علی لهراسبی: شناگر خوبی هستم ولی آب نیست!


لهراسبی بالاخره سکوتش را شکست و حاضر به گفت و گو شد. این اولین گفت و گوی لهراسبی بعد از آلبوم جدیدش است و به همه ابهامات و حرف و حدیث ها در این گفت و گو پاسخ گفته است.

تماشا: همه حاشیه های آلبوم «تصمیم» از انتشار عکس دونفره لهراسبی و «ش.ع» در صفحه شخصی لهراسبی شروع شد. عکسی که این دو هنرمند را در لیموزینی مجلل در کنار هم نشان می داد. از همان روز به بعد علی لهراسبی سردمدار جنجال ها و حاشیه های بازار موسیقی کشور بود. نزدیک بودن انتشار آلبوم جدید لهراسبی هم باعث شد شایعات جدی تر شوند و همکاری او با «ش.ع» در رسانه های مختلف منتشر شود. خبرگزاری های رسمی هم وارد این بازی شدند و هرکدام با شیوه و خط مشی خودشان به این خبر واکنش نشان دادند.



در این بین اما سکوت لهراسبی التهاب این خبر را بیشتر کرد. زمان گذشت و یک روز قبل از انتشار آلبوم، پوسترهای آلبوم لهراسبی از سطح شهر جمع آوری شدند و بیلبوردهای آلبوم «تصمیم» هم به دستور مسوولان دفتر موسیقی از پشت شیشه های فروشگاه ها پایین آمد تا این آلبوم بیشترین حاشیه را قبل و بعد از انتشارش به خود ببیند. دو سه ماهی از این اتفاقات گذشته و نتیجه همه این جار و جنجال ها، ممنوع الفعالیت شدن لهراسبی بوده است. او نه می تواند کنسرت بدهد و نه برای آلبوم جدیدش اقدام کند. حتی حق حضور در تیتراژهای تلویزیونی را هم ندارد. همه این جنجال ها باعث شدند کمتر کسی درباره محتوای این آلبوم صحبت کند. آلبومی که قطعا بهترین آلبوم لهراسبی در همه این سال ها بوده و او توانسته بهترین محصول را در اختیار دوستدارانش قرار دهد. اما لهراسبی بالاخره سکوتش را شکست و حاضر به گفت و گو شد. این اولین گفت و گوی لهراسبی بعد از آلبوم جدیدش است و به همه ابهامات و حرف و حدیث ها در این گفت و گو پاسخ گفته است.

*جنجال های آلبومت قبل از انتشار به قدری زیادی بود که حتی خود آلبوم را هم تحت تاثیر قرار داد و باعث شد توجه ها نسبت به آلبوم «تصمیم» چندبرابر شود. خودت واقعا در شروع و نشر این همه جنجال نقشی نداشتی و واقعا همه این اتفاقات ناخواسته به وجود آمد؟

قطعا من هیچ نقشی نداشتم. منتها موجی بود که به یک باره اتفاق افتاد. واقعا آمادگی مواجهه با این همه جار و جنجال را هم نداشتم و همین اتفاقات باعث شدند من دقیقا پس از انتشار آلبوم یک مسافرت خارج از کشور بروم. تلفن من مثل 118 مدام زنگ می خورد. من تلفن هایی را که نمی شناختم، جواب نمی دادم. ولی همان هایی را هم که می شناختم، وقتی جواب می دادم، مرکزیت همه صحبت ها آلبوم بود و جار و جنجال های آن. البته این از نگاه یک کارشناس تبلیغاتی اتفاقی بسیار خوب و قابل توجه است. اینکه آلبومی منتشر شود و همه جا در موردش صحبت شود. ولی اینکه چقدر حرف خوب و بد در موردش زده شد، بماند اما خود من اصلا نقشی در این اتفاقات نداشتم.

*تو شغلی اصلی ات کارشناس تبلیغات است و همین باعث می شود که ماجرا کمی بودار شود و این جنجال ها را بتوان به خودت هم نسبت داد.

