید خلیل صدای گرم و عرفانی داشت و آواز را از مکتب مرحوم استاد میرزا حسین خادمی آموخته بود وازمرحوم نادر نادری دف آموخت و تار را از کیخسرو پور ناظری ، نواختن تارش به شیوه نوا زندگی مکتب برومند نزدیک بود و پرده گیری های زیبایش و مضراب شمرده و جمله بندی هایش در سه تار، ساز مرحوم یوسف فروتن را به یاد می آورد.

وب‌سایت ریزان:

نام: سید خلیل عالی‌نژاد

تولد: ۱۳۳۶ - صحنه کرمانشاه

ملیت: ایرانی

مرگ: ۲۷ آبان ۱۳۸۰ سوئد

سبک‌(ها): موسیقی مقامی

ساز(ها): تنبور و سه تار، تار، بربط، نی، سرنا، نرمه نای، دوزله و دف

سازهای برجسته: تنبور، سه تار، تار و دف

تحصیلات: لیسانس موسیقی از دانشگاه هنر تهران

به یاد چهره بی همتای عرفان و موسیقی ایلام استاد سید خلیل عالی نژاد

استاد سید خلیل عالی نژاد چهره بی ادعا و بی همتای تاریخ معاصر ایران در زمینه عرفان , سلوک , شناخت موسیقی غنی ایرانی و تنبور نوازی است که با صدایی شگفت انگیز و عارفانه اش روح و روان هر انسانی را دگرگون میکرد . زنده یاد عالی نژاد در سال 1336 در کرمانشاه متولد شد .
 
پدرش مرحوم سید شاهمراد تنبور می نواخت سید خلیل مشق تنبور را به تشویق مادر با سید نادر طاهری آغاز کرد و بعد از 2 سال نزد سید امرالّه شاه ابراهیمی رفت همچنین از درویش امیر حیاتی بهره برد. بعدها به محضر استاد عابدین خادمی راه یافت و از گنجینه پنهان در سینه آن مرحوم بهره مند شد.همزمان سرپرستی گروه تنبور نوازان صحنه را به عهده گرفت ، در اواخر دهه پنجاه استاد عالی نژاد در رشته موسیقی دانشگاه هنر فارغ التحصیل شد . او برردیف موسیقی دستگاهی ایران تسلطی کافی داشت .
 
سید خلیل صدای گرم و عرفانی داشت و آواز را از مکتب مرحوم استاد میرزا حسین خادمی آموخته بود وازمرحوم نادر نادری دف آموخت و تار را از کیخسرو پور ناظری ، نواختن تارش به شیوه نوا زندگی مکتب برومند نزدیک بود و پرده گیری های زیبایش و مضراب شمرده و جمله بندی هایش در سه تار، ساز مرحوم یوسف فروتن را به یاد می آورد. استاد همچنین علاوه بر نوا زندگی تنبور به ساخت تنبور نیز پرداخته است و تنبورهای او با مهرشیدا و قلندر موجود است . اوایل دهه 60 گروه تنبور شمس به سرپرستی پورناظری تشکیل شد و استاد عالی نژاد به جمع این گروه پیوست .

حاصل همکاری با تنبور شمس تکنوازی و جواب آواز ماندگار سید خلیل در کاست صدای سخن عشق بود که با صدای ناظری انتشار یافت . در اواسط دهه 60 سید خلیل خود گروه بابا طاهر را تشکیل داد و اعضای گروه باباطاهر کاستی بیرون دادند به نام« زمزمه قلندری » ، در اواخر دهه 60 به خواست مرحوم عبادی برای شرکت در مراسم خاکسپاری او به تهران آمد و ماندگار شد. او علاوه بر خوانندگی و تنبور نوازی سه تار, دوتار,تار, دف هم می نواخت ودستی چیره بر آن داشت. سال 1376که به جشنواره موسیقی حماسی آمد و زیر بغل استاد وپیر مرادش درویش امیرحیاتی را گرفت و او را به صحنه تالار اندیشه آورد تا هنرش را عرضه بدارد.وخودش نیز در بخشی از برنامه مقام های سوار سوار ، سماع رقم چهارم ، جلوشاهی وخان امیری رااجرا کرد و زیبایی کارش در آن بود که ماهورایلامی و عالی مکان رابرای اولین بار عرضه نمود که هنر اجرایش مورد تشویق تماشاگران قرار گرفت.

