مورگان فریمن سیمای یك ستاره متفاوت


بازیگری كه در هالیوود همه به او احترام میگذارند، علاوه بر نقش آفرینی در فیلمهای پر سر و صدا به سیاست هم علاقه خاصی دارد

هفت صبح: بازیگری كه در هالیوود همه به او احترام میگذارند، علاوه بر نقش آفرینی در فیلمهای پر سر و صدا به سیاست هم علاقه خاصی دارد

بازگشت شوالیه سیاه نیز مانند دو قسمت پیشین فیلم‌های بتمن، مورگان فریمن را در نقش همكار (و عملا پدر خوانده) بروس وین شامل می‌شود. به گفته فریمن، كریستوفر نولان تا مدت‌ها برای ساخت این فیلم مقاومت می‌كرد و در تایید مخالفتش عدم موفقیت دنباله‌های طولانی سینما را مثال می‌زد اما در نهایت بعد از پذیرش كار انرژی بی‌نظیری برای آن صرف كرد و فریمن نیز یكی از نخستین كسانی بود كه برای ادامه كار دعوت شد.



از جمله جذاب‌ترین موضوعاتی كه علاقه‌مندان بتمن منتظر فاش شدن آن بودند، شخصیت منفی داستان و ماجرای او بود. به گفته فریمن نقش‌آفرینی درخشان هیث لجر در نقش «جوكر» و مرگ ناگهانی او چنان جذبه‌ای به شخصیت جوكر داده بود كه برابری یا احیانا پیشی گرفتن نسبت به آن كار ساده‌ای به نظر نمی‌رسید: «می‌دانید مرگ یك شخصیت كل پروژه را تحت شعاع قرار می‌دهد. نقش لجر در فیلم قبلی به طور كامل فیلمبرداری شده بود و فیلم تقریبا در مرحله تدوین بود اما مرگ او كماكان پروژه را تحت تاثیر شدید قرار داد، خصوصا به این دلیل كه مردم اغلب شخصیت لجر و اتفاقی كه برای او افتاده بود را با جوكر در فیلم تركیب می‌كردند و شایعاتی مطرح شد مبنی بر اینكه تاثیر فیلم باعث بروز آن اتفاق ناگوار شد، چیزی كه من اصلا قبول ندارم...» 

به هر حال شخصیت «بین» با ماسك حاوی گاز مسكنی كه همواره برای نجات از درد شدیدش به چهره دارد بدیل نولان برای این شخصیت بود كه بتمن را بعد از هشت سال خانه‌نشینی دوباره به خیابان‌های «گاتهام سیتی» باز گرداند . اگر جوكر مظهر آشوب و هرج و مرج درونی بود، این  شخصیت جدید قدرتی باورنكردنی و علاوه بر آن تا حدودی رنگ و بویی سیاسی دارد كه كارگردان زیر بار عمدی بودن آن نمی‌رود. «گروه سایه‌ها» با میل بی‌نهایت‌شان به تخریب همه آنچه در شهر اصلاح‌ناپذیر به شمار می‌آورند حال و هوایی شبیه به گروه‌های تروریستی نظیر القاعده را یادآوری می‌كند.

به علاوه بعید است كسی متوجه این نكته نشوند كه نام شخصیت منفی داستان، با نام شركت بدنامی ‌كه میت رامنی، كاندیدای حزب محافظه‌كار در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریكا یكی است، خصوصا اینكه «بین» در فیلم مدام در صدد جذب مردم «گاتهام سیتی» است و با كمال تعجب و به‌رغم اینكه او می‌تواند بی هیچ ناراحتی كل شهر را ویران كند بعضی از مردم نیز به او می‌پیوندند.



هرچند فریمن هم مانند نولان معتقد است برداشت‌های سیاسی بیشتر در نگاه خود تماشاچیان است تا فیلم اما مشتاقانه وارد بحث‌های سیاسی می‌شود.  در واقع یكی از راه‌هایی كه می‌توان با كمك آن خشم شخصیت آرام و متینی مانند مورگان فریمن را دید، حرف زدن از سیاست و خصوصا نام بردن از محافظه‌كاران آمریكایی است: «در آغاز كار اوباما تمام هم و غم جمهوری‌خواهان این بود كه به هیچ وجه اجازه ندهند او برای دور دوم انتخاب شود؟ چطور؟ از این راه كه خیلی ساده اجازه هیچ فعالیت مفیدی را به او ندهند تا در دور بعدی انتخاب نشود.

موفقیت آنها به این معنی است كه با پول می‌شود كشور را خرید و به سیاست‌های آن شكل داد ... اگر آنها موفق شوند چطور می‌توان كشور را از ثروتمندان پس گرفت؟» و می‌افزاید به نظر او هیچ امیدی نمی‌توان داشت كه ریاست جمهوری آفریقایی-آمریكایی بتواند تغییری در مشكلات نژادی موجود در آمریكا ایجاد كند یا وضعیت سیاهان را بهبود ببخشد.



