فاکس کچر؛ کشتی و دیوانگی


بنت میلر آمریکایی متولد 30 دسامبر سال 1966 است. در سال 1998 اولین کار سینمایی خود را ساخت؛ مستند گشت درباره ی شخصیت، جهان بینی و زندگی یک راهنمای تور که در اتوبوس های توریستی شهر نیویورک کار می کند. گشت در چندین جشنواره ی سینمایی نامزد شد و جوایزی دریافت کرد و اعتبار زیادی برای بنت میلر به همراه آورد.





مجله همشهری سینما 24:

بنت میلر: موفقیت در اولین گام

بنت میلر آمریکایی متولد 30 دسامبر سال 1966 است. در سال 1998 اولین کار سینمایی خود را ساخت؛ مستند گشت درباره ی شخصیت، جهان بینی و زندگی یک راهنمای تور که در اتوبوس های توریستی شهر نیویورک کار می کند. گشت در چندین جشنواره ی سینمایی نامزد شد و جوایزی دریافت کرد و اعتبار زیادی برای بنت میلر به همراه آورد.

پس از این موفقیت، پیشنهادهای فیلمسازی زیادی به میلر شد که او هیچ کدام را نپذیرفت و ترجیح داد تا زمان مهیاشدن شرایط برای ساخت فیلم دلخواهش صبر کند. چند سال بعد، دان فوترمن، یکی از دوستان قدیمی و از هم کلاسی های مدرسه و دانشگاه میلر، فیلمنامه ی اقتباسی و زندگی نامه ای کاپوتی را نوشت و میلر کارگردانی این فیلم مستقل را برعهده گرفت.

فاکس کچر؛ کشتی و دیوانگی

آنها برای نقش ترومن کاپوتی، شخصیت اصلی فیلم، فیلیپ سیمور هافمن را انتخاب کردند که یکی دیگر از دوستان و هم کلاسی های هردوشان بود. کاپوتی با بودجه ای حدود هفت میلیون دلار ساخته و در سال 2005 اکران شد. منتقدها استقبال بسیار خوبی از فیلم کردند و به خصوص بازی فیلیپ سیمور هافمن را ستودند.

کاپوتی در پنج رشته ی بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه ی اقتباسی، بهترین بازیگر مرد نقش اصلی (هافمن) و بهترین بازیگر زن نقش مکمل (کاترین کینر) نامزد اسکار شد که از این میان، هافمن موفق شد این جایزه را از آن خود کند.

مانی بال: فیلم ورزشی ای که جایگاه میلر را تثبیت کرد

در سال 2009 کمپانی فیلمسازی کلمبیا بنت میلر را برای کارگردانی فیلم مانی بال استخدام کرد. فیلمنامه ی این فیلم را استیون زلان، نویسنده ی آثاری نظیر فهرست شیندلر و دار و دسته ی نیویورکی براساس کتاب مانی بال: هنر برنده شدن در یک بازی ناعادلانه (مایکل لوئیس، 2004) نوشته بود. لوئیس در این کتاب توضیح داده است که چطور بیلی بین، مدیر باشگاه بیسبال اتلتیکو اوکلند در اواخر دهه ی 90 موفق می شود کاری کند که این تیم با بودجه ای بسیار کم، موفقیت های زیادی کسب کند.

فاکس کچر؛ کشتی و دیوانگی

پیش از انتخاب میلر برای کارگردانی، استیون سودربرگ قرار بود فیلم را بسازد اما پس از بروز اختلافاتی میان او و کمپانی کلمبیا سودربرگ از این پروژه کنار گذاشته شد. ظاهرا لحنی که سودربرگ برای این اقتباس درنظر داشت کاملا متفاوت بود از خواسته ها و توقعات کمپانی کلمبیا. پس از آن که میلر جایگزین سودربرگ شد، فیلمنامه ی زیلان برای بازنویسی به آرن سورکین (شبکه ی اجتماعی) سپرده شد.

