فریاد کمک بازیگر - مدل ایرانی از زندان دبی


فرزان اطهری، بازیگری که 9 ماه است به جرم فروش مواد مخدر در زندان های دبی به سر می برد و حکم حبس ابد او نیز چندی پیش صادر شد هر چند خودش این جرم را انکار می کند.





روزنامه هفت صبح:
چند ماهی است نام یک بازیگر ایرانی - سوئدی بر سر زبان ها افتاده و دستگیری او در دبی به یکی از سوژه های مهم خبرگزاری ها تبدیل شده است. «فرزان اطهری» یکی از مدل های نسبتا شناخته شده ایرانی است که به عنوان یک مدل در 23 کشور مختلف با بیش از 100 مارک همکاری کرده و چندی پیش نیز در یکی از موزیک ویدئوهای هیفا وهبی (خواننده لبنانی) به عنوان بازیگر حاضر شده بود که انتشار خبر صدور حکم ابد برای اطهری نام او را بیشتر بر سر زبان ها انداخت.

باتزی او در چند فیلم ایرانی نیز سبب شده تا توجه ایرانی ها بیشتر جلب شود و کمپین فیس بوکی برای درخواست تجدید نظر در حکم او به راه بیفتد. اطهری در فیلم چهل سالگی حضور داشت و در کنار لیلا حاتمی به ایفای نقش پرداخت. عکس های زیادی از او در کنار بازیگران منتشر شده و شاید همین نکته سبب شده تا هنرمندان کشور نیز آرام آرام به صف حمایت از او بپیوندند.



از خرداد ماه امسال شایعه دستگیری اطهری به گوش رسید تا اینکه در دی ماه امسال پلیس دبی اعلام کرد او به دلیل فروش مواد مخدر به حبس ابد محکوم شده است. اطهری پس از مدت ها توانست در صفحه فیس بوک خود مطلبی بنویسد که در آن افشاگری های فراوانی را علیه پلیس دبی انجام داد و خواستار کمک ایرانی ها و سوئدی ها شد. او در نامه خود به اشتباهاتش اعتراف می کند اما می گوید که هیچگاه قصد فروش مواد را نداشته و اتهامات علیه اش بی اساس است.

قصه از کجا شروع شد؟

در اوایل دی ماه بود که خبر صدور حکم او به طور رسمی منتشر شد. در این خبر آمده بود: «دادگاهی در دبی، فرزان اطهری بازیگر ایرانی تبار سوئدی و بازیگر سینمای ایران را به جرم حمل 21 گرم کوکائین به حبس ابد محکوم کرد. ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر، فرزان اطهری را در نزدیکی هتل آرمنی دبی در حالی دستگیر کردند که او 11 کیسه پلاستیکی حاوی کوکائین با هدف فروش همراه خود داشت.

اطهری 29 ساله، در دادگاه ادعا کرده که بسته های کوکائین را برای مصرف شخصی اش داشته و قصد فروش آنها را نداشته است. وکیل متهم نیز پیش تر گفته بود که فرایند طی شده توسط پلیس مبارزه با مواد مخدر در این پرونده غیرقانونی بوده است چرا که به گفته او، از یک سو، خبر چینی که پلیس دبی با استناد به اطلاعات او، علیه موکلش شهادت داده، اطلاعات دروغ درخصوص ماده مخدری که توسط متهم حمل می شده، داده است و از سوی دیگر، دیگر زندانیان نیز فرزان اطهری را در زمان بازداشت موقت، گمراه و تهدید کرده اند.

در جریان دادگاه، یک افسر پلیس اماراتی شهادت داد که یک خبرچین به آنها اطلاع داده که فرزان اطهری همراه خود مواد مخدر دارد و دنبال خریدار برای آن می گردد. به گفته این افسر پلیس مبارزه با مواد مخدر، متهم روز 14 می (24 اردیبهشت) در مقابل هتلی در منطقه تاریخی «بِر» دبی بازداشت شد و در جریان تحقیقات پذیرفت که قصد فروش کیسه های کوکائین همراه خود را داشته است. دادگاه بدوی دبی، علاوه بر محکومیت این مدل ایرانی به حبس ابد، او را به جریمه سنگین 50 هزار درهم امارات نیز محکوم کرده است و او بعد از پایان محکومیتش از این کشور اخراج خواهد شد.»