بله؛ من کارشناس تبلیغات هستم. ولی نه درباره موسیقی و کارهای خودم. چون در ایران هیچ ابزار یا رسانه تبلیغاتی ای برای موسیقی وجود ندارد. پس قطعا نمی شود در این باره وارد پروسه های تبلیغاتی شد. تو نمی توانی کمپین تبلیغاتی برای موسیقی تعریف کنی. چون با واژه هایی مثل مجاز و غیرمجاز طرفی و این تعریف ها گستره های تبلیغاتی ات را می تواند تحت تاثیر قرار دهد. رسانه ها محدودیت های فراوانی را برای موسیقی دارند و این باعث می شود که تو هرگز نتوانی وارد بحث های تبلیغاتی شوی. آن هم برای یک آلبوم موسیقی پاپ.

*تو هم با من موافقی که تبلیغات منفی و به وجودآمدن جار و جنجال همیشه تاثیر مثبت روی محصولات فرهنگی دارد؟

نه من اصلا موافق نیستم! شاید این حرف تو را باید این طور تصحیح کرد که شایعه یکی از بهترین ابزارهای تبلیغات است. ولی مثلا تبلیغ منفی در مورد مواد خوراکی که هیچ وقت نتیجه نمی دهد و برعکس تاثیر منفی هم دارد. ولی چون در ایران بحث های تبلیغاتی به معنای واقعی وجود ندارند، حاشیه و شایعه در دیده شدن یک محصول خیلی می توانند موثر باشند.



*بحران بیلبوردهای تبلیغاتی تو برای آلبومت ماجرایی شد که حتی به رسانه های خارجی هم کشید. بیلبوردهایی که بالا رفتند، مورد توجه قرار گرفتند و پایین کشیده شدند! ماجرا چه بود؟

آقای گلیان برای همه این بیلبوردها مجوز تبلیغات محیطی را گرفته بودند و براساس همان مجوزها هم اقدام به تبلیغات کردند. من به هیچ وجه در جریان ریز این اتفاقات نبودم. فقط می دانستم که این اتفاق افتاده و مجوز اخذ شده.

*اما گفته می شود در دفتر موسیقی به همه خواننده ها قبل از انتشار آلبومشان اعلام می شود که هرگونه تبلیغات محیطی ممنوع است.

واقعا من اطلاعی در این باره ندارم. فقط یک روز آقای بصیرت نیا (تهیه کننده آلبوم تصمیم) با من تماس گرفتند و گفتند قوانین عوض شده اند و می توانیم از تبلیغات استفاده کنیم و مجوزش هم اخذ شده.

*پوسترهایت هم توسط یک دستگاه وانت از مناطق مختلف تهران جمع آوری شد! دقیقا یک روز قبل از انتشار آلبومت.

این ماجرا را خودم هم شنیدم. ولی به نظرم نظر شخصی یکی دو نفر بوده و زیاد چیز مهمی نبود. اتفاق خاصی نیفتاد.

*اما تو الان ممنوع الفعالیتی. دلیلش هم همین تبلیغات محیطی ات است.

فکر نمی کنم تبلیغات محیطی دلیل این تصمیم بوده باشد. سوال بعدی!

*فقط دوست دارم بدانم این حکم ممنوعیت تو به خاطر این موضوع است یا همکاری ات با شادمهر در آلبوم تصمیم؟

قرار است در جلسه ای در این مورد صحبت کنیم. من فعلا در شرایطی هستم که باید منتظر بمانم تا در جلسه ای که قرار است با مسوولان داشته باشم، در این باره صحبت کنیم. ولی قطعا دلایل این حکم حاشیه های آلبومم است.

*واقعیت دارد که بیلبوردهای تو به دستور شخص آقای میرزمانی (مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد) پایین آورده شده اند؟

به هر حال ایشان مسوول مربوطه هستند وقتی تصمیم گرفته شده به هر حال ایشان هم قطعا در جریان بوده اند.



