علیرضا دبیر، از کُشتی تا شورای شهر


علیرضا دبیر (زاده 25 شهریور 1356 در محله یا کوی سیزده آبان شهر ری)، کشتی گیر آزادکار ایرانی است. علیرضا دبیر دارای دکترای منابع انسانی است و عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی نیز هست.





هفته نامه چلچراغ - شهرزاد همتی: علیرضا دبیر (زاده 25 شهریور 1356 در محله یا کوی سیزده آبان شهر ری)، کشتی گیر آزادکار ایرانی است. علیرضا دبیر دارای دکترای منابع انسانی است و عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی نیز هست. او عضو دوره سوم شورای شهر تهران بوده و در انتخابات چهارمین دوره شورای شهر تهران (دوره کنونی 1392 تا 1396) هم به عنوان نماینده این شورا انتخاب شد.

گفت و گو با علیرضا دبیر، درباره زیرگرفتن تا بودجه شهرداری: سکو وسیله است

علیرضا دبیر در کنار زندگی قهرمانی تصمیم گرفت که بعد دیگری از تجربه های اجتماعی را نیز کسب کند. برای همین وارد شورای شهر شد. اصلا آیا تنها راه از میان رفتن دغدغه های ورزشکاران و هنرمندان برای شهر، ورود به شورای شهر است؟ نمی شود برای جوانان و ایجاد زیرساخت های ورزشی یا گسترش فرهنگ و هنر در میان مردم شهر، از شیوه دیگری بهره جست؟ و یک سوال مهم: چه کسی گفته است که الزاما یک ورزشکار حتی با نیت خیر! می تواند دغدغه های جوانان یک شهر را رفع کرده و شرایط آنان را بهبود بخشد؟ پس تخصص چه می شود؟ این ها سوال هایی بود که با این قهرمان کشتی مطرح شد.

چه اتفاقی باعث می شود که قهرمان کشتی تصمیم می گیرد پا به عرصه جدی تر شورای شهر بگذارد و شرایط خودش را در عرصه های سیاسی محک بزند؟

وقتی شما خانواده یا دوستانتان را با یک هدیه یا هر چیزی خوشحال می کنید، احساس رضایت درونی عمیقی از خودتان پیدا می کنید. نوعی شادی عمیق در وجودتان حس می کنید. شاید بارها به شادی آن ها فکر کنید و هر بار هم به حس شاد بودن آن ها لبخند بزنید. من وقتی کشتی می گرفتم، به اذعان بسیاری از دوستانم و اصحاب رسانه بارها توانسته بودم این شادی را نه در دل چند نفر، بلکه در دل یک ملت ایجاد کنم. خیلی مواقع مردم ما به این شادی نیاز داشتند و من از این که می توانستم برای چند ساعت هم که شده مردم را شاد کنم و به آن ها نوعی غرور و اعتماد به نفس ملی بدهم، حس عجیبی داشتم.

می دانید خوشحال کردن مردم لطف بزرگی از سوی خدا به من بود. از این جهت برای من که از دنیای ورزش به مدیریت آمده ام، این هدف یعنی شادکردن هم چنان پابرجاست. درواقع وقتی قهرمان مردم می شوی، فضا و رابطه ای بین تو و مردم ایجاد می شود که دوست داری برقرار بماند. وقتی هم دوره قهرمانی تمام می شود، چه چیز بهتر از این که نماینده مردم باشی. وقتی می خواهی تصمیم بگیری که نماینده باشی، کجا بهتر از یک نهاد کاملا مردمی و مدنی که با دغدغه های روزمره مردم مرتبط است.

در شورای شهر هم خوشحال کردن مردم اصلی ترین اولویت و هدف من است و فکر می کنم هر مسئولی باید به خوشحال کردن مردم فکر کند و به دنبال ابزار آن باشد. این ابزار در شورا همان ارتقای شهر برای زندگی راحت تر مردم است. همین که مردم کمتر دست انداز و چال چوله داشته باشند، شهرشان تمیز باشد، نمای خیابان ها آزاردهنده نباشد، برای رفت و آمد در شهر دچار مشکل نباشد و خیلی چیزهای دیگر قطعا شادتر خواهندبود.

