مانی مشعوف، مؤسس ایرانی فروشگاه‌های Bebe


باز هم داستان یکی ایرانی موفق در عرصه کسب و کار جهان. مانی مشعوف، نام شناخته شده ای برای جامعه ایرانیان مقیم آمریکاست که مؤسس فروشگاه‌های زنجیره ای لوکس Bebe، می‌باشد که صدها شعبه در آمریکای شمالی دارد. داستان مشعوف را دراین گفتار بخوانید.


ویدیو مرتبط :
حضور استاد امیرخانی در سیما/خوشنویسان لاهیجان/مشعوف

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فروشگاه ایرانی برنامه‌های اپل رسمی می‌شود



اخبار,اخبار اقتصادی,فروشگاه ایرانی برنامه‌های اپل

با رسمی شدن نوع فعالیت فروشگاه ایرانی برنامه‌های کاربردی برای سیستم‌عامل IOS اپل، کاربران و نرم‌افزارهای ایرانی در این فروشگاه به فروشگاه اصلی اپل (App Store) منتقل می‌شوند و امکان خرید ریالی نیز برای کاربران فراهم می‌شود.

2 سال پیش و زمانی که فروشگاه‌های برنامه‌های موبایلی امکانات خود را به روی کاربران ایرانی بستند، تجارت جوان برنامه‌نویسی (توسعه‌دهنده صنعت نرم‌افزار) و فروشگاه‌های برنامه‌های کاربردی موبایلی بین جوان‌های ایرانی آغاز شد و امروز این کسب‌‌و‌کارها پا گرفته‌اند و صاحب‌نام شده‌اند.


در کنار فروشگاه‌های برنامه‌های کاربردی برای سیستم‌عامل اندروید از جمله کافه‌ بازار، فروشگاه‌هایی‌ نیز برای برنامه‌های سیستم‌عامل اپل (IOS) شکل گرفت. سیبچه یک فروشگاه‌ برنامه‌های اپل است.


فروشگاه سیبچه درواقع نرم‌افزار مخصوص دستگاه‌های اپل از جمله  iPhone، iPod  و iPad است که کاربران ایرانی می‌توانند از طریق آن نرم‌افزارهای اپل را دانلود و نصب کنند. علاوه بر این، تولید‌کنندگان ایرانی نیز نرم‌افزار خود را مستقل از بازارِ تحت نظرِ اپل و به‌صورت مستقیم به‌دست کاربران ایرانی می‌رسانند اما یک هفته‌ای است که فعالیت این فروشگاه ایرانی دچار فراز و نشیب‌هایی شده است.


هم‌اکنون اپل محدودیت‌های مقطعی را برای دسترسی کاربران ایرانی به فروشگاه APPSTORE  ایجاد می‌کند، به این معنی که اپ‌استور برای ایرانی‌ها گاهی باز و گاهی مسدود است.


کاربرانی که اپل آی‌دی دارند، می‌توانند زمانی که اپ‌استور محدودیتی ندارد از آن برنامه نصب کنند و کاربرانی هم که پول در حساب کاربری اپل خود دارند، می‌توانند برنامه پولی بخرند.


کاربرانی که اپل‌ آی‌دی نداشتند یا نمی‌خواستند هزینه نرم‌افزارهای ایرانی پولی را به دلار و از طریق حساب کاربری مستقیم به اپل پرداخت کنند از سیبچه استفاده می‌کنند. همچنین تولید‌کنندگان برنامه‌های ایرانی که قوانین نسبتا سختگیرانه اپل را برای قرار دادن برنامه در اپ‌استور رعایت نکرده‌اند برنامه‌های خود را برای استفاده کاربران ایرانی روی سیبچه می‌‌گذارند.


به دلیل همین کاربرد است که در مدت یک هفته‌ای که از غیرفعال شدن سیبچه روی اپل می‌گذرد، خدمات‌دهی بسیاری از برنامه‌های همراه بانک‌های کشور به مشترکان مختل شده است.