*به نظر تو تبلیغات موسیقی در فضاهای شهری چه ضررهایی را می تواند داشته باشد که مسوولان در پی اخذ ممنوعیت هایی به این شدت برای آن هستند؟

نمی دانم شاید از دید کارشناسان بخشی از این موسیقی ها می توانند لطمه فرهنگی به جامعه بزنند. من اعتقادم این است که ممیزی هایمان را سفت و سخت تر کنیم و کارهایی منطبق بر اصول اعتقادی و فرهنگی مان را تولید کنیم. ولی از آن طرف راه های تبلیغات و گسترش را برای خواننده های مجاز محدود نکنیم. خواننده ای که مجاز است دیگر همه جوره مجاز است و می تواند آزادانه فعالیت هایش را پیگیرید کند.

*و مجبور نباشد هر بار برای کنسرتش مجوز بگیرد!

به هر حال این روشی است که از گذشته باب شده.

*و همین باعث شده این آش شله قلمکار در بخش قوانین حاکم بر دنیای موسیقی هم وجود داشته باشد.

اینها همه حل می شود تنها در صورتی که موسیقی ای که تایید می شود، در ادامه راهش مورد حمایت هم قرار بگیرد. این می تواند بهترین اتفاق ممکن باشد و علاج بزرگی برای همه مشکلات و دردهای این حوزه است.

*عادل فردوسی پور دیالوگ جالبی را پس از افشاگری ها و تخلف های بزرگ فوتبال به کار برد و گفت: خدا را شکر همه چیز فوتبالمان به هم می آیند. به نظر من در موسیقی هم همین طور است. هرکس با هر سلیقه ای می آید و هر قانونی را اجرایی می کند بدون اینکه نظارتی بر آن باشد و از آن طرف اهالی موسیقی هم هرگز وارد چالش با این قوانین عجیب و غریب نمی شوند.

این حرف من و خیلی های دیگر هم هست. در جواب صحبت هایت فقط چند جمله می گویم و آن هم اینکه اگر از موسیقی داخل کشور و با محتوا حمایت شود قطعا این تضمین وجود دارد که فرهنگ شنیداری مردم را می توانیم تغییر بدهیم و آن را به بهترین شکل ممکن پرورش دهیم.



درباره آلبوم



*در آلبوم تصمیم، فضای کارهای قبلی شکسته شده نظرت چیست؟

آلبوم تصمیم، آلبومی است که در سال 90 تولید شده و این آلبوم برای موسیقی در سال 90 است. شاید این آلبوم در سال 91 و 92 آلبومی کاملا متفاوتی باشد. باید به روز باشد. من موسیقی روز جهان را پیگیری و تحقیق می کنم و قطعا باید کاری تولد کنم که مخاطب عام داشته باشد و من قطعا مخاطب عام برایم اهمیت دارد اگر می بینی که ترانه هایم ساده تر شده و در 50 درصد آلبوم وارد فضاهای جدیدتری شده دلیلش این است که خاصیت آن موسیقی ها این طور بوده. من جزو کسانی هستم که موسیقی و ملودی را خودم نمی سازم و در بسیاری اوقات به صورت آماده آن را تحویل می گیرم و انتخاب می کنم و می خوانم. تا یک جایی می شود روی آنها تغییر داد. فلان آهنگساز قطعه ای را آماده در اختیار من می گذارد و من وقتی حس می کنم که این کارِ قوی و قابل توجهی است آن را انتخاب می کنم.

*شناسنامه آلبومت نشان داد که حرف و حدیث های حضور شادمهر در آلبومت زیاد هم شایعه نبوده. من نمی خواهم درمورد این حضور صحبت کنی. فقط دوست د ارم درباره ورود سلیقه های جدید به آلبومت بگویی.

