ناگفته های مایلی کهن از کتاب «خاطرات زندان»


داستان از اینجا شروع شد. در حول و ولای روزهایی که قرار بود مایلی کهن یک زندانی دارای سابقه بشود و از فردای روزی که قرار بود به عنوان یک «پرونده دار» از زندان اوین بیرون بیاید، خبر رسید که دومین کتاب محمد آقا در راه است و این بار سوژه، خاطرات چهار ماه زندانی است که براساس قانون باید طی می کرد.





همشهری تماشاگر - محمد جواد زمان آبادی: داستان از اینجا شروع شد. در حول و ولای روزهایی که قرار بود مایلی کهن یک زندانی دارای سابقه بشود و از فردای روزی که قرار بود به عنوان یک «پرونده دار» از زندان اوین بیرون بیاید، خبر رسید که دومین کتاب محمد آقا در راه است و این بار سوژه، خاطرات چهار ماه زندانی است که براساس قانون باید طی می کرد.

ناگفته های مایلی کهن از کتاب «خاطرات زندان»

مایلی کهن البته بیشتر از سه چهار روز در زندان نماند و فرصت نشد کتاب خاطراتش حتی به مرحله مقدمه نویسی و چرک نویسی برسد اما همین خاطره نگاری وعده داده شده، تبدیل شد به سوژه اول رسانه هایی که می خواستند بدانند محمدآقای معترض در مواجهه با متخلفان و زندانیان همبندش، چه اتفاقاتی را رقم می زند و زندانی که ادبیات رایج در آن، چیزی نیست که مایلی کهن ها دوست داشته باشند، چند بار می تواند شاهد گریه های روزانه و شبانه مربی سابق تیم ملی باشد!

1- صراحتا صادقانه نبود حرف هایی که درباره کتاب نوشتن می گفت. با ادبیات محمودخان گودرزی اگر درباره اش قضاوت کنیم، مایلی کهن بیشتر در حال در کردن قمپز بود تا بیان واقعیت ها. خبرنگار به سراغش رفت تا درباره زندان رفتن وی بپرسد.

خونسردترین آدم های درستکار جهان هم می توانند در این لحظه استرس داشته باشند و اطمینان داشته باشید مایلی کهن هم از این قاعده مستثنی نبود. سرش را بالا گرفت، کمی فکر کرد و بعد شروع کرد به صحبت کردن. شاید بیراه نباشد اگر بگوییم مایلی کهن در همان چند ثانیه افکارش رفت تا تعدادی مجرم و محکوم که قرار بود با ادئبیات خاص خودشان مقابل یک مربی اخلاق مدار بایستند. احتمالا شبیه به فیلم های هالیوودی، مایلی کهن می شد مسئول پخش کتاب به زندانیان یا مثلا می شد رییس بند و در وقت هواخوری، چند دقیقه ای فوتبال یاد می داد به زندانی ها. شاید هم با مساعدت مسئولان می شد مربی تیم فوتبال زندان اوین.

نمی دانیم، شایدمایلی به این فکر می کرد که از طریق مربیگری در تیم فوتبال اوین، یک روز بالاخره مربی تیم ملی هم بشود دوباره و بتواند بیانه نویسی هایش را ادامه بدهد.

2- از اصل موضوع دور نشویم. مایلی کهن سرش را گرفت بالا، چند ثانیه فکر کرد و شروع کرد به صحبت کردن: «می خواهم کتاب خاطرات زندان را در این مدت بنویسم. خلاصه بی کار نمی مانم. هم وقت زیاد دارم برای استراحت و هم وقت زیاد دارم برای مطالعه. بهترین کار هم این است که کتاب خاطرات زندان را بنویسم. بله؛ بله. همین را بنویس. بنویس مایلی کهن کتاب خاطراتش را می نویسد...»

ناگفته های مایلی کهن از کتاب «خاطرات زندان»

دوباره فکر کرد و گفت: «مثلا از همبندی ها می نویسم. از دغدغه های اخلاق در فوتبال. از خاطرات فوتبالی. از فوتبال در زندان و خیلی چیزهای دیگر. من بالاخره معلم ورزش هستم و هر جا بروم دوست دارم کارم را ادامه دهم. برای همین شاید رفتم تیم فوتبال درست کردم در زندان...»

