چهره ها
2 دقیقه پیش | در اینستای ستاره های خارجی چه خبر است؟ (37)در این مطلب ما سعی داریم به طور هفتگی گزیده ای از عکس های چهره های محبوبتان را با شما به اشتراک بگذاریم. |
2 دقیقه پیش | محمدرضا شجریان: هرگز «ربنا» را از مردم دریغ نکردماینجا ایران است، سرزمین مرغ سحر که خوشا... دوباره به گلستان و مکتب عشق خوش آمده است. لذا به میمنت این شعور قابل ستایش، پای صحبتها و گلایههای محمدرضا شجریان مینشینیم. ... |
چرا نیچه اینقدر ضد زن است؟
«به سراغ زنان می روی؟ شلاق را فراموش نکن». این معروف ترین جمله ای است که از نیچه به یادگار مانده. فیلسوفی با سبیل های پهن، چشمان کم فروغ و لب های همیشه کبود.
مجله تماشاگران امروز - احسان رضایی: «به سراغ زنان می روی؟ شلاق را فراموش نکن». این معروف ترین جمله ای است که از نیچه به یادگار مانده. فیلسوفی با سبیل های پهن، چشمان کم فروغ و لب های همیشه کبود.
فردریش ویلهلم نیچه، فیلسوفی تنها و شکاک بود که عمرش را با انواع و اقسام بیماری ها گذراند. خودش می گفت لذت دنیا از جمله عشق به زنان را در همان جوانی ترک گفته است. با اینحال داستان عاشقانه ای درباره نیچه هست که می گوید همان جمله معروف و باقی بد و بیراه هایش به زن ها حاصل همان عشق نافرجام است.
فردریش نیلهم نیچه تنها 56 سال عمر کرد، در سال 1844 به دنیا آمد و در سال 1900 و در آستانه قرنی جدید که از افکار خود او هم الهام های زیادی گرفته بود مرد. پدر او کشیش بود، اجداد مادری اش هم همینطور. وقتی 5 ساله بود، پدرش را از دست داد و با مراقبت و توجه مادر و خواهرش بزرگ شد؛ توجهی که تا آخر عمر ادامه پیدا کرد.
ابتدا به عنوان دانشجوی الهیات و واژه شناسی وارد دانشگاه بن شده بود. بعدها که اوضاعش عوض شد و کلی فلسفه برای خودش دست و پا کرد، تحصیل در رشته الهیات را در نتیجه از دست دادن ایمانش به مسیحیت رها کرد.
شوپنهاوری شد. با ریچارد واگنر ملاقات کرد و شیفته او شد. در 24 سالگی به استادی کرسی «واژه شناسی کلاسیک» در دانشگاه ازل و معلمی زبان یونانی در دبیرستان رسید. در جنگ میان فرانسه و آلمان، داوطلبانه به بهداری ارتش رفت اما منظره خون آنقدر ناراحتش می کرد که به خانه برگشت. 27 ساله بود که اولین کتابش را درباره تراژدی نوشت و از آن پس مرتب سالی یکی دو کتاب منتشر می کرد. کتاب هایی که همه آنها چیزی بودند میان فلسفه و ادبیات.
شرح حال نویس های نیچه نوشته اند او برای دوره های کوتاهی با چند زن رفت و آمد داشته. جدی ترین رابطه او با لو سالومه بود، زنی روس. این لو سالومه، اهل سن پترزبورگ بود. با تربیتی روسی، آلمانی و فرانسوی. در 17سالگی به درخواست ازدواج معلم سر خانه اش که یک کشیش پروتستان بود و پدر دو بچه، جواب مثبت داد. با او به هلند آمد. دوره ای عضو یک فرقه مذهبی بود و بعد به سوییس آمد و در دانشگاه زوریخ به عنوان یکی از اولین زن های دانشجوی فلسفه ثبت نام کرد.
سالومه 31 ساله در دوره ای که برای مداوا به میلان ایتالیا آمده بود، با پاول ری، دوست فیلسوف نیچه آشنا شد. آن موقع نیچه 37 ساله و حسابی مشهور بود. نیچه فورا در دام عشق گرفتار شد: «ما از کدامین ستاره فرو افتادیم تا اینجا همدیگر را ملاقات کنیم؟» اینها اولین کلمات نیچه بودند، وقتی او سالومه را در صومعه سن پیتر دید.
عکسی از نیچه، پاول ری و سالومه در دست است که در آن سالومه در یک گاری کوچک زانو زده و یک شلاق بالای سر دو مردنگه داشته در حالی که آن دو گاری را می کشند (درست برعکس جمله معروف نیچه).