افشاگری های اطهری

این بازیگر ایرانی پس از مدت ها دوری از شبکه های مجازی توانست در صفحه اش حاضر شود و درباره اتفاقات چند وقت اخیر توضیح دهد. نامه او از زندان را بدون هیچ قضاوتی می خوانید: «من فرزان اطهری، جوان 29 ساله ایرانی - سوئدی هستم و این نامه را در حالی می نویسم که مدت 9 ماه است در زندان مرکزی دبی به سر می برم. بعد از 8 ماه حکم من صادر شد؛ حبس ابد. مدتی بعد از دریافت حکم دادگاه، اطلاع یافتم که من تا مرز اعدام هم رفته بودم اما چون قضات پرونده در مورد حکم اعدام به اجماع و اتفاق نظر نرسیده اند، با یک درجه تخفیف حکم حبس ابد صادر کرده اند. نمی توانم برایتان توصیف کنم که چه احساسی داشتم زمانی که به وسیله تلفن به من اطلاع داده شد که باید باقی مانده زندگی ام را در زندان بگذرانم.

بیشتر مطالبی که در رسانه ها درخصوص ماجرای دستگیری من منتشر شده حقیقت ندارد. من در بیرون از خانه ام که در برج الخلیفه قرار دارد، در تاریخ 14 ماه مه 2013، وقتی که برای ملاقات دوستم بیرون می رفتم و مواد در جیب خود داشتم دستگیر شدم. هتل آرمنی در همان ساختمان برج الخلیفه قرار دارد. پلیس اظهار کرده که من خارج از یک هتل مجلل به دنبال مشتری برای فروش مواد بوده ام؛ در حالی که من در حال خروج از محل زندگی ام بوده ام.

می خواهم شما بدانیدکه این مواد اصلا متعلق به من نبوده. من نه در حال استفاده از آن بوده ام و نه قصدی برای فروش آن داشته ام. برای من پاپوش درست کرده اند. برای آن دسته از کسانی که نمی دانند پاپوش درست کردن یعنی چه می گویم که این لغت یعنی با فریب کسی را وادار به انجام کاری غیرقانونی کردن به طوری که آن عمل موجب ایجاد پیگرد قانونی برای آنفرد شود. از آنجایی که پرونده من هنوز در مرحله استیناف است، به توصیه وکیلم از گفتن جزییات بیشتر معذورم اما به محض پایان یافتن مرحله استیناف تمام جزییات را درباره چگونگی درگیر شدنم در این ماجرا بازگو خواهم کرد.

منبه مدت دوهفته در یک سلول خالی بدون تختخواب و سرویس بهداشتی بازداشت بودم و از داشتن یک وکیل یا مترجم یا تماس با سفارت سوئد محروم بودم. حتی اجازه تماس با خانواده و دوستانم هم به من داده نشد تا به آنها اطلاع دهم که زنده هستم. در آن مدت مرا به امضای اسناد و اعترافاتی به زبان عربی که نه می فهمم و نه می توانم بخوانم، وادار کردند که من حتی نمی دانستم چه اسنادی هستند و چاره دیگری هم جز امضا نداشتم.

این شرایط تاثیر مرگبار بر مسیر محاکمه من داشت. تمام اسنادی که در آن دو هفته به اجبار امضا کرده بودم به عنوان مدرک علیه من در دادگاه استفاده شدند. من بعد از گذراندن 5 ماه در بازداشت، آن هم به خاطر جرمی که نمی دانستم چه بود، توانستم وکیلی داشته باشم. هیچ شاهدی جز اظهارات ماموران پلیس دستگیرکننده در پرونده من وجود نداشت. من متهم به ترویج و اشاعه مواد مخدر بودم اما حکمی که برای من صادر شده برای جرمی بسیار سنگین تر، یعنی فروش مواد مخدر است که البته من از هر دوی اینها مبرا هستم. من به هیچ عنوان نه مروج و نه فروشنده هیچ نوع ماده غیرقانونی نیستم.



من موافقم که ما همیشه باید در برابر اعمال مان پاسخگو باشیم و می پذیرم که با درگیرشدن در چنین موقعیتی بزرگترین اشتباه زندگی ام را مرتکب شده ام و فریب یک به اصطلاح «دوست» را خورده و خود را در چنین وضعیتی گرفتار کرده ام اما هیچ کس مستحق آن نیست که براساس یک اتهام بی اساس تمام زندگی اش را در زندان بگذراند.