مانی بال در سال 2011 اکران شد و مورد استقبال منتقدها و تماشاگران قرار گرفت. 75 میلیون دلار فروخت و در شش رشته از جمله بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه ی اقتباسی، بهترین بازیگر مرد نقش اصلی (برد پیت) و نقش مکمل (جونا هیل) نامزد اسکار شد.

فاکس کچر: فیلمی که تا مرز ساخته نشدن پیش رفت

بنت میلر در سال 2010 و پس از پایان کارهای پس از تولید فیلم مانی بال، سراغ پروژه ای رفت که از سال 2006 قصد ساختنش را داشت، اما موفلق نشده بود: فیلم فاکس کچر، داستان واقعی رویارویی، همکاری و دوستی جان دوپون (میلیونر و مربی آمریکایی) با برادران شولتز (کشتی گیرانی که هر دو در المپیک سال 1984 برنده ی مدال طلا شدند) که به سرنوشتی غم انگیز دچار شد. میلر در سال 2006 و پس از آن که یک مرد ناشناس او را از ماجراهای تراژیک مربوط به این سه شخصیت مطلع کرد، تصمیم گرفت این فیلم را بسازد.

او تحقیقات بسیار مفصلی در مورد دوپون و رابطه اش با برادران شولتز کرد و سعی کرد از طریق صحبت با افرادی که آشنایی نزدیکی با دوپون داشتند، سر از راز قتلی در بیاورد که او در سال 1996 مرتکب شده بود. اما بروز مشکلاتی باعث شد میلر از ساخت فیلم منصرف شود. ولی در سال 2010 وقتی پس از درگذشت جان دوپون در زندان، دوباره بحث ساخت فیلم فاکس کچر مطرح شد، بنت میلر رسما برای کارگردانی آن انتخاب شد: «ابتدا مجذوب جنبه های به شدت ابسورد و رنگین داستان شده بودم. چیزهایی که پیش از آن که به سرانجامی تراژیک برسند، کاملا خنده دار بودند.

فاکس کچر؛ کشتی و دیوانگی

اما بعد هرچه که بیشتر با این ماجراها زندگی کردم و آدم هایی را دیدم که از آن وقایع آسیب دیده بودند، همه چیز خیلی کمتر خنده دار به نظرم می رسید. در گذر زمان از جنبه های سطحی و سهل فیلم خسته شدم و بیشتر دیگر جنبه های عمیق تر و ظریف تر ماجرا شدم». میلر در انتخاب های غافلگیرکننده، استیو کارل و چانینگ تاتوم را برای نقش های اصلی فیلم انتخاب کرد.

فاکس کچر که دوران پس از تولید و تدوین طولانی ای داشت، در بخش نخل طلای جشنواره ی کن سال 2014 پذیرفته شد و بنت میلر جایزه ی بهترین کارگردانی را از این جشنواره دریافت کرد. اواخر سال 2014 این فیلم در آمریکا به طور محدود اکران شد و با استقبال بسیار خوب منتقدها مواجه شد؛ کنت توران، پیتر تراورس، تاد مک کارتی و بسیاری دیگر از منتقدهای مشهور این فیلم را جزو ده فیلم برتر سال 2014 انتخاب کردند. فاکس کچر در پنج رشته از جمله بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه ی اقتباسی، بهترین بازیگر مرد نقش اصلی (استیو کارل) و بهترین بازیگر مرد نقش مکمل (مارک رافالو) نامزد جوایز اسکار شد.

جان دوپون که بود؟


جان الوسر دوپون، متولد 22 نوامبر سال 1938، وارث ارث و میراث خاندان دوپون، پرنده شناس، صدف شناس، تمبر شناس، مربی ورزشی و نیکوکار آمریکایی بود. در دهه ی 1980، پس از علاقه مند شدن به ورزش و مسابقات پنج گانه، در مزرعه ی فاکس کچر خود تسهیلاتی برای کشتی راه اندازی کرد. او گروه خصوصی کشتی خود را «تیم فاکس کچر» نامید.

