میثم بائو: نان ما را قلعه نویی می دهد!


شایعه شده بود که او به خاطر نسبت فامیلی که با یکی از دوستان قلعه نویی دارد به استقلال آمده بائو که از این حرف ناراحت بود، این موضوع را تکذیب کرد. هر چند که به صراحت از قلعه نویی تعریف کرد: «پشت سر مربی ای که 5 قهرمانی دارد حرف زیاد است».

تماشا: اولین خرید استقلالی ها برای لیگ دوازدهم میثم بائو بود. خریدی که با حاشیه همراه بود. شایعه شده بود که او به خاطر نسبت فامیلی که با یکی از دوستان قلعه نویی دارد به استقلال آمده اما بائو ادعا می کند اگر با این شخص نسبتی داشته باید سال هایی که قلعه نویی در سپاهان و تراکتورسازی بود همراهش می رفت.

بائو که از این حرف ناراحت بود، این موضوع را تکذیب کرد. هر چند که به صراحت از قلعه نویی تعریف کرد: «پشت سر مربی ای که 5 قهرمانی دارد حرف زیاد است».



فکر میکردی دوباره برگردی استقلال؟

- فصل گذشته دوران سرمربیگری مظلومی، آقای امیری زمانی که در تیم ملی فیکس بازی کردم به من زنگ زد و پیشنهاد داد به استقلال بیایم. من تبریز بودم و با توجه به هافبک هایی که استقلال داشت شرایط را خوب ندیدم. وقتی به من پیشنهاد دادند که ایمان مبعلی به امارات رفته بود. من به تبریزی ها قول داده بودم و نمیتوانستم به استقلال بروم.

فصل قبل هم قلعه نویی در تراکتور بود بحث معاوضه من و کیانی پیش آمد که من از شهرداری به تراکتورسازی بروم که باشگاه قبول نکرد. قلعه نویی از من شناخت داشت و قبلا هم دوسال شاگردش بودم. اصلا قلعه نویی بود که من را به فوتبال معرفی کرد؛ مخصوصا آن بازی به یادماندنی دربی که من بازی کردم.

آن دربی اولین بازی تو برای استقلال هم بود. چطور شد برای استقلال بازی کردی؟


- من 8 ماه مصدوم بودم و 5-4 هفته قبل از بازی دربی قلعه نویی به من گفت بازیکن فیکس او در دربی هستم. 19 سالم بود. به هر کسی می گفتم دربی فیکس هستم باور نمی کرد و می گفتند تو که 8 ماه است بازی نکردی چطور می خواهی بازی کنی. آن هم دربی آن زمان و نه الان که دیگر دربی ها مثل 10 سال پیش نیست.

بازگشت تو به استقلال با کلی حاشیه همراه بود. مثل بحث دعوایت با مدیرروستا. او به نوع بازی تو در دیدار با تراکتور اعتراض داشت.

- این حاشیه ها به خاطر مدیرروستا بود. فکر می کنم حکم او را زدند و 1 میلیون تومان جریمه شده. مدیرروستا گفته بود مهاجمان مشکوک بازی می کنند که من در یک مصاحبه با یک خبرگزاری از خط حمله خودمان دفاع کردم.

مدیرروستا هم رفت مصاحبه کرد که من بازی با تراکتورسازی عمدا بازی نکردم، در صورتی که بهترین بازی ام را نیم فصل مقابل سپاهان و تراکتورسازی انجام دادم. اگر بد بازی می کردم مربی که عاشق چشم و ابروی کسی نیست پس چرا به من بازی می داد؟

البته همیشه درباره قلعه نویی این صحبت ها بوده.

- طبیعی است آدمی که 5 قهرمانی بیاورد پشت سرش زیاد حرف می زنند. نمیخواهم از قلعه نویی تعریف کنم ولی او اگر پسرش هم باشد و به درد تیم نخورد به تیم خودش نمی آورد و حرف هیچ کسی را هم گوش نمی دهد. دیدید که هاشم بیک زاده چند هفته خوب کار نکرد و مردم می گفتند او را بازی ندهد ولی حرف هیچ کس را گوش نداد.