گفت و گو با علیرضا دبیر، درباره زیرگرفتن تا بودجه شهرداری: سکو وسیله است

این طوری هم بگویم که: من همان اهدافی را که در شورای شهر دنبال می کنم که در میدان کشتی به آن رسیده ام. وقتی خیلی خام و جوان هستی، فکر می کنی رسیدن به سکوی اول همه آن چیزی است که باید به آن برسی، اما با لطف خدا، ائمه و مردم که آمیخته می شوی، بیدار می شوم و می بینی سکو وسیله است برای چیزی دیگری. برای شاد کردن مردم است. بنابراین اتفاق عجیبی برای من نیفتاده. من همان علیرضا دبیر هستم با همان اهداف، اما در میدان دیگری. این جا هم پست و مقام هدف نیست، بلکه وسیله ای برای شاد کردن مردم است. هرچند همیشه کسانی هستند که به سکو و پست به چشم یک هدف نگاه می کنند.

اگر هیچ وقت کشتی گیر نمی شدید، باز هم برایتان حضور در شورا در اولویت قرار می گرفت؟

من با خودم، شما و مردم تعارفی ندارم. می دانم که وقتی قهرمان جهان و المپیک شدم، لطف مردم به من دوچندان شد و احتمالا این لطف در رای اعتماد آن ها به من در دور اول حضورم در انتخابات شورا تاثیر داشته است. از طرف دیگر من هیچ گاه نخواسته ام از جایگاه ورزشی ام برای رای آوردن استفاده کنم. شما در دو دوره تبلیغات من در انتخابات شورا حتی یک عکس با لباس یا مدال ورزشی از من پیدا نمی کنید.

 برای اولین بار این را به شما می گویم که برخی دوستان روزنامه نگار سعی می کردند از سر لطف قهرمانی های ورزشی من را در انتخابات برجسته کنند که تذکر جدی دادم. صادقانه بگویم از این کار بیزارم و از این جهت منتقد برخی رفتارهای دوستان ورزشکاری هستم که در انتخابات شورا شرکت می کنند.

هیچ وقت با این انتقاد مواجه نشدید که نباید یک ورزشکار یا هنرمند از اقبال خود در سطح عمومی استفاده کند تا در سطوح کلان مدیریتی قرار بگیرد؟

به نظرم انتقادهایی که از این موضوع می شود، دقیق تر از پرسش شماست. تا جایی که من متوجه شدم، دغدغه اصلی این است که ورزشکار یا هنرمندی با استفاده از شهرت و نام نیکی که دارد، در انتخابات پیروز شود، اما نتواند از عهده نمایندگی مردم به خوبی بربیاید و در قبال اعتمادی که به او شده پاسخ گو باشد.

درواقع نمایندگی مردم دو بعد دارد. یک بعد آن اعتماد مردم به یک شخص است و بعد دیگر کفایت آن شخص برای به عهده گرفتن سمت نمایندگی مردم است. من فکر می کنم دغدغه اصلی این است که مردم اعتماد کنند، اما آن شخص کفایت لازم را نداشته باشد. من در بخشی از این انتقادها کنار منتقدان قرار می گیرم و به همه هنرمندان و ورزشکاران می گویم به صرف این که صاحب شهرت و نام نیکی شدند، فکر نکنند می توانند از پس نمایندگی مردم بربیایند.

 البته این توصیه را به سیاسیون هم دارم. کسانی هم که فکر می کنند با داشتن پایگاه سیاسی می توانند نماینده خوبی برای مردم باشند، همین اشتباه را می کنند. از این جهت من فرقی بین برخی سیاسیون با برخی هنرمندان و ورزشکاران نمی بینم. هر دو دسته صعوبت نماینده مردم بودن را دست کم می گیرند و فکر می کنند کار اصلی پیروز شدن در انتخابات است، در حالی که کار اصلی بعد از انتخابات است. جایی که رای مردم روی شانه ها سنگینی می کند. می دانید شبیه چیست؟

گفت و گو با علیرضا دبیر، درباره زیرگرفتن تا بودجه شهرداری: سکو وسیله است

شبیه وقتی است که قهرمان جهان می شوی. شاید عده ای فکر کنند از سکو که بالا رفتی، کار تمام است، اما هیچ وقت این طور نیست. وقتی از سکو بالا می روی، تازه کار شروع می شود. مردم به تو اعتماد می کنند که دوباره خوشحالشان کنی. آن ها در میدان های بعدی از تو انتظار افتخار دارند. یک مسئول هم پس از مفتخر شدن به اعتماد مرد تازه کارش شروع می شود. مراقبت از این اعتماد مهم است و یک مسئول باید وسواس زیادی درباره آن داشته باشد.

حالا از یک طرف دیگر هم به این موضوع نگاه کنید. من معتقدم در نهایت مردم بهترین تصمیم را می گیرند. این یعنی مردم آگاه هستند و ارزیابی می کنند. همین مردم اگر احساس کنند که تعداد افراد حاضر از یک قشر یا اقشاری مثل ورزشکاران و هنرمندان در شورا زیاد است، با رای بعدی خود این تعداد را اصلاح می کنند و تعادل را حکم می کنند. بنابراین اگر به صحت رای و قضاوت مردم اعتماد داشته باشیم، باید بپذیریم همین مردم در نهایت تصمیم درست می گیرند.