فاکس کچر؛ کشتی و دیوانگی

دوپون یک مرکز آموزش شنا و کشتی المپیک به راه انداخت و مسابقاتی هم ترتیب داد. او از مارک و دیوید شولتز که هر دو در رشته ی کشتی قهرمان المپیک بودند، خواست تا مربی تیم فاکس کچر شوند. برادران شولتز در خانه هایی که رد زمین های دوپون بود مستقر شدند و وارد رابطه ای دوستانه با رئیس میلیاردرشان شدند. جان دوپون در میان سالی شروع به تمرین های ورزشی کرد و در دهه ششم زندگی اش توانست یک کشتی گیر رقابتی شود. در سال 1992 و در سن 54 سالگی در «مسابقات قهرمانی جهانی پیش کسوتان» شرکت کرد و در سال های 1993، 1994 و 1995 هم به حضور در این رقابت سالانه ادامه داد.

قتل دیو شولتز

در 26 ژانویه ی سال 1996، جان دوپون در حضور همسر دیو شولتز و یکی از محافظان خود سه گلوله به دیو شلیک کرد که باعث مرگ او شد. شولتز آن زمان 36 سال داشت و سال ها بود که همراه با خانواده اش در زمین های دوپون زندگی می کرد و مربی تیم کشتی او بود. دیو همچنین سعی کرده بود به دوپون کمک کند تا مشکل مشروب خواری اش را حل کند. دوستان و اطرافیان جان دوپون همه از این حرکت ناگهانی او شوکه شدند، هیچ کس، نه خانواده ی شولتز، نه پلیس ها و نه آشنایان و اطرافیان دوپون و نه حتی مارک شولتز، نتوانستند انگیزه ای برای این قتل پیدا کنند.

خیلی ها معتقد بودند رفتارهای دوپون در ماه های منتهی به این جنایت، غیرطبیعی بوده است. پس از کشتن دیو شولتز، جان دوپون به مدت دو روز خودش را در خانه اش حبس کرد و در این مدت سعی کرد مذاکره ای تلفنی را با پلیس به سرانجام برساند. نیروهای پلیس در نهایت مجبور شدند برق خانه ی او را قطع کنند؛ پس از مدتی کوتاه، وقتی دوپون برای درست کردن سیستم گرمایی مجبور شد از خانه اش خارج شود، او را دستگیر کردند.

فاکس کچر؛ کشتی و دیوانگی

در سپتامبر سال 1996 متخصص ها تشخیص دادند که دوپون روان پریش است و نمی تواند در دادگاه از خودش دفاع کند. او به مدت سه ماه به یک بیمارستان روانی فرستاده شد تا بعد روند بررسی پرونده از سر گرفته شود. در ادامه، دوپون با متوسل شدن به بهانه ی «مجنون بودن»، اظهار بی گناهی کرد.

هیئت منصفه این ادعای او را نپذیرفت و او را یک بیمار روانی گناه کار تشخیص داد. جان دوپون به سیزده تا سی سال حبس محکوم شد. او در 9 سپتامبر سال 2010 در سن 72 سالگی به علت بیماری مزمن انسداد ریه در زندان درگذشت. دوپون طبق وصیت نامه اش، با لباس کشتی فاکس کچر دفن شد.

واکنش های متناقض مارک شولتز


مارک شولتز، برادر کوچک دیو که در دوران تولید فیلم فاکس کچر از آن حمایت کرده و هرجا که لازم بود در نقش مشاور عمل کرده بود، پس از اکران فیلم و اشاره ی تعدادی از منتقدها به نشانه های هم جنس گرایانه در فیلم، به شدت عصبانی شد؛ او شدیدترین انتقادها را از فیلم کرد و گفت که ارتباط های درون این فیلم کاملا خیالی اند. اما چند هفته بعد، حرف هایش را پس گرفت و ضمن عذرخواهی از میلر، گفت که «فاکس کچر معجزه است. متاسفم که گفتم از فیلم متنفرم. عاشق فیلم هستم». او همچنین در نوامبر سال 2014 کتابی منتشر کرد با نام فاکس کچر: داستان واقعی قتل برادرم، دیوانگی جان دوپون و تمنای مدال طلای المپیک.