من برای بهترشدن کارم از هیچ تلاشی اجتناب نمی کنم. همیشه برای حرکت رو به جلو علاقمندم. در آلبوم جدید هم همین طور خواهد بود. در این آلبوم هم حضور استعدادهای جدید و هنرمندان باسابقه خیلی مشهود، به قوی تر شدنش کمک کرده. شاید برایتان جالب باشد که در آلبوم بعدی هم من در حال مذاکره با تنظیم کننده هایی خارجی هستم. افراد شناخته شده ای با کارنامه ای جهانی همیشه از پیشرفت لذت برده ام. شناگر خوبی هستم اما آب نیست! اگرچه در چهارچوب ها و ایدئولوژی های خودم هرگز از استانداردها خارج نمی شوم.



واکنش

*اولین کسی که آلبوم را به تو تبریک گفت چه کسی بود؟

روزبه بمانی بود. بعد بهروز صفاریان و خیلی های دیگر...

*واکنش ها در این مدت قطعا زیاد بوده. کمی در مورد واکنش ها می گویی؟

به نظر خودم قطعا این آلبوم بهترین آلبوم من بود. اما منتظرم واکنش مردم را در کنسرت هایم ببینم. به نظرم برای همه سلیقه ها یکی دو اثر هست، خود من هم برای این آلبوم باید بگویم که هیچ قطعه ای در آن نیست که دوستش نداشته باشم. زمان بگذرد اتفاق های خوب زیادی هم قطعا برایش خواهد افتاد.


ویدیو مرتبط :
ابی نیست ولی شناگر های خوبی اند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

به دنبال ممنوع الکاری؛ علی لهراسبی مشکلاتش را حل می‌کند



  ,علی لهراسبی,ممنوع‌الکاری علی لهراسبی

 

به دنبال ممنوع الکاری؛

علی لهراسبی مشکلاتش را حل می‌کند

موسیقی ما- لی‌لا رضایی: علی لهراسبی که بنا به دلایلی روزهای ممنوع‌الکاری خود را پشت سر می‌گذارد، با وجودی که تا این لحظه موفق به حل مشکل ممنوع الکاری نشده، قول مساعد داد که در جهت رفع تمامی موانع که منجر به ممنوع الکاری وی شده، گام بردارد.

این خواننده در این باره به خبرنگار سایت موسیقی ما گفت: «تمام تلاش خود را برای رفع این ممنوع الکاری می‌کنم و می‌دانم که حتما حل شدنی است و راه‌هایی وجود دارد که می‌توانم به کمک آن‌ها آلبوم‌های خود را مجددا به صورت مجاز و زیر چتر قوانین منتشر و به دست علاقه مندان برسانم. »

 

وی در خصوص کارهای آینده نزدیک خود گفت: «فعلا آلبومی در دست تهیه دارم که بعد از اینکه موفق به حل مشکل ممنوع الکاری خود شدم، به انتشار آلبوم جدید خود اقدام خواهم کرد. کنسرت‌هایی نیز برای اجرا در نظر گرفته‌ام که برای آن‌ها نیز برنامه‌ریزی کرده‌ام. همچنین در زمینه موسیقی تیتراژ نیز صحبت‌هایی داشته‌ام که هنوز در مورد آنها تصمیم قطعی و نهایی نگرفته‌ام. »

 

لهراسبی که خود یکی از گزینه‌های پاسخگوی نظر‌سنجی پایان سال سایت موسیقی ما در سال ۱۳۹۰ بود، در مورد نظر سنجی‌های اینچنینی گفت: «سعی می‌کنم به نظرسنجی‌های رایج اهمیت ندهم. چون خیلی اعتبار نداشته و نمی‌شود روی آن‌ها حساب کرد. معمولا هر کس به همکار، دوست و آشنای خود رای می‌دهد. اگر این آمار واقعی بود و همه از روی اصول و حساب و کتاب نظر خود را ارائه می‌کردند، حتما از آن‌ها استفاده می‌کردم. این در حالی است که اصلا برایم ارزش قانونی و اخلاقی ندارند. »

 

لهراسبی همیشه یکی از سوژه‌های داغ رسانه‌ها در زمینه مافیا در عرصه خوانندگی تیتراژ بوده و مورد تهاجم مخالفان خود و نیز انتقاد اهالی موسیقی واقع شده است./موسیقی ما