لازم به گفتن نیست که یک روند دادرسی ناعادلانه و غیرانسانی، اجبار به امضای اسنادی به زبان بیگانه، عدم دسترسی به مترجم در بازجویی ها،اظهارات جعلی پلیس در دادگاه، عدم وجود شاهد و مدرکی غیر از اظهارات پلیس و حکمی که هیچ تناسبی با جرم ندارد، همه اینها یعنی
نقض حقوق بشر.

من هنوز جوانم و آرزوها و رویاهای بسیاری دارم. تا این لحظه هم نزدیک به یک سال را به خاطر اشتباهی که مرتکب شده و تا آخر عمر به خاطرش نادم و پشیمان خواهم بود، در زندان گذرانده ام و درس عبرت گرفته ام. در زندان هیچ روزی را بدون بیم سلامتی و جانم سپری نکرده ام چرا که در کنار مجرمین حرفه ای و خلافکارانی زندگی می کنم که بعضا بیماری های قابل انتقالی مانند ایدز و هپاتیت دارند.

قبل از دستگیری، من آدم موفقی در حرفه ام بودم و همراه دو شریکم شرکتی موفق داشته و 16 کارمند با ما همکاری می کردند. اکنون بعد از 8 ماه انتظار، تمام زندگی ام از دستم رفته و تنها حکم حبس ابد پیش روی من است. من از صمیم قلب از شما تقاضای کمک دارم. تنها چیزی که می خواهم عدالت است، عدالتی که هر انسانی مستحق آن است. من تقاضای رحم و بخشش دارم چرا که هر کس در برهه ای از زندگی اش ممکن است دچار خطا و لغزش شود. لطفا به من کمک کنید تا زندگی ام را نجات دهم. زندگی من اکنون دیگر در دستان خودم نیست. تک تک امضاهای شما تاثیرگذار خواهد بود؛ و نه تنها من، بلکه خانواده ام، دوستانم و فرشته کوچولوی من، خواهر عزیزم هم تا همیشه ممنون و سپاسگزار شما خواهند بود.

قصدم از نوشتن این عرض حال به نقد کشیدن کشور امارات نیست. من مدت سه سال در این کشور زندگی و کار کرده ام زیرا کشور فوق العاده ای است هر چند دستگاه قضایی این کشور مرا محکوم کرده است. در اینجا می خواهم از خداوند، جناب شیخ محمد بن رشید آل مکتوم، معاون رئیس جمهور، نخست وزیر و حاکم دبی، خانواده ام، دوستانم، همراهانم و تمام مردم عزیز سوئد، ایران و مردم سراسر دنیا، همچنین شهروندان اماراتی به خاطر درگیر شدن در چنین شرایطی عذرخواهی کنم. اکنون زندگی من در دستان خداوند بزرگ، وکیلم و شماست. پیشاپیش از شما سپاسگزارم.»

درخواست برای جمع آوری امضا

در پایان این نامه متنی قرار داده شده و از کاربران خواسته شده تا به یک سایت مراجعه کنند و نامه حمایت از او را امضا کنند. در این نامه که خطاب به مسئولان مختلف بین المللی است خواسته شده تا نسبت به روند برگزاری دادگاه و حکم او نظارت بیشتری صورت گیرد. با افزایش حمایت ها، اطهری روز گذشته در فیس بوک خود نوشت: «با دیدن این همه استقبال از نامه ام یک نور امید کوچک تو این راه تاریک بی پایان برایم پیدا شده. از حمایت و تلاش همه شما سپاسگزارم. تک تک امضاها اثرگذار خواهند بود.»



کمپین جدی می شود

چند روزی است که کمپین حمایت از اطهری جدی شده و سیروان خسروی - خواننده کشورمان - از مردم خواسته تا در آن شرکت کنند. سیروان در متن خود نوشته: «دوستان عزیز، مدتیه که خبر به زندان افتادن «فرزان اطهری» در دبی رو شنیدم و متاسفانه تو روزهای گذشته مجازات بسیار سنگینی براش در نظر گرفته شده (حبس ابد). همه ما انسان ها اشتباهاتی رو، چه کوچیک چه بزرگ، تو زندگیمون انجام دادیم و می دهیم که ممکنه فقط یکی از این اشتباهات باعث تغییر مسیر زندگیمون برای همیشه بشه. من هم مثل اکثر شما هیچ وقت فرزان اطهری رو از نزدیک ندیدم ولی فکر می کنم هر انسانی که این نامه رو می خونه وظیفشه که به درخواستش فکر کنه و اگه می تونه یک قدم در راه کمک به این جوون برداره.»