منظور شما از کفایت نمایندگی دقیقا چیست؟

منظورم درک اهمیت جایگاه نمایندگی است. این که وقتی در این جایگاه هستی چه کارهای مثبتی برای بهترشدن زندگی مردم و خوشحال کردن آن ها می توانی انجام بدهی. این که وقت بگذاری و این طور نباشد که فکر کنی بعد از انتخاب شدن و صرفا با حضور در رسانه ها و چند اظهارنظر و پیشنهاد کارت را انجام داده ای و دینت را به اعتماد مردم ادا کرده ای. شورای شهر افرادی اهل عمل می خواهد. افرادی با منطق اجتماعی و مدنی و منهای گرایش های مضر سیاسی.

علیرضا دبیر چقدر از شرایطی اجتماعی- سیاسی کشور خود آگاهی داشت و به آن اشراف داشت وقتی که وارد شورای شهر شد؟ به عبارت دیگر آیا مطالعه دقیق داشت تا بتواند در این عرصه نیز به موفقیت برسد؟

من بچه جنوب شهرم. در شرایطی بزرگ شدم و برای موفقیت تلاش کردم که فرصت ها کم بود. به همین دلیل نسبت به شرایط اجتماعی حساسیت زیادی داشتم و دارم. من معادنی از استعدادهای ناب انسانی را دیدم که هیچ وقت استخراج نشدند. من جوانان بسیاری را دیدم که ناشکفته باقی ماندند و این ها آگاهی های دردآوری برای من بود. آگاهی که ناشی از تعامل مستمر من با محیط اجتماعی و مدیریت کشور بود.

همیشه هم گفته ام ورزش کشتی خیلی چیزها به من داد. کشتی ارتباط عمیقی بین من و مردم برقرار کرد. باعث شد در جریان تصمیم گیری های مسئولان قرار بگیرم و البته فضایی برای سفرهای خارجی برای من ایجاد کرد. من خیلی کشورها را در دوران قهرمانی ام دیده ام. به هر شهری که می رفتم، آن جا را با تهران خودمان مقایسه می کردم. خیلی وقت ها کم و کسری شهر خودمان را در مقایسه با خیلی شهرها و آسایش مردم برایم خیلی مهم و جالب بود. این سفرها باعث شد تا برای تهران خودمان، برای جنوب شهرش که علقه عمیقی به آن دارم و برای همه جایش و برای مردم خویش کلی نقشه بریزم و آرزوی دست یافتنی داشته باشم.

از طرف دیگر من هم اکنون 9 سال است که عضو شورای شهر هستم. این 9 سال هر روزش یک تجربه برای من بوده است. هر روز سعی کردم چیز تازه ای یاد بگیرم که به کار مردم بیاید و به قول شما آگاهی ام را افزایش دهم تا تصمیم های درست تری را بگیرم. از طرف دیگر رساله دکتری من مدیریت یکپارچه شهری بوده و در این حوزه نیز تجربه و دانش لازم را کسب کرده ام.

اگر بخواهید حضور هنرمندان و ورزشکاران را در عرصه های سیاسی و اجتماعی نقد کنید، به چه نکاتی اشاره می کنید؟

من از زاویه حضور این عزیزان در انتخابات شورا و مدیریت شهری به پرسش شما جواب دادم. معتقدم فرقی نمی کند یک عضو شورا هنرمند باشد یا ورزشکار یا یک سیاسی. فعالیت در این عرصه چهارچوب و ضوابط خودش را دارد. یک هنرمند یا ورزشکار به صرف این که هنر می داند یا مهارت ورزشی دارد، لزوما نماینده خوبی برای مردم نخواهد شد.

مثالی از خودم بزنم. امیدوارم برداشت درستی از آن داشته باشید. من الان رئیس کمیسیون بودجه شورا هستم. توجه کنید که اعضای کمیسیون از گرایش های مختلف هستند و به من رای داده اند تا رئیس این کمیسیون باشد. آیا این اعضا می توانند به صرف این که من زمانی که کشتی گیر بودم خوب زیر می گرفتم به من رای دهند تا رئیس این کمیسیون حساس باشم؟! قطعا جواب منفی است. می خواهم بگویم یک عضو شورا چه ورزشکار و چه هنرمند یا هر کس دیگری باید بتواند باری از دوش شورای شهر مردم بردارد.