نیچه که به یک دستیار احتیاج داشت، به این زن زیبارو که بعدها با ریکله شاعر و فروید روانشناس هم روابطی داشت، پیشهاد همکاری داد. نیچه در کتاب «اینک انسان» خود شعرهایی از سالومه را نقل کرده و گفته هر کس بتواند به عمق شعرهای سالومه و معانی آنها پی ببرد، می تواند حدس بزندکه چرا شعرهای او را تحسین می کنم.
با اینحال به دلیلی که هنوز هم بر سر آن بحث است، در فاصله کمتر از یک سال یعنی در دسامبر 1882 نیچه رابطه اش را با سالومه به هم زد. در یک نامه ارسال نشده برای سالومه، نیچه او را لاغر مردنی، زشت و فاجعه آمیز خطاب کرده است.
سالومه خودش در کتاب خاطراتش که سه سال بعد نوشت، دلیل این اتفاق را جواب رد او به خواستگاری نیچه عنوان کرده اما بعضی از زندگینامه نویس ها هم علت را حسادت الیزابت خواهر نیچه می دانند که وی هم روی نیچه تسلطی وسیع داشت و هم از سالومه متنفر بود.
سالومه بلافاصله با پاول ری ازدواج کرد، هر چند این آخرین ازدواج او نبود. او کتابی با عنوان «نیچه در آیینه آثارش» نوشت و یک زندگینامه از خودش. سالومه 14 رمان دیگر هم دارد که هیچ کدام شان اثر برجسته ای نیستند و اهمیت زندگینامه اش هم فقط به خاطر اطلاعاتش درباره نیچه است، جایی که نیچه را شخصیتی کاملا مذهبی توصیف کرده است.
پنج سال بعد از جدایی از سالومه، نیچه در کتاب «تبارشناسی اخلاق» خود نوشت برای یک زندگانی فیلسوفانه ضروری است شخص فیلسوف «از ازدواج و هر چه که کار را به وسوسه های ازدواج بکشاند» بیزار باشد و اینکه «تا به امروز کدام فیلسوف بزرگی ازدواج کرده است؟ نه هراکلیتوس، نه افلاطون، نه دکارت، نه اسپینوزا، نه کانت، نه شوپنهاور.»
نیچه حتی ازدواج سقراط را هم از جنس «مسخره بازی»های او می داند. درباره دشمنی نیچه با زنان و نهی او از ازدواج تفسیرهای متعددی شده است. از جمله اروین یالوم در رمان «و نیچه گریست» سالومه را پیش دکتر بروئر، روانشناس مشهور می فرستد تا بفهمد بالاخره علت این رفتارهای نیچه در چیست؟
نیچه گفته است «آنچه شما عشق می نامید، دیوانگی هایی است کوتاه و زناشویی هم حماقتی دراز، پایان بخش این دیوانگی های کوتاه!» با اینحال او در تبیین عشق و بیان تفاوت نگاه زن ومرد به عشق نظرات بسیار جالبی دارد. این، شایدبه خاطر تسلط خواهرش بر او در تمام طول عمرش باشد و شاید هم به تجربه دردناک عاشقی خودش برمی گردد. عشقی پرشور به زنی که با مردان بسیاری رابطه داشت. چیزی که با اخلاق مداری سفت و سخت نیچه کاملا در تضاد بود. می شود حدس زد که آن روحیه حساس، بعد از شکست در این عشق چه فشاری را تحمل کرده است.
نیچه 12 سال آخر عمرش را در حال جنون گذراند. ژانویه سال 1889 پس از آن که در میدان شهر ناگهان دست هایش را دور گردن یک اسب گاری حلقه کرده بود، به زور به خانه آوردندش و تا آخر عمر در همان حال ماند. به قول ویل دورانت «نبوغ برای کمتر کسی این همه گران تمام شده است.»
ویدیو مرتبط :
ضد دختر.همه دخترا اینقدر نامردن؟؟؟؟؟
خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :
فاطمه راکعی: نمایندگان زن مجلس نهم از طرحهای ضد زن حمایت کردهاند
دبیرکل جمعیت زنان مسلمان نواندیش، ارتقای کمیت و کیفیت در طیف نمایندگان زن حاضر در مجلس شوری اسلامی را موجب وضع قوانینی در حوزه زنان دانست که جامعه اسلامی آرمانی که نوید آن را حضرت امام (ره) دادهاند، محقق خواهد کرد.