این ویژگی یک مربی است که 5 جام با خودش آورده است. هفت هشت سال پیش وقتی بازی نمی کردم همه بازیکنان تیم من را تشویق می کردند ولی وقتی دربی آن سال بازی کردم و چند هفته بعدش هم فیکس بودم همه نگاه ها عوض شد. همان هایی که من راتشویق می کردند دیگر با من حرف نمی زدند. از پشت روی من تکل می زدند تا مصدوم شوم. این طبیعی است. وقتی در اوج باشی بالاخره یک انگی به تو می زنند. آن هم اگر در استقلال و پرسپولیس باشی.



البته در این چند ساله آنقدر بازیکن بی کیفیت به استقلال و پرسپولیس آمده که دیگر بازی در این تیم ها کار بزرگی نیست.

- تا در استقلال و پرسپولیس نباشی نمی توانی آن را درک کنیم. بازیکنی که مثلا در تیم باشگاهی خودش شاخ بوده نباید بگوید بروم مثلا پرسپولیس با ورزشگاه آزادی و چمن خوبی که دارد بهترین بازیکن این تیم می شوم. شرایط بازی در استقلال و پرسپولیس با همه تیم ها فرق می کند.

استقلال و پرسپولیس اصلا این تضمین را نمی دهند که اگر تیم ملی بازیکن فیکس هستی بیایی در این دو تیم هم فیکس باشی. نکونام را ببینید. چند هفته اول چقدر فشار روی او بود؟ الان دو بازی است که دارد خوب بازی می کند ولی چند هفته اول همه از بازی او تعجب می کردند.

جواد بازیکن بزرگی بوده و در اسپانیا بازی کرده و توانست از زیر این فشار بیرون بیاید یا مثلا پارسال همه می گفتند چرا استقلال میثم حسینی را جذب کرده؟ در صورتی که پارسال بالای 30 بازی برای استقلال مظلومی بازی کرد و عصای دست تیم بود.

یعنی کسی از بازیکنان به خاطر رفاقت با قلعه نویی به استقلال نیامده؟

- یک برتری که قلعه نویی نسبت به دیگر مربیان دارد این است که بازیکن شناس است. مثلا از یک بازیکن که 5 سال شناخت دارد و می داند که سه سال است افت کرده باز هم او را با خودش می آورد و می کند همان بازیکن 5 سال پیش اما مربیان دیگر می گویند ول کنید بازیکنی را که یک سال افت کرده.

مثلا آرش برهانی سالی که جای من آمد و شماره پیراهن من را پوشید، زمان حجازی و فیروز کریمی 6 گل زده بود و کلی هم روی او فشار بود ولی آمد سال بعدش زیر نظر قلعه نویی آقای گل شد. محال است بازیکن را بدون شناخت به تیمش ببرد. یادم هست وقتی شموشک بازی می کردم هفته سوم با استقلال بازی کردیم و بازی را باختیم. یک نفر از نزدیکان استقلال بعد از بازی گفت فصل بعد بازیکن استقلالی. همانجا بود که قلعه نویی از من شناخت پیدا کرد.

مطمئن هستید پیش از بازی به شما زنگ نزدند؟!


- (می خندد) نه بابا.

البته این تماس هایی که می گویند قلعه نویی با بازیکنان دیگر دارد، همیشه شایعه ساز بوده.

- کسی هست که صدای ضبط شده قلعه نویی را بیاورد و او در آن گفته باشد که پایت را بگیر، یا اصلا بازی نکن.

ما نمی گوییم قلعه نویی این کار را کرده یا نکرده ولی اگر کسی بخواهد این کار را بکند، قاعدتا خودش که زنگ نمی زند.

- من بالا و پایین فوتبال را دیده ام. هم استقلال بوده ام و هم پرسپولیس، هم لژیونر شده ام، هم تیم ملی بوده ام و هم بازیکنی هستم که رفته ام پرسپولیس و دوباره برگشته ام استقلال. هم در تیم ضعیف بوده و هم قهرمان شده ام، هم تیم انداخته ام پایین و هم تیم آورده ام بالا.