فاکس کچر؛ کشتی و دیوانگی


ویدیو مرتبط :
آموزش ساخت دریم کچر 1

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مازندران قهرمان مسابقات کشتی کشور شد.



تيم کشتي مازندران با کسب 62 امتياز قهرمان مسابقات مسابقات کشتي آزاد قهرماني جوانان ايران شد.به گزارش ايرنا در اين مسابقات که جمعه شب گذشته، در مجموعه ورزشي آستان قدس رضوي مشهد به پايان رسيد، تيم‌هاي کرمانشاه و اردبيل به ترتيب با 37 و 31 امتياز دوم و سوم شدند.

 

 

نتايج انفرادي اين مسابقات به شرح ذيل است:


50 کيلوگرم: 1- عبداله فولادوند (لرستان) 2- روزبه فرازمند (کيش) 3- عارف محمدزاده (مازندران) و بهبود پوراسکندر (اردبيل) 5- عليرضا فکورساده (توابع تهران) و مظاهر شربتي (گلستان)

 

55 کيلوگرم: 1- ياسر حيدرقلي‌نژاد (گلستان) 2- مهرداد نجاري (خراسان رضوي الف) 3- محمد طهماسبي‌زاده (کرج) و محمد کوخاني (ايلام) 5- سجاد ذبيحي (مازندران) و حجت حاجوي (تهران)

 

60 کيلوگرم: 1- مهران نصيري (مازندران) 2- محمد مازني (گلستان) 3- اکبر فرج‌زاده (اردبيل) و امير لساني (خراسان رضوي ب) 5- وحيد محمدزاده (خراسان رضوي الف) و داود ملک‌لي (کرج)

 

66 کيلوگرم: 1- جواد الهيان (خراسان شمالي) 2- مصطفي شيخ (کرج) 3- جمشيد کاووسي (لرستان) و آرش پرهيزگار (فارس) 5- حامد رشيدي (کرمانشاه) و حامد باباخاني (ايلام)

 

74 کيلوگرم: 1- رضا افضلي (کرمانشاه)‌ 2- نعمان عظيمي (خراسان رضوي الف) 3- امير حسن‌تبار (مازندران) و مسعود فيض‌اللهي (قزوين) 5- هادي تاراسي (زنجان) و آرام رحيمي (کردستان)

 

84 کيلوگرم: 1- امير محمدي (خراسان شمالي) 2- آرش زلفين (خوزستان) 3- حامد طالبي زرين‌کمر (مازندران) و دانيال چوپانيان (تهران) 5- حسين مهدي عظيمي (قزوين) و حامد رنجبر (گيلان)

 

96 کيلوگرم: 1- محسن کاظمي (مازندران) 2- محسن يوسف‌‌نيا (کرمانشاه) 3- عارف تنها (توابع تهران) و فرهاد کمالي (اردبيل) 5- سهيل نوميري (کرج) و مهرداد آژگان (زنجان)

 

120 کيلوگرم: 1- حامد اسدي (مازندران) 2- اصغر لاغري (تهران) 3- مرتضي خليل نژاد (قم) و تورج صفايي (مرکزي) 5- فرزاد دليري (کرمانشاه) و اويس حسين‌زاده (خراسان رضوي ب)

 

 

نتايج رده‌بندي تيمي نيز به شرح ذيل است:


1- مازندران 62 امتياز

2- کرمانشاه 37 امتياز

3- اردبيل 31 امتياز

4- گلستان 29

5- خراسان رضوي الف 29

6- کرج 29 امتياز

 

مسابقات کشتي آزاد جوانان قهرماني ايران از مجموعه مسابقات ورزشي دهمين دوره جشنواره ورزشي ميلاد امام رضا(ع) پنجشنبه هفته گذشته با حضور 272 کشتي گير در قالب 34 تيم از 30 استان کشور (خراسان رضوي دو تيم تهران دو تيم، کرج و کيش هم هر کدام يک تيم مجزا) آغاز شده بود.