فرهاد جم: از افتخاراتم کار با اصغر فرهادی است


فرهاد جم از خاطرات سریال همسران و اجرای مسابقه از کی بپرسم می گوید. بازیگری که به گفته خودش خیلی منتظر این است تا اولین فیلم سینمایی اش را کارگردانی کند

هفت صبح: فرهاد جم از خاطرات سریال همسران و اجرای مسابقه از کی بپرسم می گوید. بازیگری که به گفته خودش خیلی منتظر این است تا اولین فیلم سینمایی اش را کارگردانی کند



*سابقه درخشان مرحوم نوذری در اجرای این مسابقه و خاطرات مردم از آن کمی شما را نمی ترساند؟

نه حقیقتا نترسیدم. همان ابتدا هم در صحبت هایی که با تهیه کننده داشتم گفتم که احساس می کنم می توانم چیزهای جدیدی از خودم را به برنامه و اجرا اضافه کنم تا کاری کاملا متفاوت از تجربه سری های گذشته روی آنتن برود البته شاید تهیه کننده کار و عوامل کمی در این انتخاب شک داشتند که خوشبختانه آن شک هم باتوجه به بازخوردی که از کار گرفتیم تقریبا منتفی شد البته خیلی از دوستان هم بارها به من گفتند که آیا در این اجرا از ویژگی های مرحوم نوذری در آن سال ها با فضایی که در جامعه و مردم وجود داشت نوع اجرای مخصوص به خودشان را داشتند و من هم باید در حال حاضر و باتوجه به شرایطی که در آن قرار دارم اجرای کاملا مخصوص به خودم را داشته باشم.

خودم احساس می کنم این اتفاق افتاده ولی اینکه چقدر توانسته ام در این اجرا موفق باشم، نهایتا به نظر مخاطب و مدیران شبکه برمی گردد که خوشبختانه تا الان که با شما صحبت می کنم بازتاب های خیلی خوبی از کار داشته ام.

*معمولا اگر کسی بخواهد بازیگر خیلی خوبی باشد هم تمرین های زیادی انجام می دهد و هم کارهای بازیگران مطرح دنیا را دنبال می کند و از روش های آنها برای بهترکردن کار خود استفاده می کند. آیا در زمینه اجرا شما چنین کاری می کنید؟ مثلا به دیدن برنامه مجریان روز دنیا و نوع اجرای آنها می روید یا فقط خودتان و آنچه هستید را جلوی دوربین می برید؟

نه. تا به حال این کاری که شما می گویید را انجام نداده ام. من همیشه دوست داشته ام خودم باشم و اگر خلاقیتی در اجرا به دست می آورم کاملا حاصل تلاش خودم باشد. من سعی می کنم بیشتر از اینکه به کار دیگران و نحوه اجرای آنها دقت کنم به سواد خودم اضافه کنم. یعنی جای خودم در اجرا را بهتر بشناسم، دوربین ها را بهتر پیدا کنم و تلاش کنم که با مخاطبانم هم بیشتر راحت و صمیمی شوم.

*در سال های آینده بازهم بحث اجرا و بازیگری را موازی با هم پیش خواهید برد؟

البته برخلاف تصور خیلی ها انتخاب اول فرهاد جم در سال های پیش رو و اگر عمری باقی باشد اول از همه کارگردانی است. اگر دقت کرده باشید در این سال ها هم خیلی از بازیگری فاصله گرفته ام. سعی می کنم بتوانم بیشتر به سمت کارگردانی حرکت کنم ولی واقعا هر کاری را که در دو زمینه دیگر قبول می کنم برایش کم نمی گذارم. چه اجرا باشد و چه بازیگری. فارغ از نتیجه تمام تلاشم را می کنم که آن کار را به بهترین شکل ممکن به سرانجام برسانم.

*شاید یکی از نکاتی که خیلی ها ندانند این است که شما در اولین سریالی که اصغر فرهادی برای تلویزیون نوشته بود بازی کرده اید. هیچ وقت فکر می کردید نویسنده جوان سریال «ماه مهربان» در آن سال ها در پایان دهه 90 بزرگ ترین افتخارات سینمای ایران را با فیلمش به ارمغان بیاورد؟

در آن سریال بهروز بقایی کارگردان هنری بود و مسعود فروتن کارگردان تلویزیونی. تیم خیلی خوبی بود. متن های اصغر فرهادی همان موقع هم خیلی عالی بود و در نوشته هایش مشخص بود که چقدر آدم خلاقی است. او می آمد سر صحنه و با هم گپ می زدیم و خیلی اوقات برخی پیشنهادهای ما را در فیلم نامه اش می آورد. به نظرم اصغر فرهادی خیلی خوب خودش را و مسیرش را شناخت و خیلی خوشحالم که آهسته آهسته به جایی رسید که الان باعث افتخار هر ایرانی شده است.

