كسی جرات نمی‌كند از دست‌ پخت من ایراد بگیرد!


انگار خانم منشی این‌روزهای سریال «ساختمان پزشكان» تلویزیون، بدجوری روی دست‌پختش تعصب دارد، آنچنان كه می‌گوید، محراب قاسم‌خانی (همسرش) جرات ایراد گرفتن از غذاهایش را ندارد.






انگار خانم منشی این‌روزهای سریال «ساختمان پزشكان» تلویزیون، بدجوری روی دست‌پختش تعصب دارد، آنچنان كه می‌گوید، محراب قاسم‌خانی (همسرش) جرات ایراد گرفتن از  غذاهایش را ندارد و بقیه هم اگر از دست‌پختش ایرادی بگیرند، با اخم و دلخوری خانم هنرپیشه مواجه خواهند شد! شقایق دهقان از آن دست خانم‌هایی است كه معتقد است، دست‌پخت خوب داشتن بین خانم‌ها نوعی افتخار به حساب می‌آید و به شدت اعتقاد دارد هنگام غذا پختن، حتما باید عاشق باشی تا مزه غذایی كه درست می‌كنی، ایده‌آل و دلچسب شود. درست به همین دلیل هم هست كه در اولین گروه خانم‌های «بفرمایید شام» شركت كرده و قصد دارد توانایی‌هایش را به رخ سایر رقیبایش بكشد.

 نمی‌گوییم او چه رتبه‌ای را در این مسابقات به دست آورده، اما همین بس بدانید كه خیلی كدبانوست؛ این را امتیازهایی نشان می‌دهد كه دیگر رقبایش یعنی بهاره رهنما، سحر زكریا و لادن طباطبایی به او می‌دهند.



موقع آشپزی باید عاشق باشی

 به‌نظر من در آشپزی هم مانند همه كارهای دیگر، باید تمام تمركزت را برای رسیدن به بهترین نتیجه بگذاری و دل به كار بدهی. اگر هنگام پخت غذا و آشپزی، عشق و علاقه‌ای به آن نداشته باشی و از سر اجبار بخواهی این كار را انجام دهی، مسلما روی مزه و طعم غذایت هم تاثیر منفی خواهد گذاشت و به آنچه مدنظرت است، نخواهی رسید. ولی زمانی كه با علاقه می‌خواهید برای دوستان، خانواده، فامیل‌ها و... غذا درست كنید، همه از نتیجه كارتان راضی خواهند بود.



شهرت قرمه‌سبزی و كتلت من

دست‌پختم خوب است اما در آشپزی حرفه‌ای نیستم. دقیقا در آشپزی، مانند نابازیگری هستم كه در یك فیلم بازی می‌كند اما آنقدر می‌درخشد كه همه تعجب می‌كنند، چون نه تكنیكی از تكنیك‌های بازیگری را بلد است و نه تحصیلات آن را دارد، درست مانند من در آشپزی. من خیلی دلی غذاهایم را می‌پزم و اصلا حساب و كتاب این‌كه مثلا چقدر ادویه استفاده كنم و این‌جور مسائل را ندارم. شاید اگر قرار باشد در یك مهمانی، ‌شامی مجلسی و مجلل را تدارك ببینم، نتوانم این كار را انجام دهم اما همیشه مجموع غذاهایم خوب شده است، مثلا قرمه‌سبزی‌های من بین فامیل معروف است یا وقتی می‌خواهم كتلت درست ‌كنم، سعی می‌كنم مایه‌اش زیاد باشد تا بتوانم به خواهرها و مادرم نیز بدهم، زیرا آن‌ها كتلت‌های من را خیلی دوست دارند.