از طرف دیگر من می خواهم توجه شما را به یک موضوع جلب کنم. واقعا الان مشکل شورای شهر ما هنرمندان و ورزشکاران هستند انصافا مشکل این است یا سیاسی شدن شورای و شهرداری مشکل اصلی ماست؟ توجه کنید که شورای شهر و شهرداری ابتدا به ساکن نهادهای کاملا مدنی و اجتماعی هستند، اما الان ببینید چه وضعی دارند.

آیا بوی سیاسی کاری شامه شما و مردم را آزار نمی دهد؟ من از شما و سایر همکارانتان دعوت می کنم همان قدر که به موضوع حضور اقشار مختلف توجه دارید، به سیاسی شدن شورای شهر و شهرداری هم توجه کنید. باور کنید که این دو نهاد مهم مدنی از سیاسی کاری ها بیشترین آسیب را خورده اند و باید هرچه زودتر فکری به حال این آفت بزرگ شود. از شما می خواهم بیشتر به این موضوع بپردازید.

این آفت از کجا پیدا شده؟

نمی خواهم بگویم صرفا حضور پررنگ سیاسیون در شورا یا شهرداری عامل این آفت است، اما سیاسی کاری قطعا در پیدایش این آفت نقش داشته است. مهم تر از آن؛ نگرش سیاسی به انتخابات شورا و انتخاب شهردار هم تاثیر زیادی در شکل گیری این آفت داشته است.

اگر این نگرش اصلا شود این مشکل خیلی کم رنگ می شود. اگر ما نگرش مدنی به شورای شهر و شهرداری داشته باشیم و شورای شهر را به عنوان محلی برای حضور نمایندگان اقشار مختلف و گروه های اجتماعی و صنفی ببینیم، این آفت تا حد زیادی از بین می رود.

گفت و گو با علیرضا دبیر، درباره زیرگرفتن تا بودجه شهرداری: سکو وسیله است

اگر شورای شهر ترکیبی از نمایندگان این ها باشد، آن گاه انتخاب شهردار تا این حد سیاسی نخواهد بود و به طور طبیعی آفات بعدی سیاسی بودن هم گریبان گیر شورای شهر و شهرداری نخواهد بود. واقعا معتقدم ماهیت شورای شهر به عنوان یک نهاد مدنی نباید تا این حد سیاسی باشد. امیدوارم گروه های سیاسی هم این موضوع را درک کنند و اجازه دهند شورای شهر شورایی متشکل از نمایندگان همه اصناف، اقشار و گروه های اجتماعی باشد و باز هم هشدار می دهم که با روند فعلی سیاسیزه شدن شورای و شهرداری آینده خوبی در انتظار این نهادهای ذاتا مدنی نخواهد بود.

آقای دبیر مردم چقدر شما را به عنوان یک ورزشکار می شناسند و چقدر به عنوان عضو شورا؟

جواب این سوال را باید از مردم پرسید، اما همان طور که گفتم، من به ورزشکار بودنم افتخار می کنم، اما همیشه سعی من این بوده که صرفا به عنوان یک ورزشکار در شورا حاضر نباشم. هم اکنون عضویت در شورا شغل اصلی من است، زیرا نماینده مردم هستم و باید پاسخ گوی اعتماد آن ها باشم.

در این جا به یک نکته دیگر درباره حضور چهره های مشهور در شورا اشاره می کنم. یکی از محاسن حضور چهره ها در شورا به شرط این که کفایت لازم را داشته باشند، این است که وقتی این افراد در مجامع عمومی هستند، مردم آن ها را می شناسند با آن ها سر صحبت را باز می کنند و مشکلاتشان را منتقل می کنند. درواقع حضور افراد مشهور به شرط آن که به اصل کفایت توجه شود، یک ظرفیت ارتباطی مناسب ایجاد می کند که هم مردم نفعش را می برند و هم شورا.


ویدیو مرتبط :
بازدید شورای دانش آموزی از شورای اسلامی شهر تهران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

علیرضا دبیر: شبی یک میلیارد تومان هزینه تمیزی شهر تهران است



هزینه تمیزی شهر تهران

علیرضا دبیر: شبی یک میلیارد تومان هزینه تمیزی شهر تهران است

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با بیان این که اجرای طرح تفصیلی، طرح جامع، مسئله بازیافت و نظارت، چهار موضوع اولویت‌دار برای شورای شهر تهران است، گفت: برای اینکه شهر تمیز باشد شبی حدود یک میلیارد تومان هزینه می شود.