*سریال پول کثیف می توانست یک شروع دوباره و خیلی خوب برای فرهاد جم در زمینه بازیگری باشد. هرچند در دهه 80 بیکار نبودید و تجربه هایی در پشت دوربین به دست آوردید اما پس از پول کثیف بازهم شما از فرصت به دست آمده برای در اوج بودنتان استفاده نکردید. چرا؟

اول اینکه شرایط بعد از پول کثیف از لحاظ زندگی شخصی و دغدغه هایم خیلی متفاوت و پیچیده شده بود. ضمن اینکه نمی دانم چرا تهیه کنندگان بعد از موفقیت یک سریال یا یک فیلم به گونه عجیبی به سراغ بازیگرهای اصلی آن کار می آیند. هرگونه متن ضعیفی را ارایه می د هند و انتظار هم دارند که حتما با آنها همکاری کنی. من تمام سعی خودم را کرده ام تا جایی که می توانم زیربار چنین مساله ای نروم. هرچند وقتی به کارنامه کاری ام نگاه می کنم شاید به اندازه انگشتان یک دست کارهایی را ببینم که خودم از ابتدا دوست نداشتم آنها را انجام دهم ولی به هر دلیلی در آن کارها حضور پیدا کردم. بعد از پول کثیف هم چنین اتفاقی افتاد و خب هیچ کدام از کارهایی که پیشنهاد می شد را دوست نداشتم و خوشبختانه شرایطم به گونه ای بود که هیچ کدام را قبول نکنم.

*در دهه 70 هفت فیلم سینمایی بازی کردید ولی هیچ وقت بازیگر مقبول سینما نشدید. آیا واقعا به بحث بین بازیگر سینما و بازیگر تلویزیون اعتقاد دارید؟ اگر به این مساله معتقدید فکر می کنید دلیل اینکه از سینما دور ماندید همین مساله بود؟

به نظرم باتوجه به اینکه دو مدیوم متفاوت در مقابل تان دارید قطعا بازی ها در هر مدیوم هم فرق می کند و خب این وسط ممکن است بعضی بازیگرها باتوجه به جنس بازی هایشان در یکی از این دو قاب موفق تر باشند اما این مساله درمورد من کاملا بحثی شخصی است و شاید یک نوع کله شقی خودم بود.

*این بحث تشخیص یعنی چه؟ یعنی خودتان دوست نداشتید در سینما حضور داشته باشید؟

به این معنی که اگر می خواستم در این زمینه موفق تر از حال حاضر باشم باید یکسری کارها می کردم و یکسری ارتباط های خاصی را از همان سال ها برقرار می کردم که نخواستم با این روش جلو بروم و نرفتم. واقعا در سینما شرایط خیلی پیچیده تر از تلویزیون است. در اوج سال های میانه دهه 70 من فیلمی بازی کردم که به خاطرش خیلی اذیت شدم. فیلمی که شاید جایگاهش خیلی بهتر از این می توانست باشد اما به دلایلی که ترجیح می دهم بازگو نکنم کار بسیار بد شد. بعد از آن هم یکی، دوبار دیگر از این دست اتفاق ها برایم افتاد و همین باعث شد که خیلی به سینما و حضور در آن به عنوان بازیگر توجه نکنم.

*دهه 70 اوج جلوی دوربین بودن شما بود. در دهه 80 خیلی بی سر و صدا پشت دوربین رفتید و حالا هم آغاز دهه 90 است. آقای جم این دهه چگونه کار خواهد کرد؟

اگر خدا بخواهد بیشترین زمانم را صرف پشت دوربین و کارگردانی خوام کرد. در دهه 80 تا یک قدمی ساخت اول فیلم سینمایی ام پیش رفتم که خب به دلایلی نشد و امیدوارم به زودی این اتفاق برایم رخ دهد.

*یعنی در بازیگری مخاطب هیچ حرکات جدید و قابل توجهی از آقای جم نخواهد دید؟

نه این گونه نیست. من همچنان بازیگری را دوست دارم. اصلا مگر می شود کسی بازیگری را دوست نداشته باشد. تا چند وقت دیگر سریال «یک لحظه دیرتر» کار مشترکی که با راما قویدل داشتم پخش خواهد شد. ولی خب کارگردانی را بیشتر دوست دارم.


ویدیو مرتبط :
اصغر فرهادی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نمایش شهر بدون آسمان به اصغر فرهادی...



 

 

 	نمایش شهر بدون آسمان به اصغر فرهادی تقدیم شد

 

 

نمایش شهر بدون آسمان به اصغر فرهادی تقدیم شد

 

كیومرث مرادی، نمایش شهر بدون آسمان را براساس نمایشنامه‌ای نوشته پوریا آذربایجانی و باحضور فاطمه نقوی، ستاره پسیانی ، پانته‌آ پناهی‌ها، نازگل نادریان كارگردانی كرده است.



نمایش شهر بدون آسمان به كارگردانی كیومرث مرادی شب گذشته به اصغر فرهادی تقدیم شد.



به گزارش خبرنگار ایلنا، اصغر فرهادی (كارگردان سینما) شب گذشته باحضور در سالن چهارسو مجموعه تئاترشهر از نمایش شهر بدون آسمان دیدن كرد.


در پایان اجرای این نمایش كه باحضور كارگردان برگزار شد؛ ستاره پسیانی یكی از بازیگران نمایش به نمایندگی از گروه اجرایی، نمایش را به اصغر فرهادی تقدیم كرد.



كیومرث مرادی نمایش شهر بدون آسمان را براساس نمایشنامه‌ای نوشته پوریا آذربایجانی و باحضور فاطمه نقوی، ستاره پسیانی، پانته‌آ پناهی‌ها، نازگل نادریان كارگردانی كرده است.



اجرای این نمایش تا ۱۲ خرداد تمدید شده است..../ خبرگزارى ايلنا