به فروشش هم فکر کرده ای؟ «بله. فکر می کنم خیلی پرفروش بشود. پولش خیلی خوب است اما می خواهم یکراست هدیه کنم سود فروش کتابم را به مرکز خیریه رشت.»

مایلی کهن، اینطور که می گفت حساب و کتاب آزادی اش را کرده بود: «شاید برای دهه فجر آزادشدم. شامل عفو شوم و بروم خانه. در این مدت هم به نویسندگی مشغولم.»

3- مایلی کهن، مشخصا آن چیزی نبود که می گفت. استرس رفتن به زندان را داشت که اگر اینطور نبود، دو روز بعد از رفتن به اوین، نوه هایش دست به قلم نمی شدند تا کار نویسندگی پدربزرگ شان را با شیوه و روشی دیگر ادامه دهند.

می گفت که برای رفتن به زندان اصرار داشته و حتی یکی دو هفته قبل از اجرای حکم، خودش به دادسرا مراجعه کرده و خواستار بازداشتش شده است: «خودم بلند شدم رفتم دادسرا گفتم آمده ام که بروم زندان. تعجب کرده بودند مسئولان آنجا. می گفتند فلانی، حکم تو هنوز به مرحله اجرا نرسیده. برو فعلا هر وقت نوبتت شد خبرت می کنیم. اصلا من می خواهم بروم زندان. این را باید به چه کسی بگویم؟ شما فکر می کنید من یک حرفی زدم و بی خیال صحبت هایم می شوم؟ نه، من پای حرف هایم ایستاده ام...»

4- شاید حاصل سفر دو سه روزه مایلی کهن به اوین، نه نویسنده شدن خودش که قلم به دست شدن نوه های کوچک پدربزرگی به نام محمد مایلی کهن بود. دست به قلم شدنی که ادبیاتش نشان می داد، مشاوران این کاره ای کنار دست نویسنده های نونهال نشسته اند.

خود مایلی کهن بعد از آزادی گفت که از مطالب نوه هایش بی خبر بوده اما از آنها ممنون است که با این کار عشق شان را به پدربزر نشان داده اند اما واقعیت این است که بسیاری هنوز که هنوز است تصور می کنند این شیوه رفتن به اوین و بازگشتن به منزل، حساب شده تر از آنی است که یک نامه کودکانه و پر از غلط املایی و انشایی، باعث و بانی اش باشد.


ویدیو مرتبط :
ورود مایلی کهن به زندان اوین

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مایلی کهن : کتاب خاطرات زندانم پر فروش می شود



اخبار,اخبار ورزشی,فوتبال ایران

 

 اخبار ورزشی  - مایلی کهن : کتاب خاطرات زندانم پر فروش می شود/ هر جا می روم می گویند هنوز حکم به اجراییات ابلاغ نشده

 محمد مایلی کهن مصمم است که برای 4 ماه به زندان برود و حبس ناشی از شکایت علی دایی را تحمل کند.

  محمد مایلی کهن مربی نام آشنای فوتبال ایران می گوید به حکم حبس 4 ماهه اش شکایتی ندارد و لحظه شماری می کند تا به زندان برود. او که از یکسال قبل با شکایت علی دایی مدام به دادگاه می رفت از سوی دادگاه انقلاب اسلامی تهران به حبسی 4 ماهه محکوم شده است. دادگاه مایلی کهن را به دلیل ایراد اتهام و توهین به علی دایی درباره قراردادش با پرسپولیس متهم کرده اما مایلی کهن همچنان اعتقاد دارد حرف هایی که زده همگی سخنان حق بوده اند و اگر مجازات این حرف ها زندان است ، ابایی از کشیدن حبس ندارد .

او در گفت و گو با خبرآنلاین در این باره می گوید:«قبل از تعطیلات عزاداری سالار شهیدان و وقتی که خبر تائید حکم 4 ماه زندانم اعلام شد به جاهای مختلفی رفتم. از دادسرای فرهنگ و رسانه تا واحد ابلاغیات. رفتم خودم را معرفی کردم تا به زندان بروم اما هر جا می روم می گویند حکم هنوز برای اجرا ابلاغ نشده است.»

