هاشم بیک زاده: کی روش عاشق منه!


با بسته شدن پرونده رقابت های لیگ برتر حالا همه نگاه ها به رقابت های مرحله نهایی جام جهانی 2014 دوخته شده جایی که ایران هم یکی از تیم های حاضر در این تورنمنت بزرگ در برزیل خواهد بود.





مجله خانواده سبز:
 با بسته شدن پرونده رقابت های لیگ برتر حالا همه نگاه ها به رقابت های مرحله نهایی جام جهانی 2014 دوخته شده جایی که ایران هم یکی از تیم های حاضر در این تورنمنت بزرگ در برزیل خواهد بود. در آستانه این بازی ها با هاشم بیک زاده یکی از بازیکنان مد نظر کی روش برای همراهی تیم ملی گفتگویی انجام دادیم، بازیکنی که فصل پرحاشیه ای را در استقلال پشت سر گذاشت و در عین حال یکی از پرافتخارترین بازیکنان فوتبال ایران هم قلمداد می شود.

«هاشم بیک زاده» در دوم بهمن 1362 در «شهر ری» به دنیا آمد و فوتبالش را از تیم های پایه فجرسپاسی آغاز کرد. او در پایان فصل 1387-1386 و پس از درخشش در بازی های تیم فجرسپاسی، مورد توجه دو باشگاه پرسپولیس و استقلال تهران قرار گرفت و سرانجام عضویت در باشگاه آبی پوشان را برگزید.

پس از قهرمانی با استقلال در فصل 88-87 به سپاهان اصفهان پیوست و با این تیم هم در فصل های 90-89 و 91-90 قهرمان لیگ شد، سپس در سال 1391 طی قرارداد یکساله برای فصل دوازدهم به تیم سابقش استقلال بازگشت و دوباره با این تیم در فصل 92-91 قهرمان ایران شد، او از جمله بازیکنان لیگ برتر است که 4 بار قهرمان لیگ برتر شد. اولین بازی ملی او با تیم امارات متحده عربی در سال 2006 بود، وی در دیدارهای مقدماتی جام جهانی برزیل مهره تاثیرگذاری برای تیم ملی ایران بود.

بیک زاده: کی روش عاشق منه!

از پارسال همین برهه شروع کنیم، وقتی که همه فوتبالدوستان ایران در بیم و اضطراب صعود به جام جهانی قرار داشتند؟

- واقعا روزهای دشواری بود. شاید خوشبین ترین طرفداران فوتبال در ایران هم انتظار نداشتند که به عنوان تیم اول گروه جواز صعود به برزیل را بگیریم اما لطف خدا شامل حالمان شدتا یک بار دیگر ثابت شود ایران و ایرانی مرد روزهای سخت و دشوار هستند.

خود تو انتظار داشتی به عنوان بازیکن ثابت تیم ملی در این صعود نقش داشته باشی؟

- دروغ چرا، نه! اما فوتبال آن روی خوش خودش را نشان داد تا خیلی چیزها به من ثابت شود.

چه چیزهایی؟

- اینکه همیشه توکلم به خداوند باشد و هیچ وقت ناامیدنشوم. شاید باور نکنید فصل قبل روزهایی بود که از فرط ناراحتی و فشارهای کاذب شب ها خوابم نمی برد و حوصله حرف زدن با همسر و دخترم را هم نداشتم اما با توصیه دوستانم صبوری کردم و توکل و در نهایت هم به آنچه می خواستم رسیدم.

درست است که کی روش به تو علاقه خاصی دارد؟

- بله، تا جایی که می توانم ادعا کنم او عاشق من است. (با خنده)

مثل اینکه نزد بقیه ملی پوشان هم از محبوب ترین ها هستی؟

- آنها به من لطف دارند. از بچگی همیشه صداقت را سرلوحه کارم قرار دادم و به همین خاطر بی شیله پیله با هر کس رفاقت کنم و وقتی دست یاعلی بدهم تا پای جانم هم می روم.

تو هم فوتبال را از زمین های خاکی شروع کردی؟

- بله، از یکی از محله های جنوب تهران مثل خیلی های دیگه فوتبالم را در زمین خاکی و تو کوچه پس کوچه شروع کردم. خیلی هم سختی کشیدم و با وجود تمام مخالفت هایی که می شد چون به خودم اطمینان داشتم پای فوتبالم ایستادم و لطف خدا هم شامل حالم شد.

یعنی مطمئن بودی به جایی که الان هستی می رسی؟

- تا حدود زیادی بله.

یعنی به تیم ملی برسی و در جام جهانی مقابل آرژانتین بازی کنی؟

- این یکی که آرزوی دوران کودکی ام بود، بد نیست بدانید در آن برهه که ما دوران نوجوانی خود را سپری می کردیم تازه آدامس هایی تولید می شد با عکس فوتبالیست های مطرح دنیا که من کلکسیونی از عکس ستاره های آرژانتین را جمع آوری می کردم. اگر اشتباه نکنم همزمان بود با جام جهانی 94 آمریکا که مارادونا هنوز کاپیتان آرژانتین بود. همان روزها آرزویم این بود که روزی بتوانم به عنوان بازیکن تیم ملی کشورم جلوی آرژانتین بازی کنم که این آرزویم با لطف خدا در حال محقق شدن است.

آن روزها دوست نداشتی دکتر و مهندس یا خلبان شوی؟ یادت هست که بورس دکتر و مهندس شدن در آن روزها داغ بود.

- آره یادم هست از هر بچه ای می پرسیدند می خواهی چه کاره شوی می گفت دکتر، مهندس، خلبان اما من خودم همیشه سعی کردم با واقعیت های زندگی ام کنار بیایم و آنچه در توانم هست انجام دهم.