یک سال بهترین گلزن ابومسلم در بین هافبک ها شده ام و یک بار هم بهترین گلزن استقلال شده ام! کاملا این فوتبال را می شناسم و مطمئن باشید کسی که دنبال این جور کارها باشد خدا این همه به او عزت نمی دهد. علی دایی اگر شد علی دایی حتما آدم خوبی بوده، حالا شاید اخلاقش یک جور خاصی باشد ولی دلش بزرگ است.



چرا قلعه نویی به تو بازی نمی دهد؟

- من در اردوی ترکیه یکی از بهترین بازیکنان قلعه نویی بودم. من از روزی که تمرینات شروع شد، صبح و بعدازظهر تمرین کردم و حتی امروزکه پیش شما هستم صبح با وجود اینکه تمرین نداشته ایم برای خودم تمرین کرده ام.

به این خاطر که وقتی آمدم استقلال فشار روی من زیاد بود. وقتی در جامعه ای فقط یک نفر به تو تهمت دزد بودن بزند خود به خود به تو فشار می آید. همه هدفم این است که آبروی 10 ساله خودم را در استقلال حفظ کنم.

نکونام که به استقلال آمد یک مقداری کار هافبک های تیم سخت تر شد.


- ما الان 10 هافبک داریم که خسرو حیدری هم به خط هافبک اضافه شده. من خودم هم اگر جای قلعه نویی باشم می مانم که بائو را بازی بدهم یا مثلا زندی را. این هم دلیل دارد و آن این است که فقط یک باخت آوردیم. اگر مثلا مساوی های ما به باخت تبدیل می شد مشخص می شد که چه کسی خوب بوده و چه کسی بد.

یعنی باید منتظر باشیم که استقلال ببازد و بعد تو بروی در ترکیب اصلی بازی کنی؟

- نه، بحث باختن نیست. وقتی تیم می بازید مشخص می کند که مثلا من نوعی چقدر خوب بوده ام اما وقتی مساوی می کنی پیش خودت می گویی فلان بازیکن را یک بار دیگر در ترکیب بگذارم که ببینم چطور بازی می کند. فعلا که خدایی قلعه نویی به همه بازیکنان بازی داده است.

فکر نمی کنی قلعه نویی می خواهد برای اینکه ثابت کند میثم بائو با رابطه به استقلال نیامده، تو را روی نیمکت بگذارد؟


- مردم کاملا من را می شناسند و با خصوصیات اخلاقی من آشنا هستند. من 19 سالم بود ازدواج کردم. من نیاز به پول فوتبال نداشتم که مثلا بخواهم به زور به تیمی بروم یا دلال بازی کنم که پولدار بشوم. خدا را شکر می کنم از اول در خانواده ای به دنیا آمدم که سیر بودم.



اول فصل شایعه شده بود به خاطر نسبت فامیلی که با یکی از رفقای قلعه نویی داری به استقلال آمدی.

- اولا فردی که شما می گویید متاهل نیست، ثانیا از 4 سال پیش که در پرسپولیس بودم با او رفیق بودم. او یکسری کارهای معرفتی برای من انجام داده بود.


این آقا ایجنت بود؟

- نه، ایجنت نبود و برای یک نفر دیگر کار می کرد. یک نفر دیگر بود که نمی خواهم اسم بیاورم و او بود که بازیکن جابجا می کرد. این شخصی که شما می گویید با من نسبت دارد کسی بود که کارهای آن شخص را انجام می داد. وقتی به امارات رفتم به من زنگ می زد چون من را دوست داشت. او بعد از برگشت من یک کار معرفتی برای من انجام داد که بعدش من این شخص را پیش خودم آوردم که از شخصی که از او سوء استفاده می کرد جدایش کنم. یکی دو سالی با هم رفیق بودیم ولی بعد از اینکه به پرسپولیس رفتم یکسری اتفاقاتی افتاد که ما از هم دور شدیم. او پیش قلعه نویی در اصفهان رفته بود و از او خبری نداشتم. من واقعا اگر با او نسبتی داشتم باید با او به همراه قلعه نویی به سپاهان می رفتم.

قبول کن کل صحبت هایت نیاز به نقطه چین دارد!


- او در امارات به عنوان کسی که من را دوست داشت و طرفدار من بود کنارم بود. ما واقعا اگر با هم بودیم آن سال باید به سپاهان می رفتم یا فصل قبل به تراکتور می رفتم.

