كنعان امیر اوغلو، روستا زاده تُرک مشهور


كنعان امیرزعلی اوغلو یكی از مشهورترین و پرطرفدارترین بازیگران سینما و تلویزیون تركیه است و شاید بتوان او را بزرگ‌ترین سوپراستار حال حاضر سینمای تركیه لقب داد. این بازیگر قد بلند و متناسب 190 سانتی‌متری به یكی از پرطرفدارترین بازیگران تركیه تبدیل شد.


مجله زندگی ایده آل: كنعان امیرزعلی اوغلو یكی از مشهورترین و پرطرفدارترین بازیگران سینما و تلویزیون تركیه است و شاید بتوان او را بزرگ‌ترین سوپراستار حال حاضر سینمای تركیه لقب داد. این بازیگر قد بلند و متناسب 190 سانتی‌متری با بازی در چند سریال و فیلم پرطرفدار مثل «گرگ و میش»، «دل دیوانه»، «زندگی تلخ» و «آدم اهل دعوا» به یكی از پرطرفدارترین بازیگران تركیه تبدیل شد و بازی او در سریال پرطرفدار «ایزل» توانست شهرت و محبوبیتی فراتر از تصور برایش به ارمغان آورد. او پیش از بازیگری مدل لباس بود كه توانست به‌عنوان بهترین مدل تركیه در مسابقات جهانی بهترین مدل‌های لباس شركت كند و موفق شد عنوان بهترین مدل دنیا را از آن خود كند. گفت‌وگویی كه از او می‌خوانید از مجموعه چند گفت‌وگوی او دست‌چین شده است.

در روستای اوچن در استان آنكارا بزرگ شدم. آنجا 30 خانواده زندگی می‌كردند. من تا 12سالگی با پدرومادر و خواهر و برادرم آنجا زندگی كردم. روستای ما با روستاهای دیگر فرق داشت. مادر من مهندس مكانیك بود. بیشتر جوانان روستا هم تحصیلات دانشگاهی داشتند. در فامیل امیرزعلی اوغلو افراد تحصیلكرده زیادی وجود دارند. پدرم همیشه می‌گفت: «حتی اگر می‌خواهی كشاورزی كنی، باید كشاورزی باشی كه از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده.» من هم به دانشگاه رفتم.



می‌خواهم استراحت كنم

برای بازی در سریال ایزل سخت كار كردم. كار در سریال ایزل اصلا راحت نبود. راستش را بخواهید، سخت‌ترین و چالش‌برانگیزترین فیلم یا سریالی بود كه تا به حال بازی كرده بودم. در نتیجه بعد از خاتمه سریال تصمیم گرفتم یک سال استراحت کرده و كمی برای خودم و خانواده‌ام وقت بگذارم. در سریال ایزل گاهی پیش می‌آمد كه مجبور باشیم، 36 ساعت مداوم كار كنیم. وقتی تازه رفته بودم سر این كار همه به من می‌گفتند سر یك هفته از پا در می‌آیی. مهم‌ترین نكته در سریال‌های تلویزیونی این است كه سر وقت، كار آماده باشد. بنابراین فشردگی كار بسیار زیاد بود. فکر می‌کنم به این یک سال استراحت نیاز دارم. قبلا مادرم می‌گفت: «خدایا به پسرم سلامت بده!» از وقتی كار بازیگری را شروع كردم مادرم می‌گوید: «خدایا كمك كن پسرم دیوانه نشود.» شغل من باعث شده دعاهای مادرم عوض شود.

بازیگر را با یك نقش می‌شناسند

یك مشكل بزرگ در تركیه این است كه متاسفانه بازیگر را فقط با یك نقش مهمش می‌شناسند و همیشه توقع دارند او همان نقش و تیپ را بازی كند. دست‌كم بخش زیادی از مردم تركیه اینطور فكر می‌كنند. این اصلا كار صحیحی نیست. به‌نظرم یك جور بی‌احترامی به توان بازیگر و اصلا شغل بازیگری است. به‌همین دلیل همیشه سعی كرده‌ام نقش‌های متفاوتی بازی كنم. مثلا وقتی با بازی در سریال «دلی یوررك» معروف شدم، برای سریال گرگ و میش نقشی را بازی كردم كه كاملا با آن شخصیت فرق داشت. همه از این كار من تعجب كردند و حتی گفتند شمایلت را خراب كردی اما معتقدم یك بازیگر باید در نقش‌های متفاوت بازی كند نه اینكه در یك نقش كلیشه شود.

از مدلینگ تا بازیگری

همیشه دوست داشتم بازیگر شوم. قبل از بازیگری كار مدلینگ لباس انجام می‌دادم اما حالا دیگر فقط به بازیگری فكر می‌كنم. گرچه در مدلینگ موفق بودم اما همیشه علاقه اصلی‌ام بازیگری بود. خوشحالی واقعی برای من زمانی است كه كار بازیگری انجام می‌دهم. البته پدرم می‌خواست مهندس مكانیك شوم اما حالا از اینكه بازیگر هستم، خوشحال است. پدرم همیشه می‌خواست به دانشگاه بروم.