به‌جز چند بانک، برنامه همراه بانک اغلب بانک‌های ایرانی از جمله تجارت، پست‌بانک، مسکن، ملی، پاسارگاد و ملت به‌صورت رسمی روی اپ‌استور قرار ندارد.


در پیگیری این موضوع از شرکت سیبچه، این شرکت دلیل تغییرات در سیبچه را اعلام کرد: «با توجه به سیاست‌های شرکت اپل، برای ما مشخص بود که استفاده از بازارچه‌ سیبچه به شکل فعلی در درازمدت امکان‌پذیر نخواهد بود. بنابراین پروژه ویترین سیبچه از یک سال قبل آغاز و از ابتدای امسال اجرا شد.»


اکنون با ارائه‌ نسخه ‌  iOS 9 محدودیت‌های فنی به حداکثر رسیده و ادامه‌ کار با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شده است تا آنجا که در هفته اخیر به دلیل دانلود زیاد اینترنت بانک‌ها در سیبچه اپل به فعالیت این شرکت حساس شد. از این پس دریافت نرم‌افزارهای اپل از طریق بازارچه رایگان‌ Vitrin Sibche   موجود روی  App Store انجام خواهد شد. ویترین درواقع محلی برای معرفی و گردآوری برنامه‌های ایرانی بین انبوه نرم‌افزارهای موجود در App Store  با امکان خرید آنی ریالی است.


این شرکت همچنین «از آغاز انتقال کاربران و برنامه‌های روی سیبچه به سمت مارکت اصلی (اپ‌استور) خبر داد و تاکید کرد: انتقال با رویکرد حفظ حقوق کاربران و توسعه‌دهندگان در سریع‌ترین زمان ممکن انجام خواهد شد.»
 
اپل؛ باارزش‌ترین شرکت با سهام عام در کل جهان
توسعه فعالیت‌های اپل درحالی مطرح می‌شود که در سال‌های اخیر، اپل همواره یکی از پردرآمدترین کمپانی‌های جهان بوده و پس از پایان هر فصل مالی، سرمایه‌گذاران بسیاری که چه در این شرکت سهام داشتند و چه نداشتند، تمایل ویژه‌ای به اخبار مرتبط به آمارها و تراز مالی از عملکرد اپل نشان می‌دادند.


حالا اپل به‌عنوان باارزش‌ترین شرکت با سهام عام در کل جهان شناخته می‌شود و میزان این توجه، چند برابر شده است. چنین توجهی البته همواره با رویدادهایی مثبت همراه نخواهد شد. شاید در نگاه یک شخص عادی، فروش بالای یک شرکت نشانه‌ای مثبت باشد اما تحلیلگران وال‌استریت و به‌طور کلی سهام‌داران، افرادی هستند که معمولا تلاش می‌کنند نیمه خالی لیوان را بنگرند و بر همین اساس هم بود که در ماه‌های اخیر، تحلیل‌های بسیاری را شاهد بودیم که از افت فروش آیفون در بازارهای بزرگ، مخصوصا چین خبر می‌دادند.


دوره سه ماهه‌ای که درباره‌اش خواهید خواند، از ۲۶ ژوئن تا ۲۶ سپتامبر را دربرمی‌گیرد. این تاریخ، در دفتر مالی اپل با عنوان «سه ماهه چهارم ۲۰۱۵» شناخته می‌شود اما براساس نگاهی به تاریخ میلادی، در اصل سه ماهه سوم ۲۰۱۵ را پشت سر گذاشته‌ایم که از اول جولای تا ۳۰ سپتامبر را دربرمی‌گیرد. در این میان، نکته قابل توجه این است که آیفون ۶ اس و نمونه پلاس آن صرفا برای نخستین آخر هفته (در تاریخ ۲۵ سپتامبر) پس از موجود شدن در این تراز مالی جای گرفته‌اند؛ آخر هفته‌ای که البته شامل فروش ۱۳ میلیون دستگاه آیفون شد و سپس در ۲۶ سپتامبر، اپل دفاتر مالی این دوره را بست.