خدا را شكر همسرم (محراب قاسم‌خانی) همه نوع غذایی را دوست دارد، اما بیشتر دوست دارد غذاهای برنجی بخورد و خورش هم كه جزء لاینفك غذای محراب است. الان پسر من 4سالش است و همواره سعی كرده‌ام برایش غذای خانگی درست كنم و خیلی به‌ندرت اتفاق می‌افتد از بیرون برایش غذا بگیرم، چون با وجود این‌كه اغلب سركارم، اما تمام سعی‌ام بر این است كه هر جور شده، برایش غذا درست كنم اما اگر ‌بخواهم از بیرون غذا بگیرم، سعی می‌كنم تا آن‌جا كه امكان دارد، سالم‌ترین نوعش را برایش بگیرم مثلا هیچ‌وقت برایش سوسیس، ‌كالباس و فست‌فود نمی‌گیرم، چون به‌نظرم چلوكباب یا مرغ سالم‌تر از این نوع غذاها هستند.

ممكن است من و محراب به خاطر مشغله‌های زیادی كه داریم، وقت نكنیم حتما غذا خانگی بخوریم و از رستوران و فست‌فودی‌ها غذای بگیریم، اما تغذیه بچه‌مان خیلی برای‌مان مهم است، تا آن‌جا كه ‌حتی روی روغنی كه برای پخت غذایم استفاده می‌كنم هم حساسم، مثلا حتما روغنی كه در غذایم می‌ریزم، باید گیاهی باشد در غیر این‌صورت از كره گیاهی استفاده می‌كنم. از روغن هسته انگور و روغن كنجد هم كه بسیار زیاد استفاده می‌كنم، زیرا خیلی برایم مهم است بچه‌ام غذایی كه می‌خورد، حتما سالم باشد.





ماجرای درست كردن اولین سالاد من

همیشه حواسم به آشپزی‌ام بوده و تا حالا اتفاق نیفتاده همه غذایم بسوزد و چیزی را دور بریزم اما همیشه در درست كردن یك چیز مشكل اساسی داشته‌ام و آن هم، سالاد بوده! هنوز هم دستم نیامده اندازه سس و ادویه‌سالادهای مختلف چقدر است! یك‌بار قبل از این‌كه با محراب ازدواج كنم، یك سالاد برایش درست كردم و فرستادم كه خیلی بد شده بود، به همین خاطر هر وقت سالاد درست می‌كنم و خوب نمی‌شود، یاد آن روز می‌افتم و خنده‌ام می‌گیرد. نمی‌دانم، با این‌كه سالاد درست كردن خیلی كار ساده‌ای به‌نظر می‌رسد، ولی من هیچ‌وقت در آن شانس نداشته‌ام!

از آن‌جا كه به آشپزی كردن خیلی علاقه‌مند بودم، خودم بعد از ازدواج و با مشورت‌هایی كه از خواهرها و مادرم می‌گرفتم، كم‌كم راه افتادم، اما در كل آشپزی كردن را از 2 آقا یاد گرفتم كه دوستان خانوادگی‌مان هستند و دست‌پخت‌‌شان واقعا درجه یك است. همین الان هم بعضی‌وقت‌ها كه در پخت غذایی دچار مشكل می‌شوم یا با خواهرها و مادرم تماس می‌گیرم یا از این 2 دوست خانوادگی خواهش می‌كنم كمكم كنند. وقتی هم كه مهمان دارم چون استرس می‌گیرم، همیشه از 3-2 روز قبل شروع  به انجام كارهایم می‌كنم! از طرفی چون خودم را می‌شناسم كه آدم دست‌وپاداری نیستم و تا حدودی كندم، تمام خریدهایم را هم 2 روز قبل از مهمانی‌ام انجام می‌دهم تا حدودی كارهایم سبك‌تر شود. اتفاق دیگری كه ‌برایم می‌افتد، این است كه همیشه استرس این را دارم كه غذایم كم نیاید، به همین دلیل همیشه 3-2 ساعت قبل از این‌كه مهمان‌هایم از راه برسند، 3-2 پرس دیگر به غذاهایم اضافه می‌كنم تا شرمنده نشوم!