به‌خودم اهمیت می‌دهم

به‌خودم اهمیت می‌دهم و حواسم به تناسب‌اندامم هست. خوشبختانه از شرایط بدنی‌ام خیلی راضی‌ام. مراقب خورد و خوراكم هم هستم اما راستش اصلا سبزی دوست ندارم و نمی‌خورم. برعكس عاشق گوشت قرمز هستم اما سعی می‌كنم بیش از حد متعادل گوشت قرمز نخورم. همیشه صبحانه می‌خورم و خوردن عسل موقع صبحانه را خیلی دوست دارم. تقریبا هر روز صبح عسل می‌خورم. در ضمن به چای هم علاقه زیادی دارم. برای ریلكسیشن هم به تعطیلات می‌روم. تصور خیلی‌ها از تعطیلات رفتن به دریاست اما من غیر از دریا عاشق كوه و جنگل هم هستم. من عاشق طبیعتم. عاشق این هستم كه طبیعت را تماشا كنم. عاشق اینم كه جایی بنشینم و طلوع و غروب خورشید را ببینم. از زندگی شبانه و شب‌زنده‌داری بدم می‌آید. هر موقع هم وقت داشته باشم، كتاب می‌خوانم یا موسیقی گوش می‌كنم.



اهمیت انگیزه

برای یك بازیگر داشتن انگیزه بسیار مهم است. اگر یك بازیگر انگیزه نداشته باشد دیگر بازی نمی‌كند. بگذارید مثال بزنم. برای بازی در یكی از نقش‌هایم باید كاملا خودم را آماده می‌كردم. باید نقش یك آدم بزن بهادر و ورزشكار را بازی می‌كردم. بنابراین رفتم باشگاه و تمرینات سختی را شروع كردم. زمانی‌كه فیلمبرداری شروع شد، كاملا آماده بودم. وقتی شما كارتان را دوست داشته باشید به همه جنبه‌های آن اهمیت می‌دهید و تمام زندگی‌تان حول همین محور شكل می‌گیرد. مجبورید خیلی چیزها را رعایت كنید. مجبور هستید فلان غذایی را كه دوست دارید، نخورید چون وزنتان بالا می‌رود و تناسب‌اندام‌تان به‌هم می‌خورد، مجبورید به‌طور منظم ورزش كنید، مجبورید خیلی كارها را انجام بدهید و خیلی كارها را نه...


ویدیو مرتبط :
من روستا زاده ام و به روستایی بودنم افتخار می کنم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کمند امیر سلیمانی از کودکی بین مردم مشهور بود



کمند امیر سلیمانی از کودکی بین مردم مشهور بود

این‌كه مردم در خیابان نگاهم می‌كردند و با دستان‌شان نشانم می‌دادند یا دائم مرا به گفت‌و‌گو می‌خواندند مرا كه كودك بودم خسته می‌كرد. همان روزها بود كه پدرم به‌طور جدی درمورد حرفه بازیگری صحبت كرد و گفت: بازیگری مواجه شدن با این‌گونه برخورد‌های مردم در جامعه است.

نام «كمند»، نام خانوادگی «امیرسلیمانی»،فرزند سعید، فارغ التحصیل بازیگری و كارگردانی. او فعالیت هنری خود را در عرصه هنر تصویر از سال 1359 و با بازی در نمایش «سنجاب‌ها» آغاز كرد.

سال 1365 با بازی در فیلم ترنج به سینما آمد اما در تلویزیون و با بازی در نقش «آذر» مجموعه «پدرسالار» به شهرت رسید و با مجموعه «همسایه‌ها» مورد توجه قرار گرفت. در سینما هم برای بازی متفاوتش در فیلم «قرمز» در هفدهمین جشنواره فیلم فجر مورد تقدیر قرار گرفت.

مصاحبه با بازیگران , عکس های کمند امیر سیلمانی

خانم امیرسلیمانی از دیدگاه شما زندگی یك هنرمند سینما كه چهره آشنا و محبوب اقشار مختلف جامعه محسوب می‌شود با یك فرد دیگر جامعه چه تفاوت‌هایی دارد؟
این تفاوت دو بعد مختلف را در برمی‌گیرد، یك بعد فضای شخصی هنرمند و بعد دیگر به زندگی اجتماعی وی برمی‌گردد.در فضای زندگی شخصی، مهمترین اثری كه می‌گذارد،ایجاد بی‌نظمی است.

این بی‌نظمی نیز برگرفته از خصیصه و نوع جنس حرفه بازیگری است.وقتی برای نقشی در فیلمی مشغول به ایفای نقش می‌شوید،ساعت بندی تصویر‌برداری و ضبط و... همیشه آن‌طور كه برنامه‌ریزی شده است پیش نمی‌رود و ناهماهنگی‌ها بی‌نظمی ایجاد می‌كند كه ‌سایه برفضای زندگی شخصی فرد می‌اندازد.