درنتیجه و به جهت انتظار کاربران برای محصولات جدید، مشخصا اپل کم‌ترین درآمد دوره‌ای سه ماهه خود را به دست می‌آورد اما با این حال، شرکت ساکن کوپرتینو قادر گشت باز هم در این خصوص رکوردشکنی و بتواند درآمدهای بسیار بالایی را کسب کند. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم به گزارش اپل از سه ماهه چهارم سال مالی ۲۰۱۵ و عملکرد کلی‌اش در آن.


درآمد کلی اپل در این دوره به 5/51 میلیارد دلار افزایش داشته درحالی که سود خالص حاصل شده، رقمی برابر با 1/11 میلیارد دلار بوده. این آمار، افزایش شگرفی را نسبت به دوره مالی مشابه در سال ۲۰۱۴ نشان می‌دهد. در بخش درآمد کلی این شرکت ۳۱ درصد رشد و در بخش سود خالص، اپل توانسته ۲۲ درصد رشد کند. شرکت یاد شده در دوره مالی مشابه در سال گذشته قادر به کسب درآمد 12/42 میلیارد دلاری و سود خالص 47/8میلیارد دلاری شده بود.
 
آیفون
در دوره مالی سه ماهه مورد بحث، اپل موفق شده تا 04/48 میلیون دستگاه آیفون را به فروش برساند. این درحالیست که در دوره مشابه در سال گذشته، این آمار به 27/39 میلیون دستگاه می‌رسید. البته باید خاطرنشان کرد که تحلیلگران انتظار فروش 72/48 میلیون آیفون را داشتند که در این بخش، اپل با اختلافی ناچیز نتوانست انتظارات را برآورده کند. در این میان شرکت ساکن کوپرتینوی کالیفرنیا همچنین خاطرنشان کرده که حاشیه سودش پس از کسر همه هزینه‌ها از محصولات مختلف 9/39 درصد بوده است. تحلیلگران انتظار داشتند که حاشیه سود اپل از فروش دستگاه‌های مختلف به 5/38 تا 5/39 درصد برسد که در این بخش نیز اپل فراتر از انتظار ظاهر شده است.


آیفون پرفروش‌ترین و پردرآمدترین محصول اپل است و آقای کوک در میان گفته‌هایش خبر می‌دهد که نمونه‌های اخیر این تلفن همراه که با نمایشگرهای بزرگ‌تری روبه‌رو شده بودند، توانسته‌اند بازخورد مثبتی دریافت کنند اما سرمایه‌گذاران نباید نگران فروش آیفون ۶ اس و نمونه پلاس آن باشند چراکه هنوز مشتریان بسیاری وجود دارند که آیفون‌های کوچک‌تر خود را به‌روزرسانی نکرده‌اند. وی همچنین خاطرنشان کرد که حدود ۳۰ درصد از خریداران آیفون در سه ماهه اخیر، از پلتفرم اندروید به  iOS مهاجرت کرده‌اند و این بزرگ‌ترین تعداد «تغییردهندگان» پلتفرم در تاریخ اپل بوده است.


بیشتر آمار و ارقام مربوط به آیفون و درآمد بالای اپل در دوره‌ای که انتظار چنین فروشی نمی‌رفت، به لطف چین بوده است. جایی که همچنان این تلفن همراه به‌خوبی فروش می‌رود. در این میان قیمت بالای همین موبایل‌ها، برای اپل سود بسیاری را به همراه دارد و اجازه می‌دهد به چنین درآمدهایی دست پیدا کند. در قیاس با دوره مالی مشابه در سال گذشته، رشد فروش آیفون در چین ۹۹درصد افزایش داشته و به‌طور کلی، درآمد اپل از این کشور شامل 5/12 میلیارد دلار شده است.

 

 اخبار  اقتصادی  - کسب وکار