حضورش کنار قلعه نویی در سپاهان جالب بود. این شخص هم یکی از دایره دوستان قلعه نویی است؟

- من این موضوع را نمی دانم و از خودش بپرسید. حتما رفیقش است که با هم هستند.

این دوستان قلعه نویی و رفیق بازی او برای شما بازیکنان هم جا افتاده؟

- قلعه نویی یک اخلاق خوب دارد که به چند نفر کمک می کند.

ولی رفقای دور و برش که فوتبالی نیستند، همیشه در کنارش هستند.

- اینکه قلعه نویی آدم رفیق بازی است شکی نیست. درباره همین شخصی که الان کنارش هست همه نامه زدند که فلانی نباشد ولی او به آن شخص گفت که کنار من بنشین و تکان نخور. حرف در این فوتبال زیاد است.

اینکه قلعه نویی رفیق باز باشد مشکلی نیست ولی چرا همه این رفقای قلعه نویی در فضای فوتبال فعالیت می کنند؟

- قلعه نویی یک نفر را می کند آنالیزور و یک نفر را مثلا می کند دستیار خودش. شاید همان آنالیزور پدر ندارد و خرج 5 نفر را با این کار می دهد. قلعه نویی با این کار می خواهد به او کمک کند. کلا قلعه نویی آدم نان رسانی است. دست بخشش دارد.

ولی شاید همه آنها که کنارش هستند شایستگی این پست ها را نداشته باشند.

- در همین کار خبرنگاری شما 5 نفرتان خیلی شایستگی دارید و ممکن است این 5 نفر سردبیر شوند. ممکن است 5 نفر دیگر داشته باشید که شایستگی نداشته باشند و محو شوند. قلعه نویی هر گروهی که دارد موفق می شود. مطمئن باشید یک نفر در گروه قلعه نویی دوسال خوب کار نکند، پسرش هم باشد بیرونش می کند چون می داند که خودش اول از همه ضربه می خورد. من هم خوب باشم به یک نفر بتوانم نان می رسانم.



ممکن است قلعه نویی همیشه با این کادرش موفق باشد ولی این موضوع رفیق بازی او در فوتبال را توجیه نمی کند.
- همه جا اینطوری بوده که 10 نفر شایسته نمی توانند با همدیگر کار کنند. من روش قلعه نویی را دوست دارم.

مثل اینکه شخصیت قلعه نویی را هم دوست داری؟


- من مربی بزرگ و کوچک زیاد دیده ام و همه چیز را می دانم. شاید اگر 5 سال پیش بود من هم مثل شما حرف می زدم ولی با گذشت 11 سال از فوتبالم می دانم شماره یک این فوتبال قلعه نویی است.

البته همیشه هم انتقاد بوده که قلعه نویی فقط در ایران توانایی مربیگری دارد.

- هیچ مربی از ایران خارج نشده که بخواهیم بگوییم که چه سطحی دارد. فوتبال ما سنتی است و همین جور دارد ادامه پیدا می کند.

قلعه نویی در مقایسه با مربیان خارجی مثل کرانچار که در ایران کار می کنند هم بهترین است؟


- باز به نظر من قلعه نویی بهترین مربی ایران است. کرانچار هم مربی خوبی است که من با او کار کرده ام. ما با پرسپولیس در زمان سرمربیگری کرانچار سه امتیاز با صدر جدول فاصله داشتیم. شما در این چند ساله کی دیده اید که پرسپولیس فاصله اش با صدر جدول سه امتیاز باشد؟

تازه آن سال ما بازیکنی نداشتیم و کرانچار یک روز قبل بازی ها به ایران آمد. با این وجود باز هم خیلی خوب نتیجه گرفتیم. بدترین باخت ما به پیکان بود که 2- یک باختیم و تازه آن بازی چند گل هم نزدیم. من در امارات هم با او کار کرده ام. او رفتارش با بازیکنان حرفه ای است و از لحاظ فنی سطح بالایی دارد.