چهره شناخته شده بودن در جامعه و در میان مردم چه حال وهوایی دارد؟
دختر سعید امیرسلیمانی (بازیگر تئاتر وسینما) بودن باعث شد از كودكی با فضای زندگی هنرمندان عرصه تصویر آشنا شوم. نخستین مرتبه‌ای كه نقشی بازی كردم، شخصیتی در نمایش سنجاب‌ها بود،آن زمان هفت سالم بود، نقش در یك كار تئاتری بود، مخاطب محدودی داشت، ولی در 9 سالگی كه در تلویزیون حاضر شدم مردم مرا شناختند. آن زمان بود كه در جامعه با ابراز توجه مردم مواجه شدم، ابتدا احساس خوبی نداشتم.

این‌كه مردم در خیابان نگاهم می‌كردند و با دستان‌شان نشانم می‌دادند یا دائم مرا به گفت‌و‌گو می‌خواندند مرا كه كودك بودم خسته می‌كرد. همان روزها بود كه پدرم به‌طور جدی درمورد حرفه بازیگری صحبت كرد و گفت:« بازیگری مواجه شدن با این‌گونه برخورد‌های مردم در جامعه است و با هر مرتبه نقش‌آفرینی، این ابراز توجه‌ها كه به حتم از روی لطف است بیشتر نیز خواهد شد،باید اكنون تصمیم خود را بگیری.

تصمیمی كه از آن پشیمان نشوی، باید بدانی كه بودن در دنیای بازیگری باعث می‌شود قسمتی از زندگی‌ات متعلق به مردم باشد، پس اگر جنبه حضور در این فضا را نداری باید از این دنیا خداحافظی كنی، زیرا اگر بازیگر مردم هستی نسبت به آن‌ها مسئول هستی باید بدانی نسبت به مردمی كه تو را هنرمند خود می‌دانند اخلاق گرایانه رفتار كنی.» آن روز نخستین تصمیم بزرگ زندگی خود را گرفتم و در فضای بازیگری ماندم.

مصاحبه با بازیگران , عکس های کمند امیر سیلمانی

شما در كنار بازیگری در چه زمینه‌های هنری دیگری فعالیت دارید؟
عكاسی می‌كنم. علاقه‌ام به عكاسی دركنار همسری عكاس متولد شد. ازدواج با همسرم مرا با دنیای این هنر بیشتر آشنا كرد و كم كم آنقدر عاشق این هنر شدم كه به یادگیری حرفه‌ای این هنر پرداختم و حالا یك استودیو عكاسی دارم.در كنار آن از كودكی به ورزش نیز توجه خاصی داشتم.

اما بازیگری حرفه من است. حرفه‌ای كه بسیاردوستش دارم. ورزش را برای سلامتی‌ام دنبال می‌كنم و عكاسی هم منبع درآمد زندگی‌ام محسوب می‌شود. فضایی كه هم كار است و هم عشق.

موسیقی و كتابخوانی چه نقشی در فضای زندگی شما دارند؟
هردو در زندگیم پررنگ هستند. موسیقی نقش بیشتری نسبت به كتاب برایم دارد، زیرا در هرفضا و مكانی می‌توان موسیقی را همراه زندگی داشت ولی برای كتابخوانی فضای مناسب نیاز است.موسیقی ساعت‌های زیادی از زندگی مرا پر می‌كند.

آخرین كتابی كه خواندید چه بود؟
«راز عشق» كتابی برگرفته از خاطرات پروفسور حسابی كه هدیه پسر ایشان به من بود و از خواندن آن بسیار لذت بردم.

مطالعه نقش موثری در زندگی هر فرد دارد. نخستین و بهترین راه فراگیری هر شخص است، بدون این‌كه نیاز به هزینه زیاد یا وقت بسیار داشته باشد، انسان باید همیشه دامنه اطلاعات خود را بالا ببرد،جهان بینی خود را افزایش بدهد و كتاب سریع‌ترین و بهترین راه برای به روز بودن است كه نیاز رشد یك هنرمند نیز محسوب می‌شود.

كمنـــد امیــر سلیمانی اگر خسته،عصبانی، غمزده شود برای رسیدن به آرامش چه فضایی را برمی‌گزیند؟
قدم می‌زنم. قدم زدن در فضای سرسبز حس آرامش به من می‌دهد و باعث می‌شود هم ذهن‌ام آرام‌تر شود و هم بهتر فكر كنم.

اگر فردی از شما برای تماشای یك فیلم سینمایی، یك اثر نمایشی یا یك برنامه تلویزیونی دعوت به همراهی كند كدام را برمی گزینید؟
قطعا تئاتر را انتخاب می‌كنم یا سینما را.

منبع:bartarinha.ir