فاطمه راکعی در گفتوگو با ایسنا، در همین زمینه با انتقاد از مجلس نهم و بویژه بیشتر نمایندگان زن این مجلس ابراز عقیده کرد که آنها بعضا بدتر و جلوتر از نمایندگان مرد از طرحهایی که به اعتقاد وی در راستای حقوق زنان نبوده حمایت کردهاند و به انتظارات، توقعات ملی و خواستههای زنان در چارچوب قانون اساسی و دیدگاههای حضرت امام (ره) نپرداختهاند.
وی همچنین گفت: متاسفانه اکثریت اعضای مجلس خود را در بسیاری از زمینهها با اهداف و خواستههای دولت یازدهم تطبیق ندادهاند؛ این در حالیست که مردم آگاهانه به اعتدال، تدبیر و امید رأی دادند، اما زنان نماینده مجلس بر اساس دیدگاههای خاص خود که لزوما دیدگاه ملی نیست به این مورد توجه نکردهاند، درحالیکه وظیفه نمایندگان عمل کردن به خواسته ملت است.
وی با تاکید بر این مطلب که «نمایندگان زن مجلس شورای اسلامی نقش مضاعفی در تحقق برابری حقوق زن و مرد دارند» ابراز عقیده کرد که آنها تلاش خاصی برای پیشبرد آرمانهای قانون اساسی و خواستههای ملی زنان نکردهاند، همچنین تلاشی هم برای ارائه طرحهای به روز براساس تلاشهای نمایندگان قبلی نداشتهاند.
این فعال حوزه زنان طرحهایی مثل دورکاری زنان را با هدف خانهنشین کردن تدریجی آنان توصیف کرد و برخی دیگر از طرحها چون تفکیک جنسیتی در دانشگاهها، منع زنان برای حضور در ورزشگاهها، حمایت از برخی مواد طرحهای حمایت از تعدد زوجات و ازدواج موقت را از جمله طرحهای تصویب شده در مجلس نهم دانست که اثباتکننده این مدعاست که عمده نمایندگان زن این مجلس نه تنها در زمینه حقوق زنان کار در خوری نکردهاند بلکه به عنوان مدافعان این افکار، ساکت ماندند و آنها را تایید کردند و عملکرد این نمایندگان زن در حافظه تاریخ باقی خواهد ماند.
راکعی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش تعداد نمایندگان زن مجلس میتواند تاثیر مثبتی در پیگیری مطالبات زنان داشته باشد، تصریح کرد: با توجه به آنکه زنان نیمی از جمعیت کشور را تشکیل میدهند، باید نیمی از کرسیهای مجلس را داشته باشند اما کیفیت زنان راه یافته به مجلس نیز مهم است. آنان باید مانند مردان دارای تخصص، ایدههای اجتماعی و پژوهشی و وجهه مردمی باشند. با توجه به آنکه زنان شایسته زیادی در کشور هستند میتوانند نیمی از لیستهای کاندیدای مجلس را به خود اختصاص دهند. بنابراین کار از سهمیهخواهی گذشته است.
وی اضافه کرد: ما به زنانی رأی میدهیم که در زمینه برخورداری از دغدغههای اجتماعی، مردمی و به طور خاص در حوزه زنان شناخته شده باشند. این زنان در صورت رأی آوردن میتوانند در کنار مردانی که دغدغه حقوق بشر دارند، فقهای نواندیش و حقوقدانان، طرحهای جایگزین را برای بهروز کردن قوانین نارسا و قدیمی پیشنهاد دهند.
این فعال حوزه زنان در ادامه گفت: اگر تعداد زنان از نظر کمی و کیفی در مجلس دهم افزایش یابد و در جایگاه شایسته خود قرار بگیرند نه تنها مسائل زنان در ماههای اول کار مجلس به لحاظ قانونی قابل حل است بلکه این نمایندگان میتوانند خدمات زیادی در زمینه رفع نارساییهای کل کشور انجام دهند.
دبیرکل جمعیت زنان مسلمان نواندیش تصریح کرد: قانون اساسی مترقی در حوزه زنان داریم. در چارچوب قوانین موجود ظرفیتهایی است که به ما اجازه میدهد که اوضاع زنان را بهبود ببخشیم البته با وجود برخورداری از قانون اساسی مترقی باید نارساییهای آن را نقد و بررسی کنیم.
راکعی در پایان گفت: متاسفانه برخی مقررات وضع شده از سوی سازمانهای دولتی و غیردولتی برخلاف روح قانون اساسی است. در این زمینه زنان یکپارچه ایران باید همدل و همسو باشند تا جامعه اسلامی آرمانی که نوید آن را حضرت امام (ره) و شهدا دادهاند، تحقق یابد اما در برخی از دولتها و برهههای زمانی در این زمینه خوب عمل نشده است.
اخبار اجتماعی - ایسنا