واکنش های مختلف به کمپین

این کمپین با واکنش های متفاوت و بعضا متضادی روبرو شده که آن را نسبت به سایر کمپین های دیگر فیس بوک متمایز می کند. عده ای از این کمپین حمایت کردند اما عده دیگریاز کاربران اعتقاد دارند که او در هر صورت مواد مخدر حمل کرده و باید تاوان جرم خود را نیز تحمل کند. برخی دیگر از کاربران نیز نسبت به این موضوع که او بیشتر بر سوئدی بودن خود تاکید کرده اعتراض کردند و برخی دیگر نیز نسبت به صحت ادعاهای او با دیده شک نگاه می کنند.»


ویدیو مرتبط :
شباهت شگرف بازیگر کره ای با یک بازیگر ایرانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مدل و بازیگر ایرانی از زندان آزاد شد


فرزان اطهری مدل مرد ایرانی تبعه سوئد، بعد از دو سال و ۷ ماه از زندان مرکزی دوبی آزاد شد.

کافه سینما: فرزان اطهری مدل مرد ایرانی تبعه سوئد، بعد از دو سال و ۷ ماه از زندان مرکزی دوبی آزاد شد.

صفحه رسمی فرزان اطهری در اینستاگرام نوشت بعد از ۸۴ هفته حدود ۳ ساعت پیش به روز شد و این چهره معروف دنیای مد با انتشار عکسی همراه با خانواده اش در فرودگاه استکهلم از آزادی خود خبر داد. او وارد سوئد شد.

اطهری که به عنوان یک مدل بین‌المللی شناخته شده‌ بود، اواخر بهار ۲۰۱۳ به اتهام حمل و فروش کوکائین بازداشت شد و با وجود رد اتهامات وارده، از سوی دادگاه بدوی امارات متحده عربی به حبس ابد و و پرداخت ۵۰ هزار درهم امارات به عنوان جریمه محکوم شد. (حکم او میتوانست اعدام باشد.)

مدل و بازیگر ایرانی از زندان آزاد شد

در گزارش پلیس امارات آمده بود وی ۲۱ گرم کوکائین همراه داشته و در بازجویی پلیس پذیرفته که قصد فروش این مواد را داشته است. اما فرزان با رد این اتهام ها در دادگاه گفت که به زور پای صورتجلسه پلیس را که به عربی نوشته شده بود، امضا کرده است و از محتوای آن اطلاعی نداشت.

وی پس از گذشت ۹ ماه حبس در زندان مرکزی دوبی توانست نامه‌ای از زندان منتشر کند و در آن بیشتر مطالب رسانه‌ها در خصوص خود را کذب خواند.

فرزان اطهری در زندان مرکزی دوبی

او با تائید اینکه کوکائین در جیبش داشته است تاکید کرد که قصد مصرف یا فروش این مواد را نداشته و تنها قربانی اعتماد به یک دوست شده که برای او پاپوش درست کرده اند. وی در ادامه نامه نوشته بود: «من تقاضای رحم و بخشش دارم چرا که هر کس در برهه‌ای از زندگی اش ممکن است دچار خطا و لغزش شود. لطفاً به من کمک کنید تا زندگی ام را نجات دهم.»

فرزان اطهری متولد ۵ تیر ۱۳۶۳ در تهران در ۲۳ کشور مختلف با بیش از یکصد برند معروف همکاری تبلیغاتی کرده بود. هاکوپیان در ایران، ال‌جی، نایکی و ... از جمله برندهای معروفی هستند که فرزان با آنها کار کرده است.

اطهری در فیلم چهل سالگی به کارگردانی علیرضا رئیسیان با لیلا حاتمی و محمدرضا فروتن همبازی بود. او در یکی از موزیک ویدیوهای هیفا وهبی (خواننده لبنانی) نیز حاضر شده بود.

در پی انتشار نامه ی درخواست کمک او سیروان خسروی و بهرام رادان از وی حمایت کردند و خواستار پیوستن علاقمندانشان به کمپبن آزادی فرزان اطهری شدند.

رای دادگاه تجدید نظر امارات در خصوص اطهری ۳۰ آوریل ۲۰۱۴ صادر شد که حکم حبس ابد را به ۱۰ سال زندان کاهش داده بود اما اطهری دیروز بعد از حدود ۳۱ ماه بازداشت، به مناسبت روز ملی امارات متحده همراه با تعداد دیگری از زندانیان مورد عفو قرار گرفت و از زندان دوبی آزاد شد.