مایلی کهن البته هنوز این شانس را دارد که برای شکستن حکم به دیوان عالی کشور شکایت کند اما اصرارش بر این است که حکم اجرا شود؛«قسم خوردم که حبسم را بکشم. من اعتراضی ندارم. این تشخیص قاضی محترم است. وقتی به چیزی که گفته ام باور دارم پس حبسش را هم قبول دارم. این بار کوتاه نمی آیم. دوست دارم تا زودتر به زندان بروم . شاید این طوری برای 22 بهمن و روزهای جشن پیروزی انقلاب توانستم با رفتارم شامل عفو بشوم و برای عید در خانه ام باشم!»

این روزها بسیاری از بزرگان فوتبال ایران پا پیش گذاشته اند تا شاید باری دیگر بتوانند میانجی باشند و این دعوا را هر طور هست به مصالحه بکشانند اما مایلی کهن انسان خاصی است. او تصمیمی را که می گیرد زیرپایش نمی گذارد.

 

حالا هم مصمم است به اجرای این حکم؛« خودش می داند که قسمش دادم به جان عزیزش که این بار کوتاه نمی آیم. از همه تشکر می کنم. آن طرف دعوا قسم خورده بود به جان عزیزی ، من هم به جان کسی که برایش عزیز است قسم خورده ام که پای حرف هایم می مانم و عقب نمی کشم. حکمی صادرشده و من به این حکم پایبندم. می خواهم بروم زندان ، برای زندانم برنامه ها دارم.»

او تصمیم دارد در زندان کارهای عام المنفعه کند. مایلی کهن در مرز 60 سالگی در جالی که به مرز بازنشستگی نزدیک می شود و می گوید زندگی اش رو به راه است ، آماده شده تجربه جدیدی در زندگی اش داشته باشد، روزهای زندان:« کلی کار دارم برای این 4 ماه . باید کلی برنامه ورزشی برای زندانیان اجرا کنم. من آنجا کلی کار می توانم بکنم و برای زندانی ها مفید باشم. چه ایرادی دارد مدتی هم کنار آن بنده های خدا باشم. »

این البته تمام برنامه های حاجی مایلی برای زندان نیست و حتی می خواهد از درون زندان کارهای عام المنفعه انجام بدهد. او می گوید:« از همان لحظه اول خاطراتم را می نویسم. این 4 ماه همه اش خاطره می شود ، خاطراتی خواندنی . خیلی ها دوست دارند بدانند این 40 روز برایم چطور می گذرد و من می خواهم لحظه به لحظه اش را برای شان بنویسم. این کتاب را می نویسم و منتشر می کنم . به نظرم پر فروش می شود همه عواید فروشش را به خانه سالمندان رشت یا محک می دهم.

 

اصلا بعد از انتشارش خودشان این ککتاب ها را بفروشند. مثل خیلی از آنهایی نیستم که 3 میلیارد پول ناحق بگیرند و بعد وقتی یک تراول 50 هزار تومانی اش را صدقه می دهند این کار را جلوی صد دوربین بگیرند. همان طور که گفتم از همه بزرگوارانی که در این مدت لطف داشتند ممنونم اما می خواهم پای حکمی که صادر شده بایستم و اجرایش کنم. البته فعلا که هنوز خبری نشده اما هر زمانی که دستگاه قضایی اعلام کند وقتش است با کمال میل آماده ام.»

علی دایی پیشتر هم یکبار از مایلی کهن شکایت کرده و برایش حکم جلب گرفته بود . بار قبل اما درنهایت با پادرمیانی اهالی فوتبال این پرونده بسته شد. این بار اما این دو مصمم هستند تا اتفاقی که شروع شده تا پایان پیش برود. دایی و مایلی کهن از پایان جام جهانی 2006 و از شبی که مایلی کهن از رفتار تمامیت خواهانه دایی در زمین بازی انتقاد کرد ، مدام در دادگاه بوده اند . یعنی بیش از 8 سال است که این دو در مراجع قضایی پرونده دارند و مسیر قانونی رسیدگی به این پرونده ها را سپری می کنند. البته در این مدت دو طرف بارها مصاحبه های تندی علیه یکدیگر داشته اند.


  اخبار  ورزشی  - خبر آنلاین