حالا اگر فوتبالیست نمی شدی چه کاره می شدی؟

- فکر می کنم یه دکتر خوب می شدم. شاید هم استاد دانشگاه می شدم چون تدریس را خیلی دوست دارم.

مثل اینکه یکی از بازیکنان پرافتخار فوتبال ایران هم هستی؟

- بله، چهار قهرمانی لیگ دارم و دو بار هم جام حذفی را بالای سر بردم که فکر می کنم کمتر کسی چنین آماری داشته باشد.

به نظرت تیم ملی در برزیل چه نتایجی می گیرد؟

- در این چند ماه که صعود ما قطعی شده حرف هایی از زبان برخی بزرگان فوتبال شنیدم که واقعا دلم شکسته.

چطور؟

- بدون هیچ منطقی انتظارات را از تیم ملی و بازیکنان بالا می برند و جوری جلوی مردم حرف می زنند که انگار ما بهترین تیم دنیا هستیم و باید قهرمان جهان شویم. واقعیت این است که ما باید به همان اندازه که قابلیت و توان داریم انتظارات را بالا ببریم. چطور می شود تیمی که پول برگزاری بازی و اردوی تدارکاتی ندارد برود و جلوی تیم هایی نتیجه بگیرد که همه جور ساپورت و حمایت می شوند. البته نمی خواهم بگویم ما هیچ امیدی به موفقیت نداریم اما اینطوری هم نیست که بگوییم ایران قطعا آرژانتین را می برد و از گروهش صعود می کند.

فکر می کنی کدام تیم قهرمان جام جهانی شود؟

- پیش بینی کردن در فوتبال یکی از سخت ترین کارهای دنیا است چون هر دقیقه برای بازی ها یک سرنوشت رقم می خورد اما در مجموع فکر می کنم قهرمان این دوره از بین برزیل، آرژانتین، آلمان و اسپانیا باشد.

هاشم بیک زاده پدر خوبی هست؟

- این را باید از همسر و فرزندانم بپرسید نه از خودم اما تا آنجا که در توان داشتم سعی کردم چیزی برای خانواده ام کم نگذارم.

چند فرزند داری؟

- دو دختر دارم. شاید باور نکنید در اوج خستگی و بی انگیزگی وقتی به خانه می رسم و خنده های آنها را می بینم انگاری دنیا را به من داده اند.

بیک زاده: کی روش عاشق منه!

آشپزی هم بلدی؟

- روم سیاه! نیمرو هم بلد نیستم درست کنم چه برسه به آشپزی. (با خنده)

بعد از اینکه فوتبال را ببوسی و بگذاری کنار مربی می شوی؟

- نمی دانم، هنوز به این موضوع فکر نکردم چون هدفم این است که بعد از جام جهانی بازی در خارج از ایران به عنوان لژیونر را تجربه کنم و حالا حالاها به خداحافظی فکر نمی کنم.

بعد از همگروهی با آرژانتین برای تو خیلی حاشیه درست شد، از جمله تقابل با مسی؟

- نمی خواهم به آن روزها برگردم. نمی دانم شاید خود من هم اشتباه کردم زیادی این موضوع را لوث کردم اما وقتی دیدم به خانواده ام آسیب وارد می شود جلوی خیلی چیزها را گرفتم. الان هم نه به مسی فکر می کنم نه به هیچ ستاره ای چون تنها هدفم این است که یک سرباز دلیر و جنگجو برای ایرانی ها در برزیل باشم.


ویدیو مرتبط :
گل هاشم بیک زاده به الریان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وداع تلخ هاشم بیک زاده با جام جهانی؟



اخبار,اخبار ورزشی , تیم ملی فوتبال ایران

 

اخبار ورزشی - امان از آسیب دیدگی بد موقع
وداع تلخ هاشم بیک زاده با جام جهانی؟

مدافع مصدوم تیم ملی فردا توسط پزشکان معاینه می‌شود تا در خصوص ادامه حضورش در اردوی تیم ملی تصمیم‌گیری شود.

به گزارش جام جم ورزشی هاشم بیک‌زاده، مدافع تیم ملی فوتبال ایران دردقیقه 15 بازی با تیم مونته نگرو بدون آنکه با کسی برخورد کند ٰ وقتی خواست در یکی از حملات حریف به عقب بر گردد ، دچار گرفتگی شدید عضله پا شد تا با ناراحتی زیاد زمین بازی را ترک کرده و جای خود را به مهرداد پولادی دهد .


بر همین اساس قرار است فردا این بازیکن توسط کادر پزشکی تیم ملی به صورت دقیق مورد معاینه قرار بگیرد تا در خصوص ادامه حضورش در اردوی تیم ملی تصمیم‌گیری شود.

با توجه به میزان مصدومیت بیک‌زاده و این موضوع که این بازیکن از ابتدای اردوی اتریش با مصدومیت مواجه بود و برای این دیدار نیز با تلاش پزشکان خود را آماده حضور در میدان کرده بود، این احتمال وجود دارد که این بازیکن وداعی تلخ با جام جهانی 2014 برزیل داشته باشد. هاشم آنقدر از این آسیب دیدگی عصبانی بود که در هنگام خروج از زمین ساق بند خود را در خضور کروش محکم به زمین کوبید تا بر شانس بد خود نفرین کند . به هر حال آرزو می کنیم که مدافع خوب فوتبال کشورمان حضور در جام جهانی برزیل را از دست ندهد .
اخبار ورزشی - جام جم