داستان اولین شام مشترك زندگی ما

اولین غذایی كه در زندگی‌مشترك‌مان درست كردم، ساده‌ترین شكل ممكن را داشت؛ شنیتسل مرغ و پوره سیب‌زمینی كه شام اولین شب زندگی مشترك من و محراب را تشكیل می‌داد. فكر می‌كنم طعم خوبی هم پیدا كرده بود، چون درست كردنش كاری ندارد، هم سیب‌زمینی و هم شنیتسل را می‌اندازی در روغن و سرخ‌شان می‌كنی؛ به همین راحتی! یكی از خصوصیات من، تعصب شدید روی دست‌پختم است، تا آن‌جا كه محراب جرات ندارد از آن ایرادی بگیرد. خودش هم این موضوع را می‌داند، چون با هم رودربایستی نداریم، به همین دلیل خودش هیچ‌وقت چنین ریسكی نمی‌كند! اما اگر كسی از دست‌پختم ایراد بگیرد و رویم نشود حرفی به او  بزنم، بدجور از دستش دلخور می‌شوم! البته بعضی‌وقت‌ها محراب به بی‌نمكی غذاها ایراد می‌گیرد كه فكر می‌كنم بیراه هم نمی‌گوید، چون هنوز بعد از این سال‌ها، نمی‌دانم میزان نمكی كه در غذایم می‌ریزم، باید چقدر باشد و از این می‌ترسم كه غذایم شور شود. 



لادن طباطبایی:

غذای شقایق دهقان، معادلات را به هم زد

شبی كه لادن طباطبایی، بهاره  رهنما و سحر زكریا  به خانه من آمدند، زرشك‌پلو غذای اصلی من بود. مرغم را با شربت و مربای پرتقال طعم دادم و با مربای پرتقال نیز تزئینش كردم. برنجم هم با این‌كه قرار بود برنج ساده زرشك‌پلو باشد اما هرچه گذشت خرده‌خرده مخلفاتی مثل خلال بادام، خلال پسته، پیاز سرخ‌شده و خیلی چیزهای دیگر را به آن اضافه كردم، تا حدی كه وقتی لادن طباطبایی غذایم را دید، گفت : «تو آنقدر معصوم گفتی زرشك‌پلو درست می‌كنم كه همه فكر كردیم باید منتظر یك غذای ساده باشیم اما با این غذایی كه تو درست كردی، همه چیز عوض شد!» به‌نظرم غذای شیك و مجلسی شد و بیشتر شبیه مرصع‌پلو شده بود تا زرشك‌پلو! برای دسرم هم كرم‌ژله درست كردم كه به جای اضافه كردن آب سرد به ژله، شیر كم‌چرب و ماست خامه‌ای به آن افزودم و رویش را نیز با شكر و میوه فصل مانند توت‌فرنگی، تزئین كردم تا ظاهرش نیز زیبا شود.

با وجود این‌كه دست‌پخت هر 3 نفر دیگر گروه هم فوق‌العاده خوب بود اما اصلا تصور نمی‌كردم سحر زكریا اینقدر دست‌پختش خوب باشد، چون اولا مجرد است، دوما با شناختی كه از روحیاتش داشتم، اصلا فكر نمی‌كردم آشپزی بكند، آن هم به این خوبی! واقعا میرزا قاسمی كه سحر درست كرده بود آنقدر خوب بود كه امكان ندارد حتی به ذهنت هم خطور كند این را یك خانم مجرد و كم‌سن‌وسال درست كرده است.





 من از آن‌دست  خانم‌هایی هستم كه روی دست‌پختم خیلی تعصب دارم و به‌نظرم ویژگی یك خانم كامل، داشتن یك دست‌پخت خوب و ایده‌آل است. من كه عاشق آشپزی‌ام و همواره گفته‌ام در خانه‌ای كه بوی غذا درست كردن نمی‌آید و آشپزی انجام نمی‌شود، اصلا زندگی جریان ندارد!



بفرمایید شام ایرانی بیرنگ جذاب است، چون..