به گزارش مهر، اعضای شورای اسلامی شهر تهران که در بیستمین جلسه شورا شنونده فعالیت ها و عملکرد سازمان مدیریت پسماند بودند بر تمرکز برنامه های سازمان برای آموزش و فرهنگ سازی در جهت کاهش تولید زباله و تفکیک از مبدا تاکید کردند.

سید محمد فیاض مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران درجریان ارائه گزارش از حوزه مدیریتش گفت: این سازمان با هدف ، حضور موثر درفوریت های شهری ، نظارت عالیه و سیاست گذاری درامور نظافت و پاکیزگی و تفکیک از مبدا زباله شهر تهران، جمع آوری پسماند های بیمارستانی و نیز دفن بهداشتی مواد غیر قابل بازیافت ایجاد شده است.

وی در ادامه با اشاره به میزان تولید زباله در تهران اشاره کرد و گفت: روزانه 6 هزار تن پسماند خانگی و 50 هزار تن نخاله ساختمانی تولید می شود که سازمان برای استحصال و پردازش زباله های خشک و تر طی سالهای گذشته برنامه هایی را به اجرا در آورده است.

فیاض خاطر نشان کرد: ظرفیت خطوط پردازش پسماند را به 7 هزار و 800 تن افزایش داده ایم و همه زباله ها در مقصد پردازش می شوند همچنین درتولید کود آلی کمپوست، ظرفیت اسمی را از روی 200 تن به 1770 تن روز رسانده ایم. که در سال 91 بیش از پنجاه و پنج هزار و هفتصد و نود و پنج تن کمپوست تولید کرده ایم.

وی افزود: درمرکز دفن آراد کوه، قرار داد ساخت تصفیه خانه شیرابه با ظرفیت 1400 متر مکعب آب قابل استفاده در درخت کاری را منعقد کرده ایم که در حال حاضر در فاز اول کار، حدود 150 متر مکعب برداشت آب داریم و برای فضای سبز اطراف سایت آراد کوه که حدود 450 هکتار است، مورد استفاده قرار می گیرد.

فیاض در ادامه افزود: 65 درصد زباله های شهرتهران، زباله های تر و 35 درصد خشک است که استحصال انرژی از پسماندهای شهری یکی دیگر از برنامه های سازمان است.

وی در ادامه به وجود قانون منع احداث زباله سوزها در تهران اشاره کرد و گفت: اگر این قانون اصلاح شود، بسیاری از هزینه های حمل زباله ها به مراکز پسماند که در خارج از شهر قرار دارد کاهش خواهد یافت.

مجتبی عبداللهی معاون خدمات شهری شهرداری تهران که در جلسه حضور داشت نیز بااشاره به اهمیت جمع آوری زباله در تهران گفت: درحال حاضر در تهران حدود 7500 تن زباله از 22 منطقه ، جمع آوری می شود که این میزان درایام پایانی سال به حدود روزانه 12 هزار تن می رسد.

وی افزود: سرانه تولید زباله در تهران ، برای هر نفر بیش از 800 گرم است در صورتی که در  جهانی این رقم برای هر نفر حدود 450 تا 500 گرم است.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران تاکید کرد: تلاش داریم که روی الگو مصرف و فرهنگ سازی کارهای بیشتری انجام دهیم .

به گفته عبداللهی در برخی مناطق تهران، روزانه تا 3 مرحله جمع آوری زباله صورت می گیرد که هزینه های بسیاری را بر شهر تحمیل می کند.

وی خاطر نشان کرد: زباله ها در سایت آراد کوه به صورت تفکیکی و پردازش شده دفن می شوند.

حقانی : تفکیک زباله از مبدا را جدی بگیرید
محمدحقانی رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهرتهران که سابقه خدمتی اش معطوف به حوزه خدمات شهری است حوزه نگهداری شهر و خدمات شهر را شایسته تقدیر و تشکر دانست و افزود: نگهداری شهر یکی از برنامه های انتخاباتی شهردار تهران بود که درحضور اعضای دوره چهارم شورا از آن دفاع کرد به حق هم در این حوزه فعالیت های خوبی صورت گرفته که جای تشکر ویژه دارد.

وی در ادامه با اشاره به گزارش ارائه شده از حوزه پسماند نکات مورد نظرش را به صورت سوال مطرح کرد و گفت: در بخشی از گزارش به انعقاد قرارداد برای تصفیه 1400 متر مکعب شیرابه آرادکوه اشاره شد در صورتی که درگزارش آمد، 150 متر مکعب آب استحصال شده را دریافت می کنید چه زمانی به نقطه هدف می رسید و تولید 100 مگاوات برق براساس چه مقدار زباله است؟

حقانی افزود: تخلیه نخاله های ساختمانی در تلو وآب علی تا کی ادامه خواهد داشت؟ همچنین نقش نظارتی مدیریت پسماند بر مناطق 22 گانه چگونه اجرا می شود.