به یاد چهره بی همتای عرفان و موسیقی ایلام استاد سید خلیل عالی نژاد

سالهای ماندگاری او در تهران منجر به تألیف کتاب تنبور از دیر باز تاکنون شد وهمچنین به دلیل فعالیتهایی که داشت همان سالها مشکلاتی برایش ایجاد شد و زندگی ملال آوری را تجربه کرد تا آنجا که مجبور به ترک وطن شد و به سوئد مهاجرت کرد . شوربختانه این فرزند غیور ایران در 27 آبان 1380 دور از میهن در شهر گوتنبرگ سوئد در سر کلاس درس تنبور ایرانی به قتل رسید وخانه وجسم پاکش را به آتش کشیدند. کالبد سوخته اش را در مقابل تالار وحدتت در تهران با حضور مسئولین وزارت ارشاد و همچنین در کرمانشاه تشیع کردند . استاد عالی نژاد دهها کنسرت در ایران و به خصوص در تهران به زبانهای پارسی و کردی اجرا کردند که مورد استقبال مردم نیز واقع شد . اشعار انتخابی استاد عالی نژاد نشان از روح بزرگ و ایرانی اش داشت .

سخنان مولانا , حافظ , سعدی , باباطاهر , خیام , فردوسی و . . . مهم ترین انتخابهای او بودند . دولت وقت ایران در سال هشتاد سفیر سوئد را برای توضیح دادن پیرامون این جنایت هولناک فراخواند ولی متاسفانه به دلیل عدم پیگیری مداوم دولت این جنایت بی سابقه مسکوت ماند و مشخص نگردید که چه کسانی می توانستند مردی وارسته , عارفی بی ادعا که صدا و تنبورش آوازه جهانی داشت را اینچنین وحشیانه به آتش بکشند ؟
 
سخن بالا که اگر هیچ سایه پذیرد ما سایه هیچیم نشان از روحیه بی ادعا و افتاده این درویش,عارف و استاد وارسته همیشه ماندگار تاریخ ایران دارد . پس از مرگش معلوم گردید که وی هزینه چندین جوان را از کودکی تا مرحله دانشگاه و همچنین چندین خانواده کم درآمد را بر عهده گرفته بود .
 
ولی آنچه که مسلم است این است که وی پیش از آنکه ارزش واقعی اش در میان جامعه مشخص گردد از سوی ما پرکشید و رفت . شاید به آرزوی درینه اش رسید ولی غمی بزرگ بر جامعه عرفانی و عاشق پرور ایران زمین بر جای گذاشت که هرگز جبران نخواهد شد . شاید این واقعه تلخ تجربه ای برای ارزش نهاندن بر دیگران بزرگان این سرزمین گردد


ویدیو مرتبط :
شهید عالی قلندر -مراسم یابود سید خلیل عالی نژاد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حمایت احمدی نژاد از کاندیداتوری سید حسن خمینی



حمایت احمدی نژاد از کاندیداتوری سید حسن خمینی

تکاپو برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری بعدی از مدتها پیش توسط برخی اشخاص و احزاب و گروهها آغاز گردیده است به گونه ای که عده ای از سیاسیون که حضورشان قطعی گردیده است، از مدتها پیش ستادهای انتخاباتی شان را نیز فعال کرده اند اما در این میان دیدار انتخاباتی سید حسن خمینی با دکتر احمدی نژاد از مهمترین گزارشات در اینباره می باشد.

 

به گزارش جهان یک سایت خبری مدعی شد:

خبرها حاکی است که محمد باقر قالیباف شهردار فعلی تهران ستادهای تبلیغاتی اش را از مدتها قبل فعال نموده است و قصد جدی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم بعنوان کاندیدای آن دوره را دارد.

 

از دیگر کسانی که از سوی احزاب و گروهای مختلف برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری بعدی در نظر گرفته شده اند می توان به آقایان غلامعلی حداد عادل، سعید جلیلی، سید محمد حسینی ( وزیر فعلی ارشاد)، دکتر علی اکبر ولایتی، محمدرضا عارف و علی لاریجانی‏ اشاره کرد.

 

برخی از شخصیت های سیاسی و فرهنگی نیز درصددند تا باقری لنکرانی وزیر سابق بهداشت را متقاعد کنندکه برای ریاست جمهوری بعدی کانیدا شود که تا کنون وی از قبول این امر امتناع کرده است.

 

اما در این میان گزارشاتی نیز از دیدار انتخاباتی حجت الاسلام سد حسن خمینی با دکتر احمدی نژاد حکایت دارد.

 

بی باک در ادامه خبر خود به نقل از منابع آگاه نوشته است: سید حسن خمینی اخیرا بعد از دیدار با آقای هاشمی رفسنجانی به دیدار دکتر احمدی نژاد رفته است و رئیس جمهور نیز در این دیدار صریحا به سید حسن خمینی اعلام کرده که در صورت حضور وی در عرصه انتخابات یازدهم ریاست جمهوری، شخصا از وی حمایت خواهد کرد./جهان نیوز