برنامه «بفرمایید شام» سال‌هاست در كشورهای دیگر اجرا می‌شود و شاید دلیل این‌كه ایرانی‌ها نیز تصمیم گرفتند مشابه آن را بسازند، استقبال زیاد مردم سراسر دنیا از این برنامه باشد. به‌نظرم این برنامه می‌تواند یك بُعد روانشناسانه بسیار خوب داشته باشد، زیرا ‌می‌توانی متوجه شوی فرد میزبان، با توجه به رنگ‌آمیزی وسایل منزل، دكوراسیون، نورپردازی، نوع غذا و رنگ‌هایی كه در پخت از آن استفاده كرده و بسیاری از نكات دیگر، چه شخصیتی دارد. این‌كه یك دوربین خانه مردم را نشان بدهد (چه معروف و چه غیرمعروف)، خیلی برای همه جذاب است، زیرا اكثر مردم ایران و جهان به حفظ حریم شخصی و خانوادگی‌شان پایبندند و خیلی دوست ندارند بقیه در جریان زندگی خصوصی‌شان قرار بگیرند.

حتی امروز برنامه‌هایی در كشورهای اروپایی ساخته می‌شود كه در قالب دوربین مخفی با چهره‌های مشهور كشورشان شوخی‌های عجیب و غریب می‌كنند و این برنامه یكی از پرطرفدارترین برنامه‌های تلویزیون همان كشور برگزیده می‌شود. به‌نظرم «بفرمایید شام ایرانی » آقای بیرنگ، می‌تواند برای مردم بسیار جذاب باشد، زیرا قرار است محل زندگی و خیلی مسائل دیگر زندگی شخصی بازیگرهارا برای مردم به نمایش بگذارد.





یكی از خصوصیات من، تعصب شدید روی دست‌پختم است، تا آن‌جا كه محراب جرات ندارد از آن ایرادی بگیرد. خودش هم این موضوع را می‌داند، چون با هم رودربایستی نداریم، به همین دلیل خودش هیچ‌وقت چنین ریسكی نمی‌كند! اما اگر كسی از دست‌پختم ایراد بگیرد و رویم نشود حرفی به او  بزنم، بدجور از دستش دلخور می‌شوم



خدا را شكر همسرم (محراب قاسم‌خانی) همه نوع غذایی را دوست دارد، اما بیشتر دوست دارد غذاهای برنجی بخورد و خورش هم كه جزءلاینفك غذای محراب است. الان پسر من 4سالش است و همواره سعی كرده‌ام برای‌اش غذای خانگی درست كنم و خیلی به‌ندرت اتفاق می‌افتد از بیرون برایش غذا بگیرم

هرگونه استفاده و انتشار مطالب و تصاویر «بفرمایید شام »، بدون ذكر  منبع

 « زندگی ایده آل» پیگرد قانونی دارد


ویدیو مرتبط :
پخت کیک، دست پخت فتوشاپ!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بهمنی: هیچ احدالناسی نمی‌تواند به نحوه محاسبه تورم ایراد بگیرد



 

 

 رییس كل بانك مركزی هر چند اعلام كرد هنور نرخ تورم آبان ماه محاسبه نشده اما برآوردش این است كه این نرخ به 20 درصد نمی‌رسد.

به گزارش ایسنا، محمود بهمنی در مورد نرخ تورم آبان ماه عنوان كرد: هنوز نرخ تورم آبان ماه در نیامده و از دهم به بعد اعلام می‌شود اما نرخ تورم مهر ماه هم 19.1 درصد بوده كه من پیش از این اعلام كرده بودم.

وی ادامه داد: برآورد بانك مركزی این است كه رشد تورم كاهنده باشد بنابراین این امید را داریم كه نرخ تورم 19.1 درصدی به 20درصد نمی‌رسد.

وی تصریح كرد: منظور از نزولی بودن تورم این است كه رشد تورم نزولی شود نه آن‌كه تورم كاهش یابد.

بهمنی متذكر شد: هیچ احدالناسی نمی‌تواند به نحوه محاسبه نرخ تورم بانك مركزی ایراد بگیرد. من بارها از كارشناسان اقتصادی و مسوولان آماری دعوت كرده‌ام كه اطلاعات را در اختیار آن‌ها بگذاریم تا ببینند كه نرخ تورم واقعی همان نرخ اعلام شده‌ بانك مركزی است.... / تحلیل:عصر ایران