نایب رئیس کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران افزود: دردو سال اخیر هزینه رفت و روب شهر و جمع آوری زباله 3 برابر شده است چرا تفکیک از مبدا را جدی نمی گیرید و روی کاهش تولید زباله فرهنگسازی انجام نمی شود.

وی همچنین به بحث استفاده از نمک در فصل سرما اشاره کرد و گفت: باتوجه به هزینه های بالایی که برای آسفالت صورت می گیرد استفاده از نمک علاوه بر تخریب آسفالت و لاستیک خودروها ، فیزیک خاک را از بین برده و به درخت های حاشیه معابر نیز آسیب می رساند.

حقانی از معاون خدمات شهری خواست تا طی بخش نامه ایی، مناطق استفاده از نمک را در فصل سرما، به حداقل یا صفر برسانند.

مجتبی عبداللهی معاون خدمات شهری شهرداری در خصوص هزینه نگهداشت شهر گفت: بودجه معاونت خدمات شهری برای جمع آوری زباله در تهران حدود 300 میلیارد تومان است که نزدیک به 2 درصد بودجه کل شهرداری است.

وی افزود: طی 7 و 8 سال گذشته هزینه نگهداشت 3 برابر شده است و در زمان مدیریت وی سعی شده هزینه ها ثابت بماند.

عبداللهی رویکرد معاونت را بر استفاده از نیروهای ایرانی درحوزه خدمات شهری عنوان کرد و افزود: افزایش حقوق کارگران بخش نظافت شهر را به گونه ایی افزایش داده ایم که بتوانیم کارگران ایرانی را در نگهداشت شهر داشته باشیم.

حافظی: اگر روزی 3 بار زباله جمع آوری می شود آموزش تفکیک زباله را هم تکراری کنید

رئیس کمیسیون سلامت شورا رفتار مدیریت شهری را در برخورد با تولید زباله ، انفعالی دانست و افزود: گزارش نشان میدهد که در مقابل تولید زباله و تفکیک آن انفعالی رفتار می کنیم چرا که تمام برنامه ها به سمت ارائه خدمات در جهت تولید بیشتر زباله است.

حافظی افزود: از منظر آموزش برای کاهش وتفکیک زباله کار قابل اثرگذاری ندیده ایم برای نمونه سطل های زباله نصب شده در معابر و کوچه ها محل جمع آوری زباله خشک است اما همه نوع زباله اعم از تر و خشک در آن ریخته می شود.

وی با اشاره به جمع آوری روزانه تا 3 مرحله زباله، گفت: حال که روزی 3 بار زباله جمع می شود آموزش کاهش تولید زباله و تفکیک از مبدا هم دائم تکرار شود تا اثر گذار باشد.

وی به وجود مراکز جمع آوری و سایت دپوی زباله ها در جنوب وشمال شهر اشاره کرد و گفت: مسیر تولید زباله به سمت جنوب است ولی محل تفکیک و زباله سوز در شمال شهر است آیا این شیوه حمل و نقل توجیه فنی و اقتصادی دارد؟

رئیس کمیسیون سلامت شورا در خصوص ایجاد زباله سوزها در مناطق شهری گفت: با توجه به پیشرفت های روز دنیا و طراحی وتولید سیستم های مکانیزه زباله سوز، نصب دستگاه های زباله سوز در مناطق شهری از لحاظ زیست محیطی مانعی ندارد.

احمد دنیا مالی رئیس کمیسیون عمران شورا نیز افزود: کیفیت جمع آوری زباله کاهش یافته است سطل های زباله اغلب بدون درپوش بوده و شست و شوی آنها مرتب صورت نمی گیرد.

وی افزود: یکی از مراکز تولید زباله میادین تره و بار بود در بحث کاهش تولید زباله در میاین چه کارهایی صورت گرفته است.

معصومه آباد عضو کمیسیون سلامت ، محیط زیست و خدمات شهری شورا نیز افزود: نسبت به برخی موضوعات فرهنگی در بحث پسماند وزباله عقب هستیم.

وی افزود: قرار بود 3 درصد از درآمد بازیافت زباله در مباحث فرهنگی وآموزش شهروندی هزینه شود.

آباد خاطر نشان کرد: متاسفانه برخی پیمان کاران برای تفکیک زباله در همان مخازن نصب شده در معابر و خیابانها از کودکان استفاده می کنند چرا جلوی این سوء استفاده ها گرفته نمی شود.