داستان استقلال و پرسپولیس رفتن تو هم جالب است. هیچ وقت این دو تیم برای تو فرقی نداشته اند؟

- چرا فرق که داشته. حاشیه های استقلال کمتر از پرسپولیس بوده. من بازیکن حرفه ای هستم و برای من استقلال و پرسپولیس فرقی نمی کند. من کسی را سیاه نمی کنم که بگویم از بچگی طرفدار فلان تیم بوده ام. من هر تیمی باشم مردانه بازی می کنم ولی خاطرات خوبم در شموشک بود.



نمی خواهی به شموشک کمک کنی.

- بعد از فوت مهندس درویش وضعیت خوبی ندارند. اگر بخواهم به تیمی کمک کنم، به نساجی کمک می کنم. من قائمشهری ام.

فرهاد مجیدی کار درستی کرد که از فوتبال خداحافظی کرد؟

- کار اشتباهی کرد. هیچ مربی در لیگ برتر به او جواب رد نمی دهد. سالی که من رفتم پرسپولیس قبلش از استقلال هیچ کس به من زنگ نزد و من هم به موقعیت هایی که داشتم نگاه کردم. همان سالی که انصاری فرد مدیرعامل بود و علی کریمی هر کاری کرد که به پرسپولیس برگردد نتوانست و تا روز آخر انصاری فرد ایستاد که علی کریمی برنگردد.

فکر نمی کنی حضورمجیدی در استقلال می توانست به تیم کمک کند؟


- فرهاد بازیکن فوق العاده ای است و از لحاظ فنی عالی است ولی بحث سلیقه بود که حالا در استقلال نیست. مثلا علی کریمی بازیکن خوبی است ولی هر سالی که در پرسپولیس بود تیم یا هشتم شده یا دوازدهم شده و یا از آسیا حذف شده.

آن سالی که پرسپولیس قهرمان شد کریمی در پرسپولیس نبود. خود کریمی خیلی خوب بازی می کند. امیر قلعه نویی این چیزها را خوب تشخیص می دهد و می گوید که اگر فرهاد باشد شاید من نتوانم با فرهاد کار کنم. یا مثلا می گوید فلان بازیکن را بیاورم ممکن است به تیم لطمه بزند.

قلعه نویی دنبال این نیست که مثلا فلان بازیکن 5 نفر را دریبل کرد حتما در ترکیب ثابت باشد. بازی با نفت جان واریو که مثل پسرش می ماند، خیلی راحت او را گذاشت بیرون ونیمه دوم آورد. فرهاد می توانست برود یک تیم دیگر و الان یک میلیارد هم بگیرد، چه اشکالی داشت؟


ویدیو مرتبط :
قلعه نویی:اصالتم از قلعه نو نیشابور است

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بائو با سفارش قلعه‌نویی آبی‌پوش شد؟


قائم مقام باشگاه استقلال خوزستان می‌گوید میثم بائو با نظر ویسی به دلیل مشکل معافیت دو بازیکنش جذب شده است.

خبرگزاری ایسنا: علی پورکیانی درباره حضور میثم بائو در استقلال خوزستان گفت: درست است که ما توانستیم میثم بائو را به خدمت بگیریم اما این بازیکن تا نیم فصل نمی‌تواند برای ما به میدان برود. او از نیم فصل دوم به ما کمک می‌کند.

وی با رد برخی شایعات که حمایت بائو از قلعه‌نویی را زمینه‌ساز حضور این بازیکن در استقلال معرفی می‌کنند، بیان کرد: بخدا قسم این نبوده است. این بازیکن بعد از اینکه دو بازیکن ما مشکل سربازی پیدا کردند، مد نظر کادرفنی قرار گرفت و قرار است جای معاوی را برای ما پر کند. ما اصلا خبر نداریم که وضعیت دو سربازمان چه می‌شود و باید به فکر جایگزین باشیم. الان هم اگر آقای ویسی بخواهد، بازیکن دیگری هم جذب می‌کنیم و اساسا این صحبت‌ها صحیح نیست.

قائم مقام باشگاه استقلال خوزستان در پایان با ابراز امیدواری از موفقیت تیمش در آینده، گفت: ان‌شاءالله ما هروز بهتر می‌شویم و به برد هم می‌رسیم. برابر استقلال دیدید که شایسته باخت نبودیم اما اتفاقات فوتبالی باعث ناکامی ما شد.