فریمن كه در ٧٥ سالگی‌اش به سر می‌برد بازیگری گرانقیمت و معتبر است كه به‌رغم بازنشسته شدن بسیاری از همسالانش از جمله «جن هكمن» كماكان كار می‌كند: «جن در فیلم «نابخشوده» اثر كلینت ایستوود همكار من بود ... اما مدت‌هاست ترجیح می‌دهد در خانه بنشیند رمانش را بنویسد یا نقاشی كند. در مقابل كلینت ایستوود مثل خود من كماكان مشغول فیلمسازی است ... كار با او یكی از لذت‌بخش‌ترین پروژه‌های سینمایی من بوده است. فكر می‌كنم او تا لحظه آخر به كار كردن ادامه بدهد. او مانند جان‌هادسن جزو نسلی است كه بر این باور بودند باید بازیگران را درست انتخاب كرد و بعد به كناری ایستاد و گذاشت آنها كار خودشان را بكنند.»

او در «شكست ناپذیر» اثر كلینت ایستوود در نقش نلسون ماندلا ظاهر شد. خود وی ملاقاتش با ماندلا را چنین توصیف می‌كند: « در واقع او مرا به پروژه فیلم دعوت كرد، چون وقتی از او پرسیدند فكر می‌كند چه كسی باید نقشش را ایفا كند بلافاصله از من نام برد. این طور شد كه من فرصت كافی یافتم به دیدن او بروم تا بیشتر با شخصیتش آشنا شوم.»



نظرات سیاسی فریمن و اطلاعات او در این مورد و موضع داشتنش در زمینه مسائل نژادی به خوبی گویای تجربه‌های كودكی او در محیط‌های درگیر با چالش‌های نژادی از جمله می‌سی‌سی پی و جنوب شیكاگو در ایالات متحده دهه ٤٠ و همینطور سال‌های جوانی او در ارتش آمریكاست. تنها بعد از این دوران كوتاه در ارتش و در دهه ٦٠ است كه فریمن كم‌كم جذب تئاتر و سپس سینما می‌شود و با فیلم‌هایی مانند «رستگاری در شاوشنگ» و «هفت» نامش را در تاریخ سینما جاودانه می‌كند.

خود مورگان فریمن نیز با توجه به قیمت ٧٠ میلیون دلاری‌اش ناچار نیست كار كند و می‌تواند بیشتر وقتش را به تفریح و استراحت بگذراند: « چرا مدام كار می‌كنم؟ چون این كار را دوست دارم! بازی كردن من به اجبار و برای درآمد نیست، بلكه به خاطر عشقم به این شغل است.»


ویدیو مرتبط :
مورگان فریمن با جیمی در حال مکیدن باد بادکنک

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اهدای جایزه یك عمر دستاورد حرفه‌ای به «مورگان فریمن»


«مورگان فریمن»، بازیگر برنده اسكار هالیوود از سوی موسسه فیلم آمریكا، برنده جایزه افتخاری یك عمر دستاورد حرفه‌ای شد. به نقل از سایت سینمایی IMDB، موسسه فیلم آمریكا با اهداء سی‌ و نهمین جایزه افتخاری یك عمر دستاورد حرفه‌ای این موسسه، به «مورگان فریمن»، از این بازیگر برنده اسكار هالیوود تقدیر خواهد كرد.

به نقل از سایت سینمایی IMDB، موسسه فیلم آمریكا با اهداء سی‌ و نهمین جایزه افتخاری یك عمر دستاورد حرفه‌ای این موسسه، به «مورگان فریمن»، از این بازیگر برنده اسكار هالیوود تقدیر خواهد كرد.
این جایزه 9 ژوئن، طی مراسمی با حضور اعضای این موسسه شامل «بن افلك»، «جیم كری»، «كلینت ایستوود»، «تام هنكس»، «هلن میرن»، «جك نیكلسون»، «براد پیت»، «سیدنی پویتیر»، «رابرت ردفورد»، «استیون اسپیلبرگ»، «تیم رابینز»، «هیلاری سوانك»، «دنزل واشنتگتن» و «آلفره وودارد» به «فریمن» اعطاء خواهد شد.
بنا براین گزارش، «مورگان فریمن»، بازیگر و كارگردان آمریكایی صاحب جایزه اسكار 1 ژوئن 1937 در ممفیس ایالت تنسی آمریكا به دنیا آمد و از همان عنفوان جوانی به سینما پیوست.
او تاكنون در ده‌ها فیلم حضور پررنگ داشته است كه از جمله آنها می‌توان به «شوالیه تاریكی»، مفهرست آرزوها»، «رفته عزیزم رفته»، «بروس قدرتمند»، «قرارداد»، «ادیسون» و «یك زندگی تمام نشدنی» ایفای نقش كرده است.

منبع : Sourehcinema.ir