مجتبی شاکری عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا نیز به سکونت کنار سایت آراد کوه اشاره کرد و گفت: زباله های تهران در خارج از شهر دفن می شود در صورتی که گزارش ها نشان می دهد در کنار سایت ها ی دفن زباله های تهران، افرادی ساکن هستند.

وی به دفن نخاله های ساختمان اشاره کرد و گفت: در منطقه تلو و آبعلی که پسماندهای ساختمانی دفن می شود باعث شده گونه های جنگلی و گیاهی منطقه در معرض آسیب قرار گیردبهتر نیست برای تبدیل این تپه های نخاله ایی به فضای سبز برنامه ای تدوین شود.

وی افزود: در گزارش ها باید تصویر درستی از وضعیت شهر داده شود برای مثال در بحث پسماندها، وارونگی هوا و ... تهران در چه وضعیتی قرار دارد.

پیرهادی عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورا نیز افزود: سازمان مدیریت پسماند از دو جنبه سخت افزاری و نرم افزاری قابل بررسی است برای نمونه وضعیت قراردادهایی سخت افزاری که این سازمان برای تفکیک و استحصال زباله و پسماند منعقد کرده است مشخص نیست.

وی افزود: در حوزه نرم افزاری نیز عملکرد به گونه ایی نبوده است که در زندگی شهروندی تغییر چندانی را شاهد باشیم . برای نمونه آموزش ها در حوزه کاهش تولید زباله و تفکیک از مبدا تغییر رفتار شهروندان را در پی نداشته است.

پیرهادی در ادامه گفت: برای کاهش 7500 تن زباله چه کرده ایم؟

اسماعیل دوستی نایب رئیس کمیسیون عمران نیز به وضع بهداشتی و نامناسب بودن محل زندگی کارگران حوزه خدمات شهری اشاره کرد و گفت: نظارت خوبی روی کار پیمان کاران این حوزه صورت نمی گیرد متاسفانه در بخش کارگری ، از کارگران فصلی که اغلب آموزش لازم را ندیده اند استفاده می شود.

وی یادآور شد: در گذشته های نه چندان دور رفتگران امین محله ها بودند ، چون ماهیت کارگران این حوزه تغییر کرد بسیاری از ملاحظات و بایدهای این حوزه خدماتی نیز از بین رفت. برای نمونه محل زندگی واسکان این کارگران نامناسب است و حتی شرایط رعایت بهداشتی اولیه را هم ندارند.

در ادامه جلسه مرتضی طلایی نایب رئیس شورای اسلامی شهرتهران با اشاره به اینکه جهت بحث نرم افزاری جمع آوری زباله که همان آموزش وتفکیک زباله از مبدا می باشد 3 درصد بودجه در نظر گرفته شده بود اظهار داشت: از نگاه ما این امر محقق نشد چرا که سازمان بازیافت به تنهایی نمی تواند از عهده این کار بر آید و معاونت اجتماعی وسازمان زیباسازی نیز باید به کمک بیایند.

وی در ادامه با اشاره به بحث سلامت در جمع آوری زباله ها گفت: میکروب زدایی سطل های جمع آوری زباله ها بایستی انجام شود و در جانمایی سطل ها نیز بهتر است دقت بیشتری شود.

طلایی در خصوص جمع آوری زباله های عفونی و ویژه نیز تاکید کرد: اینگونه پسماندها نیازمند یک برنامه ریزی ویژه است که معاونت خدمات شهری به همراه کمیسیون سلامت و خدمات شهی بایستی آن را پی گیری کنند.

اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران شورای شهرتهران نیز در خصوص طراحی سطل های جمع آوری زباله گفت: طراحی این سطل ها به گونه ای است که صدمه زدن به آنها بالاست ومی بایستی در طراحی آنها تجدید نظر شود.

وی با اشاره به اینکه مجتمع سازی در تهران توسعه یافته است اظهار داشت: جمع آوری زباله در مکان هایی که شهرداری در نظر گرفته است بامشکلاتی روبرواست بنابراین بهتر است ظروف جمع آوری زباله در داخل ساختمانها تعبیه شود و مسئولین جمع آوری زباله آنها را از درب منازل تحویل بگیرند.

دبیر: شبی یک میلیارد تومان هزینه تمیزی شهر است
علیرضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهرتهران پس از ارائه گزارش مدیر عامل سازمان پسماند شهر تهران با اشاره به اعتبارات سازمان پسماند درخصوص جمع آوری زباله گفت: برای اینکه شهر تمیز باشد شبی حدود یک میلیارد تومان هزینه می شود.

دبیر درخصوص عوارض استفاده از نمک جهت باز کردن معابر در زمستان گفت: سازمان خدمات شهری بایستی از طریق رسانه ها بویژه رسانه ملی مردم را از عوارض تخریب آسفالت، صدمات به محیط زیست ناشی از استفاده از نمک آگاه کنند تا مردم دراینگونه مواقع همکاری لازم راداشته باشند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهرتهران در ادامه با اشاره به اینکه یکسری دستورات جلسه شورای شهر مربوط به مسائل روزانه است اظهار داشت: بهتر است شورا چند موضوع مهم و اولویت دار شهر را در دستور کار قرار دهد.

به گفته دبیر، اجرای طرح تفصیلی طرح جامع مسئله بازیافت و نظارت چهار موضوع اولویت دار برای شورای شهر تهران هستند که بایستی تا حصول نتیجه پی گیری شوند.

مجتبی عبدالهی معاون خدمات شهری شهرداری تهران در خصوص تذکرات و نکات مطرح شده از سوی  اعضای شورای شهر خاطر نشان کرد: تمام نکات به طور بند بند یادداشت شده و در برنامه های آتی خود آنها را پی گیری خواهیم کرد.

عبداللهی در خصوص ساماندهی کارگران خدمات شهری ، گفت: ساماندهی و ارائه خدمات بیشتر به این کارگران از دغدغه های سازمان است و خدمات جانبی به آنها نشات گرفته از این دغدغه است .

به گفته عبدالهی کامیونهای حمل زباله در سطح شهر مجهز به سیستم GPS هستند و توسط راهبر کنترل می شوند.

رایزنی برای جمع آوری زباله دزدها با همکاری پلیس و قوه قضاییه
وی همچنین درخصوص افرادی که در مخازن زباله اقدام به تفکیک زباله می کنند گفت: این افراد که عموما از اتباع خارجی نیز هستند به طور غیر رسمی اقدام به این کار می کنند چرا که در آمد روزانه خوبی دارند و ما به همین خاطر با قوه قضاییه ونیروی انتظامی در خصوص جمع آوری این افراد جلسات متعددی داشته ایم.

در پایان احمد مسجد جامعی رئیس شورای شهرتهران با اشاره به بازدید اخیر خود از محله اطراف حرم عبدالعظیم حسنی در ری گفت: خانه های اطراف حرم بدلیل طرح توسعه حرم توسط آستان حرم عبدالعظیم حسنی در حال تملک است که متاسفانه تاکنون 25 درصد از آنها خریداری و تخریب شده است و 75 درصد تملک آن باقی مانده است که تخریب خانه های خریداری شده  برای ساکنین این محله مزاحمت هایی ایجاد است.

وی افزود: در این بازدید اهالی محله ازگرد و خاک معابر گله داشتند که از شهرداری منطقه 20 خواسته شد فعلا روی این معابر ازآسفالت پوشیده شود تا زمان اجرای کامل پروژه اهالی محله در تنگنا نباشند.

مسجد جامعی با اشاره به اینکه حقوق شهروندی در همه شرایط باید رعایت شود از معاونت خدمات شهری نیز خواست تا این موضوع را به طور ویژه پی گیری کنند.

تصویب یک فوریت لایحه متمم بودجه سال 92 شهرداری تهران
همچنین در این جلسه یک فوریت لایحه متمم بودجه سال 92 شهرداری تهران به تصویب رسید.

علی رضا دبیر رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا در دفاع از یک فوریت این لایحه گفت: با توجه به فرا رسیدن فصل بودجه نویسی سال 93 ضروریست تکلیف بودجه سال 92 مشخص شود.

بنابراین طبق روال سالهای متمادی  شهرداری تهران با توجه به محقق شدن بخشی از در آمد می تواند اصلاحیه بودجه را در شش ماهه دوم به شورا ارائه دهد.

وی افزود: بر اساس گزارش ارائه شده به کمیسیون بودجه شورا در نیمه اول سال 92 134 درصد از در آمد شهرداری محقق شده است.

رییس کمیسیون بودجه شورا افزود: شهرداری تهران به واسطه تحقق این مبلغ از در آمد در لایحه پیشنهادی خود مبلغی معادل سه هزارو پانهصد میلیارد تومان را در غالب متمم سال 92 به شورای شهر ارائه داده است.

احمد دنیامالی ریس کمیسیون عمران شورا نیز پیشنهاد تشکیل کمیسیون تلفیق را داد که مورد موافقت قرار گرفت.

بر اساس این گزارش با تصویب یک فوریت متمم بودجه سال 92، کمیسیون های شش گانه  شورا در خصوص ریز لایحه پیشنهادی تصمیم خواهند گرفت.
/مهر